Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvervoer met Xiamen Airlines - Forum Wereldfietser

Fietsvervoer met Xiamen Airlines

Hallo lezer,

We vragen ons af of er mensen zijn met ervaring als het gaat over het transport van fietsen met Xiamen Airlines?

We hebben twee (goedkope) tickets gekocht van Amsterdam naar Tokyo om daar vier weken door Japan te fietsen.

Nu schrijft Xiamen Airlines (via Facebook Messenger) :
Good morning Hans,
if you take one luggage and one bike, the bike will be considered as an additional luggage, we charge an additional luggage 75EUR; if oversized (between 159 and 300cm), 145EUR will be charged.
That is to say, if you take a bike as an additional luggage which is oversized, you will have to pay 75+145=220EUR for one bike one way.

Ik vind persoonlijk dit iets te veel van het goede!
Mijn vraag kan ik hier iets aan doen?
Zijn er alternatieve (bijvoorbeeld verzenden naar Japan)?
Heeft iemand ervaring met Xiamen Airlines?
Het is zeker aan de hoge kant; maar niet ongebruikelijk.
Dat er 'dubbel' gerekend wordt (extra bagage PLUS oversize) is ook niet ongebruikelijk. Oversize vereist extra manuele handelingen vandaar.

Apart verzenden als cargo of particliere vervoerder is alleen maar duurder.

ik las dat bij deze maatschappij je wielen gedemonteerd moeten zijn en aan het frame bevestigd. Een fietsdoos etc wordt niet genoemd als verplichting.
Is je fiets oversize dan moet je toestemming vragen bij de maatschappij.
E-bikes zijn niet toegestaan.

Walter.
Advies is om voor het boeken van tickets eerst na te vragen wat de voorwaarden zijn voor het meenemen van je fiets en wat de extra kosten zijn.

Goedkope tickets kunnen door deze extra kosten uiteindelijke duurder duurder uitvallen dan normale tickets, maar wat is normaal? Als je vroeg boekt heb je ook bij normale maatschappijen kans op een aanbieding.
Bij KLM zou je € 100 per fiets per enkele reis moeten betalen. Veel maatschappijen hanteren een soortgelijk tarief. Maak de rekensom en bekijk of het goedkoper is je vlucht te annuleren en een ander ticket te kopen.
Om binnen de 158 cm l x b x h te blijven lijkt me niet realistisch.
Er is al op gewezen, maar je moet voor je fiets bij Xiamen Airlines eerst toestemming verkrijgen voordat hij mee mag.