Additionally, paste this code immediately after the opening tag: recente ervaring Malaysian airways? - Forum Wereldfietser

recente ervaring Malaysian airways?

Hoi,

Heeft iemand recente ervaring met het meenemen van een fiets met Malaysian airways?

Ik ga binnenkort voor het eerst op fietsvakantie. Alsof dat nog niet spannend genoeg is, ga ik ook meteen vliegen.
Ik wil de fiets graag in een hoes verpakken omdat ik drie verschillende luchthavens aandoe.

De informatie die Malaysian airways geeft op hun site over het verpakken vind ik heel onduidelijk.
In the case of what we classify as touring or racing bicycles with single seats, you can check them into the aircraft hold with certain limitations. Any bicycle presented for carriage should be packaged in one of the following ways :-

- Handlebars are fixed sideways and pedals removed and enclosed in a hardboard container.
- Pedals and handlebars are encased in plastic, Styrofoam or other similar material.
In de uitgebreidere voorwaarden staat hetzelfde behalve dat ze daar cardboard hebben staan ipv hardboard (best een verschil lijkt me)
Ik heb opgezocht wat styrofoam is, en dat is isolatiemateriaal.
Tja...
Ik heb al opheldering gevraagd bij de luchtvaartmaatschappij. Mocht er iemand recente ervaring hebben, dan zou ik dat graag horen!

Alvast dank!
wij hebben 2x met onze fietsen gevlogen met Malaysian airways. Alle verliep prima. Ook van andere fietsers alleen goede verhalen gehoord over de luchtvaartmaatschappij.
Dat klinkt goed! Hoe hadden jullie de fiets verpakt?
styrofoam = piepschuim, ieder ander materiaal dat de harde kantjes eraf haalt is natuurlijk ook goed.
cardboard = fietsdoos, hardboard = fietsdoos van semi-hout. Stevige fietsdoos is dus goed genoeg.
Dank voor jullie antwoorden!
Ik heb inmiddels ook antwoord van malaysian airlines gekregen
Bicycle will be treated as any other piece of baggage, subject to excess baggage charge if weight exceeds free baggage allowance of 30kg.

If your baggage and the bicycle box are within the free baggage allowance, you need not pay any excess charges. However, if it exceeds, you will have to pay the excess baggage.

Kindly, dismantle the bicycle, the handlebars must be fixed sideways and also the pedals removed. It will also be accepted if it is in place of one 62 inches (158cm) bag. We would suggest that you packed it in a bike box as this will protect both the bicycle and the baggage of other passenger.
Duidelijke taal spreken is geloof ik niet de de sterkste kant van luchtvaartmaatschappijen :D
Het lijkt slof ze zeggen dat ze liever hebben dat het in een doos zit, maar dat een hoes ook geaccepteerd wordt....

Ik denk dat ik toch maar voor de hoes ga, in combinatie met piepschuim om de kwetsbare onderdelen of iets dergelijks.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de voorlopige afloop....
Op de heenweg vanaf Amsterdam naar brisbane via Kuala Lumpur geen enkel probleem. Het meisje bij de balie zei moet die fiets niet in een doos toen ik met een keurige fiets in een fietshoes van de fietsvakantiewinkel aankwam. Het meisje naast haar zei neen hoor, die hoes is prima alleen de banden moeten nog leeg.

Na een aantal weken brisbane vertrok ik van brisbane naar Bangkok via Kuala Lumpur.
Dit keer waren ze onverbiddelijk en weigerden mijn fiets in hoes mee te nemen. Ook niet nadat ik de mail had laten zien waarin stond dat een doos niet verplicht was, ik moest hem in een doos stoppen. Hem helemaal laten wrappen in plastic mocht ook, maar dat kostte 20 dollar, terwijl een doos 22 dollar kostte.
Gelukkig kin ik dus een doos kopen.
Maar ik vind het belachelijk dat het zo verschillend is.

Ik ben benieuwd hoe straks mijn reis vanaf phuket naar Amsterdam (via Kuala Lumpur ) zal gaan :-)

Wordt vervolgd.