Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden leeg laten lopen. Onzin? - Forum Wereldfietser

Banden leeg laten lopen. Onzin?

Bij een lezing op de WF-beurs kwam 'ie weer eens langs.
Vliegtuigmaatschappijen vragen wereldfietsers de fiets voor vertrek met lege banden aan te leveren. Waarom?
Een beetje wereldfietser pompt zijn banden op tot een atmosfeer of 3; voor een enkeling met een houten kont hooguit 5 atmosfeer, dat door de bandenfabrikant doorgaans als wenselijk maximum wordt aangegeven. Wielrenners hanteren een nog veel hogere bandendruk. Wanneer zich de vrij zeldzame situatie voor zou doen dat op kruishoogte, ca. 11 km. de druk in de cabine zou wegvallen, dan krijgt de band er in zo'n geval maximaal 1 atmosfeer bij. Dat is te weinig om de band te laten knappen. Ik ben dus al jaren geleden gestopt met mijn banden leeg te laten lopen. Dat scheelt een hoop gedoe op de plaats van bestemming.
De druk op 11km hoogte binnenin het vliegtuig is ongeveer de druk op 2km, en ik laat de banden bergop ook nooit leeglopen.

Mocht de druk in de cabine op 11km echter wegvallen dan heb ik heel andere zorgen dan de band van mijn fiets.

Desondanks laat ik ze braaf wat leeglopen als daar om gevraagd wordt.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die zegt : je banden zijn niet leeg (genoeg)

Walter.
Ik heb ze ook nog nooit leeg laten lopen en er is ook nog nooit naar gevraagd,
Die eerste ben ik wel tegengekomen. Het effect was een lekke band bij aankomst, want de binnenband vindt het niet leuk als hij helemaal leeg moet zijn.
Koert schreef:Bij een lezing op de WF-beurs kwam 'ie weer eens langs.
Vliegtuigmaatschappijen vragen wereldfietsers de fiets voor vertrek met lege banden aan te leveren. Waarom?
Een beetje wereldfietser pompt zijn banden op tot een atmosfeer of 3; voor een enkeling met een houten kont hooguit 5 atmosfeer, dat door de bandenfabrikant doorgaans als wenselijk maximum wordt aangegeven. Wielrenners hanteren een nog veel hogere bandendruk. Wanneer zich de vrij zeldzame situatie voor zou doen dat op kruishoogte, ca. 11 km. de druk in de cabine zou wegvallen, dan krijgt de band er in zo'n geval maximaal 1 atmosfeer bij. Dat is te weinig om de band te laten knappen. Ik ben dus al jaren geleden gestopt met mijn banden leeg te laten lopen. Dat scheelt een hoop gedoe op de plaats van bestemming.
Wat is precies je vraag?
Ben geen voorstander van banden helemaal leeg laten lopen, maar toen die juffrouw achter de balie vandaan kwam en bleef volharden, zat er weinig anders op... in Reykjavik.
Walter M schreef:Ik moet de eerste nog tegenkomen die zegt : je banden zijn niet leeg (genoeg)

Walter.
Al verschillende malen deze vraag gehad. In Nederland en daarbuiten.
Marc v G schreef:Die eerste ben ik wel tegengekomen. Het effect was een lekke band bij aankomst, want de binnenband vindt het niet leuk als hij helemaal leeg moet zijn.
En daarom laat k m nooit leeglopen :D . mja als t moet dan moet t :x
Ronald van der Perk schreef:
Walter M schreef:Ik moet de eerste nog tegenkomen die zegt : je banden zijn niet leeg (genoeg)

Walter.
Al verschillende malen deze vraag gehad. In Nederland en daarbuiten.
Idem. En als ze het niet hebben gevraagd wordt het soms alsnog gedaan door de beladers.
Er wordt hier zomaar van uitgegaan dat de lage luchtdruk op hoogte de reden is voor de eis de banden leeg te laten lopen. Is dat wel zo?
Drie keer naar Spanje gevlogen met fiets in bagageruim. Ik wist van de waarschuwing de bandendruk te verminderen, maar door allerlei oorzaken zijn de Marathonbanden toch elke keer met 6 bar in het vliegtuig gehesen. Geen problemen mee gehad, terwijl hoogtemeter toch 33.000 feet aangaf. Misschien gewoon geluk gehad.
willem.m schreef:
Koert schreef:Bij een lezing op de WF-beurs kwam 'ie weer eens langs.
Vliegtuigmaatschappijen vragen wereldfietsers de fiets voor vertrek met lege banden aan te leveren. Waarom?
Een beetje wereldfietser pompt zijn banden op tot een atmosfeer of 3; voor een enkeling met een houten kont hooguit 5 atmosfeer, dat door de bandenfabrikant doorgaans als wenselijk maximum wordt aangegeven. Wielrenners hanteren een nog veel hogere bandendruk. Wanneer zich de vrij zeldzame situatie voor zou doen dat op kruishoogte, ca. 11 km. de druk in de cabine zou wegvallen, dan krijgt de band er in zo'n geval maximaal 1 atmosfeer bij. Dat is te weinig om de band te laten knappen. Ik ben dus al jaren geleden gestopt met mijn banden leeg te laten lopen. Dat scheelt een hoop gedoe op de plaats van bestemming.
Wat is precies je vraag?
Kan ook gewoon de aanzet tot een nuttige discussie zijn...
... of een nutteloze discussie :-)
Maar de vraag was: Waarom?

En het antwoord is: CYA, Cover Your Ass. De vliegmaatschappijen zelf hebben geen last van deze maatregel, en mocht er onverhoopt een keer een band klappen tijdens een vlucht dan lag het niet aan hen, maar aan iemand die zich niet aan de regels hield.
eindgebruiker schreef: Waarom? Cover Your Ass
Mogelijk. In elk geval als een medewerker van de maatschappij bij de incheckbalie het vraagt, en 4 van de 5 keer dat ik met een fietsdoos bij de balie sta wordt er ook naar gevraagd (waarop ik altijd waarheidsgetrouw bevestigend antwoord, ook al zijn de banden maar 0,2 bar minder hard dan toen ik de vertrekhal inreed 8) )

Maar het is me ook een keer overkomen dat bij een handmatige controle van security (doos paste niet door de scanner) de beveiliger erop stond dat banden helemaal leeg moesten. Nou ja, als ik je daar gelukkig mee kan maken :)

Er is geen noodzaak toe, maar ik ga me er ook niet aan ergeren of over in discussie.
Het niet laten leeglopen is ook een potentieel risico voor andere reizigers. Voor het gemak gaan we uit van met lucht gevulde banden, maar je kunt banden ook vullen met bijvoorbeeld helium of waterstof.

Nu heb ik nooit een fietsband gevuld met deze gassen in het vuur gehouden, maar ballonnen gevuld met helium of waterstof maken fraaie knallen. Kan mij voorstellen dat je dat niet binnen je laadruimte van het vliegtuig wilt hebben.
stef.l schreef:Het niet laten leeglopen is ook een potentieel risico voor andere reizigers. Voor het gemak gaan we uit van met lucht gevulde banden, maar je kunt banden ook vullen met bijvoorbeeld helium of waterstof.

Nu heb ik nooit een fietsband gevuld met deze gassen in het vuur gehouden, maar ballonnen gevuld met helium of waterstof maken fraaie knallen. Kan mij voorstellen dat je dat niet binnen je laadruimte van het vliegtuig wilt hebben.
Je zal je scheikundekennis toch wat moeten bijschaven. Helium is een edelgas en dus nauwelijks reactie. Je zal Helium in ieder geval niet in brand kunnen steken, laat staan laten ontploffen.

Waterstofgas is dan weer wel behoorlijk reactie, maar dan heb je nog steeds een ontstekingsbron en zuurstof nodig. Als de druk in de laadruimte dusdanig afneemt dat dit tot een ontploffende band leidt, dan zal er nog maar zo weinig zuurstof aanwezig zijn dat dit ook niet tot ontbranding van dat gas zal leiden. Bovendien ontbreekt er dan nog steeds een ontstekeningbron. Dus zelf in het geval van een spontane klapband met een met waterstof gevulde band zou het me verbazen dat dat tot problemen zou leiden.

Dus de CYA, waarbij men elke risico, hoe theoretisch en klein ook, uit probeert te sluiten lijkt me eerder een verklaring. Al kan ik me ook nog voorstellen dat een met drugs gevulde band ook iets is dat luchtvaartmaatschappijen proberen te voorkomen.

Renaat
Van de zomer zat op onze vlucht een dame in rolstoel, die pas bij het vliegtuig haar rolstoel in moest/mocht inleveren, waarna hij in het ruim verdween. Ik heb het haar gevraagd, ze vloog met enige regelmaat, en had nog nooit haar banden leeg moeten laten lopen. Wij op dezelfde vlucht dus wel. tja...

Roef
Een tip die Marten ooit gaf, voor als je recalcitrant wilt doen: vragen of ze de banden van het vliegtuig ook laten leeglopen.