Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegen naar Corsica: welke maatschappij? - Forum Wereldfietser

Vliegen naar Corsica: welke maatschappij?

Hoi,

In april willen we gaan fietsen op Corsica.

Nou heb ik wat gegoogeld, en de enige maatschappij die vanuit Amsterdam, Eindhoven, Weeze of Dusseldorf non-stop op Ajaccio vliegt zou Transavia moeten zijn. Deze maatschappij heeft haar zomerschema echter nog niet ingevoerd. KLM vliegt alleen met tussenstops, niet zo handig voor fietsen.

Mijn vragen zijn:

- Wie heeft ervaring met vliegen naar Corsica?
- Met welke maatschappij?
- Indien Transavia: wanneer werd de dienstregeling bekend?
- Was dat non-stop?
- Mochten fietsen mee in fietshoezen?

Thanks!

Willem
Vliegen naar Nice, Toulon of Pisa (Livorno) en dan gezellig een stukje varen verruimt je opties aanzienlijk, maar kost natuurlijk wel (veel?) meer tijd.
De zomerdienstregeling 2012 van Transavia is overigens al sinds september te boeken, dus ik denk niet dat ze op Corsica gaan vliegen.
Toen Transavia wel op Corsica vloog waren de tickets zoveel duurder dan een ticket naar Nice, dat wij naar Nice zijn gevlogen.

De vlucht naar Corsica was toen een rechtstreekse vlucht, mogelijk op de terugweg via Sardinië, maar zonder overstap. Waarom zou een tussenstop onhandig zijn? Als je niet hoeft uit te stappen is er toch geen probleem?

Overigens vliegt Transavia in 2012 alleen met chartervluchten op Corsica: http://www.transavia.com/hv/nl-NL/reisg ... 9?city=AJA

Fietsen kunnen volgens mij altijd mee met Transavia, je kunt ze tegenwoordig zelfs online meeboeken met je tickets. Als je zeker wil zijn dat er plaats is kun je altijd even bellen, de call-center medewerkers kunnen je dan vertellen hoeveel plaatsen er nog beschikbaar zijn (in een Boeing 737-800 passen bijvoorbeeld 6 fietsen). Fietshoes wordt geaccepteerd.

De boottocht van Nice naar bijv. Bastia kost je een paar uur, maar dan kun je wel aan de - wat mij betreft - meest interessante kant van Corisca (het noorden) arriveren.

Zie ook onze website en ons filmpje :D

Succes en alvast veel plezier!
Bij KLM is overstappen niet zo'n probleem, behalve dat het meer tijd kost. Je fiets wordt op de luchthaven van vertrek doorgelabeld naar de luchthaven van aankomst en je betaalt maar een keer voor de fiets.
De voorwaarden voor het verpakken van een fiets zijn bij de KLM zijn niet zo duidelijk. Ik heb de schriftelijke instructies van het incheckpersoneel gezien. Daarin staat dat het echt een harde verpakking moet zijn, of je moet tekenen dat je afziet van het indienen van een claim bij de KLM indien schade ontstaat. Die verklaring stelt niet voor, want je dient een claim in bij de reisverzekering. Belangrijk is dat je jouw fiets bijverzekert bij de reisverzekering.
Zonder deze bijverzekering kun je echt voor onaangename verassingen komen te staan. Ik heb het meegemaakt dat een fietster onderweg een been brak. Alles werd keurig voor haar geregeld. Vervoer naar een vliegveld, een gipsvlucht naar Nederland en ambulance vanaf Rotterdam-Airport naar huis. Alleen haar fiets bleef achter. Viel niet onder de verzekering. Wel bijvoorbeeld bij een aanvullende fietsdekking bij de ANWB.
Misschien is vliegen vanaf Belgische of Duitse luchthavens een optie, bijv Jetairfly vanaf Brussel.
Of vliegen naar Sardinië (bijv met Ryanair van Eindhoven naar Alghero) en dan de veerpont naar Bonifacio, ook leuk. Zie http://www.lowcostairlines.nl voor budgetvluchten op Sardinië en Corsica.
De tovenaar schreef:Misschien is vliegen vanaf Belgische of Duitse luchthavens een optie, bijv Jetairfly vanaf Brussel.
Of vliegen naar Sardinië (bijv met Ryanair van Eindhoven naar Alghero) en dan de veerpont naar Bonifacio, ook leuk. Zie http://www.lowcostairlines.nl voor budgetvluchten op Sardinië en Corsica.
Het ligt er maar aan in welk deel van het land je woont, als je vanuit het westen eerst naar Duitsland of Brussel moet, kun je net zo goed die overstap met de KLM nemen. Bij de KLM heb je niet die bagagetoeslagen, die de gooi-en-smijt-jongens steeds meer opschroeven.
Ik heb gehoord dat Ryannair nu zelfs een toeslag wil gaan invoeren voor lange en zware mensen. Iedere passagier moet dan voor het inchecken op de weegschaal en langs de meetlaat.
Is er geen extra risico op het (tijdelijk) kwijtraken cq beschadigen van de fiets met een overstap op een luchthaven? Of hoef ik me daar geen zorgen over te maken?
willem.m schreef:Is er geen extra risico op het (tijdelijk) kwijtraken cq beschadigen van de fiets met een overstap op een luchthaven? Of hoef ik me daar geen zorgen over te maken?
In mijn ervaring is een overstap zoveel mogelijk te vermijden. Een overstap betekent nog een keer met je fiets smijten, nog een keer uitladen, nog een keer inladen. Meer risico op beschadiging en vertraging bij het overladen, dat lijkt me evident.
Bij rechtstreekse vluchten ben ik mijn fiets nog nooit een paar dagen kwijt geweest wegens niet meegaan op de vlucht, bij vluchten met overstap al drie keer (overstap via Madrid, Londen, Dubai). Als het even kan, vermijd ik een overstap!
peter de rijk schreef:
willem.m schreef:Is er geen extra risico op het (tijdelijk) kwijtraken cq beschadigen van de fiets met een overstap op een luchthaven? Of hoef ik me daar geen zorgen over te maken?
In mijn ervaring is een overstap zoveel mogelijk te vermijden. Een overstap betekent nog een keer met je fiets smijten, nog een keer uitladen, nog een keer inladen. Meer risico op beschadiging en vertraging bij het overladen, dat lijkt me evident.
Bij rechtstreekse vluchten ben ik mijn fiets nog nooit een paar dagen kwijt geweest wegens niet meegaan op de vlucht, bij vluchten met overstap al drie keer (overstap via Madrid, Londen, Dubai). Als het even kan, vermijd ik een overstap!
Madrid en Londen zijn zeer berucht: niet alleen vanwege fietsen die niet juist doorgeladen worden, maar ook met andere bagage gaat het vaak niet goed.
Dubai is aanzienlijk verbeterd door de fors uitgebreide capaciteit.
bert sitters schreef: Belangrijk is dat je jouw fiets bijverzekert bij de reisverzekering.
Zonder deze bijverzekering kun je echt voor onaangename verassingen komen te staan. Ik heb het meegemaakt dat een fietster onderweg een been brak. Alles werd keurig voor haar geregeld. Vervoer naar een vliegveld, een gipsvlucht naar Nederland en ambulance vanaf Rotterdam-Airport naar huis. Alleen haar fiets bleef achter. Viel niet onder de verzekering. Wel bijvoorbeeld bij een aanvullende fietsdekking bij de ANWB.
Bert, het valt misschien niet binnen dit topic, maar zou je wat meer informatie kunnen geven over een reisverzekering. Veel fietsers hebben een oude(re) fiets. Het lijkt mij lastig om een fiets van b.v 6 jaar oud te verzekeren voor een acceptabele premie. Wordt er bij schade niet gekeken naar de dagwaarde van je fiets? Hoe doe jij dat?

Ronald
Ronald van der Perk schreef:
bert sitters schreef: Belangrijk is dat je jouw fiets bijverzekert bij de reisverzekering.
Zonder deze bijverzekering kun je echt voor onaangename verassingen komen te staan. Ik heb het meegemaakt dat een fietster onderweg een been brak. Alles werd keurig voor haar geregeld. Vervoer naar een vliegveld, een gipsvlucht naar Nederland en ambulance vanaf Rotterdam-Airport naar huis. Alleen haar fiets bleef achter. Viel niet onder de verzekering. Wel bijvoorbeeld bij een aanvullende fietsdekking bij de ANWB.
Bert, het valt misschien niet binnen dit topic, maar zou je wat meer informatie kunnen geven over een reisverzekering. Veel fietsers hebben een oude(re) fiets. Het lijkt mij lastig om een fiets van b.v 6 jaar oud te verzekeren voor een acceptabele premie. Wordt er bij schade niet gekeken naar de dagwaarde van je fiets? Hoe doe jij dat?

Ronald

De dagwaarde die wordt uitgekeerd verschilt weer per verzekering.
Het gaat niet alleen om schade van de fiets zelf.
Maar ook om:
1)kosten voor vervangend vervoer voor jou en je fiets als je door ziekte of ongeval niet verder kunt fietsen.
2) kosten voor vervoer van jou en jouw fiets als je door technische problemen aan jouw fiets onderweg naar een andere plaats voor reparatie.
3) repatriering voor je fiets als je de reis ineens moet afbreken vanwege persoonlijke omstandigheden.
Wellicht is het iets voor de redactie van het tijdschrift om een aantal reisverzekeringen naast elkaar te zetten en vooral te kijken naar het onderdeel "fietsen".

Ik heb zelf goede ervaringen met de ANWB!
Als je voor jezelf wat meer informatie wenst over uitkering volgens dagwaarde, loop dat eens een ANWB-winkel binnen en stap op de balie "verzekeringen" af.
Nog even om het verhaal rond te maken:

We hebben besloten om eind april met KLM naar Corsica te vliegen met overstap in Nice.

Rechtstreeks vliegen vanuit Nederland kan alleen via Transavia bij boeken van een reis via reisoperator. Rechtstreeks vliegen vanuit Brussel kan niet op alle dagen, en kost ook reistijd. Vanuit Duitsland zijn er geen goede opties. Vliegen op Frankrijk of Italie en dan verder met veerboot blijkt toch ook vrij omslachtig.

Als er iets bij het overstappen fout gaat zal ik dat in deze post melden.

Nog bedankt voor alle reacties!