Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe oud? - Forum Wereldfietser

Hoe oud?

Ik vraag me af hoe oud recreatie fietsers zijn. Ik ben zelf 18, maar ik kom maar weinig van deze leeftijdscategorie tegen als ik aan het fietsen ben. Meestal zijn het toch oudere mensen. Dus bij deze: Hoe oud zijn jullie?:P

Ergens ging het hier wel eens over leeftijden van wereldfietsers.

Blijkbaar blijven ze niet jong, overigens zei ik dat niet zelf.

Zelf ben ik 35 jaar jong. Maar nog niet zo lang bezig met vakantiefietsen.

Groeten,

Willem

Mijn eerste langeafstandsfietstocht (1700km, Maastricht-Mediterranée) maakte ik toen ik 26 was. Dat is nu precies 20 jaar geleden.

Mijn ervaring is dat langeafstandsfietsen een bezigheid is waarbij je vooral jezelf tegenkomt, en waarbij je haast vanzelf een beschouwende ingesteldheid krijgt. Stoute uitspraak : misschien missen de meeste 18-jarigen de maturiteit om zichzelf te willen tegenkomen ? 8) .

Nou, mijn eerste grote tocht (3000km naar Noorwegen) deed ik toen ik 15 was hoor...

En dat is al weer 29 jaar geleden,.... kan het bijna niet geloven :oops:

jansenius schreef:
Mijn ervaring is dat langeafstandsfietsen een bezigheid is waarbij je vooral jezelf tegenkomt, en waarbij je haast vanzelf een beschouwende ingesteldheid krijgt. Stoute uitspraak : misschien missen de meeste 18-jarigen de maturiteit om zichzelf te willen tegenkomen
!!!!!

Deed in mijn jongere jaren een aantal tochten maar kan nu de jaren voorbij gaan (van het weekend 33 geworden) het "spirituele" ervan meer waaderen

Mijn eerste 2 fietsvakanties deed ik op rond mijn 20e, daarna een poos niet gefietst, om het een kleine 10 jaar later weer op te pikken en niet meer los te laten :-) Ben nu 36.

Roef

Eerste echte fietsvakantie was in Slovenie. Dat was onze huwelijksreis, drie weken lang. Dat was eh... in aug 2000, toen was ik 27 jaren jong. Daarvoor in studententijd al wel kortere touren gemaakt, maar nooit langer dan een paar dagen. Dat ik als student niet weken lang ging fietsen had meer met geldgebrek dan met instelling te maken. Een goede fiets en tassenset en tent zijn best duur.

Was 16 jaar, en met een (brom)fiets met 3 kameraden 3 weken in Luxemburg gekampeerd.
Daarna met mijn vrouw in een tentje met een 2 CV 4 een aantal malen in Frankrijk rondgetrokken.
Toen met vrouw, 2 zoons in een vouwwagen op grote gezinscampings gestaan.
En laatst voor het eerst op fietsvakantie gegaan met mijn vrouw in Frankrijk. Was toch wel weer even wennen met m'n 56 jaar.
Maar, volgend jaar gaan we weer.
.
Onze eerste fietsvakantie was 19 jaar geleden in Engeland, toen was ik ongeveer 25. Daarna kwamen de kinderen en hebben we tijd niet gefietst. Zes jaar geleden zijn we als familie beginnen te fietsen in de vakanties. Maar wel georganiseerd dan. Ik vermoed dat ze volgend jaar niet meer mee gaan en dan kunnen we echt gaan fietsen. :lol:
Bij onze weekendtochten gaan ze overigens nooit mee.

Ik ben nu 45 en mijn vrouw is een paar jaartjes ouder.

Ach... het begon toen ik 17 was met een tocht op een aftandse Batavus Champion van Amsterdam naar de Ardennen. Daarna geen jaar overgeslagen: steeds al fietskamperend enkele weekjes buitenland, ver of minder ver.

Dit jaar was het, 25 jaar na die eerste reis, om gezondheidsredenen opnieuw dichtbij huis.... een rondje Nederland. Helemaal niet fietskamperen zou voor mij zoiets zijn als de zomer compleet overslaan...

Groetjes Astrid
Jarno de Jong schreef:Ik vraag me af hoe oud recreatie fietsers zijn. Ik ben zelf 18, maar ik kom maar weinig van deze leeftijdscategorie tegen als ik aan het fietsen ben. Meestal zijn het toch oudere mensen. Dus bij deze: Hoe oud zijn jullie?:P
Dat ligt er een beetje aan waar je woont. In het westen van het land wordt wel recreatief gefietst door de leeftijdsgroep tussen 25 en 35. Hoe oostelijker hoe minder dat wordt, maar daar fietsen vijftigers weer veel. Hier in het zuiden (z van sittard) zul je vijftigers die hier wonen niet zo vaak een rondje zien fietsen. Recreatieve fietsers zijn hier ofwel toeristen, ofwel import uit de rest van NL ofwel wielrenner.
Bij de bijeenkomsten van de WF ligt het zwaartepunt op veertigers en ook veel vijftigers. Dertigers zijn er al minder dan zestigers. Twintigers veel minder en er zijn ook wel een paar tieners.
Maar wat wel opvalt op de bijeenkomsten is dat de leeftijd zo irrelevant is. Iedereen kletst vrolijk door elkaar en als je iets van een ver land wilt weten maakt het weinig uit hoe oud degene was met wie je praat.
Leon (42, eerste fietsvakantie op zijn 18e)

Mijn eerste fietsvakantie toen ik een jaar of 11 was, maar mijn eerste (solo)tocht met bepakking maakte ik pas op 25-jarige leeftijd. Da's al weer 18 jaar geleden :wink:

Voor wat het waard is: ik heb op m'n 22e mijn eerste fietsreis gemaakt (Belgische Ardennen). Ik ben nu 39 en heb sindsdien bijna elke zomer een fietsvakantie 'gedaan'.

We zijn afgelopen zomer in Slowakije, Polen en Tsjechie geweest (Amber Trail) en het viel ons op dat daar juist veel jongeren rondtrokken op de fiets.
Ik ben 60 jaar. Doe pas 10 jaar echt aan fietsvakanties samen met mijn vrouw. Wij doen veel landen in Europa en ook Azie aan.
Daarvoor gingen we met het gezin op vakantie (frankrijk) maar nam altijd wel een racefiets mee om ter plekke wat rondjes te doen.
Buiten de fietsvakanties fiets ik ook nog wel redelijk veel 4000km/j inclusief woon/werk
Volgend jaar ga ik prepensioenen maar ik denk dat het fietsen niet minder zal worden.

jansenius schreef: knip
Mijn ervaring is dat langeafstandsfietsen een bezigheid is waarbij je vooral jezelf tegenkomt, en waarbij je haast vanzelf een beschouwende ingesteldheid krijgt. Stoute uitspraak : misschien missen de meeste 18-jarigen de maturiteit om zichzelf te willen tegenkomen ? 8) .
Daar herken ik wel wat in... Hetzelfde zie je in het hardloperswereldje. Kijk eens naar de gemiddelde leeftijd van de recreatieve (halve) marathonlopers...
Daarnaast denk ik dat voor een gemiddelde 18-jarige zon-zee-strand meer aantrekkingskracht heeft dan de hele dag op de fiets zitten...

Gr.
Eric (35 jaar en circa 10 jaar geleden begonnen met fietsvakanties)

Mijn eerste solo fietstocht van enig formaat was in 1971, op mijn 13e: in 2 dagen heen en terug naar mijn grootouders, bij elkaar 150 km. Vier jaar later reed ik 12 dagen door Nederland en België en op mijn 18e legde ik in 2 weken 1000 km af in Engeland op een fiets van 300 gulden met 3 versnellingen.
Je zag toen juist weinig ouderen (die hadden de caravan ontdekt) en veel jongeren met bepakte fietsen. Het was een prima manier om wat van de wereld te zien als je weinig geld had: de fiets waarmee je elke dag naar school reed, was goed genoeg en in de robuuste canvas krantentassen paste alles wat je nodig had. Als fietser was je baas over eigen route en vervoermiddel, waardoor jouw reis aparter en eigenwijzer kon zijn dan die van een lifter of interrailer.

Mijn eerste lange fietsvakantie voltooide ik toen ik 18 was. Dat is alweer 3 jaar geleden.

Jaja... er zitten wel jonkies tussen!

Mijn eerste tocht met bepakking (3 dagen) reed ik trouwens op mijn vijftiende.

Ik was al 14 jaar toen ik voor het eerst fietstochten door Nederland maakte. Dat was in 1965. Mijn eerste buitenlandse fietstocht was in 1969, naar Kleve in Duitsland, op 18-jarige leeftijd. Dat was heel wat voor die tijd. Nu 39 jaar later ben ik nog steeds wereldfietser.

Jonkies worden ouder :wink: Mijn eerste tocht dat was naar Engeland samen met twee vrienden, toen was ik 16. Ik ben nu 47

Ik was 25 of 26 en student toen ik mijn eerste fietstocht maakt naar het buitenland (naar het Groot-Hertogdom). Inmiddels, 16 jaar en 30.000 km verder ga ik nog steeds ieder jaar op fietsvakantie