Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer fiets inpakken? (doos) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wanneer fiets inpakken? (doos)

dik5 schreef:
bert sitters schreef:
Eric Schuijt schreef:Ah, er zijn twee kampen in fietsvliegend Nederland: Het hoezenkamp en het dozenkamp. Beide hebben goede argumenten.

Het hoezenkamp zegt dat de kruiers zien dat het een fiets is en dat ze er dan voorzichtiger mee doen (uit ervaringen van klanten weet ik dat dit vaak klopt als je geen overstap hebt).

Het dozenkamp (waartoe ik behoor) zegt dat als je een fiets goed in een doos inpakt, het niet zo veel uitmaakt als hij plat wordt neergelegd en er worden koffers op gestapeld.
Helaas speelt bij Ryanair de discussie dozen versus hoezen niet. Ryanair accepteert geem hoezen!
Wij hebben 2 jaar geleden met Ryanair van Zadar naar Weze onze fietsen gewoon in een hoes verpakt,geen probleem.
Wel een probleem was het om het door de scanner te krijgen
Helaas heeft Ryanair de regels sinds die tijd aangescherpt, zo blijkt uit diverse reacties op dit forum.
Ronald van der Perk schreef:Je moet je fiets inchecken bij de balie waar je ook jezelf en je andere bagage incheckt.
Ik heb pas één fietsreis gemaakt waar vliegtuigen aan te pas kwamen, en al drie verschillende methodes meegemaakt; fiets eerst ergens heenbrengen en dan bij balie inchecken, alles tegelijk inchecken bij balie en dan fiets zelf ergens anders heenbrengen, alles tegelijk inchecken en fiets wordt verder door medewerker weggebracht. In ieder geval hebben luchthavens het doorgaans zo moeilijk mogelijk gemaakt om je met een fietsdoos overdwars op een karretje door het gebouw te bewegen; dat past vaak net niet door schuif- en draaideuren en poortjes. Vaak staat er bij het begin van de rij balies wel een medewerk(st)er aan wie je even kunt vragen of je met je fiets in de rij moet gaan staan voor de balies. Scheelt soms gedoe met tussen paaltjes door manoeuvreren, soms doen ze even zo'n lint waarmee ze rijen vormen voor je open zodat je er makkelijker door kunt.
Ronald van der Perk schreef: "special lugage"
Bert Sitters schreef:off size
Doorgaans heet het Odd-size baggage.

Overigens vond ik het zelf als newbie op het gebied van vliegen met fiets wel handig om het hotel waarvandaan ik naar het vliegveld vertrok, een taxi te laten bestellen waar mijn fiets ingepakt en wel in kon ("big car, for bike!" :) ). Dat ging zowaar goed. De Schipholtaxi in Nederland kwam me thuis ophalen met een busje... vol met stoelen, waar de bagage dus eigenlijk niet in kon.

Succes!

Carl
Thuis haal ik de trappers er af,tape ik op de bagagedrager ,ik zet het stuur in de lengte ,verdraai mijn Barends zodat ze om mijn remhandels vallen
Ketting op de binnenste tandwielen ,verpak kwetsbare delen oa versnellingsapparaat met bubbeltjesfolie, maar zorg dat je fiets wel kan rijden, met de auto of taxi naar de luchthaven.

Op de luchthaven draai ik mijn stuur weer even normaal en hang ik mijn Ortliebs aan de fiets en wandel naar de incheckbalie
Pas op het laatste moment lucht uit de banden ,stuur weer in de lengterichting en pas op het laatst de hoes eromheen,zorg wel dat je bagage tag zichtbaar is/blijft
Gebruik je een grote KLM fietsdoos, dan moet je zeker weten dat ie door de x-ray check-in scanner kan, want anders krijg je de fiets niet mee. Ondanks de fietsdozen van KLM zeer geschikt zijn, past de doos niet bij een 1m x 1m x-ray check-in scanner op de internationale luchthaven van bijv. Beijing. Dan kan je bij het overstappen de bagage opnieuw inchecken bij een overstap op een binnenlandse vlucht en de fiets opnieuw inpakken Het is dan handig als je de fiets in een fietshoes kan doen en verder laten voorzien van stevige striplinten.

Gebruik een hulpstuk om de fiets in hoes erop te laten leunen, als de fiets door 1m x 1m x-ray check-in scanner moet. Hierdoor is de maximale hoogte van de fiets -verpakt in een fietshoes- niet 1 m (zie stelling van Pythagoras). De fietshoogte kan vervolgens oplopen naar een hoogte van 1,05 a 1,10 m. De zadel en stuur in de laagste stand zetten helpt ook. Ik heb dit vaak moeten toepassen, want personeel weigert mee te helpen om de fiets vast te houden en door de scanner te laten gaan. Dit mogen zij m.i. om veiligheidsredenen niet doen.

Mijn tip aan de fietsreizigers:
[*]Ga een dag van te voren op de luchthavens naar de check-in scanners, locatie van afwijkende bagage op de luchthaven en bagage sealing zoeken.
[*]Neem voor de zekerheid een fietshoes mee.
[*]Zorg voor ruime overstaptijden bij een overstap van internationale vlucht naar een binnenlandse vlucht (min. 2 uur)
Bedankt voor jullie antwoorden! :D

De fietsdoos is vrij klein, het voorwiel moet er hoe dan ook af. Moet nog even van tevoren kijken hoe ik het stuur parallel kan draaien.
Ik kan van tevoren even op de luchthaven kijken, dus dat ga ik ook doen.
Ik vermoed dat mijn stuur (vlinderstuur) met geen mogelijkheid te draaien is. Of ik moet de hele stuurpen uit het frame halen of zoiets.
Dus nu moet ik hier in Italië maar aan een fietshoes zien te komen.

Het gaat om vliegveld Pisa, ben erheen geweest om te kijken. Over de scanners en check-in kon ik niets wijzer worden. Waarschijnlijk gaat dat samen met de ruimbagage.

Edit: bij nader inzien is het misschien minder schadelijk om de stuurpen uit het frame the (laten) halen dan om het risico te lopen dat Ryanair mijn fiets met hoes laat staan. Tenzij ze een hoes ook een 'tas' vinden.
Imma schreef:Ik vermoed dat mijn stuur (vlinderstuur) met geen mogelijkheid te draaien is. Of ik moet de hele stuurpen uit het frame halen of zoiets.
Want? Als je stuurpen uit het frame kan, kan je stuur ook gedraaid worden toch? Beschrijf het probleem (evt. met foto) en misschien kunnen we je helpen.

Carl
Imma schreef:Ik vermoed dat mijn stuur (vlinderstuur) met geen mogelijkheid te draaien is. Of ik moet de hele stuurpen uit het frame halen of zoiets.
Dus nu moet ik hier in Italië maar aan een fietshoes zien te komen.

Het gaat om vliegveld Pisa, ben erheen geweest om te kijken. Over de scanners en check-in kon ik niets wijzer worden. Waarschijnlijk gaat dat samen met de ruimbagage.

Edit: bij nader inzien is het misschien minder schadelijk om de stuurpen uit het frame the (laten) halen dan om het risico te lopen dat Ryanair mijn fiets met hoes laat staan. Tenzij ze een hoes ook een 'tas' vinden.
Ryanair wil een doos of een "stevige tas". Ryanair is erg rigide met het handhaven van hun regels. Ik heb zelf nog nooit met deze prijsstunter gevlogen, maar heb van andere fietsers de informatie dat zij een hoes niet als een tas beschouwen. Ryanair ziet als een "tas" echt een "stevige tas", zodat jouw fiets andere bagage niet kan beschadigen..
Je hebt een doos, maar die kun je ook kleiner maken, door een stuk open te snijden en weer met tape bij elkaar te plakken.
Als je er niet uitkomt met dat stuur, zou ik in Pisa naar een fietsenmaker gaan.
Wellicht is het slim als je je fiets in Pisa al verpakt en daarna vervoer regelt naar het vliegveld. Kan die fietsenmaker jou ook helpen met jouw fiets wat gedemonteerd in die doos te krijgen?
Stuur draaien, trappers losmaken en voorwiel eraf zijn gelukt. Mijn fiets bleek inderdaad in de doos te passen. In de hoop een grotere doos te vinden, heb ik een tweede doos bij een fietsenmaker opgehaald, plus beschermingsplastic. Helaas ook te klein, maar de 2 dozen zijn wel te combineren tot één.

Bij nader bestuderen van de regels van Ryanair, blijken ze ook te zeggen:
For health and safety reasons Ryanair does not accept for carriage any individual item exceeding 32 kilos or with combined dimensions of more than 81cms (height), 119cms (width) and 119cms (depth). This weight limit does not apply to mobility equipment.
http://www.ryanair.com/ie/terms-and-con ... kedbaggage
'mobility equipment' zijn rolstoelen etc. Maar mijn fiets is zelfs zonder


Mijn fiets heeft een dooslengte van 155 cm nodig als het voorwiel eraf gaat. Het achterwiel wil er niet af, en bovendien heeft de fiets dan niets meer om op te 'staan' in de doos. En dan haalt hij denk ik nog de 119 cm nog niet. En zo'n bijzondere fiets is het niet...

Dat zou betekenen dat Ryanair geen enkele fiets toelaat. Of
- deze regels geldt niet voor fietsen.
- ik begrijp 'combined dimensions' niet
- dit geldt alleen voor grote bagage in de cabine (aangezien de tekst eerst over sportinstrumenten gaat, daarna over andere dingen en daarna over dingen die een extra stoel in de cabine nodig hebben)
Hoe zit het dan met surfplanken, ski's en snowboards? Die zijn vaak ook langer dan 119 cm.

Moet ik het risico nemen dat de fiets wordt geweigerd, of alternatief transport regelen?
Transavia vliegt ook van Pisa naar NL. Alvast boeken voordat de prijs in de lucht schiet?