Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee naar de VS - Forum Wereldfietser

Fiets mee naar de VS

Komende zomer gaat de fiets mee naar de VS. Transportkosten zijn fors (of belachelijk, net wat je definitie is), maar lijken te verschillen per maatschappij. Weet iemand welke maatschappij het voordeligste is? En of er maatschappijen zijn die het toestaan een fiets ipv koffers/ruimbagage (die ik niet heb) mee te nemen?

Dank!
Hi Eelco,

Vorige week is mijn zoon over geweest uit de V.S. met fiets. Hij vloog met British Airways en hoefde alleen $95.- (vanuit Nederland E.76,-) bij te betalen voor een extra tas. Naar de V.S. mag je als handbagage een redelijke tas/rugzak/trolley plus een computertas of bv stuurtas meenemen. De fiets van mijn zoon zat in zo'n mooie koffer, maar een doos kan ook.http://www.britishairways.com/en-gb/inf ... nstruments

Goede reis!

Ineke Valster
http://www.omaenopafiets.nl/
Ha Ineke,

Dat is een goede tip inderdaad!

Air Canada (ipv bagage indien afmeting < 292cm) en Air Berlin (ipv bagage) hebben soortgelijke deals, toch zinvol zo'n avondje zoeken! :)


Eelco
Je zou ook op http://www.condor.com kunnen kijken. Is helaas ook niet meer zo voordelig als een aantal jaar geleden (was €25, nu €75 voor een fiets enkele reis) maar wellicht heb je er wat aan.
Ik ben in 2009 met KLM/Delta gevlogen. Inderdaad niet goedkoop. Maar wat ik wel even wilde zeggen is dat ik met een simpele plastic fietshoes heb gereisd. Die werd op de heenreis vanuit NL wel geaccepteerd, maar vanuit JFK terug niet. Toen moest ik hem laten sealen voor 40 dollar (wat is in hemelsnaam het verschil...plastic of plastic?!?), waarbij ook nog eens mijn achterreflector incl licht werd afgebroken :| .

Veel plezier in de VS!
Het gaat natuurlijk om de totaalprijs. Ik kon dit jaar met een KLM-ticket vliegen naar Phoenix op vluchten die werden uitgevoerd door Delta. Retour €550. Fiets was ongeveer 105 euro, zowel heen als terug vrijwel dezelfde prijs omgerekend naar euro's.
Probeer maar eens een goedkopere vlucht met fiets te vinden dan 760 euro retour.

De fiets ging trouwens in een geïmproviseerde zak mee. Je moet ervoor tekenen dat je fiets niet in de voorgeschreven verpakking (= doos) zit. Maar het ging goed, geen schade.
Toen ik vorig jaar naar Denver vloog, waren de fietsvoorwaarden bij Delta veel gunstiger dan KLM, dus had ik via hun website geboekt. Helaas was het niets dan ellende bij het inchecken (bij KLM), en mocht ik voor de heenweg het KLM-tarief aftikken. Later heb ik bezwaar gemaakt, en het verschil teruggekregen.

Als je trouwens moet overstappen dan loont het misschien om te proberen dat buiten de VS te doen, zodat je niet met je fietsdoos hoeft te slepen. Op Detroit was het niet ver, maar wel onhandig in m'n eentje. Als ik nog eens de tijd heb lijkt het me wel wat om in IJsland rond te kijken (hoewel ik dan natuurlijk wel met m'n fiets zou gaan slepen ;) )

Maar transam dus? veel plezier!
Jep, toch de TransAm dus! :)

Overstap buiten VS had ik al verzonnen, geen trek in mogelijkheid dat mijn fietstas open gemaakt wordt en niet weer goed gesloten met mogelijke schade als gevolg. Slepen heb ik niet zo veel last van, want ik neem een mooie Evoc tas met wieltjes mee :)

Icelandair heeft problemen met de website, maar als ik hun pdf flight schedule bekijk zou het sowieso lastig worden om een goede verbinding vanuit Amsterdam te krijgen.

Delta heeft wbt de vlucht de voorkeur, maar fiets kost daar 125 euro per enkele reis. In de loop van de week ga ik gewoon maar eens vriendelijk vragen hoe dat zit als ik geen andere bagage meeneem, niet geschoten is altijd mis..

Anders wordt het zeer waarschijnlijk BA of Air Canada met wat extra georganiseer en een extra overstap op de koop toe.
Als je trouwens moet overstappen dan loont het misschien om te proberen dat buiten de VS te doen, zodat je niet met je fietsdoos hoeft te slepen.
In Minneapolis minder dan 50 meter. Zou dat elders zoveel lastiger zijn?
Hi Eelco,

Nog even een aanvulling op de informative over overstappen in de V.S. Op zowel Philadelphia, als Chicago, is dat goed te doen. Zorg ervoor dat je een paar losse dollars bij je hebt voor een baggage karretje. Daar zet je dan je fiets op en je loopt die 50 of 100 meter met gemak naar de bali waar je het hele spul weer inlevert. Zoek heel goed uit wie de vlucht daadwerkelijk uitvoert (operated by). Je betaald het tarief van de uitvoerende maatschappij. Zoals je al zei even puzzelen, maar het levert zeker wat op.

Groet,

Ineke
urje schreef:Toen ik vorig jaar naar Denver vloog, waren de fietsvoorwaarden bij Delta veel gunstiger dan KLM, dus had ik via hun website geboekt. Helaas was het niets dan ellende bij het inchecken (bij KLM), en mocht ik voor de heenweg het KLM-tarief aftikken. Later heb ik bezwaar gemaakt, en het verschil teruggekregen.

Als je trouwens moet overstappen dan loont het misschien om te proberen dat buiten de VS te doen, zodat je niet met je fietsdoos hoeft te slepen. Op Detroit was het niet ver, maar wel onhandig in m'n eentje. Als ik nog eens de tijd heb lijkt het me wel wat om in IJsland rond te kijken (hoewel ik dan natuurlijk wel met m'n fiets zou gaan slepen ;) )

Maar transam dus? veel plezier!
Klm is onderdeel van Delta. Klm heeft ook de voorwaarden inzake de tarieven oversize bagage aangepast. heenteis klm tariefen voorwaarden (jkm doos 20 wuro verplicht) ; terugreis delta tarief en fiets voorwaarden (elke doos mag) tarief Verschillen kunnen zeer ws niet meer achteraf gedeclareerd worden
http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare ... /index.htm
Waar vlieg je naar en van?

Ik neem aan dat je de forum zoekfunctie al gebruikt hebt?

soms kan het handiger en voordeliger zijn een(2ehands) fiets aldaar te kopen en verkopen. Ligt ook een beetje aan de stad. Als je een rondje fietst kun je soms een nieuwe fiets terug verkopen aan de winkel.
De amerikaanse marktplaats heet http://www.craigslist.com.


Walter
Ha Walter,
Voor heenweg hoop ik op Portland te kunnen landen. Mocht dat toch te duur worden dan wordt het Seattle. Terug via Norfolk of Washington.
Wil sowieso mijn eigen fiets meenemen; vanwege de plannen die ik heb (TransAm Bikerace) zit ik niet te wachten op een fiets die mogelijk niet al te duur is, maar niet lekker zit en/of waar ik de staat van onderhoud niet van ken.
Groet,
Eelco
Walter M schreef:
urje schreef:Toen ik vorig jaar naar Denver vloog, waren de fietsvoorwaarden bij Delta veel gunstiger dan KLM, dus had ik via hun website geboekt. Helaas was het niets dan ellende bij het inchecken (bij KLM), en mocht ik voor de heenweg het KLM-tarief aftikken. Later heb ik bezwaar gemaakt, en het verschil teruggekregen.
Klm is onderdeel van Delta. Klm heeft ook de voorwaarden inzake de tarieven oversize bagage aangepast. heenteis klm tariefen voorwaarden (jkm doos 20 wuro verplicht) ; terugreis delta tarief en fiets voorwaarden (elke doos mag) tarief Verschillen kunnen zeer ws niet meer achteraf gedeclareerd worden
http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare ... /index.htm
KLM en Delta werken samen in Skyteam, maargoed, details. De situatie waar ik tegenaan liep bestaat nog steeds: ik had een fietsdoos met wat extra spul er in, in totaal 25kg. Dat is volgens KLM-voorwaarden te zwaar (max 23kg), maar voor Delta niet: "Bicycles over 70 lbs will be charged the applicable excess weight fee." 70lbs is ongeveer 32kg, maar dat hoef ik jou vast niet uit te leggen ;)
Eelco schreef:Ha Walter,
Voor heenweg hoop ik op Portland te kunnen landen. Mocht dat toch te duur worden dan wordt het Seattle. Terug via Norfolk of Washington.
Wil sowieso mijn eigen fiets meenemen; vanwege de plannen die ik heb (TransAm Bikerace) zit ik niet te wachten op een fiets die mogelijk niet al te duur is, maar niet lekker zit en/of waar ik de staat van onderhoud niet van ken.
Groet,
Eelco

Ah got it now.
Ik vlieg altijd rechtstreeks; ik heb een hekel/luxeprobleem gekregen aan binnenlandse vluchten vanwege de minimale service en ruimte aan boord tov intercontinentaal. Plus het risico dat mijn fiets voor een 2e x door verladers 'onder handen' werd genomen.

Zoals ineke ook al aangaf; bij overstap in de usa ga je eerst met de bagage door de douane. Direct na de douane gooi je je bagage weer op de band of verzamel depot.. Let daar goed op; want als je te ver door loopt mag je je bagage opnieuw naar de incheckbalie sleuren en op chicago bijvoorbeeld moet je dan een stukkie met de tram.

Vwb voorwaarden en tarieven heb ik alle tegenstrijdigheden wel meegemaakt. print de fiets voorwaarden van de uitvoerende maatschappij uit. Ik heb 1 weigering gehad (maar wel vervoerd gekregen); en soms onredelijke tarieven door onwetend grond personeel. Het record was een balie medewerker die de fietsdoos van een andere maatschappij weigerde en me 3 extra tarieven wilde rekenen: fiets; oversize en overgewicht. met de voorwaarden in de hand netjes gevraagd om de supervisor en het was snel opgelost :).

Als je op portland (pdx) vliegt:
- zeer klantvriendelijke luchthaven en douane ( als je rechtstreeks vliegt)
- vandaar uit pak je te tram naar hillsboro (fiets mag gratis mee) en fiets je via de banks-vernonia trail naar Astoria. Er zijn ook nog wel andere routes.
Als je seattle (sea) vliegt
- pak een ferry die je op een aanvoerroute naar coastal hwy 101 brengt en fiets in ong 6-8 dagen zuidwaards naar astoria. Het is tevens een mooie trainings route.
de fietsroutes die binnendoor steken (grofweg langs interstate 5) zijn bij lange na zo mooi niet.
Beide steden zijn fiets steden met veel warmshowers adressen.


Ik heb 6 juni in mijn agenda gezet en probeer je daar persoonlijk uit te zwaaien :)
Klm/delta is niet meer de Enige maatschappij de rechtstreeks op portland vliegt vanuit europa (lees amsterdam)
Vanaf 20 mei kun je ook met iceland air rechtstreeks naar portland. Vanuit reykjavik denk ik dan
Walter M schreef: Ik heb 6 juni in mijn agenda gezet en probeer je daar persoonlijk uit te zwaaien :)
Tof! Wel rekening houden met heeeel vroeg op staan; we starten om 5 uur 's ochtends.. :)
Zojuist geboekt, 't is BA geworden, bedankt voor de tip Ineke!