Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets moet geheel ingepakt mee vanaf Ajaccio, Corsica - Forum Wereldfietser

Fiets moet geheel ingepakt mee vanaf Ajaccio, Corsica

Vorige maand mijn fiets in een doos meegenomen naar Ajaccio (Corsica). Deze kwam echter behoorlijk beschadigd aan dus was niet meer bruikbaar voor de terugreis. Daarom mijn fiets toen maar met karton en ducttape beschermd voor de terugreis. Dat bleek echter niet te worden geaccepteerd. Vanwege nieuwe regels moet vanaf Ajaccio nu elke fiets volledig ingepakt zijn. Hun voorstel was toen dat ik beide wielen er uit zou halen zodat die apart in een zak konden en het frame ook. Daar ging ik echter niet mee akkoord want dat leek me niet zo slim voor mijn derailleur en vorken. Na heel wat discussie, waarbij ze echt wel hun best deden om toestemming te krijgen om hem zo mee te nemen zeiden ze dat het zo moest, of dat ik een fietsdoos moest komen bij de Airfrance balie. Waarom hadden ze niet meteen gezegd dat ik ook gewoon een doos kon kopen op Ajaccio???
Dus bij deze: fietsdozen te koop op luchthaven Ajaccio voor slechts 7,50 (als ik het me goed herinner)!

Karlijne
Duzzz, die twee plastic hoesen kunnen we thuis laten. Scheelt weer gewicht. Bedankt voor de informatie.
Passen 26 inch fietseen wel door de scanner, of hoeft dat dan weer niet?
Die scanner ken ik ook.
26 inch komt er ook niet door. Zonder voorwiel misschien wel.

Ik kan me niet voorstellen dat een fietsdoos wel door die scanner komt.
Grappig. Zelfde soort discussie gehad op 22 mei. De fietsen waren al omwikkeld met laminaatfolie. Een dame van de luchthaven wist te melden dat de fiets in een doos moest. Dat vonden wij prima als zij een doos voor ons hadden. Hadden ze niet. Transavia had volgens hen de doos moeten leveren. Toen inderdaad het voorstel om de wielen eruit te halen. Dat hebben we vriendelijk glimlachend afgewimpeld/niet verstaan. Uiteindelijk gingen de fietsen met een mannetje erbij ter begeleiding de band op naar beneden.
Het wordt steeds verwarrender. Het was altijd de luchtvaartmaatschappij die de voorwaarden voor fietsvervoer bepaalde, maar het lijkt erop dat nu ook de afhandelaars die namens de vliegmaatschappij inchecken hun eigen regeltjes gaan maken. Dus zelfs een schriftelijke bevestiging van Transavia dat een doos niet hoeft, zoals uitdrukkelijk op de Transavia-website staat, is niet meer voldoende om gedonder te voorkomen...
Die scanner ken ik ook.
26 inch komt er ook niet door. Zonder voorwiel misschien wel.

Ik kan me niet voorstellen dat een fietsdoos wel door die scanner komt.
Mja, de doos die je koopt op de luchthaven is dus kleiner dan de standaard doos uit NL, en die past dus wel door de scanner. Met mijn fietsdoos ging een mannetje mee de bagageband af om de doos scheef te houden. De kleinere doos paste dus plat gewoon over de band door de scanner.
peter de rijk schreef:Het wordt steeds verwarrender. Het was altijd de luchtvaartmaatschappij die de voorwaarden voor fietsvervoer bepaalde, maar het lijkt erop dat nu ook de afhandelaars die namens de vliegmaatschappij inchecken hun eigen regeltjes gaan maken. Dus zelfs een schriftelijke bevestiging van Transavia dat een doos niet hoeft, zoals uitdrukkelijk op de Transavia-website staat, is niet meer voldoende om gedonder te voorkomen...
Er is nog een partij betrokken: de veiligheidsautoriteiten! Een paar jaar geleden werd op de Deense luchthavan Billund mijn fiets nog door een politieman grondig geinspecteerd. Dat is nu niet meer voldoende. Alle afwijkende bagage moet nu door de scanner. Maar helaas zijn vooral op de kleinere vliegvelden veel scanners te krap, terwijl er echt grotere modellen leverbaar zijn! Maar ja, die kleinere vliegveldjes letten op de kleintjes, om zo goedkoop mogelijk te zijn voor de lowcost-maatschappijen.
Maar wie zou in Ajaccio dan de regel hebben ingesteld dat een fiets volledig verpakt moet zijn? De afhandelaar, de veiligheidsautoriteiten, de luchthavenautoriteiten? Transavia was het in elk geval niet.
Mijn indruk was dat de bagageafhandelaar dit had ingesteld, maar dat zou natuurlijk heel goed onder druk van de veiligheidsautoriteiten geweest kunnen zijn. En het zou ook nog kunnen dat de luchthavenautoriteiten verantwoordelijk zijn voor het installeren van een te kleine scanner als oorzaak van deze ellende.
Anneke schreef:
Die scanner ken ik ook.
26 inch komt er ook niet door. Zonder voorwiel misschien wel.

Ik kan me niet voorstellen dat een fietsdoos wel door die scanner komt.
Mja, de doos die je koopt op de luchthaven is dus kleiner dan de standaard doos uit NL, en die past dus wel door de scanner. Met mijn fietsdoos ging een mannetje mee de bagageband af om de doos scheef te houden. De kleinere doos paste dus plat gewoon over de band door de scanner.

========
Ik lees 2 punten hier:

1. de eis om een doos te gebruiken
(ik gebruik die van de heenweg als die goed blijft en anders lees ik op een kans dat je die op de luchthaven kan kopen. Alhoewel Airfrance genoemd wordt en door anderen ervaring is dat er geen doos is).

2. de noodzaak om het door de scanner te doen.
het is me niet geheel duidelijk of die doos groot mag zijn (dus fiets compleet in de doos) @ Anneke: als ik het goed lees, is dat jou dus gelukt, doordat hij schuin gehouden werd. Of had jij wel al een kleinere doos uit Nederland, waarbij je het voorwiel eruit haalt.

Onlangs tijdens rondje Utrecht hoorde ik er ook over van dat het voorwiel eruit moet. Heb de spullen wel mee. Maar als het door schuin houden van doos door scan niet nodig is....doe ik dat natuurlijk liever niet.
Beste As*,

Lijkt me inderdaad het beste plan om je doos van de heenweg te gebruiken als dat lukt en zoniet dan is het zoals ik aangaf mogelijk om een doos te kopen op de luchthaven.
Het is niet een hele ruime doos maar mijn fiets paste er net in (damesmodel, dus niet heel groot) met stuur eruit en zadel op de laagste stand. Maar dus wel gewoon met de wielen erin. Deze doos ging gewoon plat door de scanner.
Die van Anneke was een doos uit Nederland (die wel heel was gebleven op de heenweg) en wat groter, ook gewoon met wielen erin, wat goed ging door dat er een mannetje mee ging op de scanner die hem scheef hield. Daar deden ze niet moeilijk over en was meteen geregeld (in tegenstelling tot andere verhalen op dit forum waar ze ineens niet meer weten wat ze moeten als een fiets niet door de scanner past). Dus grote kans dat dat bij jou ook gewoon gaat lukken!

Groet Karlijne
Hoi Karlijne,
dank je voor je snelle reactie.
Dat klinkt goed, moet goedkomen.
Heb gereedschap om fiets eventueel kleiner te maken en verder zien.
groetjes
As
Hoi Karlijne
weet je trouwens waar Anneke hoor doos heeft achtergelaten (vermoed dat jullie samen hebben gefietst?).
Zit te denken aan camping/B&B en komt vast ook goed. Maar mocht je nog goede ervaring/tip daar hebben...is ie welkom.
Ja, we hebben samen gefietst. We hadden een vlucht die heel laat aan kwam op Ajaccio + het regende ook nog eens hard, dus we hebben toen naar het dichtstbijzijnde hotel gefietst voor de eerste nacht. Daar vonden ze het prima dat we onze dozen, of in mijn geval wat daarvan over was, in hun bagageruimte stalden tot we weer terug kwamen (opgevouwen in onze flight bags). Bij een B&B vermoed ik dat dit ook moet lukken. En mogelijk zijn er ook campings waar ze dit goed vinden. En anders wordt het dus toch een doos kopen op Ajaccio maar zoals gezegd zijn die een stuk minder duur dan de dozen op Schiphol :wink: .
Veel fietsplezier! Corsica is erg mooi!

Groet Karlijne
Inmiddels een leuke en mooie fietsvakantie op Corsica gehad.

De fietsen hebben we de terugweg in dezelfde dozen meegenomen als de heenweg, zonder het voorwiel eruit te hoeven halen.
Ze werden door het personeel over de band naar beneden begeleid.
We bedankten hem hartelijk en hij gaf aan dat we de volgende keer met kleinere fietsen moesten komen.

Ook de fietsen die verpakt waren in plastic (fietspyama) werden meegenomen.

Fijn dat met het tijdig aanwezig zijn, rekening houden met dat het lastig kan worden, het toch tamelijk soepel is verlopen, ook al willen ze liever kleinere bagage.
Die fietsen in het plastic, daarvan had eentje nog pedalen om en van beiden waren de banden hard :D
Leuk en gezellig om samen in te pakken, terug te reizen en uit te pakken.
En idd, vriendelijk en behulpzaam personeel.