Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overstappen, ja of nee - Forum Wereldfietser

Overstappen, ja of nee

De keuze voor tickets naar Zuid-Amerika:

€900,-
Heenreis 2-stops, terug 2-stops

€1100,-
Heenreis 1-stop, terug direct.

Wat te kiezen, heb zelf nooit problemen gehad met vermiste en beschadigde fietsen. Maar hoe veel groter wordt die kans volgens jullie bij zoveel transfers?
Hoeveel groter de kans wordt weet niemand, maar ik zou die € 200 investeren.
Bert van Sprang schreef:Hoeveel groter de kans wordt weet niemand, maar ik zou die € 200 investeren.
Hoeveel groter is inderdaad misschien een beetje ongelukkig verwoord. De vraag is dus eigenlijk meer betalen of extra overstappen, wat zou je kiezen...
Belangrijk is ook het vliegschema. Hoe lang ben je non stop onderweg en hoe lang met die overstappen?
Is er voldoende tijd tijdens die overstappen?
Worden de vluchten uitgevoerd door dezelfde maatschappij? Er zijn combinaties die worden samengesteld door een ticketboer, maar maatschappij B wacht niet als maatschappij A niet op tijd is.
Hoe zit het met meenemen van de fietsen bij de diverse opties?
Zelf zou ik kiezen voor zoveel mogelijk rechtstreeks: puur alleen vanwege het gemak en de kortere reistijd.
De kans op beschadiging of vermissing neemt niet zo heel veel toe, lijkt me.
Als ik moet kiezen, dan minimaliseer ik het liefst de kans op gedoe met 'wetten en petten'.

Voor mij zou het overslaan van een transfer best €200 waard zijn, zeker op de heenweg. Maar goed, in dit geval heb je op de heenweg sowieso gedoe.
Als je tijdens de transfer geen omkijken hebt naar je fiets, dan is het om het even.

Misschien moet je eerst even uitzoeken of je op die tussenstops ook nog je fiets zelf over de luchthaven en langs de douane moet slepen. Dat heb ik eens gehad in Los Angeles en da's voor mij genoeg reden om transfers in de VS voortaan te mijden.

En er zijn ook voorbeelden van luchthavens waarbij het internationale en regionale deel fysiek gescheiden zijn. Als je dan met je fiets moet sjouwen...
€900 optie is met Delta, met overstap in New York en daarna in Sao paulo, dus dat zal inderdaad zelf sjouwen worden.

€1100 optie KLM met transfer in Sao paulo. Lastig...

We gaan 6 maanden weg, dus langere reistijd vind ik niet eens zo'n probleem.

@Bert van Sprang: Volledig off-topic, maar mijn vriendin zit hier op de grond met een keukenweegschaaltje te bepalen welke kleding ze mee gaat nemen. Tijdens je presentatie op de WF-beurs keek ze me met grote ogen aan, blijkbaar heb je toch veel indruk gemaakt want dit effect heb ik nooit weten te bereiken!
Alle schade die ik zien ontstaan aan fietsen die met het vliegtuig meegaan, ontstond tijdens het in- en uitladen van het vliegtuig: de betreffende fietsen vielen van het toestel af dat de hoogte moest overbruggen.

Twee vluchten betekent 2 maal vaker in- en uitladen, dus een 2x zo grote schade aan je fiets.

Verder is het van belang of je fiets en bagage automatisch naar het andere vliegtuig gaat, of dat je ermee over het vliegveld moet gaan zeulen, dat laaste is vaak het geval als je overstapt in het land waar je moet zijn, en als op dat vliegveld tevens de douane zetelt. In jouw geval waarschijnlijk dus niet.

De kans op kwijtraken is moeilijk in te schatten. De vliegmaatschappij zal dan wel zijn best doen om je fiets/bagage alsnog bij je te krijgen, die wordt dan later alsnog op het adres (van het hotel) dat je opgeeft afgeleverd. Lukt dat niet dan zul je ander materiaal moeten zien te bemachtigen. Het kwijraken van een aantal tassen is dan nog waarschijnlijker en een groter probleem dan dat je fiets kwijt raakt. De fiets is abnormale bagage en krijgt daardoor extra aandacht.

Een direct vlucht is ook gewoon extra luxe: minder reistijd, en geen gedoe met overstappen.
Mijn keuze zou altijd zijn - zo direct mogelijk vliegen ondanks dat dit duurder is (meestal). Scheelt gezeul met de fiets en verminderd de kans op schade. En een paar honderd euro meer of minder op het totale budget maakt mijns inziens dan ook niet meer uit.
Ik zou voor de rechtstreekse vlucht kiezen. Tweemaal heb ik dagenlang op mijn fiets moeten wachten na aankomst op de reisbestemming, en beide keren kwam dat doordat de fiets niet overgeladen was bij de stopover (in Dubai resp. Madrid). Toch weer een hoop gedoe, met telefoontjes naar de vliegmaatschappij, wachten, bezorgen van de fiets in het hotel.... Daarom kies ik zo mogelijk voor een rechtstreekse vlucht, tenzij het prijsverschil de spuigaten uitloopt.
Indien mogelijk altijd kiezen voor de meest rechtstreekse aansluiting. Wachten op een vliegveld vind ik in ieder geval niet relaxed.
Met de fiets zelf een slechte ervaring gehad toen ik een overstap (Air France naar KLM) had in Parijs. Het stond daar flink te regenen en bij aankomst op Schiphol bleken onze beide fietsdozen flink verregend op het platform waardoor 1 fiets zo lomp was behandeld dat er ook echt schade was. Gelukkig op de weg naar huis maar van Schiphol naar huis fietsen was er niet bij (in NL was het wel droog).

Andere zaken om op te letten:
- Zijn de vluchten van dezelfde maatschappij (of alliantie)? Anders loop je kans dat je je fiets en andere ingecheckte bagage eerst moet ophalen, door de douane moet en vervolgens het hele zooitje weer inchecken. Niet grappig, vooral niet in de VS. Ook betaal je dan mogelijk een keer extra toeslag voor het vervoeren van je fiets. Weg voordeel.
- Hoe korter de overstap, hoe groter de kans dat de 'odd size' bagage niet meekomt. Op de heenreis ergvervelend, tenzij je toch een paar dagen in je stad van aankomst blijft.
- Niet overal zijn fietsdozen te krijgen. Als je terugvliegt vanaf de luchthaven waar je aankomt kun je op de luchthaven of in het hotel vaak wel de dozen op laten slaan. Alternatief kun je ook ter plaatse verpakkingsmateriaal proberen te regelen. Ben wel eens met een gewrapte fiets teruggekomen, geen enkel probleem!
- De toeslagen en voorwaarden voor fietsvervoer verschillen nogal per maatschappij en worden meestal per reis berekend (dus 1x heen en 1x terug). Zie ook elders op dit forum. Als je onderweg overstapt op een andere maatschappij moet je de toeslag betalen voor die maatschappij.

Succes met puzzelen.
Persoonlijk zou ik een overstap in de VS altijd vermijden. Twee keer ellende gehad. De eerste keer kon ik in Houston met mijn fiets aanschuiven in de rij voor buitenlanders (~200 man) waardoor ik mijn aansluitende vlucht naar Cancun mistte. Interesseerde ze niks. De tweede keer kon ik drie kwartier lang in een benauwd verhoorkamertje uit gaan leggen hoe ik aan al die Arabische stempels in mijn paspoort kwam (van een eerdere fietsreis natuurlijk).
Voor mij geen overstap in de VS meer.
Gerrrit dat laatste had je zelf kunnen voorkomen - zorg ervoor dat als je naar de VS gaat er geen stempels van Arabische of voormalige Sovjet Unie landen in je paspoort staan en je hebt geen problemen.
En dan glashard liegen in je Esta-formulier/-aanvraag?
Pardon, zie dat het om een overstap gaat..
Ticket geboekt. Voor de duurdere variant gegaan. Dank voor jullie adviezen. Nog 6 weekjes werken, en dan 6 maanden fietsen 8) 8) 8) 8) 8)
Bofferd!
Inge1 schreef:Gerrrit dat laatste had je zelf kunnen voorkomen - zorg ervoor dat als je naar de VS gaat er geen stempels van Arabische of voormalige Sovjet Unie landen in je paspoort staan en je hebt geen problemen.
Oh ,hoe doe je dat dan?
dik5 schreef:
Inge1 schreef:Gerrrit dat laatste had je zelf kunnen voorkomen - zorg ervoor dat als je naar de VS gaat er geen stempels van Arabische of voormalige Sovjet Unie landen in je paspoort staan en je hebt geen problemen.
Oh ,hoe doe je dat dan?
Wat zou je denken van een nieuw paspoort aanschaffen?
Zie net op de KLM site dat onze fietsen bij de bagage zijn gezet. Vlieg op de heenweg na een stop in Rio de Janeiro met "Gol Transportes Aéreos" naar Iguassu Falls. Ik was nog even in onzekerheid of we opnieuw in moesten checken voor deze vlucht(en dus opnieuw moesten betalen) maar KLM bevestigd dat ze de bagage doorlabelen tot aan Iguassu. Tot zover prima geregeld dus :lol: