Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inpakken fiets Trondheim > Amsterdam - Forum Wereldfietser

Inpakken fiets Trondheim > Amsterdam

Hoi,

In augustus fietsen we in twee weken van Stavanger naar Trondheim. We vliegen met KLM vanuit Amsterdam naar Stavanger en vanuit Trondheim naar Amsterdam weer terug. Ik heb iemand van KLM aan de lijn gehad die zei dat we de fietsen heen in een fietshoes mogen doen maar terug alleen in een fietsdoos. Dat ligt dan blijkbaar aan het type vliegtuig. Ik ben gewend om met de fietshoes op reis te gaan, en om nou 2x een doos te gaan kopen...

Mijn vraag is: hoe serieus moet ik hem nemen? Wie heeft ervaring met terugvliegen vanuit Trondheim? Doen ze daar echt moeilijk?
Ik heb geen ervaring met Trondheim, maar wel redelijk wat met de KLM, afgelopen jaren diverse vluchten.
KLM heeft algemene regels en niet per type vliegtuig. Bij de KLM kan de fiets in een hoes, maar je hebt kans dat je een verklaring moet ondertekenen dat je in geval van schade geen claim indient bij de KLM. Is echter geen vrijbrief om ruw met je fiets om te gaan. Ik claim in geval van schade bij mijn reisverzekering.
Zou toch nog maar eens bellen met de KLM. Wellicht krijg je nu een dame met een ander verhaal.
Afgelopen zomer vloog ik met de KLM van Bergen naar Amsterdam.
De fiets ingepakt in een hoes van de fietsvakantiewinkel bijna drie uur van tevoren ingeleverd bij de speciale bagage. Alles was in orde en fiets hoefde niet door de scanner.
20 minuten voor vertrek, tijdens het boarden, werd mijn naam omgeroepen. Of ik naar de speciale bagage wilde komen. Fiets mocht zo niet mee van de baas van de bagageafhandelaar. Of de fiets in een doos moest of helemaal in plastic ingepakt moest worden was niet duidelijk. Er werd een hoop heen en weer gepraat, maar de fiets mocht niet mee. Ik moest thuis maar met de KLM regelen hoe de fiets naar Nederland zou komen.
Weer snel met iemand van het vliegveld door de beveiliging naar de gate. Onderweg werd hij gebeld dat mijn fiets toch meeging...
Een hoop stress.
Verder was het daar erg gemoedelijk. Een uur nadat ik mijn bagage had ingeleverd kwam ik erachter dat mijn zakmes nog in mijn handbagage zat. Geen probleem, fietstassen en fiets stonden nog om het hoekje.
In 2011 ben ik met de KLM naar Noorwegen gevlogen (heen naar Kristiansand, terug van Trondheim). Zowel op de heen- als terugreis was mijn fiets verpakt in een vk-hoes. Geen probleem.

Afbeelding

Gerd
willem.m schreef: Mijn vraag is: hoe serieus moet ik hem nemen? Wie heeft ervaring met terugvliegen vanuit Trondheim? Doen ze daar echt moeilijk?
Bij de KLM balie zijn ze erg streng en moet je altijd een doos hebben.
Zelfs toen ik met Aer Lingus vloog, werd er bij de afhandelingsbalie moeilijk gedaan. Dat probleem is dus met name op Schiphol.

Naar Stavanger heb ik in 1997 met KLM gevlogen, maar toen past een fietsdoos niet in het vliegtuig. Dat was een klein Fokker 50 vliegtuigje. Toen volstond wat karton om de fiets, maar dat waren andere tijden.

in 2007 van Trondheim teruggevlogen, toen was een fietshoes geen probleem.
Er staat nergens op de KLM Site dat een doos verplicht is,vlieg dan ook al jaren met een hoes.
Soms zegt men er wel wat van , maar het is slim om een printje van hun eigen regels bij je te hebben.
Het is inderdaad zo dat je soms een no. claim verklaring moet tekenen,dat doe ik dan ook wel
Je bent bij veel maatschappijen eigenlijk gewoon overgeleverd aan de willekeur van het Bali personeel en die weten meestal van niks
Gelukkig altijd met fiets meegekomen

Dirk
Net weer even met KLM gebeld. Dit maal een ander antwoord dan een aantal weken geleden: een fietshoes is zowel op de heen- als terugreis geen enkel probleem. Grappig.