Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vanuit Madrid Barajas naar Burgos per fiets - Forum Wereldfietser

vanuit Madrid Barajas naar Burgos per fiets

Beste,

Kan er iemand mij helpen? Ik zou de route van El Cid willen rijden deze zomer.
Ik zou willen vertrekken vanuit de luchthaven van Madrid (Barajas)en dan per fiets tot Burgos of ergens aansluiten op de El Cid route. Ik heb een 20tal dagen om tot Valencia te geraken en daar dan weer een terugvlucht te nemen.
Is er een mogelijkheid om op een veilige manier vanuit de luchthaven op de kleine wegen te geraken richting Burgos? Kan er mij iemand een wegbeschrijving doorgeven langs kleine wegen en mooie dorpjes?


dank bij voorbaat

Jo
Gelukkig ligt die luchthaven ten NO van de stad. Pak de michelinkaart en fiets zeker de eerste dag alleen de kleinste witte weggetjes in NO-richting.
Grootste uitdaging wordt omniet meteen het grootste deel van de El Cid-route over te slaan. Het is lastig om een route over de Sierra de Pela en de Sierra de Ayllón te vinden want daar zijn knap weinig wegen.

Wat ook kan is de trein nemen. Van Madrid naar Burgos rijdt een trein waar fietsen in mogen die je in ruim 4 uur naar Burgos brengt. Voor info moet je even op dit forum zoeken.
Leon
De enige manier om van de luchthaven Barajas af te komen zonder snelwegen te gebruiken is deze, bij mijn weten:
Volg door de gangen van de luchthaven de aanwijzingen naar Metro en Parking twee.
Ingang van de Metro. Ga voorbij deze naar Parking 2. Daar begint een voetgangers pad-brug. Op deze fietst u boven een kluwentje wegen naar Parking 5.
Rechts van de uitgang bij Parking 5 is er een rotonde. Vanaf de rotonde, fiets naar links in stijging richting 'Barajas pueblo' tot aan een tweede rotonde met olijfboompjes. Rechtdoor voorbij deze.

En dan maar verder zien, afhankelijk van de richting die je op wilt. Ik heb deze beschrijving van de site van Raúl González (klik op de link Extremadura) en deze ook ter plekke uitgetest. Die klopt exact.
Vliegveld ligt inderdaad in NO......daar ligt vlakbij een camping. Wij zijn de eerste dag (lang geleden) van deze vlakbij het vliegveld liggende camping noordelijk gefietst (en dat wil je als je naar Burgos fietst) naar de camping in Soto del real. Een afstand van 85 kilometer. Dat was voor de GPS-tijd.....dus even de rustige wegen zoeken. Omdat je al in het NO zit hoef je geen verstedelijkt stuk Madrid door
ik heb het een keer op de manier van Leon gedaan. Michelinkaart en en route zoeken over de witte weggetjes.
globaal: Segovia (cl-601 over sierras), Turégano, Bij Roa de Duoro over, Villahoz en dan de bu-100 naar Burgos. goede wildkampeermogelijkheden!
Beste Jo,
Klopt het dat jij uit Vlaanderen komt? Komend weekend 18 en 19 januari is de Fiets en Wandelbeurs in de Nekkerhal te Vlaanderen. Daar zijn veel informanten van VZW De Vakantiefietser. Ook Clemens Sweerman, de auteur van de nieuwste El Cid fietsgids, is aldaar voor een beeldreportage. http://elcidroute.nl/
Wellicht krijg je in Mechelen meer informatie, of kun je samen met andere fietsers op de regionale Michelen-kaart kijken naar mogelijk geschikte wegen.
http://www.fietsenwandelbeursvlaanderen.be
Aan allen die reageerden toch al een welgemeende dank voor de info.

SjirkM, hoi, die route die jij voorsteld is dat te doen? Kom je daar ook door dorpjes waar overnachtingsmogelijkheden zijn want we zijn normaalgezien niet van plan een tentje mee te nemen.
Hoe geraak je dan op de cl-601? moet je dan door Madrid uit?

Leon, hoi. Als ik er niet goed aan uitkan misschien dan toch best de trein nemen. Is dit doenbaar? Dan moet men toch ook Madrid stad in. Is het aangeraden trein te rserveren en hoe doet men dat best.

Bert, hoi. Voor de beurs in Mechelen is maar een klein kans dat we geraken maar we zeker een poging doen.
Hotelletjes op de El Cid-route kosten voor 2 personen typisch 55 à 80 euro, inclusief (karig) ontbijt en 3-gangendiner met 1 fles wijn, water en koffie. Wat het voor 1 persoon kost valt wellicht soms tegen omdat je een tweepersoonskamer zult krijgen. Je kunt er dan zo'n 15 à 20 euro aftrekken omdat de tweede persoon geen ontbijt en diner eet. (prijzen 2012 en 2013)
Voor de rest van het platteland van Spanje zal het niet heel anders zijn.
Neem het boek van Clemens Sweerman mee, dan krijg je als 'pelgrim' soms een tientje korting zonder dat je je stempels moet laten zien (die wij niet hadden).
Hoe je de trein precies moete nemen is in mijn geval te lang geleden: 1995.
Het zal wel effe een stressochtend zijn voordat je in de trein zit....
Groet,
Leon
jo schreef:SjirkM, hoi, die route die jij voorsteld is dat te doen? Kom je daar ook door dorpjes waar overnachtingsmogelijkheden zijn want we zijn normaalgezien niet van plan een tentje mee te nemen.
Hoe geraak je dan op de cl-601? moet je dan door Madrid uit?
Hoewel ik best wel gevleid voel als men denkt dat ik superman ben, is het tegendeel waar. Het is allemaal asfalt en als er een weg is, is het te doen, ook zonder supergaven.

Madrid uit naar die kant is een makkie. Achter het koninklijk paleis ligt een groot park, Casa de Campo. Hierdoor gaan fietspaden (zeker langs de rand). Dan verder naar Collado Villalba over de kleinere wegen. In dit deel van Madrid hebben ze veel fietspaden (zelfs een belachelijke in de middenberm waar je bij de vele rotondes dus 4 keer het verkeer moet kruizen). Vanuit Collado Villalba de bergen in. Daar zijn veel overnachtingsmogelijkheden en natuurlijk ook in Segovia. Ik reis met tent en weet voor de rest weinig van accommodaties. Met wat internet speurwerk moeten die wel te vinden zijn.

Sjirk
Hotels vind je zo: https://maps.google.com/maps?q=hotel&hl ... l&t=m&z=10

Tik ook de andere woorden in die voor overnachtingsgelegenheid doorgaan: Hostal, Alojamiento, Casa Rural.
Overtuig je wel dat de gelegenheid nog bestaat door een website met bv prijzen van liefst 2014. Je gsm heb je soms nodig om te plekke de hotelmanager te kunnen bellen als hij/zij er niet is. Het nummer staat dan op de deur met vaak de mededeling dat er pas vanaf 17.00 iemand is of zo:
Afbeelding
.. kan weg
Het uitgebreide fietspadennet in en rond Madrid kun je goed bekijken op deze interactieve kaart:
http://www.infobicimadrid.es/
Bij late aankomst op Barajas kun je grotendeels over fietspaden naar de camping Osuna, slechts enkele kilometers van de luchthaven.
Leon, wat bedoel je met "...kan weg"?

ShirkM : hoe stel je voor dat we best vanaf Barajas "therminal 1" (Transavia gebruikt deze therminal, dacht ik) naar dat westelijk gedachte van Madrid fietsen?
jo schreef:Leon, wat bedoel je met "...kan weg"?
Ik had 2x hetzwelfde gepost. Je kunt niet zelf een bericht helemaal verwijderen, wel aanpassen.
jo schreef:ShirkM : hoe stel je voor dat we best vanaf Barajas "therminal 1" (Transavia gebruikt deze therminal, dacht ik) naar dat westelijk gedachte van Madrid fietsen?
Vanuit Casa de Campo kun je inderdaad gemakkelijk naar het westen of noorden. Om daar te komen, verlaat je het vliegveld via de route die ik eerder in deze draad heb genoemd en fietst een klein stukje naar metrostation Mar de Cristal. Daar neem je de metro en blijf je zitten tot station Casa de Campo. De rit duurt ruim drie kwartier, maar je bespaart heel veel tijd en zoekwerk in Madrid. Je kunt ook op het vliegveld al de metro nemen, maar dan moet je onderweg overstappen en dat is lastig met je fiets. Ook is het duurder vanwege de metro-vliegveldtoeslag. Helaas is deze route alleen in het weekend mogelijk, want dan mogen er fietsen mee in de metro, en door de week niet. Dan zul je toch Madrid door moeten fietsen.