Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer fiets inpakken? (doos) - Forum Wereldfietser

Wanneer fiets inpakken? (doos)

Volgende week vliegen mijn fiets & ik terug naar huis. Het is de eerste keer dat ik een fiets meeneem in het vliegtuig. Ik heb al een doos gescoord bij de lokale fietsenmaker. (al vraag ik me af of de fiets erin past, maar dat is een andere vraag)

Ik vlieg met Ryanair. Het enige er over fietstransport op de website staat is dit:
*Fietsen – MOETEN in een beschermende doos of tas verpakt worden om geaccepteerd te worden voor reizen.
Er is redelijk goede informatie beschikbaar over hoe de fiets moet worden ingepakt, maar hoe gaat het zijn werk op het vliegveld?

Ik heb erover nagedacht om de fiets van tevoren in te pakken, dan heb ik alle tijd, maar dan heb ik een grote zware doos bij me die ik met geen mogelijkheid kan verplaatsen. Geen idee hoe ik dan op het vliegveld kom... Hoe doen jullie dat? Pakken jullie de fiets op het laatste moment bij de incheckbalie in?
Wordt de fiets bij dezelfde balie ingecheckt als de ruimbagage?

Alvast bedankt!
Als je je fiets niet van te voren in wil of kan pakken moet je wel met die grote doos onder je arm naar het vliegveld fietsen.

Mijn fiets pak ik altijd in op het vliegveld. Koop een rol plakband in de supermarkt om je doos dicht te plakken en je pedalen aan je fiets vast te tapen. Op het vliegveld haal je je pedalen eraf, zet je zadel en stuur in de laagste stand en draai je stuur in de lengte richting van je fiets. Maak je fiets dus zo plat en laag mogelijk anders past hij niet in de doos. Als de doos dan nog te klein is kan je je voorwiel er nog uit halen en met tape aan je frame vastzetten. Laat tot slot wat lucht uit je banden lopen. We weten allemaal dat dat onzin is maar iedereen wil dat.

Je moet je fiets inchecken bij de balie waar je ook jezelf en je andere bagage incheckt. Denk je aan het aantal stuks bagage en het gewicht. Ik weet niet wat voor ticket je hebt maar bij Ryanair doen ze heel lastig met het aantal stuks bagage en het gewicht. Handbagage 1 artikel max. 10kg, ruimbagage afhankelijk van je boeking 1 of 2 stuks van 15 of 20kg. Als je veel losse fietstassen hebt moet je daar misschien met tape of spanbandjes één pakket van maken, maar overschrijd niet het gewicht per stuk want dan gaat de kassa rinkelen.

Na inchecken moet je vaak, afhankelijk van de luchthaven, naar een andere plek om je fiets in te leveren. Dat kan een lopende band "special lugage" zijn een trolley waar je hem in zet of en dat is heel vaak, een lopende band met een scanner waar dan je doos met fiets doorheen moet.

Veel succes en laat eens weten waar vandaan je hebt gevlogen en hoe het is gegaan

Ronald van der Perk
Vanaf welk vliegveld vertrek je?
Hoe ver moet je vanaf je laatste onderkomen naar dat vliegveld?
Heb je uitgezocht of vervoer te regelen valt?
Hoe groot is die doos?
Past die doos door de scanner op dat vliegveld? Vooral op de kleinere vliegveldjes vanwaar Rayanair vliegt is een te kleine scanner voor grotere fietsdozen.

Ik vlieg veel met mijn fiets. Net weer terug uit Tunesie. Mijn fiets gaat dus nooit in doos, maar ik vlieg nooit met Ryanair.

Je fiets check je in bij de gewone inscheckbalie. Hoe het verder gaat is afhankelijk van het vliegveld. Op de ene roept de baliedame een medewerker op, om je fiets op te halen en de andere keer moet je je fiets zelf naar de off size brengen. De ene keer geef je hem daar gewoon af. De andere keer moet je hem zelf in de scanner stoppen.
Vorig jaar met Ryanair vanuit Rome terug naar huis gevlogen. Fiets ingepakt in het hotel met gevonden karton. In de luchthaven na inchecken en afgeven bagage met een sticker op de doos naar een andere afdeling, fiets afgeven en alles OK.
In Brussel stond mijn fiets netjes te wachten op mij. Dus, simpeler kan niet.

Succes.
bert sitters schreef:Vanaf welk vliegveld vertrek je?
Hoe ver moet je vanaf je laatste onderkomen naar dat vliegveld?
Heb je uitgezocht of vervoer te regelen valt?
Hoe groot is die doos?
Past die doos door de scanner op dat vliegveld? Vooral op de kleinere vliegveldjes vanwaar Rayanair vliegt is een te kleine scanner voor grotere fietsdozen.

Ik vlieg veel met mijn fiets. Net weer terug uit Tunesie. Mijn fiets gaat dus nooit in doos, maar ik vlieg nooit met Ryanair.

Je fiets check je in bij de gewone inscheckbalie. Hoe het verder gaat is afhankelijk van het vliegveld. Op de ene roept de baliedame een medewerker op, om je fiets op te halen en de andere keer moet je je fiets zelf naar de off size brengen. De ene keer geef je hem daar gewoon af. De andere keer moet je hem zelf in de scanner stoppen.
Beste Imma,

Idd, bovenstaande van Bert Sitters nalopen.

Nog iets aan toevoegen:

In Europe neem ik altijd de hoes van de http://www.fietsvakantiewinkel.nl mee, die kun je steeds opnieuw gebruiken. Weegt weinig en je hoeft bij terugkeer niets voor verpakking te zoeken. Met die plastic hoes nog nooit geweigerd en nooit schade gehad. Houd er rekening mee dat scans soms niet hoger zijn dan 100 cm. Bij heenreis doe ik altijd wel karton.

Vaak is het bij terugkeer gemakkelijk te voren de zaak in te pakken. Een taxi (busje) regelen dient het gemak, soms kun je iemand charteren die iets wil bij verdienen en gaat de fiets zijdelings en achter uitstekend in een gewone auto met opgeklapte achterbank. Maar op luchthaven inpakken is ook geen probleem hoor. Soms heb je kijkers.

Neem een foto van je ingepakte fiets vlak voor aflevering. Er is een groot verschil tussen transportschade en vandalisme.
Robw
Als je al een doos hebt, zou ik hem al inpakken en je weg laten brengen naar de luchthaven
De kans dat hij er uit moet om door een scan te kunnen is redelijk groot
Ik zou hem zo inpakken dat je hem er aan de kopzijde nog makkelijk uit kan halen.
Ook heb je kans dat je voorwiel er nog uit moet
Zorg wel dat je bagage label zichtbaar blijft voor de afhandelaars
De rest is wel zoals Bert al schreef
Ik zelf gebruik nooit meer een doos maar een hoes

Succes Dirk
Ik heb een speciale deal met een taxibedrijf dat een busje stuurt als ik naar het vliegveld moet. Ze zijn zo goed, dat als ik heel vroeg moet vliegen, dat zij mij uit bed bellen (echt waar).
Dat scheelt mij veel stress. Vroeger fietste ik naar Schiphol, wat wel spannend was zo vlak voor vertrek. Door hem nu thuis in te pakken, heb ik alle tijd om hem goed in te pakken en dat gaat altijd goed. Nog nooit een probleem gehad.

Op onze site staat ook een fotosessie hoe je hem kunt inpakken (sorry voor deze reclame: http://www.vakantiefietser.nl/praktisch ... fietsdoos/
sorry voor mijn tussenkomst hier maar.....als je je fiets in een hoes steekt, en als ik zie hoe er met de bagage omgesprongen word....heb je dan geen hoop schade ?
Dat lijkt me op het eerste gezicht wel gezien ze alle bagage zomaar op een hoop zwieren?
Beste Johnny
Kwetsbare delen verpakken met bubbel folie en dan in een hoes
Uh,..heb alweer zo,n 40 vluchten gemaakt op die manier

En meestal gaan ze op een luchthaven echtwel netjes om met de fietsen
Oja, ik heb er meer dan 35 jaar opzitten bij de KLM :wink:
Ah, er zijn twee kampen in fietsvliegend Nederland: Het hoezenkamp en het dozenkamp. Beide hebben goede argumenten.

Het hoezenkamp zegt dat de kruiers zien dat het een fiets is en dat ze er dan voorzichtiger mee doen (uit ervaringen van klanten weet ik dat dit vaak klopt als je geen overstap hebt).

Het dozenkamp (waartoe ik behoor) zegt dat als je een fiets goed in een doos inpakt, het niet zo veel uitmaakt als hij plat wordt neergelegd en er worden koffers op gestapeld.
De laatste vijf jaar diverse keren per jaar met hoes (buiten Europa kartonnen doos) nooit schade gehad. Binnen Europa altijd fietsvriendelijk transavia. Robw

Zou trouwens wel eens interessant zijn te melden schade veroorzaakt hoes en doos en dan verdelen binnen en buiten Europa. Robw
Eric Schuijt schreef:Ah, er zijn twee kampen in fietsvliegend Nederland: Het hoezenkamp en het dozenkamp. Beide hebben goede argumenten.

Het hoezenkamp zegt dat de kruiers zien dat het een fiets is en dat ze er dan voorzichtiger mee doen (uit ervaringen van klanten weet ik dat dit vaak klopt als je geen overstap hebt).

Het dozenkamp (waartoe ik behoor) zegt dat als je een fiets goed in een doos inpakt, het niet zo veel uitmaakt als hij plat wordt neergelegd en er worden koffers op gestapeld.
Hoi Eric, op je laatste regel zal Bert wel aanslaan :wink:
Verder denk ik dat het vwb bescherming ook weer niet zo veel uitmaakt,
Conclusie: men gaat over het algemeen netjes om met fietsen

Het belangrijkste argument voor een hoes is voorbij alleen maar van praktische aard
Ik fiets nogal eens van luchthaven naar luchthaven,en dan kan je je hoesje makkelijk meenemen
Ondanks alle glazen, pijlen en parapluies die op de doos moeten aangeven wat boven en onder is, komt de doos vaak omgekeerd binnen. Misschien glazen pijlen en parapluies omkeren op de doos :shock:of de fiets omgekeerd verpakken
Eric Schuijt schreef:Ik heb een speciale deal met een taxibedrijf dat een busje stuurt als ik naar het vliegveld moet. Ze zijn zo goed, dat als ik heel vroeg moet vliegen, dat zij mij uit bed bellen (echt waar).
Dat scheelt mij veel stress. Vroeger fietste ik naar Schiphol, wat wel spannend was zo vlak voor vertrek. Door hem nu thuis in te pakken, heb ik alle tijd om hem goed in te pakken en dat gaat altijd goed. Nog nooit een probleem gehad.

Op onze site staat ook een fotosessie hoe je hem kunt inpakken (sorry voor deze reclame: http://www.vakantiefietser.nl/praktisch ... fietsdoos/

Ha die Eric,

Diverse Amsterdamse taxibedrijven snappen het steeds meer. Je kunt gemakkelijk een busje bestellen. Speciale prijzen naar Schiphol kun je regelen en de service is goed. Helaas rijden die bedrijven niet in andere landen. De vraagsteller wil vanaf een vliegveld ergens anders naar huis vliegen.
johnny-vs schreef:sorry voor mijn tussenkomst hier maar.....als je je fiets in een hoes steekt, en als ik zie hoe er met de bagage omgesprongen word....heb je dan geen hoop schade ?
Dat lijkt me op het eerste gezicht wel gezien ze alle bagage zomaar op een hoop zwieren?
Juist een doos nodigt uit om er ruw mee om te gaan.
Eric Schuijt schreef:Ah, er zijn twee kampen in fietsvliegend Nederland: Het hoezenkamp en het dozenkamp. Beide hebben goede argumenten.

Het hoezenkamp zegt dat de kruiers zien dat het een fiets is en dat ze er dan voorzichtiger mee doen (uit ervaringen van klanten weet ik dat dit vaak klopt als je geen overstap hebt).

Het dozenkamp (waartoe ik behoor) zegt dat als je een fiets goed in een doos inpakt, het niet zo veel uitmaakt als hij plat wordt neergelegd en er worden koffers op gestapeld.
Helaas speelt bij Ryanair de discussie dozen versus hoezen niet. Ryanair accepteert geem hoezen!
Ryanair heeft vorig jaar een reiziger laten staan die de fiets niet in de doos had. Volgende maand vlieg ik met Ryanair met de fiets in een doos, terwijl mijn voorkeur een hoes is. Maar ik ga niet afwachten of Ryanair van goede wil is. De doos is een kleine, oftewel, het voorwiel eruit, zadel eraf, stuur eraf.
Imma schreef:Volgende week vliegen mijn fiets & ik terug naar huis. Het is de eerste keer dat ik een fiets meeneem in het vliegtuig. Ik heb al een doos gescoord bij de lokale fietsenmaker. (al vraag ik me af of de fiets erin past, maar dat is een andere vraag)

Ik vlieg met Ryanair. Het enige er over fietstransport op de website staat is dit:
Misschien kunnen we de discussie beperken tot de vragen van Imma en niet afdwalen. Imma vliegt naar huis en niet vanaf Schiphol en heeft al een doos.

Ronald van der Perk
Vorig jaar in Eindhoven wou het personeel toch echt zien wat in de doos zat..........dus het is altijd slim om het eind-vast tapen pas op het vliegveld te doen
bert sitters schreef:
Eric Schuijt schreef:Ah, er zijn twee kampen in fietsvliegend Nederland: Het hoezenkamp en het dozenkamp. Beide hebben goede argumenten.

Het hoezenkamp zegt dat de kruiers zien dat het een fiets is en dat ze er dan voorzichtiger mee doen (uit ervaringen van klanten weet ik dat dit vaak klopt als je geen overstap hebt).

Het dozenkamp (waartoe ik behoor) zegt dat als je een fiets goed in een doos inpakt, het niet zo veel uitmaakt als hij plat wordt neergelegd en er worden koffers op gestapeld.
Helaas speelt bij Ryanair de discussie dozen versus hoezen niet. Ryanair accepteert geem hoezen!
Wij hebben 2 jaar geleden met Ryanair van Zadar naar Weze onze fietsen gewoon in een hoes verpakt,geen probleem.
Wel een probleem was het om het door de scanner te krijgen