Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Transfer in USA en slepen met dozen - Forum Wereldfietser

Transfer in USA en slepen met dozen

Dag allen,

Ik vlieg volgende week met fiets naar de VS, en stap over in Detroit. Daar krijg ik al m'n zooi, ga ik door de douane, en check het spul vervolgens weer in. Het is de eerste keer dat ik vlieg met m'n fiets, en omdat men bij Delta/KLM aan de telefoon beweerde dat een fietsverpakking met open onderkant niet OK was, doe ik braaf wat ze zeggen en verpak ik hem in een (relatief kleine) doos. Omdat ik alleen reis zie ik een beetje op tegen het slepen met die doos onderweg, dus vandaar m'n vraag:

Zijn er doorgaans voorzieningen op vliegvelden waarmee je fietsdozen kunt verrijden? Een specifiek antwoord voor DTW mag ook ;) Ik heb er nooit op gelet, maar de standaard karretjes voor koffers op Schiphol lijken me niet praktisch: of je bent 1,60 breed, of je zet je fiets op het achterwiel en kunt amper zien waar je naartoe rijdt. Mocht dit nou vaak een struikelblok zijn, dan overweeg ik een half skateboard ofzo in de doos te mikken, zodat ik m'n eigen wieltjes heb.
Ik zet onze dozen - twee stuks - altijd op de die standaard karretjes en dat gaat prima. Inderdaad voorzichtig navigeren, maar mensen gaan wel uit de weg (uit zichzelf of anders wanneer je het vriendelijk vraagt).

Nou moet ik wel zeggen dat we altijd twee karretjes hebben; één voor de dozen en één voor de flightbags met daarin de fietstassen.

Succes! En veel plezier natuurlijk!
In 2007 vloog ik (solofietser) met KLM naar Edmonton (Canada) met een overstap in Minneapolis/St. Paul (USA). Bij de immigratie in Minneapolis kreeg ik wel mijn bagagezak met fietstassen terug - en moest die ook zelf opnieuw inchecken - terwijl mijn fiets door luchthavenpersoneel van het ene naar het andere toestel werd gebracht. Beide bagagestukken waren doorgelabeld. Ik vreesde het ergste (fiets raakt kwijt), ondanks sussende woorden van luchthavenpersoneel.

Verrassing in Edmonton: mijn fiets stond op me te wachten, de bagagezak met gereedschap en pedalen daarin volgde 4 vluchten later. Ruim anderhalve dag frustratie door het niet kunnen berijden van mijn fiets (taxi naar luchthaven kost ook geld) en extra hotelkosten en de onzekerheid over mijn bagage (stond niet gesignaleerd, grote opluchting toen het bij het derde bezoek aan de luchthaven met de laatste vlucht was meegekomen). Sindsdien bind ik gereedschap en pedalen aan de fiets met plakband en/of ty-raps. Schaar (uit EHBO set) om de ty-rap door te knippen zit in mijn bagage of leen ik op de luchthaven (koffietent o.i.d.). Zwaaien met messen doe ik op die locatie liever niet (zelfs geen boxcutter).

Mijn ervaring op vliegvelden is dat alle karretjes onhandig zijn voor het vervoer van fietsdozen. Stel je voor dat reizen met de fiets wordt gestimuleerd. :D Het enige dat een beetje werkt is het rechtop zetten van de doos en er dan links of rechts omheen kijken. Langzaam rijden maar toch gestaag doorduwen onder het voortdurend uiten van verontschuldigingen werkt goed. Jouw idee om er tijdelijk wieltjes onder te zetten spreekt me wel aan. Ik meen dat ik onlangs op CGOAB ook iemand zoiets zag doen, dus je bevind je in goed gezelschap.

Je hebt er nu niets meer aan, en het is ook niet altijd mogelijk, maar op de heenreis gaat mijn voorkeur uit naar non-stop vluchten ook al zijn ze € 100 - € 150 duurder. Dat is mij dat beetje meer zekerheid dat ik en mijn fiets & overige bagage gelijktijdig arriveren wel waard.

Ik kreeg wel netjes de 75 dollar compensatie voor het aanschaffen van eerste hygiënische behoeften. Helaas was dat in de vorm van een cheque, die ik vervolgens (onder overlegging van mijn paspoort, zonder ging niet) kon inwisselen bij bepaalde banken tegen cash.

Na enige tijd verwordt het tot een leuke anekdote (of een forumpost), zeker als je ruim in je reisdagen zit, maar op het moment zelf verwens je het volk dat vervoer tot hun core business rekent naar de hel.
Hi,

Ik kan me van de overstap in de USA (Chicago) geen gezeul met bagage meer herinneren.
Wat betreft de bagagekarren weet ik nog wel dat je daar muntjes in moest doen om hem mee te kunnen nemen, dus neem wat klein geld mee voor het geval dat.
Mijn advies: zorg dat er een goed handvat in/aan je fietsdoos zit (verstevigen met ducttape). En dan de doos achter je aan slepen. De vloer is glad genoeg.
Het blijft gedoe, maar is voor mij de handigste manier gebleken.
urje schreef:Dag allen,

Ik vlieg volgende week met fiets naar de VS, en stap over in Detroit. Daar krijg ik al m'n zooi, ga ik door de douane, en check het spul vervolgens weer in.
Ik ben niet bekend met Detroit maar op de meeste USA internat vliegvelden gaat het zo:
Direct nadat je door de douane gegaan bent (paspoort en bagage check) zet je je bagage op de lopende band of geef je die af na de douane bagage check. Dit staat meestal met een bord aangegeven. Loop je dit afgifte punt voorbij dan zul je je bagage weer helemaal opnieuw in moeten checken bij de vertrek balie; dus goed opletten of beter even vragen!
dit geldt overigens natuurlijk alleen als je bagage doorgelabeld is.
Resumerend: je hoeft weinig met je fietsdoos en bagage te sjouwen.

Klm is tegenwoordig onderdeel van Delta. ik begrijp het klm fietddoos verhaal nooit zo goed op vluchten naar de USA. delta deed/doet nooit echt moeilijk over type doos, en aardig wat vluchten van AMS naar de usa worden door delta uitgevoerd (maar als KLM vlucht verkocht)

En hier zijn de fiets voorwaarden van Delta voor de terugvlucht (je checkt meestal bij Delta in voor klm retour vluchten)
http://www.delta.com/content/www/en_US/ ... items.html

ze zijn iets anders dan die van KLM en jezelf op de hoogte stellen van de Delta voorwaarden maakt dat je sterker staat aan de incheck balie omdat het grondpersoneel meestal niet bekend is met die voorwaarden.

Walter
Hey, bedankt voor alle antwoorden! Alles bij elkaar opgeteld ga ik denk ik geen wieltjes regelen, ik ben wel gerustgesteld.
Aardvark: inderdaad, een directe vlucht is mij ook heel wat waard. Helaas was de enige directe vlucht uit Europa naar Denver die ik kon vinden vanuit Frankfurt; flink duurder, en de ICE om er te komen is ook niet best... Achteraf was het misschien handiger geweest om buiten de VS (IJsland of Canada) over te stappen, dan had ik misschien zonder bagage in het internationale gedeelte kunnen blijven. De dure vakantiedagen als de fiets later komt gelden voor mij niet echt - ik ga er vooral naar toe om een semester te werken/schrijven op een universiteit daar, het fietsen is extra wanneer het uitkomt.
Walter: Ik vlieg inderdaad 2x Delta, maar omdat ik die online omschrijving wat summier vond heb ik Delta gemaild voor opheldering over die 'container'. Ze verwezen me door naar de service van KLM, omdat die in Amsterdam het inchecken verzorgen. Als ik wat langer meedraai zal ik misschien wel wat assertiever worden, maar ik speel nu maar gewoon mee... Over de gang van zaken rond de douane: ik las inderdaad dat het in Detroit voor Delta/skyteam-vluchten inderdaad gaat zoals jij beschrijft; weinig slepen, weinig tijd kwijt. :)
Korte stukjes slepen wij, ik zorg altijd voor wat extra tape op de hoeken aan de onderkant plus verstevigde handvaten en de vloer is meestal betegeld. Met 4 dozen en vooral toen de kids nog kleiner waren en niet veel konden helpen was dat wel eens lastig maar op sommige Aziatische bestemmingen vinden ze het geen probleem als je 2x heen & weer loopt naar de bagagehal. Grotere afstanden op het vliegveld gaan met de karretjes, dwz tot de eerste schuifdeur of paaltjes waar de handel onmogelijk dwars door gaat. Ik zie een markt voor Ikea karretjes waar je lange verpakkingen in de lengte kunt rijden - helaas.
Ik weet niet of het met USA airlines is toegestaan ,maar wij gebruiken nooit geen dozen meer maar hoezen.
Tijdens het transport op luchthavens haal ik de hoezen er tijdelijk af en hang mijn tassen aan de fiets.
Bij het opnieuw inchecken voor een binnenlandse vlucht ,tassen er weer af en hoezen er weer op. je moet wel hoezen met ogen aan de onderzijde hebben waarna je de hoezen met een touwtje vast zet
Je bagagelabel plak je op de hoes of aan je frame,maar dan moet je een sleufje in je hoes maken


Er moet nog wel een beetje lucht in je banden zitten natuurlijk anders gaat het rijden een beetje lastig
Het gedoe met karretjes en dozen hebben wij achter ons gelaten :D

Dirk
dik5 schreef:Ik weet niet of het met USA airlines is toegestaan ,maar wij gebruiken nooit geen dozen meer maar hoezen.
Tja:
urje schreef: omdat men bij Delta/KLM aan de telefoon beweerde dat een fietsverpakking met open onderkant niet OK was, doe ik braaf wat ze zeggen en verpak ik hem in een (relatief kleine) doos.
Carl
De KLM-fietsdozen zijn zeer ingenieus ontworpen, maar als ze niet goed in elkaar worden gezet, zijn ze slap en kwetsbaar. De kans is groot dat de doos in de VS wordt opengemaakt voor inspectie en niet weer volgens KLM-recept in elkaar wordt gezet. Zorg daarom dat je na het inpakken van de fiets op Schiphol de onderkant heel goed met tape verstevigt. Dan wordt vanzelf alleen de bovenkant geopend en weer (lichtjes) afgeplakt. Dit is vooral bij doorreizen van belang.

Nadat je de doos in Detroit in ontvangst hebt genomen en naar de douane hebt geleid (karretjes vaak beschikbaar tegen betaling van enkele dollars ; een met tape verstevigd handvat is nuttig om over korte afstand te slepen!), moet je bij de douane melden dat de doos bedoeld is voor transit. Waarschijnlijk kun je de doos dan direct naar een loket brengen waar hij nog als Inspected geldt. Als je dat nalaat, moet je waarschijnlijk helemaal opnieuw naar het 'odd size luggage' loket met nieuwe security inspectie, etc. Dat overkwam mij althans onlangs op Atlanta.
math schreef:De kans is groot dat de doos in de VS wordt opengemaakt voor inspectie (...) en weer (lichtjes) afgeplakt.
Eind november 2011 had ik een binnenlandse vlucht in de VS. Ik had uiteraard geen KLM-doos maar ik had bij een fietsenmaker in St. Louis, MO een iets te kleine Giant doos geregeld. De TSA was in mijn ervaring na opening erg laks met het zorgvuldig dicht tapen van de fietsdoos: te weinig, niet strak en onvoldoende aangedrukt om te laten hechten. Gelukkig was mijn fiets niet beschadigd, maar of ik compensatie had kunnen claimen - zij gebruiken herkenbare, want met hun tekst/logo bedrukte, tape en er zat een folder in de doos dat e.e.a was geopend en geïnspecteerd - als dat wel het geval was geweest?
De vlucht eind december van datzelfde jaar vanuit Key West, FL terug naar NL was al iets beter, omdat ik in overleg met TSA personeel - ofschoon ze officieel geen adviezen mogen geven - een groot inspectieluik aan een zijkant van een ter plekke zelfgebouwde en daarmee passende doos had voorgesneden.
Het is al even geleden. In 2006 vloog ik van Amsterdam naar Houston. Ik had mijn fiets ingepakt in een doos. Toen - en kennelijk ook nu nog - kon ik mijn bagage niet doorlabellen. In New York moest ik mijn bagage dus ophalen en opnieuw inchecken. En ook mijzelf. Ik weet niet meer wat eerst gebeurde: mijzelf of mij bagage. Hoewel ik denk dat de bagage eerst kwam. Er was geloof ik wel een bagagekar waarop ik zowel mijn fiets als mijn overige bagage in een Turken-tas kon vervoeren. De bordjes volgend kwam ik in een grote hal voor transfer-Luggage. Daar was een gigantische berg bagage. Aan de labels kon ik zien dat de bagage naar talloze plaatsen in de USA gingen. Dus ik gooide mijn Turken-tas maar op de berg. Maar ja ik zat nog met mijn fiets. Het was kennelijk lunch-pauze, want er was niemand te zien. Na een tijdje wachten, kwam er iemand. Ik vroeg wat ik met mijn fiets (in doos) moest doen. Hij wees in de richting van een lift: "Zet 'm daar maar neer".
Daarna moest ik mijzelf nog inchecken (of was het daarvoor?). Een gigantische hal met de gebruikelijke zig-zag rijen. De wachttijd (met oplopende zenuwen) was een uur of 2.
Maar om een lang verhaal kort te maken: ikzelf, mijn bagage en mijn fiets waren op tijd in Houston.

Gerd
math schreef:
Nadat je de doos in Detroit in ontvangst hebt genomen en naar de douane hebt geleid (karretjes vaak beschikbaar tegen betaling van enkele dollars ; een met tape verstevigd handvat is nuttig om over korte afstand te slepen!), moet je bij de douane melden dat de doos bedoeld is voor transit. Waarschijnlijk kun je de doos dan direct naar een loket brengen waar hij nog als Inspected geldt. Als je dat nalaat, moet je waarschijnlijk helemaal opnieuw naar het 'odd size luggage' loket met nieuwe security inspectie, etc. Dat overkwam mij althans onlangs op Atlanta.
En de gebruikelijke procedure.
Walter M schreef:
Ik ben niet bekend met Detroit maar op de meeste USA internat vliegvelden gaat het zo:
Direct nadat je door de douane gegaan bent (paspoort en bagage check) zet je je bagage op de lopende band of geef je die af na de douane bagage check. Dit staat meestal met een bord aangegeven. Loop je dit afgifte punt voorbij dan zul je je bagage weer helemaal opnieuw in moeten checken bij de vertrek balie; dus goed opletten of beter even vragen!
dit geldt overigens natuurlijk alleen als je bagage doorgelabeld is.

Walter
TSA en fietsen

TSA personeel heeft net als de gemiddelde amerikaan weinig affiniteit met fietsen.
Als mijn fiets al niet aan de incheck balie gecontroleerd wordt dan vraag ik er altijd om: 'could i please have my bike TSA insoected to make sure it is TSA aprroved?'
en na het beantwoorden van 1 of 2 vragen plak ik mn doos lekker zelf dicht :D
Lege en ioen bidons waren nooit een orobleem.

vwb fietsgereedschap: NIET in je handbagage !!

Walter
GerdC schreef:.. Ik weet niet meer wat eerst gebeurde: mijzelf of mij bagage. ..

Gerd
Ik probeerde me urje's reis voor te stellen, hoewel ik noch Detroit, noch Denver ken. Mijn ervaringen van de vijf jaren US binnenreizen met fietsdoos: bij de first-port-of-entry ga je altijd eerst door de persoonlijke check-in, waarbij je motivatie voor de reis wordt gevraagd en foto en vingerafdrukken links en rechts worden genomen. Belangrijk is dat je een contact-adres in de VS hebt! Als je niet vooraf met vrienden of familie iets geregeld hebt, reserveer dan vooraf voor minstens voor één nacht een hotel. Dat is dan je contact-adres.

Daarna komt het ophalen van de baggage. De fietsdoos komt altijd bij odd-size luggage. In mijn geval bleek die doos bijna altijd in de first-port-of-entry (Washington, Atlanta, Houston, Los Angeles) ge-opend en weer provisorisch dichtgeplakt. Hou daar rekening mee door de fietsdoos te voorzien van opschriften 'top' en 'bottom' en de bodem extra goed af te plakken. Neem wat extra tape mee voor als de doos toch bijna uit elkaar ligt.
Soms was het voldoende voor transit om de doos aan te wijzen, soms moest je hem door de douane naar een band of loket slepen, maar zorg dat je niet de Baggage Collection ruimte verlaat, want dan begint het Security proces van vooraf aan.
[
math schreef:Mijn ervaringen van de vijf jaren US binnenreizen met fietsdoos: bij de first-port-of-entry ga je altijd eerst door de persoonlijke check-in, waarbij je motivatie voor de reis wordt gevraagd en foto en vingerafdrukken links en rechts worden genomen.
Ik geloof je graag. Dus eerst de persoonlijke check-in. Maar het duurde wel verschrikkelijk lang. Volgens mij heb ik de eindeloze rijen later nog eens in een film gezien.

Gerd
Hallo Urje,

Maak je niet druk. Alles wijst zich vanzelf. Je bent niet de enige die met een fiets op de luchthaven binnenkomt. Wij reizen al sinds 1995 jaarlijks met de fiets naar de VS. Je fietsdoos heel goed tapen!!! en verder zorgen dat je een paar losse dollars (biljetten) bij je hebt voor een baggage karretje. Goed de instructies opvolgen van het personeel. Dan is het zo gepiept.

Goede reis en heel veel plezier.

Ineke Valster
http://www.Fietsamerika.nl