Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke vouwfiets past in welke koffer? - Forum Wereldfietser

Welke vouwfiets past in welke koffer?

Beste WF'ers

Voor mijn werk ga ik af en toe (3-4 keer per jaar) naar Afrika. Het zijn korte trips (1 week) die behoorlijk vol gepland zijn. Ik verblijf meestal in rurale gebieden en 's avonds probeer ik meestal voor het donker wordt nog even de benen te strekken en een rondje te wandelen. Regelmatig denk ik dat het dan wel fijn zou zijn om een fiets(je) bij de hand te hebben. Ik reis nu met een kleine koffer, maar ik zat te denken, als ik nu een grote koffer koop en een vouwfiets dan kan ik 's avonds misschien een rondje fietsen ipv wandelen...

Heeft iemand ook ervaring met die combi? En heeft iemand suggesties?

Ik zoek eigenlijk zoiets als dit ( http://www.decathlon.nl/hoptown-300-20- ... 52595.html ) , maar heeft ingeklapt nog een breedte van 41 cm, en ik heb nog geen tas / koffer gevonden die dit qua ruimte heeft...
Bike Friday komt bij me op https://www.bikefriday.com/bicycles/new-world-tourist en daarnaast nog de airnimal die door Marten verkocht wordt, en in zijn eigen koffer past. http://www.m-gineering.nl/airindex.htm Als je niet veel meeneemt verder zou dit nog wel de beste optie kunnen zijn.
eric190173 schreef: Voor mijn werk ga ik af en toe (3-4 keer per jaar) naar Afrika. Het zijn korte trips (1 week) die behoorlijk vol gepland zijn. Ik verblijf meestal in rurale gebieden en 's avonds probeer ik meestal voor het donker wordt nog even de benen te strekken en een rondje te wandelen. Regelmatig denk ik dat het dan wel fijn zou zijn om een fiets(je) bij de hand te hebben. Ik reis nu met een kleine koffer, maar ik zat te denken, als ik nu een grote koffer koop en een vouwfiets dan kan ik 's avonds misschien een rondje fietsen ipv wandelen...
Geen ervaring, maar veel hangt natuurlijk van het budget en het gewenste gebruik af. Ik zat ook te denken aan de voorstellen van Peter omdat het fietsen zijn die ook op minder goede wegen bruikbaar zullen zijn. Dat gaat voor veel andere vouwfietsen niet op.

Birdy vouwfietsen zijn 36 cm breed en een pak lichter dan de fiets die je voorstelt ( http://nl.r-m.de/vouwfiets). Ze zijn ook wel heel veel duurder. Een goede vouwfiets hoeft weliswaar niet zoveel te kosten als een Birdy, maar van een fiets van 170 euro mag je echt niet veel verwachten.

Renaat
Ik heb al een paar keer een brompton meegenomen in het vliegtuig maar nooit een koffer gebruikt. Van een oude caravan luifel heb ik een tas gemaakt waar de fiets precies in past. Een simpel slaapmatje van gesloten celschuim dient als bescherming. Een standaard matje is precies even breed als de fiets hoog is en past ruimschoots een maal om de fiets heen. Totaal gewicht was 13kg, bleef er nog 17 over voor overige bagage (emirates naar Australië en Afrika). De brompton tas (de allergrootste) heb ik een paar keer ingechecked als ruimbagage maar de laatste keer als handbagage meegenomen. Ik denk dat deze binnen de toegestane maten valt maar heb het niet opgemeten. Er zat die laatste keer wel iets te veel in (12kg) maar gelukkig niet hoeven laten wegen. Een laptoptas is vaak ook nog toegestaan, jas mag los mee en zo lukt het dan om 13kg fiets, 17kg rugzak, 12kg bromptontas, 5kg daypack en wat losse rommel mee te krijgen, bijna 50kg totaal gewicht. Wel een enorm gesleep van aankomsthal naar station schiphol omdat de trolley niet mee mag naar het perron.
Ik heb een keer als ruimbagage een Brompton meegenomen in een tas, en dat heeft die Brompton niet leuk gevonden. Bovendien zou ik niet graag een Brompton meenemen naar een streek met slecht wegdek. Eigenlijk wil je daar toch een fiets voor mee met wat grotere wielen en wat bredere banden. Helaas past een Dahon Cadenza (of hoe diezelfde fiets bij huismerken maar heet) niet in een standaard maat koffer. Hetzelfde geldt misschien voor 26 inch in Japanse Rinko stijl op te vouwen fietsen, al is het de moeite waard dit te onderzoeken: https://janheine.wordpress.com/2015/12/ ... in-travel/ . De enige andere oplossing zou een 26 inch fiets met S&S koppelingen zijn, maar dat is gelijk erg duur. Als je reis ietsje langer dan een paar dagen is betekent dit ook een tweede koffer mee, en dat is lang niet altijd goedkoop. Er zijn nog maar weinig intercontinentale vluchten waarop je in economy twee koffers mag meenemen (naar de VS bijvoorbeeld bij mijn weten alleen Icelandair).
Wim schreef:Bovendien zou ik niet graag een Brompton meenemen naar een streek met slecht wegdek.
Ik vind mijn Brompton heerlijk, behalve op slecht wegdek. Daar is die echt niet voor gemaakt.

Renaat
Revanho schreef:Ik vind mijn Brompton heerlijk, behalve op slecht wegdek. Daar is die echt niet voor gemaakt.

Renaat
Dat klopt maar de Bromton weegt ingepakt 13kg en mijn vakantiefietsen 14 of 18. Daar komt dan nog een doos bij van 5kg. Heb je toch 18-23kg ofwel 6 tot 10kg meer. Als de fiets bijzaak is wordt het voor mij dus de Brompton. Overigens heb ik onlangs in Afrika weinig problemen gehad met het wegdek. Je moet iets beter opletten en op zachte ondergrond wordt het wat lastiger maar ik heb toch overal kunnen fietsen waar ik dat wilde.
Het is voor mij inderdaad ook bijzaak. Gewoon even een blokje om en sfeer proeven. Op de (vouw)fiets heb je dan net meer actieradius. En de Decathlon fiets is volgens mij een hele basic fiets, geen versnellingen en een vrijloopnaaf, eenvoudige v-brakes en geen spatbord of drager. Ik vraag me af als ik de trappers demonteer of ik dan nog een paar cm breedte win en het geval dan misschien wel in een grote travelbag of koffer past. Misschien maar even naar Leeuwarden gaan één dezer dagen...

Ik heb iig geen zin om met nog een aparte tas met de fiets te lopen, ik hou graag een hand vrij...
Er zijn trappers die je kan opklappen, daar wordt het ook smaller van, niet zo smal natuurlijk als je ze eraf haalt natuurlijk, dat laatste vereist alleen wel weer gereedschap.
eric190173 schreef:. Ik vraag me af als ik de trappers demonteer of ik dan nog een paar cm breedte win en het geval dan misschien wel in een grote travelbag of koffer past. Misschien maar even naar Leeuwarden gaan één dezer dagen.
Opklappedalen zijn smaller dan normale pedalen.

Clip-on pedalen zijn nog weer aanzienlijk smaller dan opklappedalen. En die hebben langere assen, plus zijn lichter van gewicht. Enige nadelen: moeilijker te vinden in de winkels, en, ze kunnen kwijtraken los van de fiets.
Op mijn Birdy monteerde ik een set MKS MT-E Ezy pedalen. Die neem je er gewoon af, zonder enig gereedschap. Niet echt goedkoop, wel degelijk.

Extra bedenking: een vouwfiets met derailleur heeft gewoonlijk als consequentie dat de ketting erg laag komt te hangen. Op onverharde wegen betekent dit dat die ketting alle vuil opvangt en geen lang leven beschoren is. Een versnellingsnaaf kan dat verhelpen, maar betekent wel dat het gewicht omhoog gaat.
Terzijde: een Birdy is een 'full suspension' vouwfiets, maar zit wel in de premium klasse. Die van mij is een 'speed', wat betekent dat de hele fiets 10 kg weegt.

Ten opzicht van een Brompton is mijn ervaring dat hij minder compact is, maar aangenamer fietst. Kwestie van prioriteiten.
Ik heb een Decathlon-vouwfiets (die met 7 versnellingen, model twee jaar geleden). Ik ben met deze fiets van Wenen tot Belgrado langs de Donauroute gefietst. Dat ging goed, ook bij ietwat minder wegdek. Ik heb 1 dag 150 km gedaan, dus vooruit gaat hij. Maar..hoe lang. Ik merk nu, na anderhalf jaar en ietwat weinig zorg door een fietslener dat hij echt veel zwakke punten heeft. Het is zeker geen onderhoudsvrije of -arme fiets. Ik zag ook al frames die doormidden gingen. Decathlon had vroeger de Hoptown, die was precies beter (meer opties om bijvoorbeeld stuur hoger/lager af te stellen, andere sluiting).
Er zit veel plastiek op de fietsjes, de sluitingen zijn van een slechte kwaliteit, etc.

Goedkoop, duurkoop is hier dus zeker van toepassing, spijtig, want in het begin was ik dus erg tevreden.

Birdy vond ik niet aangenaam fietsen, te vinnig, te kleine wielen. Bike Friday of een fiets met S&S couplers zou nu mijn keuze zijn, ondanks het veel grotere budget. Bij jouw verhaal zou ik dan aan BF denken.
late reactie, maar ik kocht 2 jaar geleden een helemaal vol geladen topmodel van Birdy (hydraulische schijfremmen) met alle beschikbare opties wo rohloff naaf, Brooks genummerd lederen (kunst insnijding versie) zadel, Brooks ergonomische lederen handvaten, tassendragers voor- achter, naaf dynamo, afneembare alu trappers, speciaal slot, spatborden voor-achter, halogeenlicht, aanhanger koppeling, de orginele Birdy had case die als aanhanger wordt gekoppeld na aankomst, dubbele fiets tassen, gereedschap hangtas, de orginele Birdy Hoes, de orginele Birdy rugzak voor de fiets, losse onderdelen, anti-diefstal steek assen, kleine fiets computer en fietspomp in zadelstang. Ook zit er 'n bijzondere bel op (87 Euro) Ik weet niet meer wat dat bij elkaar allemaal gekost heeft maar zal meer dan 5.5K zijn geweest en mogelijk ook wel 6K+. Fakturen heb ik zeker in de pc ergens zitten dus kan ze wel oproepen of anders opvragen bij de dealer in Antwerpen waar ik dat gekocht heb. De (harde) koffer is helemaal nieuw en echt nergens te vinden en de fiets is uiteindelijk misschien 50 kilometer of zo gebruikt. Het was de bedoeling om de hele set mee te nemen op reis naar Zuid Amerika maar toen ik alles bij elkaar zag staan had ik daar geen zin meer in en heb ginds maar een Landrover gehuurd. . Iemand interesse? Het betreft een unieke kombinatie van zaken die niet meer te vinden zijn. (Fiets is geleverd op verzoek zonder reklame tekst erop. (Geen Birdy logo en fietsenmakers logo).Iemand die dus wil rond reizen met zoiets kan een bieding sturen. -Geen kletskoek biedingen want spullen zijn inmiddels zeer exclusief en onvindbaar samen.- // Bij aankomst op vliegveld dus fiets uit de koffer; koffer aankoppelen met je rugzak erin en vertrekken.