Additionally, paste this code immediately after the opening tag: doos - Forum Wereldfietser

doos

Hoi,

Ik lees genoeg ervarigen over dat je op Schiphol een doos kunt kopen :D maar wat doe je als je na je vakantie terug wilt vliegen :? . Verkoopt KLM bv dozen op het vliegveld in Bangok, Madrid, Vancouver etc etc :?:
Waar laatje de doos van de heenweg :?: Slaan ze die op voor je :?:
En als je op de terugweg geen doos kunt krijgen wat gebeurt er dan met je fiets :?:

wie heeft hier ervaring mee :idea:

alvast bedankt... :D

grt Patrick
Ik heb in mijn fietshistorie maar 1 keer een echte fietsdoos voor de terugreis kunnen krijgen, en dat was in 2003 bij Delta in Salt Lake City.


Als je luchthaven heen en terug dezelfde is dan zou je die bij een beschikbare warmshowers kunnen stallen.

Normaliter regel ik gebruikte fietsdozen van tevoren bij een lokale fietsen winkel; maar die optie heb je lang niet overal.
Je zou ook zelf n fietsdoos kunnen maken van verpakkingsdozen.
En anders een fietshoes?

Walter
Fietsdozen zijn op andere luchthavens vrijwel niet te krijgen.
Wij gebruiken al jaren fietshoezen, veel makkelijker, lichter en vrijwel overal geaccepteerd.
Als je echt een doos wil zou ik die alleen heen gebruiken en een hoes meenemen voor terug.je kan je fiets daar natuurlijk ook op de heenreis al in doen en dan in de doos
Meestal is er wel een fietsdoos te ritselen bij een fietsenzaak in de buurt van het laatste hotel waar je verblijft, is mijn ervaring.
Tegenwoordig gebruik ik geen fietsdozen meer. In plaats daarvan verpakken in bubbeltjesplastic, wat je in de meeste steden wel kunt vinden/kopen. Een fietshoes vind ik niks, want die moet als ballast de hele fietsvakantie mee.
Ik gebruik de fietspyjama als achterspatbord, met tape op de achterdrager bevestigd. Van ballast is dan nauwelijks sprake, die 600 gram zijn dan een nuttig fietsonderdeel.
En bij (wild)kamperen leg ik de fietspyjama onder het grondzeil van de tent. Niet overal is de ondergrond zachtzinnig voor het grondzeil van de binnentent.
Wij hebben ze ook ingepakt in noppenfolie. Op de heenweg op de lastige manier, omdat we nog niet genoeg ervaring hadden (1e keer dat we de fietsen meenamen).

Afbeelding

Tijdens de fietsreis op Vimeo een film gevonden van een wereldreiziger die een compacte manier had gevonden. Dus voor de terugvlucht naar de Gamma in Bangkok en noppenfolie gekocht. Met dit resultaat:

Afbeelding
Meestal koop ik in den vreemde gewoon een grote lap plastic en rol daar de fiets in. Brede tape erom en klaar
Ondanks de fietsdozen van KLM zeer geschikt zijn, past de doos niet bij een 1m x 1m x-ray scanner op de internationale luchthaven van Beijing. Dan kan je bij het overstappen de fiets weer inpakken in een fietshoes en verder afwikkelen met tape.

Gebruik je een doos weet dan moet je zeker weten dat ie door de x-ray scanner kan, want anders krijg je de fiets niet mee. Gebruik een hulpstuk om de fiets erop te laten leunen. Hierdoor is de maximale hoogte van de fiets -verpakt in een fietshoes- niet 1 m (zie stelling van Pythagoras). De fietshoogte kan vervolgens oplopen naar een hoogte van 1,05 a 1,10 m. Ik heb dit vaak moeten toepassen, want personeel weigert mee te helpen om de fiets vast te houden en door de scanner te laten gaan. Dit mogen zij m.i. om veiligheidsredenen niet doen.
the-lonely-push-biker schreef:Ondanks de fietsdozen van KLM zeer geschikt zijn, past de doos niet bij een 1m x 1m x-ray scanner op de internationale luchthaven van Beijing. Dan kan je bij het overstappen de fiets weer inpakken in een fietshoes en verder afwikkelen met tape.
Het lijkt me vreemd dat beijing geen fietsen kan handelen, hoe krijgen kleine vliegvelden het dan wel voor elkaar?
Of bedoel je hier check-in scanners?

Daarbuiten wordt elk oversized item of handmatig geinspecteerd/ gescand of door een cargo-scanner gehaald. (Zoals de scanners die ze gebruiken voor containers in r'dam
Mochten er dan alsnog vragen zijn over je fiets/bagage dan wordt je netjes omgeroepen in de gate. (Is mij al 2 keer overkomen en opgelost)

Walter
Ik vlieg veel, maar als de maatschappij het niet nadrukkelijk verplicht stelt gaat mijn fiets niet in zo´n onding van een doos.
Ik heb een VK-hoes die ik opvul met ter plaatse gevonden materiaal.
De VK-hoes vouw je op tot een dun A-viertjes. Gaat gemakkelijk mee achterop de drager.
Helaas zijn er meer luchthavens met een te kleine scanner voor de afwijkende bagage. Dozen passen daar niet door!
Bedankt zeg!

Wat veel antwoorden in een dag meer dan dat ik mailtjes krijg in een week :D

Ik denk dat ik dan ga voor een doos op de heen weg (derailleur bescherming) en terug de hoes gebruik.
Een ander optie (moet ik nog nazoeken maar kan wel in Santiago de Compestella) is je fiets per koerier terugsturen bv DHL of Fedex.
En dan zelf vliegen.

in elk geval bedankt voor de reacties.
En de Gamma in Bankok klinkt als Christine le Duc in Saoedi Arabie :D

grt Patrick
In Santiago de Compostela kun je ook je fiets per vrachtauto laten terugrijden met Soetens fietsvervoer. Het kost wat (incl. verzekering), maar de kans dat er iets met je fiets gebeurt lijkt (beduidend) kleiner. En je hoeft niet moeilijk te doen met inpakken. Binnen 14 dagen na het afgeven van de fiets wordt 'ie thuis afgeleverd (in het pelgrimseizoen, daarbuiten duurt het langer).
Terwijl Christine Le Duc in Bangkok heel aannemelijk klinkt
azucar schreef: Ik denk dat ik dan ga voor een doos op de heen weg (derailleur bescherming)
let op! Een doos biedt geen goede bescherming voor je deraiileur! Ik gebruik meestal een doos, soms een hoes maar altijd draai ik m'n derailleur los, frommel er een krant of zakje om en zet hem dan met tape of een tiewrapje vast aan de achtervork. Zo kan die altijd meebewegen als er druk op komt te staan.
Heb al veel vliegreizen met de fiets gemaakt,nog nooit mijn versnellings apparaat gedemonteerd.wel zoveel mogelijk naar binnen gesteld (ketting , achter grootste tandwiel,voor kleinste tandwiel)
Wel pak ik het goed in met bubbeltjes foli

Dirk
Walter M schreef:Het lijkt me vreemd dat beijing geen fietsen kan handelen, hoe krijgen kleine vliegvelden het dan wel voor elkaar?
Of bedoel je hier check-in scanners?
Klopt. Ik bedoel de check-in scanners. Ik heb dit al vier jaar meegemaakt op de internationale luchthaven van Beijing, als ik een aansluitende binnenlandse vlucht heb. Uiteindelijk kreeg ik de fiets toch mee door de fiets uit de KLM fietsdoos te halen en de fietshoes te gebruiken. Bij de afwijkende bagage-afdeling handelden ze mijn fiets af door stevige striplinten om heen te wikkelen.

Op de kleinere binnenlandse luchthavens (Kunming in 2010) kunnen kleinere check-in scanners aanwezig zijn. Het personeel inspecteerde toen mijn fiets en liet de fiets door bij de afwijkende bagage. Ik weet uit ervaring dat de fiets bij aankomst in andere luchthavens van China de fiets als nog door een scanner gaat. Bijv. als je als reiziger de bagageclaim hal verlaat of de afwijkende bagage de bagageclaim hal op de transportband ingaat.

Mijn tip aan de fietsreizigers is ga een dag van te voren op de luchthavens naar de check-in scanners, locatie van afwijkende bagage op de luchthaven en bagage sealing zoeken. Je voorkomt onnodig stress.
Ik heb al 57 keer gevlogen met mijn fiets mee aan boord, de fiets ging meestal onverpakt in het vliegtuig. Zeg maar vanaf 1973, na eind jaren '90 wel verpakte fietsen. Van een Fokker 27 tot een Boeing 747 aan toe, zelfs ook Russische toestellen. Vooral bij binnenlandse vluchten in Amerika deed men erg vriendelijk over.
Op Schiphol deed men er niet moeilijk over met dozen. Op terugvluchten hadden Delta in San Francisco en Air France op Ch. de Gaulle in Parijs wel dozen. De laatste was wel slechts 87 cm. hoog. Daarna gebruikte ik een fietshoes van de Fietsvakantiewinkel (zelf opgehaald in die winkel).
Op alle vluchten vrijwel zonder schade.
Doe de fietsen altijd in een doos aangezien de kosten hetzelfde zijn of ik de fiets nu in plastic verpak of in een doos (blijven altijd onder maximaal toegestaan gewicht). Moet er toch voor betalen dus dan liever een doos. Perceptie dan het dan wat beschermd is..

net even gekeken op de site van KLM:
U moet uw fiets of tandem (niet-elektrisch) meenemen in een geschikte verpakking of fietsdoos


kan n mooie discussie worden wat nu een 'geschikte verpakking' is.. :-)
Ik heb ook al een aantal keren gehad dat we de eerste nacht na aankomst een hotel hebben genomen ipv een camping, o.a. omdat de aankomsttijd zo laat was. Toen mochten we onze dozen gewoon in het hotel achterlaten totdat we terugkwamen. Moet je uiteraard wel vanaf dezelfde plek terugvliegen als dat je aankomt.

En op Ajaccio, Corsica weet ik dat ze dozen verkopen bij Air France :D

Groet Karlijne