Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mooiste fietsprovincie in Nederland - Forum Wereldfietser

Mooiste fietsprovincie in Nederland

Op het gevaar af dat er een provinciestrijd ontstaat, drong zich bovenstaande vraag bij mij op. Inmiddels alle provincies doorgecrossed en ik kom tot de conclusie dat ik het liefste fiets in de provincies Drenthe-Overijssel-Gelderland en Friesland. Enerzijds omdat de meest fietsvriendelijke provincies zijn(veel los van wegen liggende fietspaden) en anderzijds de omgeving. Minder druk en veel bosfietspaden. In het algemeen fiets ik het liefst in bosgebieden, doch ook Friesland heeft mooie landweggetjes. Het viel mij op dat met name de Friezen altijd groeten en dus erg vriendelijk zijn(ik ben er zelf geen).
Wat is jullie beleving?

Ik ben nog niet zo lang terug van een rondje in Nederland, dus ik heb even een kort vergelijkend warenonderzoek kunnen doen. Alhoewel... ik heb het rondje flink ingekort tot de noordelijke provincies, want het was ronduit takkenweer. Maar de zuidelijke provincies ken ik dan weer beter omdat ik er in het verleden vaker heb rondgecrossed.

Persoonlijk was ik het meest gecharmeerd van Overijssel en delen van Drenthe: het landschap is daar het meest afwisselend en dus fietsgewijs het meest boeiend. Die weidse weilanden van Friesland en Groningen had ik na een dag of twee wel gezien, Vlieland en Terschelling zijn erg mooi maar even flink trappen en je staat alweer aan de andere kant van het eiland, en in de bossen van de Veluwe heb je nooit meer uitzicht dan de volgende boom. De randstad is te vol gebouwd, en Brabant is in mijn ervaring een combinatie van manshoge mais gedrenkt in de geur van varkenshouderij...

Zuid Limburg vind ik ook heerlijk... geeft een echt vakantiegevoel. Zeeland is ook niet onaardig, vanwege zijn leuke stadjes, maar heeft hetzelfde effect van polderblindheid dat Friesland, Groningen en Flevoland bij me oproepen...

Zo, nu hoop ik dat ik niet op al te veel provinciale zere tenen getrapt heb...

Groetjes Astrid

Gelderland natuurlijk!

Geen provincie met zoveel afwisseling. Dijken, heuvels, bossen, heide, rivieren, zelfs duinen. Een provincie waar je vele uren kun fietsen zonder in een andere provincie of het buitenland te geraken. En die opmerking over geen uitzicht: als je aan de oost- of zuidflanken van de Veluwe fietst, is het een en al uizicht.

Gelderland is maw het Frankrijk van Nederland.

Het is moeilijk om appels met peren te vergelijken, maar wat dacht je van:
* de Amstel;
* de Ronde Hoep;
* het Gein;
* de Vecht bij Weesp;
* het Naardermeer;
* het Spanderswoud;
* de ruimte van de Gooise Heide;
* op een smal paadje tussen de Ankeveens Plassen;
* onder een startbaan van Schiphol door;
* dwars door het Rijksmuseum (helaas op dit moment afgesloten);
* het Vondelpark;
* de Palingbrug;
* de Brettenroute;
* de Stelling van Amsterdam;
* de voormalige zeedijk naar Spaarndam;
* de Amsterdamse Waterleidingduinen;
* Nationaal Park Zuid-Kennemerland;
* Kraantje Lek;
* het Kopje van Bloemendaal;
* tussen het hoge water in Waterland;
* hoog op de dijk langs het IJsselmeer naar Monnickendam;
* het pontje Jan Hop bij Spijkerboor;
* de Schermer;
* het Uitgeester Meer;
* het Noordhollands Duinreservaat;
* de Schoorlse duinen;
* fietsen naast de bruisende zee langs de Hondsbosse Zeewering;
* de Westfriese Zeedijk;
* langs de zee naar het noordelijkste puntje van het vaste land bij Den Helder;
* het Eiland Texel.

In een groot deel van Noord-Holland zijn inmiddels fietsknooppunten.

Uiteraard hartelijk bedankt voor de interessante antwoorden, maar geef ook even aan of je graag door bos, open landschap, stedelijk gebied, waterrijk gebied, landweggetjes etc. rijdt. Het gaat me niet zozeer om een mening over de wegen maar meer om het landschap. Ik heb dit na een tour en vele tochten door Mederland onbevangen gedaan. Misschien wordt m'n oordeel wel weer bijgesteld, doch dit waren tot op heden mijn bevindingen.

Hallo allemaal.

De oostkant van Nederland (vanaf Drenthe omlaag)

Het vlakke Hollandse landschap geeft mij na 2 à 3 dagen de kriebels.
Er zijn zeer mooie plaatsen/plekken in Noord/ Zuid- Holland en Zeeland, maar het landschap :(


Groeten

Ger

Ik kom tijdens een fietstocht in Nederland het liefst zoveel mogelijk diverse landschappen tegen op een dag.
Rivierenlandschap;
heide;
meren;
veengebieden;
droogmakerijen;
bossen;
heuvels;
duinen;
strand;
zee;
historische kernen van stad en dorp;
industrieel erfgoed;

DriesBa schreef:maar geef ook even aan of je graag door bos, open landschap, stedelijk gebied, waterrijk gebied, landweggetjes etc. rijdt.
Ik fiets het liefst in heuvels en bergen. Wat dat betreft voldoen Zuid-Limburg prima en Gelderland een beetje.

willem.megens schreef:
DriesBa schreef:maar geef ook even aan of je graag door bos, open landschap, stedelijk gebied, waterrijk gebied, landweggetjes etc. rijdt.
Ik fiets het liefst in heuvels en bergen. Wat dat betreft voldoen Zuid-Limburg prima en Gelderland een beetje.
Helaas heeft Nederland geen bergen!

ger1 schreef:Er zijn zeer mooie plaatsen/plekken in Noord/ Zuid- Holland en Zeeland, maar het landschap :(
Er is helaas veel verpest maar wie weet valt er nog wat te redden. Dit bericht las ik afgelopen week:

Minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) roept samen met haar collega Jacqueline Cramer (Ruimte en Milieu) iedereen in Nederland op om deze zomer vijf minuten vrij te maken voor een internetpeiling over het landschap. Met deze peiling willen de ministers zo veel mogelijk burgers betrekken bij de discussie over de toekomst van het Nederlandse landschap.

Zie daarvoor dezeof dezewebsite.

bert sitters schreef:
willem.megens schreef:
DriesBa schreef:maar geef ook even aan of je graag door bos, open landschap, stedelijk gebied, waterrijk gebied, landweggetjes etc. rijdt.
Ik fiets het liefst in heuvels en bergen. Wat dat betreft voldoen Zuid-Limburg prima en Gelderland een beetje.
Helaas heeft Nederland geen bergen!
Okay, jij wint Bert, Bergen aan Zee ligt in NH...

willem.megens schreef:
bert sitters schreef:
willem.megens schreef: Ik fiets het liefst in heuvels en bergen. Wat dat betreft voldoen Zuid-Limburg prima en Gelderland een beetje.
Helaas heeft Nederland geen bergen!
Okay, jij wint Bert, Bergen aan Zee ligt in NH...
We hebben ook nog de Tafelberg in het Gooi: met schitterende fietspaden, maar zelfs de Vaalserberg is nog geen berg.

bert sitters schreef:
willem.megens schreef:
bert sitters schreef: Helaas heeft Nederland geen bergen!
Okay, jij wint Bert, Bergen aan Zee ligt in NH...
We hebben ook nog de Tafelberg in het Gooi: met schitterende fietspaden, maar zelfs de Vaalserberg is nog geen berg.
Er is ook nog een Tankenberg bij de Lutte, aan de grens bij Duitsland....en we hebben ook nog een St. Pietersberg ook in Z-limburg

Haike schreef:
bert sitters schreef:
willem.megens schreef: Okay, jij wint Bert, Bergen aan Zee ligt in NH...
We hebben ook nog de Tafelberg in het Gooi: met schitterende fietspaden, maar zelfs de Vaalserberg is nog geen berg.
Er is ook nog een Tankenberg bij de Lutte, aan de grens bij Duitsland....en we hebben ook nog een St. Pietersberg ook in Z-limburg
In Noord-Holland heb je ook nog de Bloemberg, de Kruisberg en de Duin en Kruidberg!

Heeft iedereen de poll al ingevuld: in welke provincie fiets je het liefst?
Zie rechtsboven op de site.

bert sitters schreef:Helaas heeft Nederland geen bergen!
Geen bergen, maar wel steile hellingen...
Een dagtochtje maken in Z-Limburg met 800 hoogtemeters is geen probleem; er zijn dagen dat ik die in Spanje of Zwitserland niet haal...

Jammer we konden maar één provincie invullen, want eigenlijk heeft iedere provincie wel z'n bekoring 8)

Er gaat niets boven Groningen!!!! :lol:

bert sitters schreef:We hebben ook nog de Tafelberg in het Gooi: met schitterende fietspaden, maar zelfs de Vaalserberg is nog geen berg.
De Tafelberg! Daar ben ik in mijn jeugd heel vaak op geweest (36 m hoog), want ik ben in Blaricum geboren en opgegroeid. Maar het Gooi is niet meer wat het geweest is. Na tien minuten fietsen en slalommend tussen uitlatende honden op Gooise fietspaden kom je weer in drukke bewoonde gebieden.
Het Groninger Hogeland, Twenthe, Veluwe, langs de oude rivierdijken, de schitterende molens van Zeeland en Z-Limburg zijn wel mooi.
Randstad? In Den Haag voor het laatst per fiets geweest in 1970, Rotterdam in 1981, enz.... Qua stad vind ik Amsterdam of Haarlem nog altijd mooi om er te fietsen.

bert sitters schreef: In Noord-Holland heb je ook nog de Bloemberg, de Kruisberg en de Duin en Kruidberg!
en ................................. het Kopje van Bloemendaal (10%) !!