Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vueling en fietsvervoer - Forum Wereldfietser

Vueling en fietsvervoer

Wij zijn deze zomer via Benjaminse van Nederland naar Rome gefietst.
De terugreis hadden met Vueling geboekt, gelokt door “neem je fiets mee naar alle bestemmingen” en als vervoersinfo “We raden je aan voor het reizen met je fiets dat deze juist ingepakt, geëtiketteerd en beschermd is om deze te vervoeren (zo veel mogelijk gedemonteerd, met lege banden en pedalen verwijderd).”
Er staat dus we raden je aan, dus m.i. geen vervoersvoorschrift of conditie qua verpakking, en wij hadden zoals we al zo vaak hebben gedaan onze fiets verpakt met de Fietsvakantiewinkel hoes. Bij ons was er geen enkele twijfel.
Het inchecken verliep goed totdat we onze fietsen bij de bagage afhandelaar inleverden.
Hij eiste een fietsdoos en onze verwijzing naar de site van Vueling, die hij ook heeft geraadpleegd, mocht niet baten.
Uiteindelijk ging hij na het inschakelen van een medewerker van Vueling akkoord met het sealen van de fietsen € 20,-= per fiets voor onze rekening.

Natuurlijk hebben we Vueling hierover aangeschreven in de verwachting dat dit, gezien hetgeen op de site staat, een incident zou zijn en gevraagd ons de verpakkingskosten van in totaal € 40,= te vergoeden. Via een typisch Google translate mailtje werd gemeld dat de verpakking van onze fietsen niet aanvaardbaar was.

Ik weet niet hoe we deze stress hadden kunnen voorkomen als afsluiting van een mooie fietsvakantie. Wij hebben inmiddels een verslag van onze fietsvakantie op onze site staan, kijk hiervoor op: http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... 02014.html

Het sealen van onze fietsen:
Afbeelding


Henriëtte en Harry Lammertink
Het gedoe is vervelend, de prijs voor sealen redelijk aangezien je geen keus had?
Harry schreef:Wij zijn deze zomer via Benjaminse van Nederland naar Rome gefietst.
De terugreis hadden met Vueling geboekt, gelokt door “neem je fiets mee naar alle bestemmingen” en als vervoersinfo “We raden je aan voor het reizen met je fiets dat deze juist ingepakt, geëtiketteerd en beschermd is om deze te vervoeren (zo veel mogelijk gedemonteerd, met lege banden en pedalen verwijderd).”
Er staat dus we raden je aan, dus m.i. geen vervoersvoorschrift of conditie qua verpakking, en wij hadden zoals we al zo vaak hebben gedaan onze fiets verpakt met de Fietsvakantiewinkel hoes. Bij ons was er geen enkele twijfel.
Het inchecken verliep goed totdat we onze fietsen bij de bagage afhandelaar inleverden.
Hij eiste een fietsdoos en onze verwijzing naar de site van Vueling, die hij ook heeft geraadpleegd, mocht niet baten.
Uiteindelijk ging hij na het inschakelen van een medewerker van Vueling akkoord met het sealen van de fietsen € 20,-= per fiets voor onze rekening.

Natuurlijk hebben we Vueling hierover aangeschreven in de verwachting dat dit, gezien hetgeen op de site staat, een incident zou zijn en gevraagd ons de verpakkingskosten van in totaal € 40,= te vergoeden. Via een typisch Google translate mailtje werd gemeld dat de verpakking van onze fietsen niet aanvaardbaar was.

Ik weet niet hoe we deze stress hadden kunnen voorkomen als afsluiting van een mooie fietsvakantie. Wij hebben inmiddels een verslag van onze fietsvakantie op onze site staan, kijk hiervoor op: http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... 02014.html

Het sealen van onze fietsen:
Afbeelding


Henriëtte en Harry Lammertink
Vueling staat inderdaad bekend om dit soort standaard afdoen van klachten.

Een addertje onder het gras bij Vueling is dat je dubbel voor je fiets en overige bagage moet betalen als er een overstap in de reis zit.
Harry schreef:(...) Vueling (...) vervoersinfo “We raden je aan voor het reizen met je fiets dat deze juist ingepakt, geëtiketteerd en beschermd is om deze te vervoeren (zo veel mogelijk gedemonteerd, met lege banden en pedalen verwijderd).” (...)

Ik weet niet hoe we deze stress hadden kunnen voorkomen (...)
Het is mosterd na de maaltijd, en het staat ook niet met zoveel woorden in de Fietsvakantiewiki (maar is soms wel als aparte tip bij topics over bepaalde vliegmij.-en vermeld), maar als een vervoersinstructie vatbaar is voor meer dan één uitleg (wat wordt precies bedoeld met "juist ingepakt, geëtiketteerd en beschermd"; jij en ik kunnen daarover van mening verschillen) dan neem ik de moeite om vooraf een schriftelijke bevestiging (liefst in de Engelse taal, bijv.e-mail) te krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Ik wil letterlijk weten welke van de vier inpakmethoden (een doos, een fietspyama, plastic zak danwel folie) wordt geaccepteerd. Die email neem ik afgedrukt mee naar de incheckbalie. Dat sluit niet uit dat je verpakking niet wordt geaccepteerd (soms zijn de bagageafhandelaars en/of de vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappij echt niet te vermurwen), maar je maakt een redelijke kans. Mocht je dan toch extra kosten voor verpakking (of vanwege een verkeerd formaat) moeten maken, dan sta je in elk geval sterker bij een claim.

En blijf maatschappijen die zulke onduidelijke voorwaarden hanteren - en bij inchecken je min of meer chanteren - natuurlijk aan de publieke schandpaal nagelen. Opdat ze er van leren.

Daarnaast wantrouw ik per definitie luchtvaartmaatschappijen die in hun vervoersvoorwaarden hebben staan dat je lucht uit de banden moet laten. Als er iets volkomen onzinnig is - tenzij het vliegtuig relatief laag zal vliegen en geen drukcabine heeft - is het dat wel. Bij vragen daarover ben ik ofwel oostindisch doof danwel houd ik me van de domme en doe alsof ik lucht uit de banden laat. Domoren!
Lissabon luchthaven.

In het voorjaar via oostspanje naar Lissabon. Met fietshoes (jammer dat ze die niet meer verkopen bij de fietsvakantiewinkel) , transavia vanaf Lissabon naar Eindhoven teruggevlogen. Na handmatige scanning kon ik passeren (de fiets paste nl niet in de standaard te kleine scanneer).

Nu juist terug vanuit noorden naar Lissabon. Weer met fietshoes en transavia en weer vanaf Lissabon teruggevolgen. Nu enorm gedoe want de zaak paste, zoals ik wist niet door de te kleine scanner. Voorwaarden transavia laten lezen: 'advise' betekende volgens de dienstdoende geuniformeerde monolinguale 'verplicht' . Uiteindelijke maar voorwiel er uit gehaald, weer terug via omweg voorwiel er in. Volgende keer moest fiets in doos. Kletskoek natuurlijk, want daarmee maak je de fiets niet ineens kleiner en zou die alsnog uit de doos moeten.

Robw
Inderdaad Joost de prijs voor het sealen is aller sinds redelijk, wanneer ik er op zou vertrouwen dat dit de ideale verpakking voor onze fietsen zou zijn zou ik geen hoezen meer meefietsen. Inderdaad moet ik de volgende keer maar een bevestiging via de mail vragen m.b.t. de verpakkingswijze.
De reactie van de tovenaar Topic van Wit http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 26&t=23570 m.b.t. Ryanair ( zij hebben op hun site staan dat de fiets met een doos of tas beschermd MOET worden) en de mail die hij heeft ontvangen waaruit blijkt dat Ryanair ook een plastic zak accepteert bevestigd het nut daarvan.

Harry
Je hebt de luchtvaartmaatschappij en de afhandelaar op luchthaven.
Helaas zijn er afhandelaars op sommige luchthavens die hun eigen regels hanteren. Als je de ervaring van Rob in Lissabon ziet, kunnen die eigen regels dus ook nog wel eens veranderen.
Dan heb je ook nog het probleem dat er helaas luchthavens zijn met een te kleine scanner voor "off size baggage" en waar je jouw fiets gedeeltelijk moet demonteren en je jouw fiets niet kunt aanleveren in een fietsdoos 177/103/23 cm die ze op Schiphol verkopen. Zie ook de lijst van Frank Bueters op dit forum bij het onderwerp: "vliegvelden-lijst met niet-passende scanners voor fietsen"
Wees dus altijd op een verrassing voorbereid. Zorg altijd dat je ruim op tijd aanwezig bent, om te voorkomen dat je door het gedoe onder druk komt te staan om je vlucht te halen.
http://www.jefke06.be/html/sicilie2014.html

Gevonden in het reisverslag van een collega randonneur.
Ivm Vueling en fietsvervoerpraktijken, lees het verslag van dag 20 en vooral dag 21...
Hilarisch detail ook, die fietsbanden die nog niet genoeg waren afgelaten....
Dank Jansenius voor de link.
Dan valt wat wij meegemaakt hebben nogal mee. Je zou bijna denken dat de bagage afhandelaar van Vueling in Rome een afspraak heeft met de sealers. Voor een ieder die overweegt met Vueling te vliegen is het aan te bevelen dit verslag te lezen.
Op 1 okt. 2014 met Vueling gevlogen van Valencia naar Amsterdam. Fiets aanmelden en 45 euro betalen gaat via de website. Fiets had ik in een doos verpakt. Een en ander verliep vlekkeloos.
Daarnaast wantrouw ik per definitie luchtvaartmaatschappijen die in hun vervoersvoorwaarden hebben staan dat je lucht uit de banden moet laten.

Dat is wel een erg boude opmerking. Ik heb toch een keer meegemaakt dat een band geëxplodeerd was. Het was weliswaar een klein formaat, van een BoB, die ik vergeten was omdat het wiel in de tas zat. Sindsdien heb ik wel begrip voor deze regel.
In het vliegtuig heerst druk die te vergelijken is met fietsen op circa 2,5 km hoogte (als ik dat verkeerd heb hoor ik dat graag). Een goede band zou genoeg overcapaciteit moeten hebben om niet te knappen bij die hoogte.

Als je uit je band maar ietsjes lucht laat lopen is dat al meer dan voldoende.

Geuniformeerden op luchthavens knijpen tijdens inchecken nogal eens in de band om te voelen of die half of helemaal leeg is, of maken door het karton een gat om daar tussen door met de hand te komen en dan in de band te knijpen. Het verschil tussen 4 en 5 atm kunnen ze niet inschatten. Maar vanaf 4 atm of vanaf 0 scheelt een boel pompgedoe na uitpakken.
Robw
We kunnen natuurlijk een uitvoerige discussie aangaan, of een gevulde fietsband kan klappen in de lucht. Feit is dat luchtvaartmaatschappijen eisen dat de lucht uit de banden gaat. Mijn ervaring is dat het incheckpersoneel dit altijd wel vraagt en regelmatig ook wil constateren.
Zie ook mijn eerdere posting hierover:

De druk in het vliegtuig komt overeen met de druk op zo'n 1800m volgens mijn hoogtemeter die luchtdruk meet. Ik heb bergop nog nooit mijn banden laten leeglopen omdat ze anders zouden ploffen, waarom nu wel? En tegen de tijd dat de druk echt die van de kruishoogte 10.000m is, dan is mijn fiets wel mijn laatste zorg lijkt me.

Maar zoals Bert ook al aangeeft, ik ben ook een van degenen die nooit met de balie in discussie gaat en braaf de bandjes leeg laat lopen.
Ik ga ook nooit in discussie gaan en laat ze half leeg lopen. Dat verschil voelen ze wel.
Toch grappig hoe misvattingen een eigen leven gaan leiden en zich wortelen in de denkramen.
robw
De luchtdruk in een vliegtuig kan dalen tot 0,7 bar. Dat is vergelijkbaar met 3000 meter hoogte. Op een berg telt dit minder omdat de lage temperatuur daar een en ander deels compenseert. In het bagageruim heerst ongeveer kamertemperatuur. Vandaar dat ik begrijp dat mijn BoB-bandje heeft kunnen knappen.
Ik begrijp dat niet.

In sommige vliegtuigen is het bagageruim niet onder druk en daar kan de druk dus dalen naar de druk op een hoogte van ongeveer 12.000 meter (hoogte waarop een vliegtuig maximaal vliegt). Dit is ongeveer 0,2 bar.
Dan wordt de druk die een band ondervindt in die laadruimte dus met maximaal 0,8 bar verhoogd. Dit kan niet zorgen voor het klappen van een band, behalve als de band al veel en veel te hard was opgepompt.

De voornaamste oorzaak van het klappen van een band is de lage temperatuur van -60 graden die in sommige bagageruimtes heerst, niet de verhoogde luchtdruk. De lage temperatuur maakt het rubber van o.a. de buitenband inflexibel en 'bros' waardoor het veel sneller scheurt met als direct gevolg een klapband. Het verkeerd monteren van een buiten+binnenband komt bij deze lage temperaturen dan ook direct tot uitdrukking in de vorm van een klapband.
Overigens zijn veel bagageruimtes gewoon op dezelfde temperatuur als de cabine, maar niet altijd.

De reden voor het verlagen van de druk in een band is dan ook de temperatuur, niet de luchtdruk.
aha (erlebnis)
De temperatuur in het bagageruim zakt bij verkeersvliegtuigen niet onder nul. Bij de Boeing 737 varieert de temperatuur in de bagageruimten bijvoorbeeld tussen 4,5 en 0 graden, zo lees ik op het internet. Ook wijkt de druk in het bagageruim niet af van die in de passagierscabine. De passagierscabine is met opzet lek, dit om te voorkomen dat de passagierscabine omlaag zakt richting vrachtruim. Alleen bij sommige zakenjets maakt het vrachtruim geen deel uit van de drukcabine.
Klopt, bij bijna alle 'normale' passagiersvliegtuigen zijn de passagierscabine en en vrachtruim onderdeel van dezelfde drukcabine. Met als gevolg dat ze dezelfde druk en temperatuur hebben.
Het is vanuit dat oogpunt dan ook achterhaald (of is het achterlijk :roll: ) dat je je banden leeg dient te laten lopen. Maar ja, er bestaat altijd een theoretische kans dat je bagage terecht komt in een vliegtuig zonder integrale drukcabine, of dat je vliegtuig op 12km hoogte zijn druk verliest etc.