Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vliegvelden-lijst met niet-passende scanners voor fietsen - Forum Wereldfietser

vliegvelden-lijst met niet-passende scanners voor fietsen

Helaas bekibbelen er vliegvelden op hun scanners voor afwijkende bagage. De KLM verkoopt op Schiphol dozen, maar die kunnen vaak niet worden gebruikt voor de terugreis, omdat ze niet in de scanner passen van de luchthaven waarop de terugreis begint.
Diverse maatschappijen eisen een doos. Passagiers met een fiets worden verwezen naar de dozenverkoop in de kelder van Schiphol, maar ook deze dozen passen niet door die te kleine scanners die op diverse vliegvelden staan.
Een fiets in een hoes past eveneens niet ongedemonteerd door zo'n te kleine scanner.
Diverse wereldfietsers hebben schade opgelopen toen hun fiets door een te kleine scanner werd gepropt.
Wat zijn de meerkosten voor een scanner van een maat groter, waarin wel alle afwijkende bagage past? Vooral als je dit afzet tegen de totale ontvangsten en kosten tijdens de vele jaren waarin je de aanschafkosten van de scanner afschrijft.
Opmerkelijk is dat de problemen zich niet alleen voordoen op derderangs Ryanair-vliegveldjes, maar er ook een klacht kwam over de internationale luchthaven van Bejing.

Welke vliegvelden hebben een te kleine scanner?

Ik heb de laatste jaren ervaringen met een te kleine scanner op:
Billund (Denemarken)
Innsbruck (maar mijn fiets kon door na een inspectie door de politie)
Sint Maarten
St Kitts(fiets moest sowieso flink klein gemaak worden i.v.m piepklein toestelletje)
Antigua (fiets moest sowieso flink klein gemaak worden i.v.m piepklein toestelletje)
Banjul (Gambia)
Exeter
Málaga
Biarritz

De volgende luchthavens hadden wel een scanner met voldoende capaciteit:

Schiphol
Rotterdam
Toulon
Barcelona
Girona
València
Madrid
Verona
Ljubljana
Belgrado
Kopenhagen
Linköping (Zweden)
Reykjavik
Helsinki
Talinn
Vilnius
Rzeszow(Polen)
Belgrado
Ljubljana
Istanboel (Ataturk)
Papos (Cyprus)
Larnaka (Cyprus)
Dubai
Colombo
Taipei
Phnom Penh
Bangkok
Chiang Mai
Chiang Rai
Mea Hong Son
Phuket
Perth
Paramaribo
Havana
Curaçao

Graag jouw aanvullende lijstje met luchthavens met scanners met voldoende capaciteit en te klein.
Malaga Spanje, Terminal T3 balie 301 mrt 2014:

We zijn net terug gevlogen vanaf Malaga met Transavia en de fietsen in een doos verpakt. De fietsen moesten door de scanner in Terminal 3 bij balie 301.

de doos plat gelegd kon deze net door de scanner, de doos was ca 85cm hoog= dan breed.
Schat in dat er max 90/95 cm breed door de scanner kan.

Te klein voor een niet gedemonteerde fiets maar op deze wijze paste het net.

grtn,
Arnold.
Te klein:
Tenerife (mijn fiets kon door na een inspectie door de politie, op een andere verdieping. Houd dus rekening met zeker een half uur extra tijd.)

Bert, zou je de lijst nog in alfabetische volgorde willen zetten?
TravelDuck schreef:Malaga Spanje, Terminal T3 balie 301:

We zijn net terug gevlogen vanaf Malaga met Transavia en de fietsen in een doos verpakt. De fietsen moesten door de scanner in Terminal 3 bij balie 301.

de doos plat gelegd kon deze net door de scanner, de doos was ca 85cm hoog.
Schat in dat er max 90/95 cm breed door de scanner kan.

Te klein voor een niet gedemonteerde fiets maar op deze wijze paste het net.

grtn,
Arnold.
Málaga stond al op het lijstje van vliegvelden met te krappe scanners. Als je ziet hoeveel daar is geinvesteerd in die nieuwe terminal met al dat marmer. Dan had daar ook wel een scanner van 125 cm bij gekund.
Kunming (China):

Onze Schiphol-dozen konden er in oktober 2013 rechtop-staand of plat-liggend net niet door heen, wel schuin!
Maar dat laatste mocht niet van de dienstdoende ambtenaar (nooit begrepen waarom :shock: )
Beide dozen ter plekke moeten uitpakken en weer dichtplakken. Gelukkig had men daar al tape klaar liggen; kennelijk gebeurd dit vaker.

Handig om met definitief dicht plakken even te wachten, totdat je weet of je doos er door kan/mag.
Helaas stond dit niet in het boekje van AWOL.
Voor het lijstje te kleine scanners:
Ajaccio 2013 (Corsica, Frankrijk) - lukte uiteindelijk schuin, met begeleidend mannetje op de band, verder ook gedoe over dozen, maar dat kwam met geduld en niet-begrijpend glimlachen wel goed.
Jerevan 2012 (Armenië) - lukte uiteindelijk wel schuin, verder hilarisch tafereel omdat met omwikkelen met plasticfolie vereiste en ook dat kwam goed.

Het lijkt me handig om het jaartal van de ervaring erbij te zetten. Situaties kunnen veranderen.
Moeten we niet weten wat 'te klein' is, dus hoeveel cm? De ene fiets is de andere niet. De ene doos is de andere niet. Een scanner van 85 cm lijkt me groot genoeg voor mijn fiets (26 inch, geen XL, geen doos).
Jan Eleveld schreef:Moeten we niet weten wat 'te klein' is, dus hoeveel cm? De ene fiets is de andere niet. De ene doos is de andere niet. Een scanner van 85 cm lijkt me groot genoeg voor mijn fiets (26 inch, geen XL, geen doos).
+ 1,

vandaar dat ik ook de maatgeving erbij heb gegeven van Malaga T3.

Voor mij was die groot zat, iemand anders zal klagen dat ie te klein is.

(28 inch, 65cm zitbuis, voorwiel eruit, zadel eraf, stuur langs bovenbuis gebonden, spatborden er nog op)
Jan Eleveld schreef:Moeten we niet weten wat 'te klein' is, dus hoeveel cm? De ene fiets is de andere niet. De ene doos is de andere niet. Een scanner van 85 cm lijkt me groot genoeg voor mijn fiets (26 inch, geen XL, geen doos).
Beste Jan,

Zie mijn opening van dit draadje.
Te klein is een scanner waarin KLM-dozen en Schiphol-fietsdozen niet inpassen!
Bezoekers weten dan dat ze andere maatregelen moeten nemen en de fiets gedeeltelijk demonteren: zadel laag of eraf, voorwiel of stuur eraf. Bij maatschappijen die een doos verplicht stellen: op zoek naar een kleinere doos.
liz schreef:.

Het lijkt me handig om het jaartal van de ervaring erbij te zetten. Situaties kunnen veranderen.
Inderdaad,
8 jaar geleden kon ik mijn fiets nog zonder problemen op de luchthaven van Málaga afgeven. Pas daarna kwamen de problemen.
Dag Bert,

Mooi initiatief, misschien kan je de plaatsen op alfabet zetten dat zoekt wat gemakkelijker. Hieronder mijn ervaringen

Je weet natuurlijk niet altijd of de fiets door een scanner gaat, soms wordt de fiets door een beambte meegenomen in de spelonken van de luchthaven en verdwijnt uit het zicht.

Mijn fiets werd altijd met doorzichtige hoes aangeboden, zodat men ziet wat er allemaal in de hoes zit.

Alicante heeft een kleine scanner fiets kon er niet door, na lang wachten en uiteindelijk visuele controle kon de fiets toch mee
Rygge (Oslo) werd de fiets door beambte meegenomen
Corfu werd de fiets door beambte meegenomen

Ronald van der Perk
Bert,

Zet Montpellier (Zuid-Frankrijk) ook maar op het rijtje waar de scanner max 100 cm is.

Toevallig ook aan andere fietsers werd ons verzocht een klachtenformulier in te vullen. De medewerkers waren allerviendelijkst, snapten het probleem heet goed maar konden er ook niets aan doen.
Robw
Canada te klein :

Deer lake en St Johns (NFL)
Calgary
Ajaccio (Corsica, Frankrijk)
Sevilla in Spanje voor 28" teklein 26"lukte net
Entebbe Oeganda, te klein, fiets moet uit de doos.
Rome 2013, Fiumenico oid.
Eerste scanner bleek kapot. 2e scanner 3 hallen verderop, met fietsen (5 man!) liften op, trappen àf, kortom zweten, bleek te klein.
We douwden ze er maar doorheen, mooi gezicht hoor, we mochten in de scanner kijken!, op 1 na allemaal hoezen, 1 had een doos. Die moest dus uitpakken. 't Werd ondanks 3 uur van te voren aanwezig tòch weer rennen.
Maar: vriendelijk, vzv mogelijk behulpzaam personeel!
Beste ervaring. Budapest: er kwam een sterke man die de hele troep (4 fietsen) stuk voor stuk geruststellend door een deur weg droeg.
Ik hou het op een hoes. Dan zien ze waar ze mee bezig zijn, hoeven ze niet te dragen, maar gewoon rijden, béétje lucht in je banden!, en alles stevig afplakken.
KLM geen ervaring. Transavia: goed! Is vlg mij fietsvriendelijk, Ryan Air (2008) goed. Vuelta: goed. Wizzflex: goed.
Maar alles bij elkaar: 't blijft een hoop gedoe!
bert sitters schreef:
Jan Eleveld schreef:Moeten we niet weten wat 'te klein' is, dus hoeveel cm? De ene fiets is de andere niet. De ene doos is de andere niet. Een scanner van 85 cm lijkt me groot genoeg voor mijn fiets (26 inch, geen XL, geen doos).
Beste Jan,

Zie mijn opening van dit draadje.
Te klein is een scanner waarin KLM-dozen en Schiphol-fietsdozen niet inpassen!
Bezoekers weten dan dat ze andere maatregelen moeten nemen en de fiets gedeeltelijk demonteren: zadel laag of eraf, voorwiel of stuur eraf. Bij maatschappijen die een doos verplicht stellen: op zoek naar een kleinere doos.
Maar daar zie ik geen afmetingen van de schiphol doos staan, kan met voorstellen dat ze die over een tijdje ook weer wijzigen.

Verder zijn die alleen op schiphol te verkrijgen en als ik vanaf R'dam vlieg ga ik niet eerst op schiphol een doos halen, vandaar dat ik nog steeds vind dat de afmetingen van de scanners wezenlijk belang zijn ter info.

Wat voor de een te klein is, kan voor de ander net aan wel.

Als je zelf met een fiets doos reist en je ziet dat dat past is 't een kwestie van de maat opnemen en je weet welke doos paste en hoeveel ruimte je nog had (ca).

goede vlucht,
De KLM-fietsdozen meten L x B x H: 177 x 23 x 102 cm, kosten 20 Euro
De fietsdozen die je koopt in de kelder van Schiphol meten 175 X 21 X 99 cm, kosten 23 Euro. Om je fiets in deze dozen te krijgen, zal bij grotere frames het stuur een stuk naar beneden moeten en ook de bar ends gedraaid moeten worden.
Lengte en breedte is dus niet het probleem of die vliegvelden met te kleine scanners voor bijzonder bagage: het gaat om de hoogte.
Alhoewel wij weinig met doos vliegen neem ik maar als maatstaf : het voorwiel moet eruit.
Ik neem de afgelopen vijf jaar, zodat het allemaal veranderd kan zijn natuurlijk.

Sevilla, Palermo, Aleppo, Istanbul (Sabina G.) [wel in de kelder mogelijk], Sanaa, Vancouver,

Nu nog iemand die een overzichtelijk lijstje maakt

Succes Bert

Ariën