Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ligfiets mee in het vliegtuig - Forum Wereldfietser

Ligfiets mee in het vliegtuig

We hebben al een aantal keren onze gewone fietsen meegenomen met het vliegtuig, op wat miniscule beschadigingen na is dit altijd probleemloos verlopen.
Nu hebben wij sinds 2 jaar ligfietsen en daarmee hebben we al een paar zalige fietsvakanties gehad.

Nu willen wij de Donauroute gaan fietsen vanaf Budapest tot aan de Zwarte zee. Het makkelijkste is dan om naar Budapest te vliegen.

We zien het alleen niet zo goed zitten om onze ligfietsen mee te nemen in het vliegtuig.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en ons van tips kunnen voorzien.

Alvast bedankt voor de reacties.
Dreelien schreef: Nu hebben wij sinds 2 jaar ligfietsen en daarmee hebben we al een paar zalige fietsvakanties gehad.

Nu willen wij de Donauroute gaan fietsen vanaf Budapest tot aan de Zwarte zee. Het makkelijkste is dan om naar Budapest te vliegen.

We zien het alleen niet zo goed zitten om onze ligfietsen mee te nemen in het vliegtuig.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en ons van tips kunnen voorzien.

.
Misschien dat er op de ligfietsmailinglijst ook wat info te vinden is https://groups.google.com/forum/#forum/ligfiets
Ik gebruik al jaren zonder problemen een fietsdoos voor een 2x26" met onderstuur. Pedalen eraf, stuur los en langs het frame vast tapen. Zitje eraf en òf in de doos, òf als handbagage meenemen.
Bedankt voor je tip eindgebruiker. :)

Wij zijn zo bang dat onze tandwielen aan de voorkant beschadigen, die zitten zo kwetsbaar vooraan.
Uiteraard kun je die heel goed in bubbeltjesfolie tapen, maar is dat genoeg?
Ik heb zelf zo'n plastic beschermring op het buitenste blad. Zo in de doos, nooit problemen gehad.
Heb je geen beschermring dan zou ik er tijdens transport wat stukken karton omheen plakken.
Plastic beschermring dus, das een goed idee, eens kijken of we die ergens kunnen scoren, en inderdaad anders zal het karton met bubbeltjesfolie worden.
eindgebruiker schreef:Ik gebruik al jaren zonder problemen een fietsdoos voor een 2x26" met onderstuur. Pedalen eraf, stuur los en langs het frame vast tapen. Zitje eraf en òf in de doos, òf als handbagage meenemen.

Is dat zo'n fietsdoos die te koop is in Schiphol of een zelfgemaakt model? Geen problemen met de lengte? Ik veronderstel dat je de telescopische voorbuis zo kort mogelijk afgesteld?
Frops schreef:Is dat zo'n fietsdoos die te koop is in Schiphol of een zelfgemaakt model? Geen problemen met de lengte? Ik veronderstel dat je de telescopische voorbuis zo kort mogelijk afgesteld?
Een fietsdoos van Schiphol of van de fietsenmaker. Mijn fiets (Condor) paste daar net zonder inkorten in.
Mijn fiets (nazca pioneer) paste net niet in de Schiphol doos. Ook niet met de telescopische voorbuis volledig ingeduwt. Ik heb de voorbuis er moeten uitschuiven en die aan het frame plakken. Dan ging hij er wel in zonder dat het voorwiel eruit moest.
Ik doe mijn ligfiets in de bubbletjesplastic en wat strategisch geplaatst karton. Hij kan dan nog rollen. Nu een vlucht of 4 zo gedaan en altijd goed gegaan. Alleen het zitje is wat beschadigd aan de zijkant, maar verder nooit iets gehad. Op bij gaande foto staat ie rechts...

Afbeelding

We hebben ze 1 keer in een doos gestopt:
Afbeelding
maar dat vond ik wel erg groot en onhandelbaar. Op de terugweg en op andere reizen dus zoals boven.
Afbeelding
Afbeelding

Hierbij 2 foto's van mijn laatste inpak actie. Ik had het stoeltje om de derailleur heen gelegd en vastgetaped, dat vond ik wel slim. De voortandwielen had ik losgehaald en goed verpakt bovenop de fiets vastgezet, maar deze waren voor het eerst niet goed aangekomen (= flink verbogen).

Het lastigste met een ligfiets is dat mensen er altijd zo moeilijk over doen (ook in de bus en trein) EN dat ze idd niet in een gewone doos passen meestal. Volgens mij is het een beetje geluk hebben, maar dat geldt ook voor een gewone fiets. Die heb ik ook weleens zien aankomen in de kreukels op schiphol.

Het liefst pak ik hem niet in een doos in, maar in karton met plastic, zodat mensen zien wat het is en wat waar zit, maar soms mag dat niet. Die inpakactie van mij was ook een gok, hij moest eigenlijk helemaal in een doos, maar de KLM deed gelukkig niet moeilijk.

Succes en veel fietsplezier!
Paulien
de luie fietser schreef:Afbeelding
Afbeelding

Hierbij 2 foto's van mijn laatste inpak actie. Ik had het stoeltje om de derailleur heen gelegd en vastgetaped, dat vond ik wel slim. De voortandwielen had ik losgehaald en goed verpakt bovenop de fiets vastgezet, maar deze waren voor het eerst niet goed aangekomen (= flink verbogen).

Het lastigste met een ligfiets is dat mensen er altijd zo moeilijk over doen (ook in de bus en trein) EN dat ze idd niet in een gewone doos passen meestal. Volgens mij is het een beetje geluk hebben, maar dat geldt ook voor een gewone fiets. Die heb ik ook weleens zien aankomen in de kreukels op schiphol.

Het liefst pak ik hem niet in een doos in, maar in karton met plastic, zodat mensen zien wat het is en wat waar zit, maar soms mag dat niet. Die inpakactie van mij was ook een gok, hij moest eigenlijk helemaal in een doos, maar de KLM deed gelukkig niet moeilijk.

Succes en veel fietsplezier!
Paulien

Erg mooie oplossing, dank voor het delen!