Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dat is levensgevaarlijk fietsen - Forum Wereldfietser

Dat is levensgevaarlijk fietsen

http://nl.youtube.com/watch?v=CKbTYdchUoQ

Een leuk filmpje van het fietsen in het Italiaanse Umbrië. Helaas heeft mijn PC geen geluid, zodat de stem van de fietser niet hoorbaar is.
Maar de schrik sloeg om m’n hart, wanneer ik constateer dat die fietser de verkeersregels aan de laars lapt. Na aankomst in Corciano sloeg hij op een kruispunt zonder richting aan te geven linksaf en dan nog aan de verkeerde kant van de vluchtheuvel met het blauwe bord met witte pijl. Hij sjokte steil bergopwaarts richting Colle della Trinità, midden op de weg in plaats van rechts houden! Levensgevaarlijk als misschien een dronken Ferrari-bestuurder achter hem aan komt rijden.... Ik fiets praktisch nooit meer dan 25 à 30 centimeter van de berm vandaan. Dit allemaal is om kippenvel van te krijgen :shock: .

Nounou, ik krijg hier alles behalve kippenvel van....

Met een filmcamera kijk je door een kokertje en je denkt de realiteit te zien, maar je ziet maar een (klein) gedeelte. Deze gast fietst op een totaal verlaten weg een leeg kruispunt op en aan zijn gedrag te zien denk dat hij alles redelijk goed kan overzien. Ik kan me voorstellen dat hij dan op deze manier linksaf slaat. Het is niet slim, maar laten we ook niet overdrijven.

Als ik een berg aan het omhoog fietsen ben en er komt geen kip aan dan fiets ik rustig midden op de weg.

Maar goed, ieder zijn eigen....

Gr
Eric

Vond het allesbehalve schokkend :roll:

zelf fiets ik nooit zo dicht op de berm daar daar de meeste rotzooi ligt, oa glas.
En een dronken bestuurder van een auto is voor iedere andere weggebruiker een gevaar.

Oja, wat betreft geluid, je mist niks....

hijghijg
Het is half vier in Italië
hijghijg
Het is heet en zwaar
hijghijg
let maar op mijn ademhaling
hijghijg
Wel koel eigenlijk :wink:
hijghijg

Tja, echt schokkend vind ik het niet. Natuurlijk, verkeersregels zijn er om je aan te houden maar om het nou als schokkend te ervaren....
In veel derde wereld landen is het overigens niet zo slim om minder dan 30 cm van de kant van de weg te fietsen. de kans dat je van de weg wordt gereden is veel te groot. In landen als India, Bangladesh, Pakistan, enz, enz, met je je eigen ruimte op de weg claimen omdat anders iemand anders dat voor je doet. Maar goed, deze video kwam niet daar vandaan dus wellicht had de beste fietser hier wel 30 cm van de kant van de weg kunnen fietsen. Ik zal hem daarop niet aankijken 8)

Hoi Martin,

Ook ik vond het niet zo schokkend, en ik moet zeggen dat ik ook vaak op het midden van de weg fiets omdat ik zo de ervaring heb dat ik beter ingehaald word dan.

Als je dit schokkend vindt raad ik je niet aan om met mij door amsterdam te fietsen, als ik naar mijn werk ga lap ik nog veel meer aan mijn laars :oops:
Martin E. van Doornik schreef:http://nl.youtube.com/watch?v=CKbTYdchUoQ

Maar de schrik sloeg om m’n hart, wanneer ik constateer dat die fietser de verkeersregels aan de laars lapt. Na aankomst in Corciano sloeg hij op een kruispunt zonder richting aan te geven linksaf en dan nog aan de verkeerde kant van de vluchtheuvel met het blauwe bord met witte pijl. Hij sjokte steil bergopwaarts richting Colle della Trinità, midden op de weg in plaats van rechts houden! Levensgevaarlijk als misschien een dronken Ferrari-bestuurder achter hem aan komt rijden.... Ik fiets praktisch nooit meer dan 25 à 30 centimeter van de berm vandaan. Dit allemaal is om kippenvel van te krijgen :shock: .
Hoi!

:shock: Niks schokkends aan, ik vond het eigenlijk een gewoon saai filmje over twee wielrenners.
Er is geen verkeer en hij snijdt dus even een bochtje af. Wel eens in Amsterdam gefietst? :wink: In Rome of zo zou ik het zelf niet zo snel doen maar op een lege weg heb ik er geen probleem mee.

Fiets de wereld,
Whisky

Ahum...

Het is NOOIT aan te raden om op maar 30 cm van de zijkant van de weg te fietsen. In de stad loop je de dan de kans om openslaande portieren van geparkeerde auto's in je snufferd te krijgen, en je maakt jezelf vrij onzichtbaar voor achteropkomend verkeer. Om nog maar te zwijgen van de meestal erbarmelijke staat van de weg op die plek.

Veilige afstand = minstens 1 meter van de wegrand. Zo forceer je ook een daadwerkelijke, fatsoelijke inhaalbeweging voor auto's die je willen inhalen.

Maar ach... het kan zijn dat lokale verkeersregels er anders over beslissen natuurlijk...

Groet, Astrid

Niet gevaarlijk ? Geen verkeer? hoezo geen verkeer ?? Kijk nog eens opnieuw dan, zo rond minuut 2:00 tot 2:21.
Voor hij afslaat komt er een tegenligger, en meteen nadat hij over is, weer een !
En dan die bocht : door de helling en het struikgewas heeft hij eigenlijk geen zicht op een mogelijke tegenligger vanuit die zijweg. Ik durf ook al wel eens een risico nemen als ik geen zicht heb, maar wel aankomend verkeer via het gehoor kan inschatten, maar deze oranje amateur zal hoogstwaarschijnlijk ook niets horen van die zijweg, daarvoor is die 2de tegenligger (de witte) op de hoofdweg te dichtbij.
Last but not least : al dat gehijg is een indicatie dat deze jongen dik tegen het rood aan fietst; de vraag is dan of hij nog genoeg reflexen heeft om een potentieel gevaarlijke verkeerssituatie juist in te schatten.
Da's gevaar² !
Hij heeft gewoon sjans gehad, meer niet.
Er had niet eens een dronken Ferrarigek moeten zijn, ook een brave Italiaanse huismoeder met Panda had hem hier van de sokken kunnen rijden :twisted: .

Ivm midden op de weg fietsen : tja, dat doe ik ook wel eens (regelmatig :oops: ) maar alleen als ik voor- of achterliggend verkeer kan zien of horen aankomen (om op tijd te kunnen uitwijken).

PS : Van het verkeersreglement lig ik eigenlijk niet zo wakker, de meeste verkeersregels zijn niet geschreven met fietsers en andere zwakke weggebruikers in het achterhoofd.

Nou nou,

Heel netjes is het natuurlijk niet. Maar om nou te zeggen dat ik geshockeerd ben... zo ben ik zelf ook honderden keren afgeslagen op bergweggetjes.

Kwestie van situatie ter plaatse inschatten... de fietser zwaait in het filmpje zelfs naar de tegenliggende auto... wat er op wijst dat hij voorrang KRIJGT.

Groetjes Astrid

Ik heb ook nog speciaal even gekeken naar minuut 2:00/ 2:21
:shock: Ik zie hét niet hoor.
Het is misschien niet dé voorzichtigste rijstijl maar om dat als levensgevaarlijk te benoemen... :? ...
Misschien komt het omdat ik in de stad woon? :wink:

Avanher schreef:Veilige afstand = minstens 1 meter van de wegrand. Zo forceer je ook een daadwerkelijke, fatsoelijke inhaalbeweging voor auto's die je willen inhalen.
In principe heb je gelijk, maar er zijn landen waar dit breedmaak-gedrag grote agressie opwekt (snijden!) en waar je maar beter zoveel mogelijk naar rechts kunt gaan om auto's en met name vrachtwagens vrij baan te geven. Ik kan me Turkije, Vietnam en India herinneren als landen waar je maar beter je verlies kunt nemen en extreem defensief gedrag dient te vertonen om het vege lijf te redden.
Ook op drukke, smalle tweebaanswegen met elkaar passerend vrachtverkeer kunnen afschuwelijke dingen gebeuren als je je ruimte opeist terwijl de chauffeurs ervan uitgaan dat je toch wel aan de kant gaat en ze echt niet gaan remmen en achter je gaan hangen totdat de linkerbaan vrij is (in Italië bijvoorbeeld; overigens moet je natuurlijk koste wat kost proberen dergelijke wegen te mijden).
Frankrijk is wat dat betreft een gunstige uitzondering: daar wordt automobilisten geleerd fietsers alleen via de linkerweghelft in te halen, zoals ze ook een auto zouden inhalen.

peter de rijk schreef:
Avanher schreef:Veilige afstand = minstens 1 meter van de wegrand. Zo forceer je ook een daadwerkelijke, fatsoelijke inhaalbeweging voor auto's die je willen inhalen.
In principe heb je gelijk, maar er zijn landen waar dit breedmaak-gedrag grote agressie opwekt (snijden!) en waar je maar beter zoveel mogelijk naar rechts kunt gaan om auto's en met name vrachtwagens vrij baan te geven. Ik kan me Turkije, Vietnam en India herinneren als landen waar je maar beter je verlies kunt nemen en extreem defensief gedrag dient te vertonen om het vege lijf te redden.
Ook op drukke, smalle tweebaanswegen met elkaar passerend vrachtverkeer kunnen afschuwelijke dingen gebeuren als je je ruimte opeist terwijl de chauffeurs ervan uitgaan dat je toch wel aan de kant gaat en ze echt niet gaan remmen en achter je gaan hangen totdat de linkerbaan vrij is (in Italië bijvoorbeeld; overigens moet je natuurlijk koste wat kost proberen dergelijke wegen te mijden).
Frankrijk is wat dat betreft een gunstige uitzondering: daar wordt automobilisten geleerd fietsers alleen via de linkerweghelft in te halen, zoals ze ook een auto zouden inhalen.
En een grappige constatering eigenlijk, dat automobilisten zo verschillend reageren. In Europa heb ik vooralsnog het meeste meegemaakt dat sommige automobilisten verwachten dat je ongeveer een halve meter naar rechts gaat als ze langskomen. Reden voor mij om per definitie niet dicht langs de rand van de weg te rijden.
Soms druk ik mij overigens wel, en dat is als achteropkomende automobilisten je vanwege een bocht niet goed kunnen zien, en ze vanwege een duizelingwekkende snelheid en door wat dan ook afgenomen reactiesnelheid* geen tijd hebben om te reageren op de voor hen opdoemende fietser. Dat zijn de echt gevaarlijke momenten. Sinds mij dat in Roemenië bijna fataal werd - het scheelde geen haar en ik kon geen kant op - ben ik best wel alert op zulke situaties.
Leon

*: meestal dronken, kletsen met maatje, luide muziek, nukkige auto, bellen en dan allemaal tegelijk

.
marjan schreef:Ik heb ook nog speciaal even gekeken naar minuut 2:00/ 2:21
:shock: Ik zie hét niet hoor.
Het is misschien niet dé voorzichtigste rijstijl maar om dat als levensgevaarlijk te benoemen... :? ...
Misschien komt het omdat ik in de stad woon? :wink:
Tja, misschien zie ik dingen die er niet zijn dan 8) .
Maar dit is, wat mij betreft, van het gehalte van die 2 mensen die bij Rome eventjes wild gingen kamperen.
En by the way, ik woon ook in (het centrum van) de stad, en werk in Brussel maar dat is precies een reden waarom ik dergelijke situaties eerder als gevaarlijk zal beschouwen dan als ongevaarlijk.... ervaring 8) .

Avanher schreef:Nou nou,

Heel netjes is het natuurlijk niet. Maar om nou te zeggen dat ik geshockeerd ben... zo ben ik zelf ook honderden keren afgeslagen op bergweggetjes.

Kwestie van situatie ter plaatse inschatten... de fietser zwaait in het filmpje zelfs naar de tegenliggende auto... wat er op wijst dat hij voorrang KRIJGT.

Groetjes Astrid
Het gevaar zit hem ook helemaal niet in die tegenliggende auto waar hij naar zwaait. Wel in het feit dat hij de situatie die van de zijweg kan komen, compleet niet kan inschatten, noch visueel, noch auditief. Des te minder omdat hij op die witte auto geconcentreerd is.

Ik vind het ook allemaal wel mee vallen...... niet iets om zwaar van wakker te gaan liggen.

jansenius schreef:Het gevaar zit hem ... in het feit dat ... noch auditief.
Hoe weet je dat zo feitelijk? In zulke rustige gebieden kan een halfdove vaak nog horen welke auto's zich rondom hem bevinden en waar die vandaan komen.
Leon

Leon schreef:
jansenius schreef:Het gevaar zit hem ... in het feit dat ... noch auditief.
Hoe weet je dat zo feitelijk? In zulke rustige gebieden kan een halfdove vaak nog horen welke auto's zich rondom hem bevinden en waar die vandaan komen.
Leon
'Feitelijk' (ttz in de feiten) weet ik evenmin als jij hoe rustig of stil het daar eigenlijk is en hoe doof of gehoor-zaam onze fietser wel is. Maar het lijkt mij wel zeer aannemelijk dat het geluid van die ene dichtbije witte auto het mogelijke simultane geluid van een naderende (misschien wel in dood punt uitbollende want kruispunt naderende) zijwegauto kan overstemmen.

En mij dunkt dat hij er in de eerste plaats op gebrand is om niks van zijn snelheid prijs te geven (ook geen 3 of 5 seconden) en dat zijn enige focus is nog raprap voor die witte auto afslaan. Hij wordt per slot van rekening gefilmd hee 8) . Op zo'n moment doet een mens soms stommiteiten.

Ik heb zelf het 'geluk' gehad van in zo'n situatie al eens oog in oog te staan met een (woedende, terecht !) automobilist die mij maar amper kon ontwijken. 'Geluk' want zo'n bijna-aanvaringervaring scherpt je alertheid aan :) : mijn computer staat nu zo geprogrammeerd dat ik zoiets niet meer doe.

PS : ik heb een vrij geoefend gehoor (ben met vokale muziek bezig :wink: ) maar mijn ervaring in de bergen is juist dat je niet altijd goed kan inschatten van waar het geluid komt, wegens bergwanden, weerkaatsingen enz.

Nou nou, dit neemt wel Zapruder-achtige proporties aan...

Had die videofilmer op die kruising nou maar wat beter zijn best gedaan en ons een 360-graden visueel overzicht verschaft, dan was de mate van gevaarzetting een stuk beter te beoordelen geweest, als je het mij vraagt.

marjan schreef:Zelf fiets ik nooit zo dicht op de berm daar daar de meeste rotzooi ligt, oa glas.
Nou, in mijn ervaring zijn de meeste wegkanten schoon, zoals deze weg D 960 van Cholet naar Vihiers in Frankrijk, gefotografeerd op 25 augustus 2002: www.mijnalbum.nl/Album=DVCLLY3M Klik erop voor een vergroting. Juist op dit soort wegen fiets ik nooit meer dan 25 cm van de berm. Hoorapparaat aan, achteruitkijkspiegeltje op mijn bril.