Gevlogen traject: Amsterdam-Banjul (Gambia) retour
Datum: maart/april 2012
Vervoerstarief fiets: € 40 per enkele reis). buiten limiet voor overige bagage van 25 kilo.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Volgens de site van Arkefly moet de fiets in een doos. Volgens een mailtje van een medewerker was een "geschikte hoes" ook goed.
Fiets tevoren aangemeld?: ja bij de boeking. Bedrag moest bij de servicebalie op Schiphol worden betaald.
Ervaringen: geen problemen. Wachten op mijn fiets bij thuiskomst op Schiphol duurde wel erg lang!
Bijzonderheden. bij Arkefly kun je voor een gering de comfort-class boeken, met meer beenruimte. Voor nog wat extra's kun je de premium comfort-class boeken, met nog meer beenruimte en gratis maaltijd en gratis drankjes. Ook mag je dan meer bagage inschecken. Bagage moet altijd in één verpakking. Ik heb mijn fietstassen in een Turkentas gedaan.
Op de luchthaven van Banjul kwamen drie personeelsleden mijn fiets brengen. Volgens de chauffeur die met mijn naamkaartje omhoog stond moest ik deze mensen een vergoeding geven. Op de luchthaven van Banjul kom je niet om de diensten van kruiers heen. Zij hebben de bagagekarren.
Paspoortcontrole gaat zeer snel. Ze kijken niet eens goed en zetten onmiddellijk een stempel.
Ook op de terugreis werd mijn fiets en mijn overige bagage vanuit het busje op een kar geladen met een kruier.
Na het inchecken moest ik met mijn fiets door een dienstdeur naar de ruimte waar de lorries richting vliegtuig worden geladen. Mijn fiets kon niet door een scan, dus mocht ik mijn fiets daar uitpakken om te laten controleren om vervolgens weer in te pakken.
De luchthaven is klein en eenvoudig. Geld wisselen kan alleen voor de paspoorten- en veiligheidscontrole. Je kunt op de luchthaven met Euro's betalen.
Achter de controle is een kleine taxfree-winkel en er zijn twee bars met eenvoudige maaltijden. Een van deze bars is buiten. Wel leuk om tijdens het wachten nog even op een terras te kunnen zitten.