Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luchthaven scanners, een overzicht - Forum Wereldfietser

Luchthaven scanners, een overzicht

Heb vanavond een spreadsheet opgesteld met een overzicht van ervaringen met scanners op de verschillende luchthavens. Om een begin te maken heb ik een lijstje van Bert met 42 luchthavens ingevoerd.
Bert, misschien kun je ze nog voorzien van een datum of jaar?

Iedereen is van harte uitgenodigd om haar- of zijn bijdrage te leveren.
Dringend verzoek: hou het opgeruimd en overzichtelijk, dan kan het een leuk, inspirerend en nuttig overzicht worden: Luchthaven Scanners.

Het gebruikte programma, Ethercalc, is open source.
Het spreadsheet is online, anoniem en openbaar. Iedereen met de link kan zonder inloggen het overzicht raadplegen, data toevoegen, wijzigen en verwijderen.

Voor wie luchthavens zou willen toevoegen maar bang is de boel te verstieren: scanners@bueters.nl Ik zal kijken wat ik kan doen. Ik ben echter niet de beheerder, dat zijn we allemaal.

Frank
wat leuk, ik zie Entebbe toegevoegd worden, nu al!

Frank
Het aantal vermelde luchthavens is nu 51! Daaronder exotische bestemmingen waar je natuurlijk altijd al had willen fietsen zoals Antigua en Deer Lake. Maar ook de maten van scanners in populaire fietsvakantie bestemmingen zoals Marrakech en Toulon.

Heb je gevlogen van- of naar India, Zweden, Patagonië, Kirgizië, Rusland, Mongolië of waar dan ook, voeg je ervaringen toe, hoe meer hoe beter!

Frank
Frank,
Is het niet belangrijk om de standard tunnelsize (width x height) van de scanner te vermelden? Op de internationale luchthaven van Beijing kon ik mijn fiets in KLM doos niet door de scanner (1.02 m x 1.02 m) krijgen. Door de fiets te plaatsen in een hoes, kon ik de fiets als nog door de excess bagage scanner halen. Op de luchthaven van Kunming was de tunnelsize van de check-in scanner 0.80 m x 0,65 m voor de binnenlandse vlucht. Met medewerking van het personeel kreeg ik mijn fiets mee.

Groet Jeffrey
the-lonely-push-biker schreef:Frank,
Is het niet belangrijk om de standard tunnelsize (width x height) van de scanner te vermelden? Op de internationale luchthaven van Beijing kon ik mijn fiets in KLM doos niet door de scanner (1.02 m x 1.02 m) krijgen. Door de fiets te plaatsen in een hoes, kon ik de fiets als nog door de excess bagage scanner halen. Op de luchthaven van Kunming was de tunnelsize van de check-in scanner 0.80 m x 0,65 m voor de binnenlandse vlucht. Met medewerking van het personeel kreeg ik mijn fiets mee.

Groet Jeffrey
Dat zou een goed plan kunnen zijn. Maar of iedereen altijd nog de maat van de scanner weet?
Ik denk dat de "Bert standaard", een fietsdoos van 177x102x23 een bruikbaar criterium is. Die maat doos wordt vaak gebruikt en iedereen kan zich herinneren of zijn doos wel of niet door de scanner paste.
Andere maten zijn uiteraard ook bijzonder welkom, als je ze weet kun je ze vermelden.

Frank
Dit is ook de maat van menige fiets in een hoes, tenzij het om een groter frame gaat en het stuur en het zadel wordt niet wat lager gezet.
Probleem is dus dat die dozen op Schiphol als "geschikt verpakkingsmateriaal" worden verkocht, maar helaas niet geschikt voor de terugvlucht vanaf tal van andere luchthavens.
@ Jeffrey, heb je ervaringen en Bejing en Yunnan toegevoegd. Welk jaar was dat?

Frank
@Frank,
ik heb de jaartallen (Beijing 2013; Kunming 2010) toegevoegd.
the-lonely-push-biker schreef:@Frank,
ik heb de jaartallen (Beijing 2013; Kunming 2010) toegevoegd.
Dank je wel.
We hebben nu 55 unieke luchthavens, het groeit langzaam maar gestaag.

Wil je een luchthaven toevoegen maar je weet echt niet hoe: mail aan scanners@bueters.nl en ik zet het er z.s.m. bij.

Frank (beslist niet de beheerder)
De stand is sinds vandaag 68 luchthavens! Een "onbekende", of misschien zelfs meerdere onbekenden, hebben ca 12 luchthavens toegevoegd.

En er is meer onderweg...

Heb je ervaring met een scanner op een luchthaven en staat die er nog niet bij? Iedereen is gerechtigd om zonder inloggen luchthavens toe te voegen.

Vind je zo'n spreadsheet een intimiderend rekenvel? Mail dan je luchthavens aan scanners@bueters.nl. Ik zal kijken wat ik kan doen.

Frank
Opmerkelijk is dat Canada slecht scoort. Op grotere luchthavens hebben een te kleine scanner voor de afwijkende bagage.
Ligt het aan mij of is er een foutje gaande? Ik zie namelijk een lege sheet. Wou graag eventjes Vancouver/San Francisco/Seattle checken. Iemand hier ervaringen mee?


Evert
evert86 schreef:Ligt het aan mij of is er een foutje gaande? Ik zie namelijk een lege sheet. Wou graag eventjes Vancouver/San Francisco/Seattle checken. Iemand hier ervaringen mee?


Evert
Evert, bij mij duurt het ca een seconde voor de inhoud van het spreadsheet verschijnt. Is dat de oplossing?

Frank
Voor Bert,

Ik weet niet of Lissabon al bij jouw lijstje staat:

Ik kom daar net van terug.

Bij een (chinese) bazaarwinkelwat bubbeltje plastic gekocht. Beetje om de bovenkant van de fiets heen en toen gewoon in plastic hoes van de fietsvakantiewinkel gedaan. Ingecheckt bij transavia balie. Stuur niet afgenomen, wel gedraaid. Iets te hoog voor de luchthaven scanners (ik schat dat die daar rond de 1.15 diagonaal zijn) ik kwam 5 cm tekort. Ik had geen zin om mijn stuur er af te halen en met tie-rips lager te bevestigen wat ik eigenlijk altijd doe. Opperhoofd van de geuniformeerden kwam er bij. Door het plastic kon hij heenkijken en mijn gereedsschap moest wel uit de bidon.

Hij melde nog even dat die scanner vaker problemen geeft bij fietsen.

Waar is jouw lijstje nu eigenlijk?

Gr,
Robw
Sorry, zag lijstje hiervoor te laat.robw
alime schreef:Voor Bert,

Ik weet niet of Lissabon al bij jouw lijstje staat:

Ik kom daar net van terug.

Bij een (chinese) bazaarwinkelwat bubbeltje plastic gekocht. Beetje om de bovenkant van de fiets heen en toen gewoon in plastic hoes van de fietsvakantiewinkel gedaan. Ingecheckt bij transavia balie. Stuur niet afgenomen, wel gedraaid. Iets te hoog voor de luchthaven scanners (ik schat dat die daar rond de 1.15 diagonaal zijn) ik kwam 5 cm tekort. Ik had geen zin om mijn stuur er af te halen en met tie-rips lager te bevestigen wat ik eigenlijk altijd doe. Opperhoofd van de geuniformeerden kwam er bij. Door het plastic kon hij heenkijken en mijn gereedsschap moest wel uit de bidon.

Hij melde nog even dat die scanner vaker problemen geeft bij fietsen.

Waar is jouw lijstje nu eigenlijk?

Gr,
Robw
Al je mijn lijstje bedoelt, dat vind je hier.
Leuk als je jouw luchthavenscanner ervaringen er bij zet. Je hoeft geen naam op te geven, niet in te loggen, alleen je luchthavenscanner toevoegen en klaar.
Stuur me een mailtje (scanners@bueters.nl) als het niet lukt, ik zal kijken wat ik kan doen.

Frank
Nog altijd worden er luchthavens toegevoegd aan het lijstje met luchthavenscanners. Hulde aan hen die de moeite hebben genomen om de enigszins wondere wereld van de open source en het volledig openbare Ethercalc te doorgronden.

Helaas lijkt het nu toch een keer mis te zijn gegaan. Vanavond bleek het bestand corrupt. Gelukkig vond ik op een pc nog een back up, het kan haast geen toeval zijn. De back up is echter niet heel recent, de allerlaatst toegevoegde luchthavens staan er helaas niet bij.

Daarom twee vragen:

- Wil iedereen die de afgelopen tijd één, of meerdere, luchthavens heeft toegevoegd even kijken of zijn of haar luchthaven er nog bij staat?

- Het wordt bijzonder gewaardeerd wanneer je je luchthavenscanner ervaringen deelt met andere fietsers. Ondervind je problemen bij het invoeren stuur dan een mailtje aan luchthavenscanners@bueters.nl
Ik zal kijken wat ik kan doen.

Frank
Het overzicht van luchthavenscanners is hersteld.
Het spreadsheet bleek volledig en onherstelbaar overhoop gehaald.
Heb een back-up terug kunnen plaatsen maar een aantal recent toegevoegde luchthavens (3) ontbreken, o.a. Bogota.

Heb je de afgelopen periode een luchthaven toegevoegd controleer dan of je bijdrage er nog bij staat.

Wil je één, of meerdere luchthavens toevoegen? Leuk, graag, je helpt anderen met jouw ervaring.
Maar snap je niet goed hoe dit tamelijk exotische spreadsheet werkt, stuur me een mailtje, ik zal kijken wat ik kan doen.

Groet, Frank (luchthavenscanners@bueters.nl)
echt prima dat overzicht, maar:

ik haal tegenwoordig mijn voorwiel er uit (voorvork op maat gemaakt elctra buis tussen klemmen), zet dat tegen mijn fiets aan, 5 meter bubbelplastic en dan 100 meter huishoud folie wikkelen om alles heen. Nooit meer gezeur met geuniformeerden, petten en epauletten frusto's, past in iedere scanner en nog geen schade gehad.
Robw
PS wel even kijken of carrier geen doos eist
alime schreef:echt prima dat overzicht, maar:

ik haal tegenwoordig mijn voorwiel er uit (voorvork op maat gemaakt elctra buis tussen klemmen), zet dat tegen mijn fiets aan, 5 meter bubbelplastic en dan 100 meter huishoud folie wikkelen om alles heen. Nooit meer gezeur met geuniformeerden, petten en epauletten frusto's, past in iedere scanner en nog geen schade gehad.
Robw
PS wel even kijken of carrier geen doos eist
Hallo Alime,

Omdat wereldfietsers op verschillende manieren hun fiets in het vliegtuig laden gaat het overzicht van luchthavenscanners (juist) ook over ervaringen met fietsen die zijn verpakt zoals jij beschrijft.

Van de kartonnen fietsdoos zijn de maten wel zo ongeveer bekend. Maar fietsen in zakken en tassen, met en zonder verwijderde wielen hebben sterk afwijkende maten. Ken je die, zo ongeveer, vermeld ze dan.

Ben benieuwd naar je ervaringen.

Groet, Frank