Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets door scanner - Forum Wereldfietser

Fiets door scanner

Afgelopen dinsdag 13 december zat mijn fietsvakantie in Andalusie erop. Heerlijk gefietst daar. Prachtige dorpen en goed weer. Vaak rond de 20 graden. Het inchecken bij de balie van Transavia ging goed. Daarna ging ik onder begeleiding naar de "oversized luggage" en de douane. Mijn fiets moest door een scanner. Na enkele seconden had ik het idee dat het niet helemaal paste en riep stop. De fiets werd nog wel diagonaal geplaatst. Pfff dacht ik toen. Ik moest mijn fiets die in een fietshoes zat daar achter laten. Na vlucht weer opgehaald en op Schiphol trappers erop gezet, stuur weer recht en banden opgepompt en dan de trein in. Pas in Driebergen-Zeist merkte ik dat mijn rechter stuur/schakelgreep totaal was verborgen / vernield en kon daardoor niet meer schakelen of remmen aan de rechterkant. Ik heb Shimano Ultegra. Grrrr. Grrr. Dus geen fout van Transavia, maar van de douane. Vervanging is duur? Kan ik bij mijn reisverzekering aankloppen? Al zal ik daar ook weer een eigen risico hebben. Of kan ik iemand anders aanklagen. Heeft iemand dezelfde ervaringen?
Rutger
Ik vrees dat het een moeilijk verhaal wordt, want je had direct bij aankomst op Schiphol een schaderapport moeten laten opmaken. Misschien kom je er nog mee weg als je zegt dat de schade pas fietsend te constateren was.
Niet de douane, maar de security in Spanje, toch? Overheidsdiensten zijn meestal niet aansprakelijk te stellen, helaas.
Zelf heb ik een aantal jaren terug mijn fiets vanaf Jeruzalem/Tel Aviv meegenomen. Je zult begrijpen dat de security daar heel streng is (ze weten er hoe het echt moet). Geen probleem - ze waren heel voorzichtig.
Wim
Ha die Rutger,

De scanner van de luchthaven van Málaga is berucht onder wereldfietsers. Op het forum zijn de problemen met beschadigde fietsen al vaker naar voren gekomen.
Ik heb al eens een brief gestuurd naar de beheerder van de luchthaven. Ik ontving daarop een nietszeggend antwoord: "Onze apparatuur voldoet aan alle eisen voor uitzondelijke bagage."
Opmerkelijk is dat ik deze problemen in 2010 en 2011 niet had op de luchthavens van Girona, Barcelona, València en Sevilla, terwijl deze onder dezelfde beheerder vallen als de luchthaven van Málaga.

Advies: kijk bij het in ontvangst nemen van je fiets op de luchthaven van aankomst altijd je fiets na. Is er schade laat dan bij de balie van de afhandelaar een P.I.R. opstellen. Maak ook foto's. En stuur dit op naar je reisverzekering.

Van belang is dat je reisverzekering is aangevuld met fietsdekking.

Je kunt alsnog proberen een claim indienen bij je reisverzekering. Laat door je fietsenmaker een pro forma nota opmaken .

Het argument dat de fiets niet in een doos zat mag niet gelden. Juist dozen passen niet in deze scanner. Ik heb bij een scanner van een maatje groter gezien dat andere fietsers de doos om de fiets af moesten doen. Terwijl de betrokken fietsers net daarvoor driftig hun fiets in die doos hadden verpakt.

Meld jouw probleem bij het Spaans Verkeersbureau en bij Transavia. Wellicht dat meerdere geluiden wel kunnen helpen.



Groetjes uit Bangkok,

Bert
bert sitters schreef:Ha die Rutger,

De scanner van de luchthaven van Málaga is berucht onder wereldfietsers. Op het forum zijn de problemen met beschadigde fietsen al vaker naar voren gekomen.
Ik heb al eens een brief gestuurd naar de beheerder van de luchthaven. Ik ontving daarop een nietszeggend antwoord: "Onze apparatuur voldoet aan alle eisen voor uitzondelijke bagage."
Opmerkelijk is dat ik deze problemen in 2010 en 2011 niet had op de luchthavens van Girona, Barcelona, València en Sevilla, terwijl deze onder dezelfde beheerder vallen als de luchthaven van Málaga.

Advies: kijk bij het in ontvangst nemen van je fiets op de luchthaven van aankomst altijd je fiets na. Is er schade laat dan bij de balie van de afhandelaar een P.I.R. opstellen. Maak ook foto's. En stuur dit op naar je reisverzekering.

Van belang is dat je reisverzekering is aangevuld met fietsdekking.

Je kunt alsnog proberen een claim indienen bij je reisverzekering. Laat door je fietsenmaker een pro forma nota opmaken .

Het argument dat de fiets niet in een doos zat mag niet gelden. Juist dozen passen niet in deze scanner. Ik heb bij een scanner van een maatje groter gezien dat andere fietsers de doos om de fiets af moesten doen. Terwijl de betrokken fietsers net daarvoor driftig hun fiets in die doos hadden verpakt.

Meld jouw probleem bij het Spaans Verkeersbureau en bij Transavia. Wellicht dat meerdere geluiden wel kunnen helpen.



Groetjes uit Bangkok,

Bert
Dank Bert voor je opmerkingen. Ik heb geen aanvullende fietsdekking op mijn reisverzekering en sowieso eigen risico. Navraag bij fietsenboer hier op de hoek (Banierhuis) leerde dat vervanging van rem/schakelgreep (Shimano Ultegra 10 speed) 200 euro (!!!!) zou gaan kosten. Hij vertelde dat hij nog een licht verbogen rem/schakelgreep kon aanbieden voor 160 euro. Heel duur dus.
Uiteraard ga ik gauw bij mijn fietsenmaker Van Herwerden (ik heb een Van Herwerden Roadmaster) informeren waarom zo duur, of iets wat verbogen is niet terug gebogen kan worden etc.

Van alle wereldfietsers die op het forum zitten wil ik graag specifiek weten wat hun ervaringen zijn met Malaga en andere Spaanse luchthavens. En dan vooral met het scannen. Ik vind dat Transavia niets te verwijten valt. Ik vloog overigens samen met Annemarie die ook haar fiets bij zich had. Na inchecken gingen we samen naar de oversized luggage onder begeleiding. Zij had een doos half om haar fiets zitten. Mijn fiets zat in de fietshoes. Het ging al gauw niet goed met het apparaat. Als ik de wielen er uit had gehaald, had het wel makkelijk gepast. Als je alles van tevoren weet..... Nu zat de fiets in een hoes en werd die dus geplet. Schade merk je niet altijd als je op Schiphol aankomt. Gauw de hoes eraf, pedalen erop, banden oppompen, stuur recht. Wie controleert nu zijn rem / schakelgreep? Ja pas toen ik wilde schakelen in Zeist .... De fiets van Annemarie paste met doos dus absoluut niet door de scanner. Een douaniere "kneedde" de buitenband of er iets in de band verstopt was, maar verder werd het ook niet gescand.

Ik ga dit natuurlijk aankaarten bij het Spaans Verkeersbureau en Transavia.

Rutger
Rutger schreef:Navraag bij fietsenboer hier op de hoek (Banierhuis) leerde dat vervanging van rem/schakelgreep (Shimano Ultegra 10 speed) 200 euro (!!!!) zou gaan kosten. Hij vertelde dat hij nog een licht verbogen rem/schakelgreep kon aanbieden voor 160 euro. Heel duur dus.
Uiteraard ga ik gauw bij mijn fietsenmaker Van Herwerden (ik heb een Van Herwerden Roadmaster) informeren waarom zo duur, of iets wat verbogen is niet terug gebogen kan worden etc.
De STI shifters zijn het duurste onderdeel aan de fiets, en een losse shifter via Shimano kost wel dat soort geld. Met sjoppen kun je voor dat geld ook wel ergens een complete set opduikelen, dan heb je een reserve ;)
Fietsen en scanners zal altijd wel een probleem blijven m.n. in Spanje. ik ben verschillende malen vanuit Malaga naar huis gevlogen. Diagonaal past mijn fiets daar net in de scanner. Je moet hem er zelf door duwen want ze maken hun handen niet vuil. Er zijn luchthavens b.v. in Alicante waar de fiets niet door de scanner kan. Als je geluk hebt bekijkt de veiligheidsbeambte je fiets, knijpt in de banden, vraagt wat er allemaal in de zakjes en bidons zit en plakt een sticker op je hoes. Als je pech hebt moeten de wielen eruit en alles apart door de scanner (heb ik gelukkig nog nooit gehad) Mijn ervaring in Spanje is dat je het beste een doorzichtige hoes kunt gebruiken (fietsvakantiewinkel) Dan kan men zien wat er allemaal aan je fiets zit. En verder hangt het allemaal af van de goede of slechte bui van de ambtenaar die daar staat.

Overigens was in Noorwegen de scanner ook te klein en was een visuele controle voldoende.

Ronald
Transavia gaat met ingang van april weer drie keer per week op Sevilla vliegen m.u.v. de maand juli.
Een alternatief voor die afschuwelijke scan in Málaga.
Als antwoordt op je vraag over ervaringen met scanners heb ik ongeveer hetzelfde als jou meegemaakt met mijn fiets op de luchthaven van Biarritz. De fiets paste zelfs zonder beide wielen erin niet door de scanner, na veel getrek en gesjor lukte het toch uiteindelijk en hoorde mijn fiets aan de andere zijde van een rolband afrollen!! De schade viel achteraf gezien nog mee....kapotte kettingkast en verbogen spatborden.
Ook de luchthaven van Sint-Maarten heeft een veel te kleine scanner. Ik wist dat en heb voor het verpakken de wielen en het stuur van mijn fiets gehaald.

Wellicht kan er een lijstje worden gemaakt met luchthavens met te kleine scanners.
Overigens zijn grotere scanners leverbaar. Waarom beknibbelen luchthaven hierop? Als je kijkt naar de omzet van die luchthavens, moeten die meerkosten tocht peanuts zijn
Omdat iedereen het toch wel pikt. Wat ga je doen? Je staat ingepakt op de luchthaven, je hebt je ticket al betaald en je wilt (moet) naar huis.

Dát is nou marktwerking.

.tsooJ
bert sitters schreef:Waarom beknibbelen luchthaven hierop? Als je kijkt naar de omzet van die luchthavens, moeten die meerkosten tocht peanuts zijn
Ook voor de luchthaven van Sint Maarten? Ik hou het verder niet bij, maar ik kan me toch niet voorstellen dat een vliegveld op zo'n klein eilandje erg rendabel kan zijn. Zeker niet met een dure/grote scanner...
Ronald van der Perk schreef:Fietsen en scanners zal altijd wel een probleem blijven m.n. in Spanje. ik ben verschillende malen vanuit Malaga naar huis gevlogen. Diagonaal past mijn fiets daar net in de scanner. Je moet hem er zelf door duwen want ze maken hun handen niet vuil. Er zijn luchthavens b.v. in Alicante waar de fiets niet door de scanner kan. Als je geluk hebt bekijkt de veiligheidsbeambte je fiets, knijpt in de banden, vraagt wat er allemaal in de zakjes en bidons zit en plakt een sticker op je hoes. Als je pech hebt moeten de wielen eruit en alles apart door de scanner (heb ik gelukkig nog nooit gehad) Mijn ervaring in Spanje is dat je het beste een doorzichtige hoes kunt gebruiken (fietsvakantiewinkel) Dan kan men zien wat er allemaal aan je fiets zit. En verder hangt het allemaal af van de goede of slechte bui van de ambtenaar die daar staat.

Overigens was in Noorwegen de scanner ook te klein en was een visuele controle voldoende.

Ronald
Twee jaar geleden via Alicante teruggekomen. Men vertelde mij dat de hoogte van de scanner 1 meter is en dat de fiets daar op aangepast moest worden. dat was geen probleem voor mij. Ik maak mijn stuur altijd in midden los en met tie-rips weer in lengterichting vast aan fiets

Is die scanner in Malaga ook 1 meter?

Rob W
Ja, soms moet je naar huis.
Ronald van der Perk schreef:... m.n. in Spanje...
en Frankrijk, blijkbaar.
Hier is Biarritz al genoemd, maar op Ajaccio (Corsica) heb ik ook niet zo'n goede ervaring.
Eerst de fiets zo goed en kwaad als kon beveiligd met bordkarton, bubbelplastic en duc-tape. Fietshoes eroverheen, en ook weer duct-tape om de boel op z'n plek te houden. Zo ben ik al door vele luchthavens gekomen, maar niet ajaccio!
Bij het inchecken (amper een half uur voor vertrek) probeerde het personeel me alsnog een fietsdoos aan te smeren. Vanwege de tijd heb ik dat geweigerd, waarop ze me een formulier lieten tekenen om de aansprakelijkheid voor beschadigingen af te schuiven.
Vijf minuten later word ik uit de rij geplukt: er was wat vreemds gevonden in mijn bagage. Bleek mijn pannenset te zijn, die aangezien werd voor een gastankje. Of het was een flauwe k**smoes, om me in ieder geval getuige te laten zijn terwijl mijn fiets door de scanner getrokken werd.
Het lukte niet. Of monsieur s'il vous plait het voorwiel wilde demonteren. En de voordrager, en het achterwiel. Uiteindelijk ging mijn fiets in 4 stukken door de scanner.
Ja, monsieur: die fiets hoort eigenlijk in een doos! Alsof dat ding dan wel door de scanner had gekund.

Terug in Nederland heb ik nog een lelijke buiteling gemaakt, omdat op mijn eerste fietstocht wat boutjes lostrilden en de voordrager daardoor over het voorwiel zakte.
Alien schreef:Omdat iedereen het toch wel pikt. Wat ga je doen? Je staat ingepakt op de luchthaven, je hebt je ticket al betaald en je wilt (moet) naar huis.
Dát is nou marktwerking.
.tsooJ

?? dat heeft niets met marktwerking te maken maar met klanten pesten.

Net gevlogen via Alicante. Ging prima. mooie belt waarop de fietsen kunnen. Dozen passen erop.
Marco Meijerink schreef:
Alien schreef:Omdat iedereen het toch wel pikt. Wat ga je doen? Je staat ingepakt op de luchthaven, je hebt je ticket al betaald en je wilt (moet) naar huis.
Dát is nou marktwerking.
.tsooJ

?? dat heeft niets met marktwerking te maken maar met klanten pesten.

Net gevlogen via Alicante. Ging prima. mooie belt waarop de fietsen kunnen. Dozen passen erop.
Zo kan het dus ook! opmerkelijk is dat de luchthaven Alacant/Alicante onder dezelfde beheerder valt als Málaga en Santiago de Compostella met die te kleine scanners.
Ook de scanner van de luchthaven van Paphos (Cyprus) is te krap.
Mijn voorwiel moest eraf en toen pastte mijn fiets er wel in. Nu heb ik een kleine framemaat.
Misschien handig om te weten voor diegene die straks naar (het mooie) Kreta gaan, ik heb daar (Heraklion) ongeveer hetzelfde traject afgelegd als de topicstarter met dat verschil dat ik mijn fiets nog net wel heel heb weten te houden. De fiets (grootste maat Travelmaster 26") paste diagonaal maar net door de grootste scanner die ze daar hadden en werd er in eerste instantie met niet al te veel beleid doorheen gewrikt (gelukkig kon ik zelf ingrijpen voordat het echt fout ging). Probeer in dergelijke gevallen de fiets zo compact mogelijk aan te bieden, dat kan dergelijke drama's misschien helpen te voorkomen.
Had een paar jaar terug ook het probleem dat onze fietsen niet door de scanner pasten in Malaga. Ze wilden dat we alle lucht uit onze banden haalden zodat de fiets dan net een cm kleiner zou worden en misschien wel zou passen :roll:. Gek hè, dat dat niet voldoende was. Ze probeerden toen om de fietsen schuin door de scanner te doen wat niet erg wilde lukken. Toen opperden wij zelf om het voorwiel er uit te halen en daarmee gingen ze er dus wel door. Wat ons vooral verbaasde is dat al heel veel wereldfietsers in Malaga problemen hebben gehad met de te kleine scanner (waarbij dan vaak uiteindelijk het voorwiel er uit gaat) en toch opperden ze al niet zelf meteen dat het misschien handig was om het voorwiel eruit te halen. Je zou toch denken dat ze dat nu geleerd moeten hebben!

Karlijne
Ook in Porto wilden ze onze fietsen door de scanner halen. Afgelopen voorjaar, eind april. Ik heb nog nooit zoiets doms gezien. 4 volwassen mannen die kunnen zien dat iets niet past, toch daar doorheen willen krijgen. Ze hebben toen de hoes er af gehaald en handmatig alles gecontroleerd, wat is dit en wat is dat! Ik gevraagd of ze wel weer de hoes netjes er omheen zouden doen, ja, daar hoefde ik niet aan te twijfelen. Bij aankomst op Schiphol lag de hoes er half bij, een handvat gebroken en een trapper kwijt. Uit de baggage gerold? Of hadden ze de Ortliebtas opengemaakt en wisten ze niet meer hoe hij dicht ging? Kortom, 's nachts half twaalf aangekomen op Schiphol, schaderapport op laten maken, alle treinen waren al weg, ik kon niet meer fietsen. Maar ik ben op sleeptouw genomen door mijn lieve man, Koos, heel romantisch met volle maan door de vrieskou. En zijn we toch op de fiets thuisgekomen, zoals het hoort. En ik heb een schaderapport op laten maken bij de fietsenmaker. Alles is weer gemaakt en de schade is vergoed door de reisverzekering. Terwijl ik geen aparte fietsverzekering heb. Wij zijn verzekerd bij de NKBV.