Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vliegvelden-lijst met niet-passende scanners voor fietsen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

vliegvelden-lijst met niet-passende scanners voor fietsen

Peter_K schreef:Bij terminal 2 (voor internationale vluchten) van Bole International Airport, Addis Abeba, Ethiopië staan de scanners direct bij de ingang vóór het inchecken. De op schiphol aanschafte fietsdoos past er niet in: fiets moest uitgepakt worden om alsnog gescand te kunnen worden.
Heb je dit aangepast op de lijst van Frank Bueters?
bert sitters schreef:
Peter_K schreef:Bij terminal 2 (voor internationale vluchten) van Bole International Airport, Addis Abeba, Ethiopië staan de scanners direct bij de ingang vóór het inchecken. De op schiphol aanschafte fietsdoos past er niet in: fiets moest uitgepakt worden om alsnog gescand te kunnen worden.
Heb je dit aangepast op de lijst van Frank Bueters?
Nee, want als ik op de link "https://ethercalc.org/oqn1drdrta" klik krijg ik de melding "Deze webpagina is niet beschikbaar". Mogelijk ligt dat aan de proxy waarik hier achter zit.
@ Peter_K, ik zal 'm erbij zetten. Is je ervaring met de scanner recent?

Frank
frank bueters schreef:@ Peter_K, ik zal 'm erbij zetten. Is je ervaring met de scanner recent?
Ja, de ervaring is van 12 januari 2015.
Peter_K schreef:
frank bueters schreef:@ Peter_K, ik zal 'm erbij zetten. Is je ervaring met de scanner recent?
Ja, de ervaring is van 12 januari 2015.
Je staat er bij, "Ad..." dus helemaal bovenaan :)

Frank
Jan Eleveld schreef:Moeten we niet weten wat 'te klein' is, dus hoeveel cm? De ene fiets is de andere niet. De ene doos is de andere niet. Een scanner van 85 cm lijkt me groot genoeg voor mijn fiets (26 inch, geen XL, geen doos).

Bij lange na niet genoeg voor een gebruikelijke vakantiefiets! :evil:
Te klein:
Isfahan, Iran.
Als je met Turkish Airlines vliegt is een doos verplicht. Voorwiel eruit en aan frame vastmaken met tie-wraps. Op Isfahan luchthaven fiets uit de doos halen, door de scanner en daarna fiets weer in de doos. Extra tape meenemen om doos dicht te tapen.
Bernadette
cyclingreddevil schreef:Te klein:
Isfahan, Iran.
Als je met Turkish Airlines vliegt is een doos verplicht. Voorwiel eruit en aan frame vastmaken met tie-wraps. Op Isfahan luchthaven fiets uit de doos halen, door de scanner en daarna fiets weer in de doos. Extra tape meenemen om doos dicht te tapen.
Bernadette
Dank je Bernadette, hij staat er bij. Welk jaar was dat? 2015?

Frank
Isfahan 2015

Scanner op Dhaka Bangladesh is ook te klein, 2014
De ene ambtenaar weigert de doos, de andere scant hem handmatig. Wees voorbereid dat de fiets uit de doos moet. Een euro of 100 taka kan helpen.

Cairo, Egypte 2012 Te klein
De doos werd apart genomen, opengemaakt om te zien dat er idd een fiets inzat. Tegen wat baksjkeesh.

groet,
Bernadette
Het ligt toch ook wel een beetje aan de afmetingen van de doos denk ik.
"Mijn" doos: ca. 145x 84x 25

Geen probleem in:
Dhaka, Bangladesh 2015 (Turkish Airlines)
Dushanbe, Tadjikistan: 2015 (Turkish Airlines)
Mashhad, Iran: 2014 (Turkish Airlines)
Bishkek, Kirgizie: 2014 (Turkish Airlines)
Dakar, Senegal: 2013 (TAP)
Banjul, Gambia: 2010 en 2011 (ArkeFly en Corendon)

Op elke van bovenstaande luchthavens gewoon door de scanner, nooit een probleem en een onbeschadigde fiets op Schiphol.

Grtz
Gerrit Heij
'jouw' doos is inderdaad kleiner Gerrit :wink:
De doos die uit de kelder van Schiphol komt is 175x102x23 en ook een stuk steviger dan bijv de witte klm doos (en ook wat zwaarder). Ik heb daarvoor gekozen omdat de betreffende landen geen fietsvervoer gewend zijn en wat grover met de doos omgaan.
Sevilla oktober. allemaal paniek want er moesten twee fietsen mee.
-voorwielen er uit (gelukkig groen plastic en geen doos)
-alles apart door scan
-fietsen blijven vastzitten , allerlei rode bellen en piepers geven dit aan.
-uiteindelijk na half uur een vrij-begeleide met fietsen tot op vliegtuig platform via de catacomben van Sevilla airport.
-priority in-check en dan gaan deuren open die voor andere gesloten blijven
-personeel steeds uiterst vriendelijk
Robw
GerritH schreef:Het ligt toch ook wel een beetje aan de afmetingen van de doos denk ik.
"Mijn" doos: ca. 145x 84x 25

Geen probleem in:
Dhaka, Bangladesh 2015 (Turkish Airlines)
Dushanbe, Tadjikistan: 2015 (Turkish Airlines)
Mashhad, Iran: 2014 (Turkish Airlines)
Bishkek, Kirgizie: 2014 (Turkish Airlines)
Dakar, Senegal: 2013 (TAP)
Banjul, Gambia: 2010 en 2011 (ArkeFly en Corendon)

Op elke van bovenstaande luchthavens gewoon door de scanner, nooit een probleem en een onbeschadigde fiets op Schiphol.

Grtz
Gerrit Heij
Helaas past een normale vakantiefiets niet in die doos, tenzij je je fiets een stuk demonteert.
Ik doe mijn fiets nooit in een doos, tenzij de airline dit nadrukkelijk verplicht stelt. Ik fietste afgelopen winter op Lanzarote en Fuerteventura. Vloog met (toen nog) Arke ( nu TUI) aan op Lanzarote en terug van Fuerrventura.
Arke/TUI eist echter een doos, maar die bleef achter op Lanzarote.
Op Fuerteventura naar een fietsenwinkel gegaan. Die had voor mij wel een doos die door de scanner zou passen. Om mijn fiets passend te maken moest het volgende van mij fiets af behalve de gebruikelijke trappers:
lowriders, stuur, zadel, voorwiel, achterwiel en achterdrager los.
De baas van de fietsenzaak heeft mij toen naar de luchthaven gebracht.
Opmerkelijk op Spaanse luchthavens is dat in bijvoorbeeld Girona en Barcelona wel een scanner is van voldoende formaat voor afwijkende bagage van, maar op veel andere vliegvelden het vaak een groot probleem is, terwijl al die luchthavens onder één bedrijf vallen: Aena
Er is zeer veel geld gestoken in de uitbreiding van veel Spaanse luchthavens met ook gigantische nieuwbouw en een overdaad aan glimmend prestige, maar een behoorlijke scanner voor de afwijkende bagager kon er niet vanaf.
Wat zijn de meerkosten van een scanner van een maat groter, dan opzichte van de huidige te krappe scanner?
Gaat er nergens een belletje rinkelen dat er iedere keer noodgrepen moeten worden uitgevoerd?
Ik heb jaen geleden al eens contact gehad met Aena. Hun reactie was: "onze apparatuur voldoet aan alle eisen om bijzondere bagage te verwerken."
Inderdaad op Girona (gerona) nooit problemen gehad. Robw
Tja Bert, steeds vaker is een fietsdoos verplicht. Vliegen met Turkish Airlines bijv is economisch aantrekkelijk, ook de kosten van de fiets zijn vaak lager. Maar de fiets moet dan wel in een doos... Binnenkort vlieg ik met Finnair en bij hen volstaat bubbeltjesplastic. Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat verlopen. Ik hou je op de hoogte.
groet,
Bernadette
Het is verheugend om alle recente ervaringen met scanners op soms exotische bestemmingen te lezen. Zouden jullie je ervaringen ook voor andere wereldfietsers vindbaar willen maken? Er is speciaal met dit doel een eenvoudig, overzichtelijk en gerubriceerd spreadsheet opgesteld: luchthavenscanners

Vul in, voor zover bekend:
- bestemming
- methode van verpakken (doos, koffer of hoes)
- de afmetingen
- past ter plaatse door scanner, ja/nee
- jaar
- eventuele opmerkingen

Met de nieuwe luchthavens zullen we 100 records gaan passeren.

Het is een volledig open source, online spreadsheet. Hiervan wordt niemand wijzer of beter dan de gebruikers. Dus wees niet bevreesd en probeer. Lukt het echt helemaal niet stuur me dan een mailtje (luchthavenscanners@bueters.nl). Ik zal kijken wat ik doen kan.

Frank
De lijst met luchthavenscanners groeit en bevat nu ervaringen met meer dan 100 luchthavens! :P Gefeliciteerd WF-ers.

Bij deze mijlpaal een toelichting.
Er zijn een aantal bestemmingen waarbij de vraag "doos, koffer of hoes" is beantwoord met "doos/hoes". Dat is onduidelijk.
Als er vervolgens de afmetingen 177x102x23 worden gegeven ga ik er van uit dat het een standaard fietsdoos betrof.

Om het schema helder en inzichtelijk te houden zal ik binnenkort de vrijheid nemen om de betreffende records aan te passen van "doos/hoes" naar "doos". Mocht mijn aanname onjuist zijn wil de betreffende wf-er dan zijn/haar record zelf aanpassen? Alsjeblieft??

Veel dank en nogmaals gefeliciteerd met deze succesvolle samenwerking.

Frank
geweldig die lijst!
dank je wel!

ik heb bij mijn kopie de bovenste regel vastgezet, zodat je kunt blijven snappen wat "ja: is op de regels eronder...

groet
Ron Visser
Het overzicht van luchthavenscanners is verplaatst naar https://tinyurl.com/jgljhj8, een openbaar Google Spreadsheet.
EtherCalc was voor niet voor iedereen duidelijk.

107 Luchthavens! En er kan nog veel meer bij.

Frank
In juni 2023 zijn mijn vrouw en ik met 2 fietsen en bagage vanaf Rome Fiumicino met Transavia terug gevlogen naar Rotterdam.
Onze 2 Santos fietsen hebben we verpakt in een hoeds(wielen staken aan onderzijde uit de hoes zodat de fiets rijdend nog kon worden vervoerd vanaf de incheckbalie naar de scanner).
Fietsen werden geaccepteerd en pasten door de scanner. Geen problemen ervaren.
Fietsen konden kennelijk ook geseald worden maar daarvoor moesten we naar Terminal 3 terwijl vertrek was vanaf Terminal 1, derhalve helemaal niet aan begonnen.