Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nooit meer KLM , nooit meer Thalys - Forum Wereldfietser

Nooit meer KLM , nooit meer Thalys

k heb een tijd geleden bij KLM een ticket geboekt voor een vlucht vanuit Amsterdam naar seattle (24/08/2013) en terug vanuit San Francisco naar Amsterdam (28/09/2013), ik heb daar ook mijn fiets bij geboekt, alles goed zover maar in het station van Antwerpen werd mijn fiets geweigerd op de thalys omdat er te weinig plaats was op in de bagageruimte (de trein was in vertraging en dat was denk ik de werkelijke reden... ) Ik was gechoqueerd ik had mijn fiets perfect volgens de afmetingen verpakt. Ik was verplicht om in Antwerpen op te stappen.
Ik ben dan op eigen houtje in Amsterdam Schiphol geraakt en ook op eigen houtje teruggekeerd van Amsterdam bij de retour en dat heeft me veel geld en veel stress gekost!!! Ik miste ei zo na mijn vlucht naar Seattle.

Ik heb mijn schadeclaim reeds gericht aan de diensten van KLM maar zij verwijzen mij door naar Thalys. Als ik wil reageren op de mail van KLM moet je klikken op een link en dan krijg je doodleuk de mededeling dat deze link niet werkt en dat je het op andere keer opnieuw moet proberen.

Niet leuk.

Alle tips zijn welkom om klacht in te dienen bij andere instanties.
Ik begrijp niet helemaal waarom je de KLM hebt benaderd voor een vertraging met de Thalys. Ze hebben daar toch debet aan of verantwoordelijkheid voor?
Denk ook niet dat de Thalys de gevolgschade zullen toekennen die je hebt geleden door de vertraging. Ze hebben je niet verplicht om die trein te nemen. je hebt zelf het risico ingeschat en genomen om deze trein te nemen op dit specifieke tijdstip evenals het risico mbt de bagage.

Maar moet hierbij direct toegeven dat ik geen jurist ben. Advies is dan ook om je rechtsbijstand te raadplegen. succes
Ik benader KLM omdat ik het volledige pakket bij hen gekocht heb, het lijkt me redelijk logisch dat zij er ook op toezien dat ze geen tickets verkopen die niet mogelijk zijn zoals je fiets in een thalys vervoeren...aangezien ik wel verplicht was om de trein te nemen vanuit Antwerpen, anders was ik gewoon in Schiphol op het vliegtuig gestapt...maar dat mocht niet zonder een afgestempeld e-ticket.
Ik begrijp uit je verhaal dat je het kaartje voor de Thalys ook bij KLM hebt gekocht.
Ik vermoed dat KLM zich daarbij heeft ingedekt tegen problemen met het vervoeren van de fiets in de trein door je bij de koop de algemene voorwaarden voor het gebruik van de Thalys ter beschikking te stellen, waarin de eisen aan bagagevervoer staan. Dit zou je kunnen controleren. Het was uiteraard wel netjes geweest om te wijzen op de beperkingen van de Thalys bij het bestellen van een ticket inclusief fiets. In Nederland kun je voor informatie van de overheid over consumentenrecht terecht bij Consuwijzer. Je kan hen ook bellen.

Wat verder zou kunnen werken is KLM op Twitter of Facebook benaderen (KLM webcare). Vaak is men wat gevoeliger voor vragen die in het publiek domein worden gesteld. Misschien kunnen jullie alsnog tot een vergelijk komen.
1.
in het station van Antwerpen werd mijn fiets geweigerd op de thalys omdat er te weinig plaats was op in de bagageruimte
2.
op toezien dat ze geen tickets verkopen die niet mogelijk zijn zoals je fiets in een thalys vervoeren
3.
verplicht was om de trein te nemen vanuit Antwerpen, anders was ik gewoon in Schiphol op het vliegtuig gestapt...maar dat mocht niet zonder een afgestempeld e-ticket
1/2 de thalys heeft dus wel de mogelijkheid maar tgv is je fiets geweigerd.. kortom KLM verkoopt een product/dienst die wel bestaat. Hoe het personeel van Thalys hun functie uitvoert kunnen zij niet echt worden aangerekend.. (mijn mening). Ik ga er vanuit dat ze je niet verplicht hebben om die specifieke trein te nemen op dat moment. Ze kunnen je altijd op wijzen dat de mogelijkheid op vertraging er altijd bestaat en je daar rekening mee dient te houden.
3. KLM hanteert net als waarschijnlijk alle maatschappijen verschillende prijzen tickets in verschillende landen. Om de markten n beetje te reguleren en het verlies te minimaliseren trachten ze het reizigers minder aantrekkelijk te maken om een ticket in een buurland te kopen. Je speurtocht naar de goedkoopste manier van reizen naar in dit geval Amerika is in dit geval niet zo gelopen als verwacht..

Voor de volledigheid naast dat ik geen jurist ben, ben ik ook niet werkzaam bij een spoorwegonderneming of luchtvaartmaatschappij. :-)
In principe een heel sympathiek verhaal waar als snel het oordeel kan zijn dat de maatschappijen 'schuldig' zijn. maar zoals altijd heeft het 'verhaal' ook een andere kant nl van de reiziger. Was deze op tijd op het perron, hoe was zijn houding tov het personeel etc.

Wat ik nu niet goed begrijp is dat er een trein genomen (of de intentie) is van antwerpen naar adam en direct weer terug? Om op die manier te vliegen vanaf antwerpen tegen een lager tarief dan een directe boeking in belgie?
In het geval dat dit correct is, was het dan niet logischer om de fiets in antwerpen te laten en zonder fiets op en neer te gaan??
Beste

KLM heeft mij een ticket verkocht inclusief treinticket voor Thalys, dus ik verwacht dat zij daar dus ook hun verantwoordelijkheid voor nemen.
Eenvoudiger kan toch niet?
Ik begrijp dat KLM misschien bij jou een streepje voor heeft. Ik heb een volwaardig ticket gekocht, het heeft mij meer dan duizend euro gekost, voor die prijs wil ik de zekerheid dat ik een fiets kan meenemen.
Als fietsvriendelijke maatschappij zou ik ze dan in de toekomst aanraden om niet meer samen te werken met Thalys. Of dan tenminste toch wat druk uit te oefenen.

grtjes
erwin
Ik zou het er toch niet bij laten zitten. Als het goed is, heb je je fiets bij KLM tevoren aangemeld, dus ze wisten ervan, óók dat die fiets vanuit Antwerpen met de Thalys meeging, want je had immers een ticket Antwerpen-Seattle.
Thalys vermeldt op de website overigens uitdrukkelijk dat fietsen in verpakking van 90x120 toegestaan zijn.
Omdat je je gecombineerde trein-vliegticket bij KLM hebt gekocht, zou ik toch proberen nog eens bij KLM aan de bel te trekken met een brief op poten.
Verder: uit de andere antwoorden in dit topic komt naar voren dat niet iedereen deze trein-vliegcombinatietickets kent; het is geen trucje of zo, maar gewoon een legitieme mogelijkheid om te profiteren van de lagere tarieven waarmee KLM in België adverteert. Zie Ticketspy over deze regeling.
Thalys geeft madrukkelijk aan dat die gedemonteerde en verpakte fietsen in het bagagerek geplaatst moeten worden. Als dat rek vol is, heb je een probleem. Zou dus ook contact opnemen met Thalys in Brussel. Het is toch rssr dat zij die overeenkomst hebben met de KLM, maar dat zij aangemelde bagage weigeren, waardot je bijn a je vlucht miste.
Ik heb een mail geschreven naar Thalys ook, nog geen reactie tot dusver, dankjullie voor de respons, ik heb weer wat meer moed om tegen Goliath te vechten :-)

"happy cycling"
erwin
Ik snap dit toch allemaal niet zo goed: wanneer je fiets verpakt is en gedemonteerd binnen de vooropgegeven dimensies, wordt die toch gewoon een extra stuk handbagage? Kan Thalys iemand de toegang tot de trein ontzeggen omdat het rek waarin zijn stuk bagage moet geplaatst worden, vol is?

De reiziger treft hier toch geen schuld, zolang hij de dimensies en het maximaal aantal stukken handbagage niet overschrijdt; integendeel, het is eerder mismanagement van (het boordpersoneel van) Thalys wanneer iemand die in Antwerpen opstapt met een reglementaire hoeveelheid bagage geen plaats meer vindt om zijn bagage correct te plaatsen.

Je kan toch niet verwachten dat Thalys, bij wie de tickets toch wel vrij prijzig zijn, zijn reizigers pas gaat vervoeren onder voorbehoud dat er voldoende plaats overblijft in de rekken voor hun bagage... "Sorry meneer, ons rek is vol, u zult de volgende trein moeten nemen"

Ben benieuwd naar hun antwoord.
Sorry hoor, ten eerste vindt ik het vreemd dat men voor het gedeelte Antwerpen – Schiphol met Thalys gaat en niet met normale trein. Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre men stressbestending is bij dit soort akkefietjes. Dan staat men als wereldreiziger wel voor moeilijker stresssituaties. Om hierover al in de stress te geraken gaat mij te ver. Al met al is het mijn inziens spijkers op laag water zoeken.
maar meneer toch :-)

ik koop een biljet en heb helemaal niet te kiezen welke trein ik bij dat vliegtuigticket krijg, ik was zelfs verplicht om die trein te nemen, ik had dus graag zelfs een gewone trein genomen maar dat kon niet

verder denk je dat ik als wereldfietser niet stressbestendig ben en spijkers op laag water zoek? nee toch, dat is hier toch niet aan de orde, het gaat hem over de rechten die een fietser heeft om zijn fiets mee op de trein (thalys) te krijgen als hij daar veel geld voor betaalt.

ik heb op een haar na door dit incident mijn vlucht gemist, ik vind dit geen akkefietje.

dank
Wellicht een waarschuwing voor Belgen: koop een KLM-ticket vanaf Amsterdam en niet vanaf Antwerpen. Het deel vanaf Antwerpen is namelijk met de fietshatende Thalys.
bert sitters schreef:Wellicht een waarschuwing voor Belgen: koop een KLM-ticket vanaf Amsterdam en niet vanaf Antwerpen. Het deel vanaf Antwerpen is namelijk met de fietshatende Thalys.
Ja, maar bedenk wel dat "vliegen" vanaf Antwerpen Centraal vaak honderden euro's goedkoper is. Zo was een retourtje Bali met KLM vanaf Antwerpen van de week voor diverse data komende winter € 581 en kostte dat ticket vanaf Amsterdam minimaal € 1014. Voor zoveel prijsverschil kun je je fiets vanuit België zelfs eerst met de auto of de IC naar Schiphol brengen, als je de tijd hebt... En deze Belgische tickets zijn dus ook voor Nederlandse ingezetenen gewoon beschikbaar (moet je wel naar Antwerpen reizen en daar de Thalys nemen, of de speciale KLM-bus naar Schiphol, maar ik weet niet of die fietsen meeneemt).
Zijn die verschillen er nog steeds en nog altijd zo groot? Ik was in de veronderstelling dat die verschillen inmiddels wel weg waren gepoetst.
In 2004 nam ik het vliegtuig (KLM) van Zaventem via Schiphol naar Quito, wat een paar honderd euro scheelde met alleen het vliegtuig van Schiphol naar Quito (kon ik mooi een maandje langer op reis). Maar ik nam wél een vliegtuig extra, met de extra reistijd en milieuvervuiling daar gratis bij.
Ik heb nog aangeboden dat ik in Schiphol zou opstappen zodat ze de vlucht van Zaventem naar Schiphol nogmaals konden verkopen, maar ik moest en zou op Zaventem opstappen van hen.
Ik had 1 geluk: ik hoefde niet met de Thalys (of Fyra... :shock:) en in het kleine vliegtuigje kon de fiets mee.
Die verschillen zijn er nog steeds; de aanbiedingen wisselen voortdurend. KLM is buiten de Nederlandse thuismarkt vaak een prijsvechter.
KLM naar Hongkong vanaf Amsterdam € 892, vanaf Antwerpen via Amsterdam € 484
Air France/KLM naar Panama vanaf Amsterdam € 776, vanaf Düsseldorf via Amsterdam/Parijs €499
Enzovoort, zie bijvoorbeeld Ticketspy.
Dat voordeel is er inderdaad, maar wel lastig als je fiets wordt geweigerd in de Thalys.
Wellicht kunnen Belgen die KLM-aanbiedingen wel boeken vanaf Brussel Airport en vandaar naar Schiphol vliegen.
Idioot dat KLM een combi thalys/vliegreis of, nog belachelijker, een dubbele vlucht met overstap veel goedkoper maakt dan een enkele vlucht naar dezelfde bestemming. Stoot één vlucht soms te weinig co2 uit :? ? Onbegrijpelijk

Stel je boekt als Nederlander zo'n vlucht met vertrekpunt België. Is het dan niet mogelijk om gewoonweg geen gebuik maken van het treinticket, maw dus niet komen opdagen in Antwerpen? Je gaat dan op eigen gelegenheid meteen van huis naar Schiphol en niemand die zich ervoor interesseert dat je niet in de Thalys hebt gezeten? Met vluchtoverstap is dit wellicht niet te doen, maar met die Thalysvariant toch wel? Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, lees de website.
javb2812 schreef:Idioot dat KLM een combi thalys/vliegreis of, nog belachelijker, een dubbele vlucht met overstap veel goedkoper maakt dan een enkele vlucht naar dezelfde bestemming. Stoot één vlucht soms te weinig co2 uit :? ? Onbegrijpelijk

Stel je boekt als Nederlander zo'n vlucht met vertrekpunt België. Is het dan niet mogelijk om gewoonweg geen gebuik maken van het treinticket, maw dus niet komen opdagen in Antwerpen? Je gaat dan op eigen gelegenheid meteen van huis naar Schiphol en niemand die zich ervoor interesseert dat je niet in de Thalys hebt gezeten? Met vluchtoverstap is dit wellicht niet te doen, maar met die Thalysvariant toch wel? Of zie ik iets over het hoofd?
De hoeveelheid verstookte kerosine is slechts één van de vele factoren die de ticketprijs bepalen, dat is al decennia zo. Als je klanten buiten je (kleine) thuismarkt wilt lokken die dan via Schiphol kunnen doorvliegen naar intercontinentale bestemmingen, bied je die klanten lage tarieven, zodat je vliegtuigen op de winstgevende intercontinentale trajecten vol zitten. Je kunt het idioot noemen, maar het is dan wel een idiotie die KLM groot heeft gemaakt en tienduizenden mensen bij KLM en op Schiphol werk biedt.
Zoals al gesteld ben je bij de Antwerpenconstructie verplicht van de Thalys gebruik te maken, die treinrit geldt als een vluchtsegment en als je dat traject niet hebt afgelegd (bewijs met stempel van conducteur), is je ticket op Schiphol ongeldig. Op de terugweg mag je wel op Schiphol uitstappen.