Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaring met fietsen meenemen met RyanAir? - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaring met fietsen meenemen met RyanAir?

Wij zijn bezig met het plannen van een fietsreis, waarbij we vanuit Estland, langs de Oostzee-kust terug naar Nederland fietsen. Je kunt vanaf het vliegveld Weeze met RyanAir rechtstreeks naar Tallinn vliegen. Heeft iemand ervaring met het meenemen van fietsen wanneer met RyanAir wordt gevlogen?
- Moet (of mag) een fietshoes worden gebruikt?
- Of moet het (persé) een fietsdoos zijn?
- Als het een fietsdoos moet zijn, is het dan een (grote) doos van ca. 175 x 100 x 0.30 cm (voorwiel blijft in de fiets) of een kleine fietsdoos van ca. 130 x 100 x 0.30 cm (voorwiel wordt verwijderd en naast het frame bevestigd)?

Behalve dat het per vliegmaatschappij kan verschillen hoe fietsen mee mogen, merken we overigens dat het per luchthaven ook nog kan verschillen. Soms spreken diverse functionarissen elkaar zelfs tegen.

Enfin, eerst maar eens aan de weet komen welke voorwaarden RyanAir op het vliegveld Weeze hanteert. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen.

Jos en Corrie
Hallo Jos en Corrie,

Afgelopen jaar met Ryanair van Rome naar Weeze (Duitsland) gevlogen. De enige voorwaarde die de maatschappij stelt is dat de fiets in een fietsdoos of in een volwaardige fietshoes zit. Dus geen aan elkaar geplakt karton of folies. Verder moet je je natuurlijk aan de voorgeschreven kilo's houden. Die staan op de website, maar zijn max. 30 per fiets incl. doos/hoes. Ik zorg altijd dat ik tijdig (2uur van tevoren) op de luchthaven ben.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen!
Paul
Neem ook een pijpje* mee waarmee je de vork kan fixeren omdat je gedwongen kan worden je voorwiel uit je fiets te halen als je een hoes gebruikt. Heb je geen pijpje dan is de kans reeel dat je vork verbuigt.

* neem een stukje (koper)pijp mee van de zelfde lengte als je vooras, dan kan je dit pijpje mbv de snelkoppeling in je vork zetten nadat je het wiel verwijderd hebt. Je vork is zo goed beschermd tegen verbuigen
Je hebt ongetwijfeld ook dit topic hier gelezen? Staat 5 plaatsen onder huidig topic :wink:
Ik ben drie jaar geleden met Ryanair naar Dublin gevlogen. Ik had toen een fietsdoos bij de fietsenmaker gehaald waar de hele fiets in kon zonder de wielen te demonteren.
Ging zonder problemen, je moet alleen de doos pas dichtplakken nadat de douane gecontroleerd heeft.

Op deze pagina kun je wat foto's zien.

We vlogen toen overigens vanaf Eindhoven.
HansvanderVeeke schreef:Ging zonder problemen, je moet alleen de doos pas dichtplakken nadat de douane gecontroleerd heeft.
Je bedoelt vast dat je de doos pas moet dichtplakken nadat die door de veiligheidscontrole ((de douane kom je bij vertrek niet tegen) is gegaan, gewoonlijk via een scanner. Maar er zijn vliegvelden waar je helemaal niet meer bij je fiets kunt/mag nadat of zelfs voordat die gescand is, Schiphol bijvoorbeeld. Het is daarom goed om van tevoren te weten of je verpakte fiets wel zonder probleem door de scanner kan. Er is vanuit het forum een lijst gemaakt van vliegveldscanners en toegestane fietsverpakkingsmaten.
Klopt Peter, iemand wilde in elk geval checken of er geen dingen in de doos zaten die niet mogen. In Eindhoven was dat toen handmatig.
Hoi,

Afgelopen oktober van Weeze met Ryan Air gevlogen naar Sicilie en weer terug.
Heen met dichtgeplakte doos. Een grote, waar alles inkon zonder de wielen hoeven te demonteren.
Terug met een fietshoes.
Alles was okay wat de douane betreft.
Behalve dat 1 fiets op de terugweg met hoes er wat geschonden (viel uiteindelijk mee) uitkwam.

Gr.
Betty
HansvanderVeeke schreef:Ik ben drie jaar geleden met Ryanair naar Dublin gevlogen. Ik had toen een fietsdoos bij de fietsenmaker gehaald waar de hele fiets in kon zonder de wielen te demonteren.
Ging zonder problemen, je moet alleen de doos pas dichtplakken nadat de douane gecontroleerd heeft.

Op deze pagina kun je wat foto's zien.

We vlogen toen overigens vanaf Eindhoven.
Hans, leuk dat je ook in de Dublin int'l youth hostel hebt overnacht en ik heb ook door Enniskerry gefietst. Heel herkenbaar. Ik was daar in de nazomer van 2014.
Paul&Yvette schreef:Hallo Jos en Corrie,

Afgelopen jaar met Ryanair van Rome naar Weeze (Duitsland) gevlogen. De enige voorwaarde die de maatschappij stelt is dat de fiets in een fietsdoos of in een volwaardige fietshoes zit. Dus geen aan elkaar geplakt karton of folies. Verder moet je je natuurlijk aan de voorgeschreven kilo's houden. Die staan op de website, maar zijn max. 30 per fiets incl. doos/hoes. Ik zorg altijd dat ik tijdig (2uur van tevoren) op de luchthaven ben.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen!
Paul
Hoi Paul,

Ik vertrek vanuit Weeze, hoe recent was jouw vlucht daar en in welke maand?
Misschien even een aantal dingen die ook voor de topicstarter interessant zijn:
  • Wat mocht je op de fiets laten zitten (bijv pomp, bidon, kampeerspullen, etc)?
  • Had je ook aparte ingecheckte bagage (koffer of tas die dus in het ruim gaat)?
  • Wat nam je mee als handbagage en waren daar ook problemen mee?
Ik vraag dit even omdat ieder vliegveld zijn eigen regels hanteert, wat gangbaar is op vliegveld A zal weer anders kunnen zijn op vliegveld B, ondanks dat je met dezelfde maatschappij vliegt.
Vorige week had ik vliegveld Weeze benaderd, maar die konden eigenlijk nergens echt duidelijk antwoord op geven.
Enkele dagen geleden hebben we het vliegveld Weeze gebeld met de vraag wat nou (althans in Weeze) precies de regels zijn voor het meenemen van fietsen bij RyanAir. We kregen iemand aan de lijn die daarover heel stellig was.
Fietsen moeten in een volwaardige kartonnen doos worden vervoerd of in een speciale kunststof box (die bestaan kennelijk; zijn vrij duur in aanschaf). Fietshoezen waren absoluut niet toegestaan.
Op onze vraag of bij gebruik van een kartonnen doos het voorwiel (en eventuele lowriders) moeten worden verwijderd, kregen we te horen dat dit niet hoeft. De fiets kan compleet in takt blijven. Althans op het vliegveld Weeze (en vervoerd door RyanAir).
Met die laatste mededeling waren we blij. Het scheelt een hoop gedoe met moertjes, ringetjes en inbusboutjes. Uiteraard moet het stuur en het zadel wél in de laagst mogelijke stand worden gezet.

V.w.b. het op de fiets laten van allerlei dingen:

- onze ervaring is dat bidons nooit een probleem zijn. Ze kunnen echter uit de beugel vallen en aluminium bidons kunnen deukjes oplopen. Vandaar dat we ze vaak toch van de fiets afhalen.
- Onze stuurtassen - al dan niet in een van de (kleinere) voortassen gestopt - nemen we als handbagage mee het vliegtuig in.
- De rest van de fietstassen stoppen we in grote nylon bags. Per persoon komt dat neer op ieder 2 van die bags (google op 'flightbags voor fietstassen').

Veel succes met de voorbereidingen.
Jos en Corrie (de oorspronkelijke vragenstellers - zie het begin)
let wel op bij de terugvlucht. Het kan zijn dat je dan vanaf een luchthaven vertrekt met een te kleine scanner voor je fiets. Je moet je fiets demonteren en bij Ryanair ook nog zorgen voor een kleine doos die door de scanner past
zie een lijst met luchthavens met een passende scanners en te kleine scanners voor een ongedemonteerde fiets: https://ethercalc.org/oqn1drdrta
Die terugvlucht is in ons geval niet aan de orde.
Wij fietsen vanuit Tallinn terug naar huis.
Maar je gelijk. Per luchthaven kan de situatie (en de scanner-afmeting) verschillen.
Toch bedankt voor de tip.

Gr. Jos en Corrie
Ik heb zelf ook wel eens contact gehad met RyanAir.

Tassen mogen op de fiets blijven, maar mogen geen inhoud hebben.
Dus toen vroeg ik hoe het zit met de gereedschapsset in de zadeltas (is onderdeel van het sportartikel zou je zeggen)? Bleef even stil...
Nee, kan niet.

Dus voor een beetje gereedschap zou ik een zadeltas als extra bagage (30 euro) moeten aangeven, want gereedschap is waarschijnlijk niet toegestaan als hand bagage.
Ik snap het verdienmodel van RyanAir, maar dit is toch wel erg knullig.
Iemand ooit problemen gehad met zadeltasjes?

Ik ben op dit moment (ter exploratie) met UPS in gesprek of ik een pakketje van mijzelf naar een servicepunt elders in Europa kan sturen om deze zelf weer op te halen (kost 10 euro). Nog geen nieuws hierover, maar houdt jullie op de hoogte.

Anderzijds ben ik erachter gekomen dat je nooit echt duidelijk antwoord zult krijgen op deze vragen, omdat de beveiliging enkel richtlijnen hanteert. Kortom als ze jou die dag als een risico inschatten of je bagage dan gaat dat niet mee, hoe goed je je ook aan 'de regels' houdt.
UPS liet weten dat het inderdaad mogelijk is een pakket naar jezelf te versturen echter moet een geldig adres gebruikt worden voor de 'ontvanger', dus niet die van een servicepunt.

Lijkt een aardige optie om gezeur over bagage te voorkomen.
Nog nooit (ook niet bij Ryanair) problemen gehad met zaken op/aan de fiets. Pomp/bidon/gereedschap/adapter stuurtas/snelbinders etc. altijd gewoon op de fiets gelaten, evenals (soms) de helm onder de snelbinder op de bagagedrager.
Ik bevestig pedalen, standaard en gereedschap altijd met tape en tie-wraps aan de bagagedrager op de fiets. Bidons laat ik ook zitten, met tape afgeplakt. Nog nooit problemen mee gehad. Bij de check-in van Ryanair of welke maatschappij ook kijken ze toch helemaal niet in je doos of hoes? Zolang ze weten dat het een fiets is, er geen lucht in de banden zit en het gewicht niet te hoog is, is het algauw goed. De beveiliging is natuurlijk wel geïnteresseerd in gereedschap en slagwapens, maar die zijn in ingecheckte bagage, zoals een fiets, gewoon toegestaan dus de scanner waar je fiets doorheen gaat, zal geen alarm afgeven.
peter de rijk schreef: Bij de check-in van Ryanair of welke maatschappij ook kijken ze toch helemaal niet in je doos of hoes?
In 2008 bezocht een Amerikaanse vriend mij met zijn fiets, om samen te toeren. Op de terugweg is, niet te achterhalen door wie precies, zijn fietsdoos opengemaakt. Het zadel, dat hij met pen en al uit de fiets had gehaald en zorgvuldig in een lap had gewikkeld, bleek bij aankomst los in de doos te liggen, zonder bescherming. De rondrammelende pen had overal op frame en velgen krassen aangebracht. En zo was er nog wel meer losgehaald en beschadigd. Niet te snel aannemen dus dat je doos de hele reis netjes dichtblijft...

Carl
Carl schreef:Niet te snel aannemen dus dat je doos de hele reis netjes dichtblijft.
Dat valt inderdaad zeker niet aan te nemen, ik heb al heel wat verruïneerde dozen in aankomsthallen gezien. Dat zo'n doos door beveiliging of afhandeling onderweg geopend is, is evenmin uit te sluiten, maar dat een grondsteward(ess) bij de check-inbalie vroeg wat er precies allemaal op en aan de fiets in de doos zat, heb ik nog nooit meegemaakt op >60 vluchten met fiets.