Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VK Fietshoes verschillen - Forum Wereldfietser

VK Fietshoes verschillen

Hoi,

Ik wil een VK Fietshoes bestellen maar vind versies die rechthoekig zijn, versies met afgesneden hoeken, en versies met of zonder ogen. Wat is nu de officiele VK fietshoes, wat definieert deze; dat je er padding in kan stoppen, toch? Het lijkt me dat deze met afgesneden hoeken vervelend zijn voor je stuur, maar toch zie ik deze het vaakst? En wil ik echt een versie met ogen of tape ik dit uiteindelijk toch met ducktape dicht? Maakt materiaalkeuze nog uit of zijn alle hoezen met VK in de titel van hetzelfde materiaal?

Dan nog; ik neem aan dat wit/groen beter is dan zwart zodat je er nog dingen op kan schrijven en ze er beter door kunnen zien dat het een fiets betreft?

Thanks! (sorry als deze vragen nogal triviaal overkomen maar als ik 20 euro voor een hoop plastic betaal wil ik op z'n minst weten dat het het juiste plastic is)

Bruno
Wij hebben onlangs sinds lang weer eens fietshoezen gebruikt (ik prefereer dozen). Een doorzichtige van de Fietsvakantiewinkel en een groene, ondoorzichtige van de Vakantiefietser. Beide bevielen mij maar matig, maar die groene was waardeloos.
Die van de Fietsvakantiewinkel valt voor ongeveer driekwart over je fiets. Er zitten gaten in waarmee je hem (met plakband) enigszins kunt vastzetten. Ook aan de onderkant kun je plakband doen. Toch was hij bij aankomst flink omhoog gestroopt en bedekte hij de fiets nog maar half.
Die groene is een hele grote zak die je over je fiets laat zakken. Er zitten op twee hoeken gaatjs waar je een touw door kunt halen (meegeleverd). Dit is op geen stukken na voldoende om die hoes vast te zetten. Wij hebben er twee gaten in gesneden en daar plakband doorgehaald om de hoes op zijn plaats te houden.

Overigens kwamen beide fietsen wel ongeschonden aan op Schiphol. Die hoezen hadden daar volgens mij niks mee te maken.
Gebruik al jaren fietshoezen van Halfors.
dik5 schreef:Gebruik al jaren fietshoezen van Halfors.
Die komen ook van VK!
Het voordeel is dat je er voor de vlucht allerlei beschermend materiaal kunt instoppen. Na de vlucht gaat dat bij het afval en je vouwt de hoes op tot een klein en dun A-viertje, dat je gemakkelijk meeneemt achterop je fiets. dat kan met een doos niet!
Verder worden dozen vaak ruwer behandeld op de luchthavens tijdens het vervoer in het inladen. Men denkt:" Ach, alles zit in een doos en die kan wel tegen een stootje."
Mijn vorige VK-hoezen waren bij een vlucht op raadselachtige wijze verdwenen. Fietsen met hoezen ingeleverd, fietsen staan zonder hoes bij de band. Vreemd, maar de hoezen begonnen toch al gaten en scheuren te vertonen na vele jaren van gebruik. Kortgeleden nieuwe VK hoezen gekocht. Voor alle zekerheid maar even uitgeprobeerd. Het blijkt dat de ogen voor het touw nu op een uiterst onhandige plaats zitten, namelijk op de twee uiteinden onderaan. Er is een lang touw bij waar je kennelijk de ogen mee naar elkaar toe moet trekken. Maar hoe strak je het ook trekt; als je de fiets optilt aan de hoes, valt hij er zo uit. Bovendien nodigt het lange touw uit om overal achter te haken zodat ik vrees dat de ogen binnen no time zullen uitscheuren. Bij mijn vorig hoes zaten de gaten aan de onderkant in het midden bij het bracket (de pedalen) en dat vereist slechts een kort stukje touw waarbij de fiets nooit uit de hoes kan vallen. Omdat ik geen tijd had voor het kopen van nieuwe hoezen, heb ik een doe het zelf setje zeilogen gekocht. Je hebt alleen een hamer nodig voor dit eenvoudige klusje. Maar wie geen zin heeft in deze extra tijd en kosten, raad ik aan om de VK-hoes niet te kopen.

Over de vraag omtrent de schuine kanten kan ik zeggen dat ik geen probleem heb met deze vorm van de hoes. Ik heb nooit een hoes met rechte hoeken geprobeerd, maar in de hoeken zit alleen maar lucht dus het is overbodig materiaal en gewicht. Bovendien gebruik ik de hoezen als grondzeil voor de tent en dan zijn de afgeschuinde kanten juist prettig omdat ze de ronde kant van de tentbasis volgen.

Tot slot een tip. De plakstrip van de bagage check-in houdt niet op het hobbelige bouwplastic. Er is geen handvat o.i.d. om de strip omheen te plakken. Om hier een voorziening voor te maken, kun je twee ogen bovenin de hoes maken op een afstand van ca. 7 cm. Hier bevestig je een stukje stevig touw doorheen waar de plakstrip aan kan worden vastgemaakt.
Wij hebben ervaring met beide hoezen en onze voorkeur gaat uit naar een doorzichtige hoes. De doorzichtig hoes heeft weliswaar gaten die soms op een wat vreemde plek zitten, afhankelijk van je fiets en stuur en hij stroopt soms op, maar dat is een kwestie van voldoende plakband. Het grote voordeel van de doorzichtige hoes is dat je kan zien wat erin zit en dat heeft bij scanners die te klein zijn het voordeel dat een visuele controle door een beveiligings ambtenaar mogelijk is. We hebben al verschillende malen hierdoor een security sticker verworven.

Ronald van der Perk
Geen VK hoes maar wel een andere goedkope hoes: ik heb de huismerk van Rose, was volgens mij iets van 17 euro. Hij valt ruim om mijn racefiets. Is open aan de onderkant zodat de wielen kunnen blijven rijden, maar hij is zo los en is dermate moeilijk vast te plakken (duct tape pakt nauwelijks op de stof) dat het weinig vertrouwen geeft. Onderaan kun je de hoes verbinden met klittenband maar dat stelt weinig voor. Er zijn geen openingen in de hoes om bv tape of touw doorheen te halen. Ook bagagelabels blijven er niet lekker op plakken, en dat geeft toch geen fijn gevoel.

Kan hem dus niet aanraden in de vorm waarin ie wordt verkocht. Voor een vernieuwde fietsreis zou ik hem thuis prepareren en extra gaten maken zodat ie beter vast te zetten is en de hoes minder wegglijdt bij het oppakken, en iets waaraan een bagagelabel goed te bevestigen is.

Daarbij geldt altijd: hang ook aan de fiets zelf een adreslabel en vluchtnummer, zodat je te achterhalen bent als de hoes ergens verdwijnt in een overijverige transportband.
In mijn Halfors (VK) hoezen heb ik een sleufje gemaakt waardoor je je bagagelabel aan je frame kan vastmaken en je label uit de hoes steekt.

Voorheen plakte ik ze ook op de hoes maar op ten duur ging dit niet zo goed meer.

Ik moet ze overigens gaan vervangen want ze hebben wel zo,n 30 vluchten gemaakt :D
Dirk