Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen bij ernstige fietsschade na vliegreis Transavia? - Forum Wereldfietser

Wat te doen bij ernstige fietsschade na vliegreis Transavia?

Bij terugkomst in Nederland bleek mijn fiets totall los bij aankomst. Er is iets tijdens het vervoer gebeurd dat dit heeft veroorzaakt. Hij was uitstekend verpakt.
-Een dubbele laag foam
-een dubbele laag bobbeltjesplastic
en daaroverheen een fiets hoes.
Zoals je ziet een totaal ontzet frame; voorvork,achtervork
stuur verfrommeld. Achterrekje opgerold. Maar heel bijzonder, de wielen mankeren niks??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de schade direct gemeld bij Transavia. Er is een schade rapport opgemaakt. Als je dit doorleest, wordt je in eerste instantie geadviseerd met je reisverzekering contact op te nemen (mijns inziens is Tr. verantwoordelijk voor deze schade)

Mijn vraag is; Heeft iemand ervaring evt. Tips met het afandelen van schade bij Transavia! Ik vlieg al ruim 20 jaar met mijn fiets óók met T. maar zo'n ernstige schade als deze heb ik nog nooit meegemaakt.
Brrrrr... die zit goed in de prak.
Ik zou vooral direct een zo officieel mogelijke schadetaxatie laten opstellen.
Wellicht is er nog wel meer in elkaar gedrukt dan wat je zo ziet.
Veel sterkte met de afwikkeling (heb ik verder geen ervaring mee).
Leon
Neem contact op met je verzekeraar. Zij kunnen dan verhaal halen bij Transavia, daar hebben ze hele afdelingen voor die daar beter in zijn dan jijzelf.
Dit is echt bruut geweld!
Ook met een doos was deze schade niet te voorkomen.

Van welke luchthaven ben je gevlogen? Hebben ze je fiets met geweld door de scanner geperst?

Ik claim altijd bij mijn reisverzekering. De vezekering betaalt mij keurig uit. Het is aan hen om dat verder af te handelen met de luchtvaartmaatschappij.
De aansprakelijkheid van Transavia zal beperkt zijn tot een bepaald bedrag (uit mijn hoofd: 20 dollar) per kilo. Claimen bij een maatschappij levert dan weinig op. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor ontbrekende waardeartikelen uit je koffer: voor een gestolen camera krijg je dan twee tientjes.

Wellicht is een dergelijke beperking inmiddels niet meer toegestaan voor maatschappijen die hun basis in de EU hebben, maar zeker weet ik dat niet.

Ik denk dat je reisverzekering de beste kans biedt.
Claimen bij je reisverzekering. Het eigen risico claim je vervolgens nog bij Transavia. Zie ook de Consuwijzer.
Dit kan volgens mij niet eens door mensenhanden zijn gedaan. Is dat ding in het vrachtruim onder een hydraulische pers of deur gekomen ofzo? Want ont-zet-tend zonde zeg. Ik hoop van harte dat je er zoveel mogelijk voor terugkrijgt.
Travelmaster schreef:s dat ding in het vrachtruim onder een hydraulische pers of deur gekomen ofzo?
Dat zou goed kunnen. Leg fiets op de (rond-holle) vlietuigbodem tegen de laaddeur. Gooi daar 300 koffers op. Sluit ogen en oren. Bedien de laaddeurknop.
Leon

Blijf vrolijk en luister naar een leuk liedje. United Breaks Bicy... Guitars:
zoiets is toch nimeer normaal he zeg, amai, hier moet je gewoon echt werk van maken.....schande is dat....
Laat 't rechtvaardigheidsgevoel maar varen. Daarvan raak je alleen maar gefrustreerd.
ineke valster schreef: (mijns inziens is Tr. verantwoordelijk voor deze schade)
Verantwoordelijk is iets anders dan aansprakelijk.
Gewoon bij jouw verzekering melden. Zij horen uit te betalen. En of iemand anders verantwoordelijk en/of aansprakelijk is, dat zoeken de juristen maar uit.
Jeetje! Hebben ze hem op het asfalt laten liggen toen het vliegtuig achteruit taxiede ofzo.....?
Dit is wel heel erg. Vooral de enorme kracht die op dat stuur gestaan moeten hebben.
Ik zou het inderdaad via de verzekering proberen te spelen. Dan hoef je er zelf het minste voor te doen.
Transavia stelt ook zelf schade bij de reisverzekering te claimen.
Geluk bij een ongeluk is dat je fiets bij terugkeer is 'gekraakt'....


De fiets schade is ontstaan in het laadruim door er; zoals leon ook al aangaf, 300 koffers over/tegen te gooien. Er overheen rijden met een heftruck helpt ook.
Ik heb regelmatig bagage uit het hoge laadruim van een Jumbo zien vallen. Dit wordt vervolgens keurig opgeraapt en gewoon weer op de band of in de kar gelegd.

Nalatigheid van de vrachtafhandelaar is het zeker, maar de maatschappij zal het waarschijnlijk weerleggen door te stellen dat fietshoes onvoldoende bescherming biedt.
Met een fietsdoos is schade ook niet onvermijdbaar, maar sta je sterker bij claims. Met name als een doos verplicht wordt gesteld door de maatschappij.

ik maak zelf altijd fotos (met een timestamp) vlak voor ik mijn fiets afgeef en weer ophaal.


Walter
Transavia is aansprakelijk voor deze schade. Als je een reisverzekering hebt is het het handigst om daar de schade te claimen, zij regelen het dan met Transavia. Zelf heb ik geen reisverzekering, toen we na een vlucht koffers kwijtwaren hebben we de schade direct bij de vliegtuigmaatschappij geclaimd en uiteindelijk ook betaald gekregen. Als in de Algemene Voorwaarden staat dat ze slechts een bedrag X per kilo vergoeden, wil dat nog lang niet zeggen dat ze wettelijk niet verplicht zijn om meer te vergoeden. PS Voor mijn fiets heb ik wel een diefstal- en schadeverzekering, die zouden deze schade ook moeten vergoeden. Succes!
Hoi Ineke, is de fiets van Ronald wel ongeschonden terug gekomen?

Ik denk dat berusting het belangrijkste advies is.

Mijn ervaring is dat de reis organisaties alles doen om niet aansprakelijk te zijn. Ik was met een reis georganiseerd door Vlieg en Fiets naar Coste Rica. Op de terugreis kon de fiets niet mee. Na contact met vlieg en fiets in overleg besloten om zelf de terugreis van de fietsen te regelen met Martin Air in costa rica. Voor 65 dollar per fiets konden ze mee. Het was niet bekend wanneer. In Miami waren de fietsen er niet. Dagen later werden we gebeld dat de fietsen afgeleverd konden worden. We kregen propen fietsdoos en vervrommelde fietsen terug. Vlieg en Fiets bepaalde dat zij niets konden doen en verwezen naar Martinair. Martinair verwees naar het formulier dat je op de luchthaven moet in vullen en de reisverzekering. Dat formulier was bij afleveren van de fietsen door een vervoerder niet beschikbaar. De reisverzekering gaf aan dat de dagwaarde van de fietsen te laag was voor vergoeding. Vlieg en Fiets nam de vlucht en liet niets meer van zich horen. Juridische stappen zijn duur. Uiteindelijk met Frank van Re Cycle een nieuw frame en fork met spatborden kunnen regelen en zelf de onderdelen overgezet op mijn Avaghon. Uiteindelijk niets van vlieg en fiets of martinair ontvangen, ook de 130 dollar niet die ik in coste rica extra heb moeten betalen voor het vervoer van de fietsen. Dat bedrag was al in de reissom opgenomen. Uiteindelijk heb ik er maar in berust dat het zo gaat in de reis branche, ook bij een organisatie als vlieg en fiets.

Oja, de fietsen waren in bubbels in officiele fietsdozen ingepakt http://www.ericopdefiets.nl/2008CostaRi ... c7431.html
Bert van Sprang schreef: Als in de Algemene Voorwaarden staat dat ze slechts een bedrag X per kilo vergoeden, wil dat nog lang niet zeggen dat ze wettelijk niet verplicht zijn om meer te vergoeden.
De algemene voorwaarden van Transavia, die gebaseerd zijn op het verdrag van Warschau, geven voor internationale vluchten exact de wettelijke verplichtingen weer. Dus inclusief een beperking tot X dollar per kilo.
Zoals de Consuwijzer zegt: "In de voorwaarden van luchtvaartmaatschappijen wordt vaak het Verdrag van Warschau of het Verdrag van Montréal genoemd. Hierin staan de vergoedingen die u per kilo bagage moet krijgen. Let op: de luchtvaartmaatschappij hoeft niet meer te betalen dan in dit verdrag genoemd staat."
Da's allemaal leuk en aardig, maar er kan nog altijd sprake zijn van grove nalatigheid en andere juridische gevalletjes. Laat het er niet te gauw bij zitten, dat is nou juist de reden dat vliegmaatschappijen (en alle aanverwante bedrijfstakken) met dit soort geintjes wegkomen.

Juist daarom is een goeie reisverzekering en een (liefst aan die reisverzekering verwante) rechtsbijstandsverzekering zo belangrijk: als die verzekeraars maar genoeg geld moeten ophoesten, sleuren ze die vliegmaatschappijen uiteindelijk wel voor de rechter. Die mogen dan vervolgens de bagageafhandelaars weer in de tang nemen, en uiteindelijk verbetert er dan wel een keer iets. Als iedereen maar accepteert dat een paar loonslaven je dure spullen slopen omdat ze hun baan niet leuk vinden, dan verandert er nooit wat.
Alien schreef:Da's allemaal leuk en aardig, maar er kan nog altijd sprake zijn van grove nalatigheid en andere juridische gevalletjes.
Helaas niet. Bij luchtvervoer tussen twee staten die het verdrag van Montréal hebben ondertekend, is de aansprakelijkheid van vliegmaatschappijen voor beschadigde of zoekgeraakte bagage in alle gevallen beperkt tot circa € 1200 per passagier (afhankelijk van de omrekening van de "speciale trekkingsrechten") , dus ook als een mataglap geworden bagageafhandelaar op je fiets heeft staan stampen. Wel kun je tevoren aangeven dat je bagage meer waard is dan dat bedrag, en dan moet je dat met de vliegmaatschappij bij het inchecken schriftelijk regelen.
"5. De bepalingen van het eerste en tweede lid van dit artikel zijn niet van toepassing indien wordt bewezen dat de schade het gevolg is van een handeling of nalaten van de vervoerder of van zijn hulppersonen welke plaats vond hetzij met de bedoe- ling schade te veroorzaken, hetzij roekeloos en met de weten- schap dat schade waarschijnlijk het gevolg zou zijn, voorzover, in het geval van een handeling of nalaten van hulppersonen, tevens wordt bewezen dat zij handelden in de uitoefening van hun dienstbetrekking."
Ik heb minstens 50 vliegreizen achter de rug en nog nooit ernstige schade gelukkig,maar wat hier is gebeurt is natuurlijk niet normaal en heel vervelend. :shock:

Ik ben mij er ook altijd van bewust dat je zeker risico loopt als je met de fiets vliegt en niet alle risico,s zijn afdoende af te dekken, net het gewone leven :wink:

Hou er rekening mee dat vliegmaatschappijen niet "zitten te wachten" op fietsen ,daar zijn ze geheel niet op ingericht en vinden het lastig.
Als wij met z,n allen willen dat het risico (voor ons )verkleint wordt ,zal dat tot gevolg hebben dat de prijs voor het fietsvervoer aanmerkelijk zal stijgen.
Het is dus ook dikke pech als je dit treft

Desondanks heb ik mijn volgende reis alweer geboekt
Dirk
Alien schreef:"5. De bepalingen van het eerste en tweede lid van dit artikel zijn niet van toepassing indien wordt bewezen dat de schade het gevolg is van een handeling of nalaten van de vervoerder of van zijn hulppersonen welke plaats vond hetzij met de bedoe- ling schade te veroorzaken, hetzij roekeloos en met de weten- schap dat schade waarschijnlijk het gevolg zou zijn, voorzover, in het geval van een handeling of nalaten van hulppersonen, tevens wordt bewezen dat zij handelden in de uitoefening van hun dienstbetrekking."
Die schade is niet zomaar veroorzaakt door het vallen van een lopende band of wat ruw behandelen door een belader. De fiets moet echt tussen de voorkant en de achterkant onder zeer zware druk hebben gestaan. Dit doe je niet zomaar met menskracht.
Zou dat door een fietsenmaker ook echt laten constateren en dat meenemen bij de claim.