Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kijk uit met onbeschoft Aeroflot! - Forum Wereldfietser

Kijk uit met onbeschoft Aeroflot!

Wij zouden vandaag van Yerevan naar Tashkent vliegen. We hadden een ticket via het internet via hun eigen website gekocht en voor en na het kopen vele malen contact met Aeroflot. Sterker nog ook deze vlucht werd ons aanbevolen als optie voor het vliegen met de fietsen. Zowel op de website als in onze correspondentie had ons niemand iets gemeld. We hadden een overstap in Rostow. Een normaal transit gebeuren zou je denken...... De enkele waarschuwing op de site was voor reizigers naar de VS. Voor onze eindbestemming - Oezbekistan hebben we gewoon een visum.

Vandaag werd er ons op het vliegveld echter gemeld dat wij niet meekonden omdat we geen Rusissch (!) visum hadden. Er was geen transit area - Rostov is echter een internationaal vlieghaven. En hoe kunnen wij weten welke vlieghaven een transit area heeft en wie niet. We konden of ons geld terug of voor veel xtra geld een ticket drie dagen later over Moskou boeken - daar is wel een transit area. ..... Er waren stoelen over Moskou vrij in de business class nog dezelfde avond maar daar wilde men ons niet op omboeken op hun kosten. All xtra kosten voor het ticket, hotels etc zijn voor onze rekening. We hebben nu een ticket voor over drie dagen - hopelijk lukt het dan wel. In de laatste fase bij het kopen van het nieuwe ticket werd ons verteld dat we nu geen recht meer hadden op compensatie omdat we het ticket wijzigde. Schandalig zij maken een grove fout en dan moeten wij daar voor boeten.

Weet iemand de IATA regels en rechten in deze in mensen taal? Vallen ze daar trouwens onder? We kregen in de correspondentie namelijk het bericht dat onze claim onder de Russische federatie valt.

We zijn nog niet klaar met Aeroflot maar de vraag is hoe ver we komen... Nu maar een flinke borrel nog in Yerevan! Waarschijnlijk zullen we hier heel hard om kunnen lachen later als we het vrienden bij een kampvuur vertellen maar nu even niet. Wel denken we dat als dit het erge is dat wij meemaken tijdens deze reis we er voor tekenen.

P.s. Als informatie over transit visas geeft de Russiche ambassade in Nederland enkel onderstaande. Dus als en de luchtvaartmaatschappij en de ambassade je niet informeren - hoe kan je dan als leek weten via welk vliegveld je wel kan vliegen en welk niet? :?
' …..YOU DO NOT NEED A TRANSIT VISA if you are travelling via Russia to your final destination and you spend in Russia not more than 24 hours remaining in the transit zone of the same airport…..'
Als principe in de luchtvaartwereld geldt dat de passagier te allen tijde zelf verantwoordelijk is voor het bezit van de juiste reisdocumenten, dus ik vrees dat je niet veel kans maakt met een claim. Dat een vliegveld internationaal is, zegt niets over transitfaciliteiten. Internationale vliegvelden in de VS hebben bijvoorbeeld ook geen transit area. Hoe je dat allemaal moet weten? Vroeger hadden ze daar reisbureaus voor...
Er staat letterlijk op de website van de ambassade voor Rusland dat er voor een transit vlucht over Rusland geen zogenaamd transit visum nodig is als de overstap minder dan 24 uur is ......

De website van Aeroflot geeft overigings wel een waarschuwing voor het aanvragen van een visum voor een transit door de VS. Waarom dan niet voor onze overstap? Als en de luchtvaartmaatschappij en de ambassade je niet informeren - hoe kan je dan als leek weten via welk vliegveld je wel kan vliegen en welk niet? :?

We zijn alvast aan het duimen dat we wel mee mogen op de vlucht van morgen :roll:
Aeroflot zit bij de IATA en is zelfs lid van het Skyteam! samen met o.a. KLM dus wie weet valt daar nog iets te bereiken? Maar ik verwacht dat het een moeizaam verhaal gaat worden.

Er staat overigens dat je geen transit visum nodig hebt in de transit zone. Als die er dus niet is heb je een probleem, naar nu blijkt.

Ik had er zelf eerlijk gezegd ook niet aan gedacht dat er dus blijkbaar internationale vliegvelden zijn zonder transit zone. Wie weet behoeden jullie met deze (dure) fout andere reizigers door het hier te plaatsen.
We hebben nu zelfstandig een claim ingediend. Als dit niet lukt dan nemen we een no cure no pay bureau in de arm die gespecialiseerd zijn in dit soort zaken. www.euclaim.nl
Want eigenlijk gunnen we Aeroflot geen cent meer dus we willen graag de moeite doen. Maar eerst eens even verder fietsen ... hopelijk vanaf Tashkent :wink:
Erg vervelende situatie natuurlijk en ik begrijp de frustratie, maar om nu gelijk aeroflot als onbeschoft te bestempelen... Wellicht dat enige zelfkritiek ook op z'n plaats is. Het was handig geweest als aeroflot jullie hier op had gewezen, maar je kunt het ook navragen en ik heb het idee dat dat ook niet is gebeurd.
Ik heb positieve ervaringen met aeroflot, oa toen ik zelf een fout had gemaakt met een boeking en dat allemaal netjes werd opgelost.
En inderdaad; over een tijdje kun je er waarschijnlijk om lachen. Succes verder!
Dirk
iceman schreef: ..... maar je kunt het ook navragen en ik heb het idee dat dat ook niet is gebeurd......
Beste Dirk,

Waar baseer je die veronderstelling op? Zelf beslissen wat feiten zijn zonder van de hoed en de rand te weten leidt niet zelden tot misbaar op fora is mijn ervaring.

Maarten (Die niet van de hoed en de rand weet aangaande internationale luchthavens, transitzones en visa regels met betrekking tot dergelijke plekken.)
Maarten & Line schreef:
iceman schreef: ..... maar je kunt het ook navragen en ik heb het idee dat dat ook niet is gebeurd......
Beste Dirk,

Waar baseer je die veronderstelling op? Zelf beslissen wat feiten zijn zonder van de hoed en de rand te weten leidt niet zelden tot misbaar op fora is mijn ervaring.

Maarten (Die niet van de hoed en de rand weet aangaande internationale luchthavens, transitzones en visa regels met betrekking tot dergelijke plekken.)
Frans en Dieuwertje schrijven niet dat ze het gevraagd hebben, alleen dat het niet is gemeld. Dat gaf mij enigszins het idee dat ze zelf niet specifiek hebben geïnformeerd. Maar waarschijnlijk ging ik in deze dus te kort door de bocht... Excuus
Dirk
iceman schreef:Erg vervelende situatie natuurlijk en ik begrijp de frustratie, maar om nu gelijk aeroflot als onbeschoft te bestempelen... Wellicht dat enige zelfkritiek ook op z'n plaats is. Het was handig geweest als aeroflot jullie hier op had gewezen, maar je kunt het ook navragen en ik heb het idee dat dat ook niet is gebeurd.
Ik heb positieve ervaringen met aeroflot, oa toen ik zelf een fout had gemaakt met een boeking en dat allemaal netjes werd opgelost.
En inderdaad; over een tijdje kun je er waarschijnlijk om lachen. Succes verder!
iceman

Beste Iceman. Fijn dat jij een goed ervaring hebt. DE vraag is hoe je kan weten waar je naar moet vragen. Hoeveel mensen weten dat er internationale vliegvelden bestaan zonder transit area's ... En hoeveel mensen weten dan welke vliegvelden dit dan zijn? De verkopende partij is hier echt nalatig over de ruggen van de consument. En het leek me handig om deze ervaring te delen met anderen zodat ze gewaarschuwd zijn. Wij hebben zeker 10 mails gewisseld over de voorwaarden met de fiets. Iedere keer kreeg ik daarop een non antwoord. De algemene regels toegepast voor gewone bagage en niet sportbagage. Uiteindelijk heb ik na lang aandringen en printscreens met de sportbaggage uitsluitsel gekregen en mijn fietsen daarna ook nog es per mail aangemeld.
Ook heeft men mij telkens drie verschillende vluchten aanbevolen ook die over Rostov en voor alle drie de vluchtopties heeft niemand nooit gezegd dat die ene over Rostov geen transit area had. Niet voor en niet na het boeken. Als daarbij de website van aeroflot wel groot waarschuwt voor de VS maar niets zegt over het Rostov vliegveld en de ambassade van Rusland enkel de zin heeft dat je in transit gebieden de eerste vierentwintig uur geen visum nodig hebt. Hoe moet een normale klant dan in hemelsnaam weten dat er in Rusland ook vliegvelden zijn zonder transit areas en dat je daarvoor dan wel een visum nodig hebt?
Je moet dan dus vragen naar iets wat je niet had kunnen weten. Probeer het eens te googlen - zelfs de site van Rostov airport zegt hier niets over. En als ik daarbij dan in dit alles ontzettend onbeschoft wordt behandeld op een vliegveld dan heb ik het recht om een maatschappij onbeschoft te noemen. Toch?

We kunnen er inmiddels om lachen, het geld zien we waarschijnlijk niet meer terug en dat zei dan zo. Maar het feit dat zo'n grote partij nalatig is op onze kosten en je dan zo behandeld daar kan ik nog erg kwaad om zijn. Zo nu duimen dat we vanmiddag wel meekomen zonder bijkomende problemen.
Een x-aantal jaar geleden had ik een overstap van 6 uur op Atlanta. Nietsvermoedend kwam ik daar aan. De douanier bekeek me nog eens goed en vertelde me dat ik eigenlijk een visum nodig had. Maar omdat alle papieren klopten (en misschien had ik me ook net geschoren :lol: ) gaf hij me een stempeltje waarmee ik 24u in de VS kon verblijven. Als ik had gewild had ik even de stad in gekund om de tijd te doden.

Zo zie je maar. De regeltjes zijn ook maar regeltjes. Meestal komt het wel goed, ook al volg je niet de (al dan niet terechte) regeltjes. Maar ja, dat is voor nu natuurlijk te laat. :(
Robertjan schreef: Zo zie je maar. De regeltjes zijn ook maar regeltjes. Meestal komt het wel goed, ook al volg je niet de (al dan niet terechte) regeltjes. Maar ja, dat is voor nu natuurlijk te laat. :(
Een Rus die op eigen initiatief de regels met een korreltje zout neemt, ik zie het nog niet gebeuren :lol:
Het mooie was dat de Russen inderdaad in eerste instantie de regels even aan de laars wilden lappen. Na het eerste belletje met Rostov werd onze boardingpas uitgeschreven en onze bagage ingecheckt. Toen bedachten de Russen zich en werd alles weer teruggedraaid. Terwijl het toch zo eenvoudig was geweest om zo HUN fout te herstellen.
Goed wij zitten nu in de TRANSITZONE :lol: van Moskou en hopen dat het met de volgende vlucht naar Tashkent ook gaat lukken. We hebben een zogenaamde visum on arrival met Letter of Invitation voor Oezbekistan. Dus nu maar duimen dat ze om 5 uur s'morgens niet moeilijk gaan doen bij de immigratie of om 23.00 uur hier tijdens het inchecken... Ach zo blijft het ondanks de versoepeling van regels door bepaalde landen in deze regio toch nog een beetje Stempelstan.
Frans & Dieuwertje schreef:Het mooie was dat de Russen inderdaad in eerste instantie de regels even aan de laars wilden lappen. Na het eerste belletje met Rostov werd onze boardingpas uitgeschreven en onze bagage ingecheckt. Toen bedachten de Russen zich en werd alles weer teruggedraaid. Terwijl het toch zo eenvoudig was geweest om zo HUN fout te herstellen.
Goed wij zitten nu in de TRANSITZONE :lol: van Moskou en hopen dat het met de volgende vlucht naar Tashkent ook gaat lukken. We hebben een zogenaamde visum on arrival met Letter of Invitation voor Oezbekistan. Dus nu maar duimen dat ze om 5 uur s'morgens niet moeilijk gaan doen bij de immigratie of om 23.00 uur hier tijdens het inchecken... Ach zo blijft het ondanks de versoepeling van regels door bepaalde landen in deze regio toch nog een beetje Stempelstan.
Het is altijd handig om te realiseren dat een gemiddelde Tjadzik, Kirghiz, Armeniër geen enkele kans maakt om ook maar even een bezoek te brengen aan het Rijksmuseum (zonder spatie). Met een beetje geluk mogen ze wel 14 dagen in de EU zijn als er iemand is die garant voor ze staat. Wie stempelt wie?
SjirkM schreef: Het is altijd handig om te realiseren dat een gemiddelde Tjadzik, Kirghiz, Armeniër geen enkele kans maakt om ook maar even een bezoek te brengen aan het Rijksmuseum (zonder spatie). Met een beetje geluk mogen ze wel 14 dagen in de EU zijn als er iemand is die garant voor ze staat. Wie stempelt wie?
Yup - helemaal gelijk! Maar voor hen is die regel tenminste wel duidelijk :wink: