Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vlucht maatschappij X (deels) uitgevoerd door Y; bagage???? - Forum Wereldfietser

Vlucht maatschappij X (deels) uitgevoerd door Y; bagage????

Ben (weer) eens aan het puzzelen rondom vliegtickets.
Nu kom ik regelmatig tegen dat:
--een vlucht aangeboden wordt door maatschappij X,
--maar dat een gedeelte van die vlucht uitgevoerd wordt door maatschappij Y (en soms ook nog Z)

Bij X valt de fiets binnen de bagagevrijheid van bv 23 kg, bij Y staat dat je voor de fiets een bepaald bedrag betaald. Mag je er dan van uitgaan dat de vlucht van X is, en dus alleen dit geldt.
of
Bij X moet je een bepaald bedrag betalen, bij Y ook...........Moet je dan twee keer betalen?

..............of zijn hier geen algemene regels voor en is het gewoon per geval goed puzzelen?
Volgens mij is het zo dat er een hoofduitvoerder van de vlucht. Bijvoorbeeld een vlucht A'dam Bangkok met Eva air. En daarna nog een lokale vlucht naar Chiang Mai met Thai airways. Je boekt dan een ticket bij Eva en hun voorwaardes zijn bepalend. Die twee maatschappijen zijn dan partners en je bagage wordt dus ook door gelabeld. Ook als je bagage halverwege Bangkok wordt die door gestuurd. De bagage voorwaardes van Thai airways zijn niet boeiend. Je koopt een ticket bij Eva en zij zorgen er maar voor dat je zware fiets verder over de route wordt vervoerd.

Je ziet dit ook in de prijs terug. Een ticket A'dam Chiang Mai via Bangkok met KLM is duurder dan een los ticket naar Bangkok met KLM en een lokale vlucht. Als je 2 losse vluchten boekt, ben je dus zelf verantwoordelijk dat je in Bangkok je bagage van de band haalt en weer incheckt bij de volgende vlucht.
Volgens mij gelden bij code-share de voorwaarden van de maatschappij waarmee je als eerste de landsgrenzen passeert. Dus vlieg je met Eva-air vanaf Amsterdam naar Bangkok dan zullen hun voorwaarden op je e-ticket komen en dus ook gelden voor de terugweg...

n.b. Laat dit schriftelijk bevestigen, grote kans op discussie aan de balie bij je retourvlucht :lol: