Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Silk en Singapore Airlines tekenen: schade voor jezelf - Forum Wereldfietser

Silk en Singapore Airlines tekenen: schade voor jezelf

Beste mensen,

ik ben van Amsterdam naar Hanoi gevlogen met Singapore Airlines, met een overstap in Singapore. Het deel tussen Singapore en Hanoi werd door Silk Air gedaan.

Wellicht nuttig voor anderen om te weten: In beide richtingen moest ik een formulier tekenen dat eventuele schade aan die fiets NIET onder hun verantwoordelijk viel.

Ik kan me niet herinneren dat ik dat bij eerdere gelegenheden heb moeten doen (naar andere bestemmingen met andere vliegmaatschappijen).

Verder liep alles naar wens. Mocht 30 kg meenemen, inc.l fiets (had bijbetaald, anders was het 23kg geweest). Heen had ik 1,5 teveel, terug 3 kg. Daar werd geen woord aan vuil gemaak;, ik hoefde niet bij te betalen.
De Santos + doos woog al 22kg, de Ortliebtassen zijn ook niet gewichtloos. Weinig speelruimte voor andere bagage dus.

Dus slim pakken en vooral veel in mijn handbagage gepropt. Die werd niet gewogen,
Janneke, waar ik benieuwd naar was, is of je fiets zonder schade het vliegtuig is uitgekomen, want dat was een beetje de essentie van je bericht.
Frits
Op de heenweg nul problemen, van de terugweg weet ik het nog niet. De fietsdoos moet nog open.

Voor mij was de essentie dat die vliegmaatschappijen dus geen verantwoordelijkheid op zich nemen. Ik had dat zelf graag geweten voordat ik bij hen boekte.
Dat wordt dus nog een verrassing!
Goed te weten dat beide airlines geen aansprakelijkheid accepeteren bij eventuele schades aan fietsen.
Frits
Had je bij het reserveren wel op enigerlei wijze de voorwaarde gesteld dat je de fiets mee wilde nemen? Dan hadden ze het op dat moment natuurlijk door moeten geven...
Voor mij is dit niet nieuw. Bij Transavia hebben ze ook zo'n leuk formulier dat onder je neus wordt gestopt als je voor de balie staat. Slikken of stikken.

Ronald van der Perk
Is dit niet altijd zo? Het lijkt me straf dat een luchtvaartmaatschappij de fiets zal vergoeden bij eventuele schade.

Of je moest een aparte verzekering nemen op je bagage
Of je moet je fiets in een speciale koffer steken (die peperduur is)
Een dergelijke ondertekening is gebruikelijk bij veel airlines. Is echter géén vrijbrief om ruw met je fiets om te gaan. Je kunt daarvoor een maatschappij altijd aan sprakelijk stellen. Nadeel is dat vergoedingen vrij laag kunnen zijn. Voor bagage die na het inschecken verloren zoek raakt geldt een standaard-bedrag op kilo. Dat is ver onder de waarde van een kilo goed vakantiefiets.

Je kunt veel ondervangen door een reisverzekering waarbij de fiets is meeverzekerd. Kan o.a. bij de ANWB. Ik geval van schade claim je die bij de verzekering. Met een PIR (verklaring die je ophaalt bij de bagage-afhandelaar) en een pro-forma nota van de fietsenmakert keer de verzekering uit. Het is dan aan de verzekering wat voor stappen zij ondernemen naar de airline.

Overigens is Silk een onderdeel van Singapore Airlines. Onder de naam Silk worden vluchten uitgevoerd in Zuidoost-Azie met kleinere toestellen, waarin niet alle diensten aangeboden worden die Singapore Airlines in hun grotere toestellen biedt, zoals persoonlijke flatscreens met 160 mogelijkheden.
Goed om jullie aller reacties te lezen. Ik ben voor de toekomst een gewaarschuwd mens en zal er bij het boeken van vluchten vooraf naar gaan vragen. En eens kijken of mijn reisverzekering schade aan een fiets zou dekken.
Volgens mij hoeft bij Singapore Airlines de fiets niet in een doos, maar het is alwaar een paar jaartjes gelden dat ik met deze airline vloog. Dat scheelt alweer 5 kilo. Een stuurtas geldt bij hen niet als "handbagage" en is dus vrij naast een andere tas binnen de limiet.
Als je bij AWOL boekt, dan kan de fiets gratis mee met Singapore Airlines, omdat AWOL een afspraak heeft met deze maatschappij.
Overigens wel prettig vliegen met Singapore Airlines.