Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KLM heeft regels voor fietsen aangepast - Forum Wereldfietser

KLM heeft regels voor fietsen aangepast

Per 16 april heeft de KLM de regels voor fietsen aangepast. Voor vluchten die voor 16 april zijn geboekt geldt nog dat een fiets binnen de gewone bagage limiet valt van 23 kilo valt.
Vanaf 16 april telt een fiets of een tandem altijd als een bijzonder bagagestuk, waarvoor altijd een extra tarief geldt
Hiervoor zijn diverse zones:
Zone 1, 75 Euro per enkele reis;
•Nederland en Frankrijk.

Zone 2, 75 euro per enkele reis;
•Binnen Europa
•Tussen Europa en Israël
•Tussen Europa en Noord-Afrika (Algerije, Marokko, Tunesië)
•Tussen Franse overzeese gebieden en continentaal Frankrijk
•Tussen het Franse deel van Sint-Maarten en continentaal Frankrijk
•KLM-vluchten tussen:
◦Kuala Lumpur - Jakarta
◦Bangkok - Taipei
◦Damman - Doha
◦Koeweit - Bahrein
◦Muscat - Abu Dhabi
◦Singapore - Denpasar
•Air France-vluchten tussen Bangkok en Hanoi/Saigon
•Air France-vluchten tussen Cayenne, Fort-de-France, Port-au-Prince, Pointe-à-Pitre en Miami

Zone 3, 150 Euro per enkele reis;
•Naar of vanuit de Verenigde Staten of Canada
•Tussen Europa en het Midden-Oosten, waaronder Egypte en Libië
•Tussen Europa en India
•Air France-vluchten tussen Los Angeles en Papeete
•Air France-vluchten tussen Miami en Cayenne, Fort-de-France, Pointe-à-Pitre

Zone 4, 200 Euro per enkele reis;
Overige landen

Een fiets mag maximaal 23 kilo wegen.

De fiets kan volgens de site van de KLM mee in een "geschikte verpakking" of fietsdoos. Volgens de instructies die het incheckpersoneel heeft is zijn fietspyjama's van de Fietsvakantiewinkel en de VK-fietshoezen geen "geschikte verpakkingen".

Je moet voor het meenemen van een fiets altijd telefonisch contact opnemen met het callcenter.
Pittige tarieven, intercontinentaal een fiets vervoeren wordt wel een erg dure grap als dit bij andere IATA-maatschappijen op grote schaal navolging krijgt.
En je fiets gaat dus voor die €75 per enkele vlucht onverzekerd tegen transportschade mee? Ze maken het wel onaantrekkelijk zeg...
Matthie9000 schreef:En je fiets gaat dus voor die €75 per enkele vlucht onverzekerd tegen transportschade mee? Ze maken het wel onaantrekkelijk zeg...
In 2 jaar heeft KLM de prijs voor de fiets mee naar de USA dus met 300% verhoogd. Ze hebben de prijs bij KLM gelijk getrokken aan Delta Airlines (200dollar). Een fiets kopen in USA wordt dus weer een stukje aantrekkelijker. En anders gewoon een echt lange reis maken, dan valt het in de totaalkosten weer niet zo op :). Of wat vaker wildkamperen :).
Ik zou liever investeren in een 26" frame met S&S koppelingen ;-).
Matthie9000 schreef:Ik zou liever investeren in een 26" frame met S&S koppelingen ;-).
wat kost een tweede koffer?

S&S? betekent dat een stalen frame? Ojee...
AB schreef:S&S? betekent dat een stalen frame?
Nee.
Matthie9000 schreef:Ik zou liever investeren in een 26" frame met S&S koppelingen ;-).
En dan moet je nog steeds betalen! Een fiets is per slot van rekening een fiets ook al kan je 'm wat kleiner inpakken.

Overigens kan ik op de site van de KLM niets vinden over deze nieuwe regels. Volgens de site gelden nog steeds de oude tarieven resp. 55, 75 en 100 euro.

Gerd
GerdC schreef:
Matthie9000 schreef:Ik zou liever investeren in een 26" frame met S&S koppelingen ;-).
En dan moet je nog steeds betalen! Een fiets is per slot van rekening een fiets ook al kan je 'm wat kleiner inpakken.

Overigens kan ik op de site van de KLM niets vinden over deze nieuwe regels. Volgens de site gelden nog steeds de oude tarieven resp. 55, 75 en 100 euro.

Gerd
Het lijkt me sterk dat je extra bij moet betalen voor een koffer die binnen de bagagegrenzen valt waar wat buizen enzo in zitten, ik zou dan bijna contact gaan opnemen met het discriminatiemeldpunt :D.
Als ik op de KLM-site kijk, begrijp ik er echt helemaal niks van. Twee tabellen vol Overbagage, bijzondere bagage, tweede stuk bagage, *, **, *** of **** sterretjes, ongelooflijk hoe dit bij elkaar is verzonnen. Chapeau voor wie dit snapt!
GerdC schreef:
Matthie9000 schreef:Ik zou liever investeren in een 26" frame met S&S koppelingen ;-).
En dan moet je nog steeds betalen! Een fiets is per slot van rekening een fiets ook al kan je 'm wat kleiner inpakken.
Een koffer met fietsonderdelen is geen fiets, net zomin als een rol doek en een paar tubes verf een nachtwacht is ;)

Ik zou dan ook niet groots bicycle op de koffer zetten, sportsequipment is goed genoeg, of parts for an inline wheelchair ;)
m-gineering schreef:Een koffer met fietsonderdelen is geen fiets, net zomin als een rol doek en een paar tubes verf een nachtwacht is ;)
Discussies aan de incheckbalie plegen niet op basis van rationele argumenten beslecht te worden maar meer volgens het adagium "slikken of stikken".
peter de rijk schreef:
m-gineering schreef:Een koffer met fietsonderdelen is geen fiets, net zomin als een rol doek en een paar tubes verf een nachtwacht is ;)
Discussies aan de incheckbalie plegen niet op basis van rationele argumenten beslecht te worden maar meer volgens het adagium "slikken of stikken".
zie 2e alinea van mijn vorige post
Zijstapje: telt een dubbelgeklapte fiets met S&S koppelingen voor de NS eigenlijk als een vouwfiets? (want ik zie soms ‘‘‘‘vouwfietsen’’’’)
bert wederom bedankt voor je correcte en volledige post.

- een fiets moet altijd aangemeld worden! eis een email of schriftelijke bevestiging; dit voorkomt disussies.

- een fietskoffer die binnen de dimenties van een koffer valt blijft vallen onder gewone bagage. geen koffer = oversize luggage cq sports equipment

- wordt nooit kwaad als het met je fiets niet lukt aan de balie; dan heb je bij voorbaat verloren. een glimlach en flexibel zijn heeft mij altijd geholpen; vaak is onwetendheid van het grondpersoneel de oorzaak als dingen moeilijk gaan. op AMS nooit problemen gehad trouwens.
een maatschappij is nooit verplicht je fiets mee te nemen!

-Delta vraagt voor een fiets $ 150/ 105 euro. voor oversized luggage zijn de bedragen 100% meer. als je meer moet betalen dan staat vermeld in de voorwaarden van de maatschappij waar je ticket geboekt is dan wordt een claim meestal gehonoreerd. (als je bijv je ticket bij KLM geboekt hebt en Delta vraagt meer dan betaalt KLM het verschil terug.)


walter
Ik boycot de KLM al jaren zoveel mogelijk vanwege hun arrogantie en gezeur. Dit bevestigd het weer eens.
In maart vloog ik met KLM naar Egypte met fiets. Ik heb die in een doos verpakt (in de kelder, lekker rustig). De hele afhandeling van de fiets liep perfect net als de vlucht zelf. Aan de balie waren ze super vriendelijk. Alles bij elkaar een bijzonder prettige ervaring!
Verder staat op de klm site vermeld bij overbagage dat de fiets (valt onder sportuitrusting) als 2e stuk bagage meegenomen kan worden tot 23kg. In zone 3 bijv. kost dat 75 euro. In deze regeling heb ik de fiets naar Cairo geboekt.
Voor mij is de KLM site niet helder. Ik heb de indruk dat er twee versies door elkaar staan.

Op de overzichtspagina staat:"Een fiets of een tandem telt als een bijzonder bagagestuk. U betaalt daarvoor altijd een speciaal tarief" Let op bijzonder

Op de pagina voor overbagagetarieven staat:
"Sportuitrusting*** (van max. 23 kg/50,5 lbs) ongeacht de afmetingen, wordt beschouwd als een standaard bagagestuk.
Uitzonderingen:
•Surfplanken met een lengte tussen de 107 en 300 cm (42-118 inch)
•Duikfles
Fiets of tandem
"
maar ook onder *** Sportuitrustingen zijn fietsen, golftassen, hockey-, ski- en duikuitrustingen.

Dit is toch verwarrend of kan ik niet lezen.
Volgens mij staat er toch vooral dat fietsen bijzondere bagage zijn en dus dat die tarieven van toepassing zijn. Dit in lijn met wat topic starter Bert Sitters vertelt.

Aangezien ik binnenkort wil boeken, ben ik wel benieuwd naar de juiste interpretatie
geelfietsje schreef:Dit is toch verwarrend of kan ik niet lezen.
Je kan heel goed lezen. De KLM kan niet schrijven.

Gerd
bert sitters schreef:Per 16 april heeft de KLM de regels voor fietsen aangepast. Voor vluchten die voor 16 april zijn geboekt geldt nog dat een fiets binnen de gewone bagage limiet valt van 23 kilo valt.
Vanaf 16 april telt een fiets of een tandem altijd als een bijzonder bagagestuk, waarvoor altijd een extra tarief geldt
Kan ik dit ook ergens op de site van KLM vinden? We vertrekken namelijk 21 Mei naar Bogota en hebben een bagagevrijstelling van 2x23 kg p.p. Binnen de oude regels mogen de fietsen dus gratis mee, binnen de nieuwe regels zou het een dure grap worden. We hebben vóór 16 April geboekt. Na een hoop ellende met het inchecken van fietsen print ik graag alle regeltjes even uit, maar ik kan nergens op de site van KLM vinden dat voor tickets geboekt voor 16-04 de oude regels gelden?!? Iemand het zien staan?