Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen mee via Turkish Airlines - Forum Wereldfietser

Fietsen mee via Turkish Airlines

Beste vrienden van de fiets,
Deze zomer plannen mijn vrouw en ik een trip naar Kirgizië.
De meest evidente keuze voor de vluchten is via Turkish Airlines.
Het traject via Istanbul naar Bishkek en terug is makkelijk te organiseren. Het blijkt echter moeilijk om op voorhand een plaats voor de fietsen te reserveren. Je vindt de prijs zonder probleem, maar zelfs ervaren reisbureaus krijgen geen schriftelijke reservatie en/of garantie dat de fietsen op de gewenste vlucht meekunnen.
Heeft iemand ervaring met deze maatschappij in soortgelijke situaties. Hoe hebben jullie dit opgelost?
Met vriendelijke groet en dank bij voorbaat.
Bart
Vrienden van mij zijn vorig jaar met Turkish Airlines van Amsterdam naar Istanbul gevlogen. Ik had die vlucht voor hen geboekt en het was inderdaad onmogelijk een schriftelijke bevestiging van de telefonische fietsreservering te krijgen. Een van de vrienden heeft toen ook nog gebeld zodat ik in ieder geval een getuige van de reservering had. Wellicht zou je het telefoongesprek ook op kunnen nemen? Overigens is alles goed gegaan met het fietsvervoer.
Vorig jaar met Turkish Airlines naar Bishkek en Iran gevlogen en over twee weken naar Kathmandu en terug via Dakhaa met Turkish Airlines. Altijd via Cheaptickets geboekt van hun krijg ik elke keer een verklaring mee dat mijn fiets meegaat. Wel even vooraf telefonisch contact opgenomen met Cheaptickets. Geen enkel probleem gehad met de 4 vluchten vorig jaar.

Gerrit
Twee weken terug ben ik met twee fietsen naar ons filiaal in Istanbul gevlogen met Turkish Airlines.
Ik betaalde € 30,- per fiets en het was geen enkel probleem. Zorg er wel voor dat je drie uur van tevoren al klaar staat. Want pas als je bent ingecheckt moet je eerst ergens anders betalen voor de fiets en dan weer terug naar de balie. En dat kost tijd.
Ik had de fietsen niet van tevoren aangemeld, maar ik zou het wel doen voor de zekerheid.
Gewoon bij de maatschappij zelf boeken en per mail contact opnemen.
Volgens mij konden we de fietsen ook online aangeven. Anders met ze gemaild en dat ging prima. Op hun website staan duidelijk de prijzen. Van NL naar Istanbul is het 30 euro van Istanbul naar Azië 50 euro. We zijn tijdens onze lange reis met ze naar Mongolie en terug vanuit Bishkek met ze gevlogen. Prima! Ook het eten is erg lekker.
Vorig jaar met Turkish vanuit Osh naar Amsterdam gevlogen.

Het klopt dat je geen bevestiging van Turkish via de mail kunt krijgen dat je fiets mee mag. Ik heb lang met ze aan de telefoon gehangen om toch een bevestiging te kunnen krijgen, maar het ging écht niet. Kennelijk kunnen zij dat niet organiseren vanuit hun (verouderde) computersysteem -- wat dat betreft kun je beter met 'jongere' vliegmaatschappijen als Pegasus of Transavia vliegen, die hebben dit soort informatiseringsdingen over het algemeen beter op orde :wink:.

Wij hebben onze tickets online geboekt, en vervolgens gebeld dat we fietsen mee wilden nemen. Na een paar dagen moesten we terugbellen om te informeren of de fietsen inderdaad mee mochten. Daarvan kregen we toen telefonisch de bevestiging, met de mededeling dat we ons verder geen zorgen hoefden te maken. Allemaal zeer onhandig, maar uiteindelijk komt het volgens mij (bijna) altijd wel goed.

Verder overigens perfecte ervaring met Turkish Airlines en het vervoer van zowel de fietsen als onszelf :wink:

Succes!
Blanche schreef:Gewoon bij de maatschappij zelf boeken en per mail contact opnemen.
Hebben wij geprobeerd met Turkish, maar nooit reactie op gekregen...
Neem voor alle zekerheid zelf telefonisch contact op direct met Turkish Airlines :
Address
Terminal West, Tower D, 7th floor, Office D-724, Schiphol Airport

Phone
020-405 96 24

Fax
020-405 96 33

Email
amsops@thy.com
Je kunt ze bellen en ze reserveren dan ook fietsvervoer voor je, maar je krijgt geen schriftelijke bevestiging.
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Het ziet er naar uit dat hun communicatie wat onduidelijk is rond dit onderwerp, maar dat er in de praktijk weinig problemen te melden zijn.
Beter zo dan anders om lijkt me!
Met dank!
Bart
Paar jaar geleden gevlogen met Turkish. Fiets reserveren was geen probleem. Toen was tarief 80 euro per fiets, maar op Schiphol heeft niemand ons gevraagd te betalen (realiseerden wij ons pas na de douane, we hebben er maar geen werk van gemaakt :D ).

'Jammer' was wel dat onze fietsen vervolgens 11 dagen op het vliegveld in Istanbul zijn blijven staan, terwijl wij in Oeganda zaten te wachten op de fietsen. Contact met de luchtvaartmaatschappij bleek toen buitengewoon lastig en nogal klant-onvriendelijk. Daar hebben ze geen punten gescoord wat ons betreft.

Ook op de terugreis zijn de fietsen weer in Istanbul blijven staan. Toen kwamen ze een dag later alsnog aan (en werden door Schiphol thuis afgeleverd, dat is op Schiphol dan wel weer goed geregeld).