Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen fiets met Ethiopian Airlines? - Forum Wereldfietser

Wel of geen fiets met Ethiopian Airlines?

Op aanraden van fietsverhalen op internet wilden wij vliegen met Ethiopian Airlines op Lilongwe en terug.
Ik heb net gebeld met het callcenter in Engeland om te vragen of we de fiets moeten aanmelden en/of moeten betalen, of dat we hem vrij mee kunnen nemen als 1 van de twee 23 kilo stukken die je mee mag nemen per persoon. Volgens hem kostte dit 100 dollar, dus 80 euro per fiets per vlucht... daarnaast hoefde je hem ook niet aan te melden, dus gewoon naar het vliegveld gaan en betalen en dan inchecken...
Op internet hebben we veel gelezen dat de fiets in de 2x23 kilo gratis meemocht? Beetje tegenstrijdige verhalen dus!

Heeft iemand (zeer) actuele informatie hierover?

Daarnaast: we hebben een vlucht vanaf amsterdam naar Frankfurt, en vanaf daar verder richting Afrika. Allen onder vluchtnummers van Ethiopian. De man aan de telefoon vertelde me dat ik dus alleen aan ethiopian voor de bagageregels me moet houden, ondanks dat die eerste vlucht wordt uitgevoerd door Lufthansa. Nu hoop ik maar dat dit klopt, want Lufthansa vraagt volgens mij excessieve bedragen voor fietsen. Heeft iemand hier ervaring mee??


We gaan sowieso maar boeken, langer wachten drijft volgens mij de prijs van het ticket zelf ook weer op, ben benieuwd hoe of wat!

Alvast heel erg bedankt!
Janneke,

Als ik me goed herinner zijn we vorig jaar van Malawi via Addis Abeba en Frankfurt naar A'dam gevlogen met Ethiopian Airways. Dit was een last minute vlucht geboekt in Malawi waarbij op het "reisbureau" het boeken van de fiets niet kon dus dat was hopen dat alles mee ging onder het 2 piece concept. We hebben dus ook niets voor de fietsen betaald.
Op het vliegveld in Lilongwe werden de dozen met fietsen gelijk van allerlei "be carefull" stickers voorzien en na 2 tussenstops kwamen de fietsen ongeschonden op Schiphol aan. Ondanks dat het bij ons prima verliep zou ik toch proberen wat op papier te krijgen want dan sta je wel steviger bij de balie mochten ze lastig doen. Schiphol is niet Lilongwe.
Janneke schreef:Daarnaast: we hebben een vlucht vanaf amsterdam naar Frankfurt, en vanaf daar verder richting Afrika. Allen onder vluchtnummers van Ethiopian. De man aan de telefoon vertelde me dat ik dus alleen aan ethiopian voor de bagageregels me moet houden, ondanks dat die eerste vlucht wordt uitgevoerd door Lufthansa. Nu hoop ik maar dat dit klopt, want Lufthansa vraagt volgens mij excessieve bedragen voor fietsen. Heeft iemand hier ervaring mee??
Alvast heel erg bedankt!
een update:

callcenter heeft andere berichtgeving dan de vrouw aan de telefoon van het kantoor in nederland (bel die dus! want ze spreken nederlands, je staat niet in de wacht en helpen je heeeeel erg goed!http://www.ethiopianairlines.com/en/info/contacts.aspx) Wat zij mij naar haar contact met lufthansa mailde:

"Naar aanleiding van ons telefoongesprek heb ik contact opgenomen met Lufthansa. Zij hebben mij geïnformeerd dat er wel kosten aan verbonden zijn op de vlucht van AMS-FRA uitgevoerd door LH. Het gaat er namelijk om, door welke Airline je als eerste wordt ingecheckt, dit heeft alleen betrekking op sportbagage. De kosten voor de vlucht AMS- FRA zijn €70,- per fiets. Op de terugreis worden jullie ingecheckt door Ethiopian en dan gelden de voorwaarden/ tarieven van Ethiopian. De bagage vrijdom is het aantal kilo’s dat op het ticket wordt vermeld."

Dus: de vlucht wordt uitgevoerd met Lufthansa en daar betalen we ook aan. Ook gaan we Lufthansa nog even bellen om de fiets te bevestigen, maar weet niet zeker of dit echt nodig is.
Kosten zijn 70 euro, per fiets, de bagage wordt doorgelabeld dus we hoeven niet extra op de vlucht te betalen aan Ethiopian. (mara let op: lufthansa rekent veel hogere tarieven als je je fiets met hun meeneemt naar buiten europa (150 euro) naar canada en amerika zelfs 200 euro per enkele reis, per fiets!)
Janneke, laat ze het even schriftelijk aan je geven. Dat is altijd handig als je onwetende treft bij het grondpersoneel. :wink:

Goede reis!
jup,
staat op de mail! dus die nemen we mee naar het vliegveld. :-D