Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegen, tandem, verzekeringen en dagwaardes.... - Forum Wereldfietser

Vliegen, tandem, verzekeringen en dagwaardes....

Deze zomer voor het eerst vliegen met de tandem. Hier een en ander gelezen over mogelijke schades, en vervolgens over verzekeringen met mogelijkheden voor uitgebreide dekkingen voor pechhulp of sportuitrusting.

Wat nagevraag bij mijn reisverzekering. Kom nu zoetjes aan tot de conclusie dat het wat betreft dagwaarde voor onze tandem uit 2002 (die weliswaar in piekfijne conditie verkeert) allemaal de moeite eigenlijk niet loont. Of zie ik dat verkeerd?

Roef
Rongyos schreef:Wat nagevraag bij mijn reisverzekering. Kom nu zoetjes aan tot de conclusie dat het wat betreft dagwaarde voor onze tandem uit 2002 (die weliswaar in piekfijne conditie verkeert) allemaal de moeite eigenlijk niet loont. Of zie ik dat verkeerd?
Kun je de vraag misschien wat preciezer formuleren? Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat wij op basis van deze informatie kunnen zeggen wat de aanschafwaarde van je fiets is, wat de premie zou bedragen, hoeveel je daarvoor terugkrijgt bij eventuele schade en of jij het dat waard vindt...

Groeten,

Carl
Carl schreef:
Rongyos schreef:Wat nagevraag bij mijn reisverzekering. Kom nu zoetjes aan tot de conclusie dat het wat betreft dagwaarde voor onze tandem uit 2002 (die weliswaar in piekfijne conditie verkeert) allemaal de moeite eigenlijk niet loont. Of zie ik dat verkeerd?
Kun je de vraag misschien wat preciezer formuleren? Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat wij op basis van deze informatie kunnen zeggen wat de aanschafwaarde van je fiets is, wat de premie zou bedragen, hoeveel je daarvoor terugkrijgt bij eventuele schade en of jij het dat waard vindt...

Groeten,

Carl
Nou ja, nieuwwaarde is niet zo relevant, want ik ga ervan uit dat een tandem (of eender welke fiets) van 13 jaar oud dagwaarde 0 heeft, en je dus niks terugkrijgt. De premie hoogte is niet schrikbarend, maar als je er toch niks aan gaat hebben kan je het beter laten dunkt me....
Het lijkt me dat je eigenlijk al je eigen vraag hebt beantwoord.

Je kan natuurlijk tegen een hogere premie de tandem tegen aanschafwaarde verzekeren, maar of je dat wat lijkt mag je zelf beoordelen.

Enne als je natuurlijk zinloos van je geld af wilt mag je ook altijd een rondje geven hoor ;)
rockhopper schreef:Het lijkt me dat je eigenlijk al je eigen vraag hebt beantwoord.
Just checkin' ;)
hangt er maar vanaf hoe je de fiets verzekert....dagwaarde van een fiets van 13 jaar oud is niet zo hoog. maar je hebt ook vervangingswaarde, je hebt geen gewone fiets, maar een tandem. gewoon contact opnemen met diverse verzekeringen/tussenpersonen, dan weet je snel al meer.
nobbiomatic schreef:hangt er maar vanaf hoe je de fiets verzekert....dagwaarde van een fiets van 13 jaar oud is niet zo hoog. maar je hebt ook vervangingswaarde, je hebt geen gewone fiets, maar een tandem. gewoon contact opnemen met diverse verzekeringen/tussenpersonen, dan weet je snel al meer.
Dat had ik al geprobeerd, maar deze vraag oversteeg in ieder geval de kennis van de helpdeskmedewerker van mijn reisverzekering...
Oh, nee. Hiermee moet je niet naar een helpdesk gaan, maar naar een assurantieadviseur.
Alien schreef:Oh, nee. Hiermee moet je niet naar een helpdesk gaan, maar naar een assurantieadviseur.
Nog een beetje meer aan het rondbellen geweest, ook een onafhankelijke advisuer gesproken, maar het is allemaal nog niet zo evident. Vervangende waarde verzekeringen lijken er niet te zijn, zit nog wel te wachten op antwoord van NN, daar gaat een dame bij de schade afdeling navragen wat specifiek voor onze fiets de dagwaarde (bandbreedte) zou zijn. Overigens geen garanties dat ze dat antwoord ook daadwerkelijk van haar collega's gaat krijgen, maar we wachten even af....
Ik zou het hele begrip "dagwaarde" laten vallen en doorgaan op "vervangingswaarde".

Jij en de rest van ons hebben al min of meer geconcludeerd dat de dagwaarde weinig tot niks zal zijn, je wilt gewoon de fiets voor een concreet bedrag verzekeren waarbij je indien er schade/diefstal is je een vervangend exemplaar kan kopen, al dan niet met eigen risico.

Zolang jij het over dagwaardes hebt gaan mensen daar over door en dat wil je niet, je wilt het zodanig verzekeren dat je bij een calamiteit een vervanging kan aanschaffen, toch?
Gezien de leeftijd van 13 jaar zal het niet meevallen om een verzekeraar gevonden te krijgen die de fiets nog wenst te verzekeren, gezien de minimale restwaarde. Maar als je ervan uit gaat dat de gemiddelde vakantiefiets bovengemiddeld goed wordt onderhouden en dat hierdoor het frame weliswaar 13 jaar oud is maar de slijtende onderdelen veel jonger zijn, dan zou je als verzekerde waarde de huidige taxatiewaarde van de fiets kunnen nemen . Hiervoor zou een rijwielhandelaar schriftelijk de waarde van de fiets (taxatierapport) kunnen vermelden.

Het taxatierapport kan dan samen met een offerteaanvraag naar de verzekeraar gestuurd worden.
Je krijgt dan vanzelf een voor de verzekeraar bindend voorstel met betrekking tot de premie en het verzekerd bedrag van je fietsverzekering.

Mocht je meer willen weten over deze mogelijkheid laat het me dan weten via een pb.

Groet, Raimundo
rockhopper schreef:Ik zou het hele begrip "dagwaarde" laten vallen en doorgaan op "vervangingswaarde".

Jij en de rest van ons hebben al min of meer geconcludeerd dat de dagwaarde weinig tot niks zal zijn, je wilt gewoon de fiets voor een concreet bedrag verzekeren waarbij je indien er schade/diefstal is je een vervangend exemplaar kan kopen, al dan niet met eigen risico.

Zolang jij het over dagwaardes hebt gaan mensen daar over door en dat wil je niet, je wilt het zodanig verzekeren dat je bij een calamiteit een vervanging kan aanschaffen, toch?
Twee aanvullingen daarop:

- Ik heb na het speurwerk niet het idee dat er reisverzekeringen bestaan die uitgaan van vervangingswaarde, maar laat me graag van het tegendeel overtuigen (concrete voorbeelden welkom)

- Nabellen loont de moeite, dagwaarde is niet perse 0. Ik begrijp nu dat de schade experts van de verzekeraar om de waarde te bepalen een aantal fietsenwinkels raadplegen, om te kijken wat een fiets met een bepaalde leeftijd nog zou 'doen'. Tip die ik dan ook kreeg was om zelf langs een aantal fietsenmakers te gaan met de tandem en te vragen wat daar de waarde zou zijn, om zo een idee te krijgen. En even googelen leert dan al dat ons type tandem bij bijv Rein Veenendaal nog voor rond de 2000 euro tweedehands wordt verkocht. Als het bedrag wat we terug zouden krijgen maar enigszins richting dat bedrag gaat, lijkt aanvullend verzekeren me best de moeite.
Gezien de leeftijd van 13 jaar zal het niet meevallen om een verzekeraar gevonden te krijgen die de fiets nog wenst te verzekeren, gezien de minimale restwaarde. Maar als je ervan uit gaat dat de gemiddelde vakantiefiets bovengemiddeld goed wordt onderhouden en dat hierdoor het frame weliswaar 13 jaar oud is maar de slijtende onderdelen veel jonger zijn, dan zou je als verzekerde waarde de huidige taxatiewaarde van de fiets kunnen nemen . Hiervoor zou een rijwielhandelaar schriftelijk de waarde van de fiets (taxatierapport) kunnen vermelden.

Het taxatierapport kan dan samen met een offerteaanvraag naar de verzekeraar gestuurd worden.
Je krijgt dan vanzelf een voor de verzekeraar bindend voorstel met betrekking tot de premie en het verzekerd bedrag van je fietsverzekering.

Mocht je meer willen weten over deze mogelijkheid laat het me dan weten via een pb.

Groet, Raimundo
Voor wat het waard is: de huidige waarde van de Twin Traveller zou ik rond de 1.250 euro zetten, gezien de bedragen waarvoor dit type op Marktplaats nog van de hand gaat. Ik kan me overigens wel voorstellen dat assuradeuren zoals Mundial met zo'n subjectieve waarneming geen genoegen nemen.
Het gaat om een Twin Terra, niet een Twin Traveller. Gisteren bij mijn LFB langsgeweest, en die kwam met goede wil niet hoger dan 400 a 500 euro. Bij Rein Veenendaal (die een vergelijkbaar model 2e hands voor 2000 euro aanbiedt) had ik echter meer begrip, zij gaan voor mij de taxatie doen. Daarmee kan ik zowel bij Unigarant (via Mundial) als Enra (via Veenendaal) een offerte aanvragen. Even afwachten dus, maar we komen steeds een stapje verder. Ben overigens wel benieuwd naar de ervaringen die er zijn bij de tandemclub met verzekeren (en schade afhandeling)?

Roef
Rongyos schreef:Het gaat om een Twin Terra, niet een Twin Traveller. Gisteren bij mijn LFB langsgeweest, en die kwam met goede wil niet hoger dan 400 a 500 euro. Bij Rein Veenendaal (die een vergelijkbaar model 2e hands voor 2000 euro aanbiedt) had ik echter meer begrip, zij gaan voor mij de taxatie doen. Daarmee kan ik zowel bij Unigarant (via Mundial) als Enra (via Veenendaal) een offerte aanvragen. Even afwachten dus, maar we komen steeds een stapje verder. Ben overigens wel benieuwd naar de ervaringen die er zijn bij de tandemclub met verzekeren (en schade afhandeling)?

Roef
Da's waar ook: het is een Twin Terra. Die zijn overigens minder geliefd dan Twin Travellers, dat verklaart deels de lage prijs van de LFB. Overigens hebben LFB's meestal niet graag een tandem in de winkel wegens te groot en te weinig vraag. De vraagprijs van RV is wel érg enthousiast, voor €2.300 koop je een splinternieuwe Drössiger. Ik zal eens rondvragen naar ervaringen met verzekeraars en schade-afhandeling. Tot nu toe geen bijzondere verhalen gehoord maar dat wil niet zeggen dat het altijd vlekkeloos verloopt.
Inmiddels weer terug van de fiets-vlieg-vakantie, en alles is gelukkig zo goed als helemaal goed gegaan met het vliegen. Maar toch nog even een terugkoppeling hier in dit draadje hoe het nu is afgelopen met mijn verzekeringsuitdaging voor onze tandem.

Uiteindelijk heb ik 4 opties uitgezocht:

- Een ENRA casco verzekering via Rein Veenendaal, met korting voor Koga
- Een Unigarant verzekering via Raimundo, zie elders in dit draadje, met korting voor Wereldfietsers
- Een verzekering via Outdoorpolis.nl met uitgebreide dekking voor sportuitrusiting
- Mijn eigen reisverzekering via de ABN AMRO

Ik heb onze tandem uiteindelijk laten taxeren (officieel ‘waardebepaling’) bij Rein Veenendaal. Hij kwam op 2200 euro uit. Dit is best een hoog bedrag voor een tandem van 13 jaar oud die origineel 2795 euro kostte, aan de andere kant hebben we de fiets flink verbouwd met 48 spaaks wielen, een sleeprem, etc.

ENRA:
kwam uiteindelijk met een offerte van bijna 400 euro, voor 3 jaar, vergoeding in de vorm van een nieuwe fiets conform taxatiewaarde

Unigarant:
kwam met een offerte van 153 euro voor een jaar, daarna per maand op te zeggen, voor waardevast voor 4 jaar, daarna een afnemend percentage van de taxatiewaarde, uitbetaling in geld

Outdoorpolis:
kwam met een offerte van 69 euro voor een dekking tot 1000 euro, en 110 euro voor een dekking tot 2500 euro. Bedrag wordt echter bepaald aan de hand van de dagwaarde, en ze konden niet garanderen dat het taxatie rapport van Veenendaal daarin zou worden meegenomen

ABNAMRO
Mijn eigen doorlopende reisverzekering (4,50 per maand) bleek standaard al tot 1000 euro te verzekeren. Dit is ook weer volgens dagwaarde, maar na een paar keer goed navragen kreeg ik de melding dat ze het taxatie rapport van Veenendaal wel degelijk in hun bepaling mee laten wegen.

Voor zover ik heb begrepen biedt alleen Unigarant ook pechhulp (alleen in Europa), repatriëring van de fiets is bij geen van de verzekeringen inbegrepen.

Met bovenstaande informatie hebben we uiteindelijk besloten geen aanvullende verzekering te nemen, maar het bij de doorlopende reisverzekering te laten. We vonden de waardevaste opties naar verhouding duur voor de leeftijd van de fiets, en Outdoorpolis duur voor het feit dat het niet waardevast was.

ABN AMRO was bovendien dus al behoorlijk dekkend, onze ervaringen met ABN AMRO wat betreft coulance zijn bovendien heel goed (hebben ooit eens niet op slot staande fiets van 4 jaar oud die uit onze niet afgesloten schuur was gejat conform nieuwaarde vergoed gekregen). De kans dat de tandem bij schade meteen total loss zou zijn achtten we daarnaast toch niet heel hoog. Uiteindelijk is alles dus goed gegaan, op een verbogen voordrager na. We kijken nog even of die vervangen moet worden en of we dan alsnog een beroep doen op de reisverzekering.

Roef
Wij zijn vorig jaar overgestapt naar de Allianz verzekeringen.
Na veel zoeken leek het ons een goede verzekering al weet je dat pas als je ze nodig heb!"
Wetende dat je o,a een tandem niet kan vinden als vervangend vervoer!! Wel snappen ze dat een fiets een vervoersmiddel is en dat hij ietjes meer kost als n doorsnee fiets. Is ook van toepassing op een solo fiets.

groet Peter

------------------------------------------------------------------------------------

"Met de Fietsverzekering van Allianz Global Assistance kan je rekenen op doorfietsgarantie. Dit betekent dat je altijd weer snel op weg bent in geval van schade, diefstal of pech. Bij pech onderweg word je ter plaatse geholpen door gecertificeerde fietsmonteurs. Is je fiets gestolen? Dan krijg je de aankoopwaarde snel uitgekeerd. En in geval van schade krijg je een vergoeding voor een leenfiets
Lijkt een interessante verzekering, vooral in combinatie met die pechhulp en doorfiets garantie, maar vraag is hoe interessant hij is voor vakantiefietsers:

"In bijna alle gevallen wordt je fiets direct gerepareerd. Wat voor fiets je ook hebt en waar je ook staat. Zelfs tot 30 kilometer over de Nederlandse grens in België of Duitsland."

Daarnaast is de vraag of deze voorwaarden ook gelden voor een fiets die niet nieuw is. Zat even snel op hun site te kijken, en kwam daar zo gauw niet achter.

Kon wel een premie naar boven halen (op basis van de taxatiewaarde van onze fiets), en die vergelijkbaar met de Unigarant variant die ik hier boven noemde, 450 euro voor 3 jaar, dus 150 euro per jaar. Voordeel van Unigarant is dan dat je die per jaar kunt nemen, en de pechhulp voor heel Europa geldt.

Roef
Rongyos schreef:Lijkt een interessante verzekering, vooral in combinatie met die pechhulp en doorfiets garantie, maar vraag is hoe interessant hij is voor vakantiefietsers:

"In bijna alle gevallen wordt je fiets direct gerepareerd. Wat voor fiets je ook hebt en waar je ook staat. Zelfs tot 30 kilometer over de Nederlandse grens in België of Duitsland."
Ik dacht ook al:
Peter_m schreef: Bij pech onderweg word je ter plaatse geholpen door gecertificeerde fietsmonteurs.
Lijkt me een genoegen in - pakweg - Thazi, Birma.

Carl