Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee met Ryanair - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets mee met Ryanair

luchtfietser schreef:Ik las ook over een inpak machine? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Op Schiphol zit Seal & Go, onder FAQ's staat expliciet dat ze ook "Opgeklapte fietsen" sealen.
Nog een ryanair vraag waarvoor ik geen nieuw topic wil starten:

Ik las over afmetingen van fietsdoos 119x119x81 ofwel alle afmetingen samen niet meer dan 319cm. Klopt dit? Momenteel heb ik een fietsdoos van een elektrische fiets waarin ik de mijne kan steken.

Nog een vraag: Ik heb extra bagage van 20kg bijbesteld. Ik heb 2 fietszakken van vaude daarvoor, moeten deze samenhangen met tieraps of iets dergelijks of echt wel samen gewikkeld zijn in plastiek?

Bedankt!
crofter schreef:Nog een ryanair vraag waarvoor ik geen nieuw topic wil starten:

Ik las over afmetingen van fietsdoos 119x119x81 ofwel alle afmetingen samen niet meer dan 319cm. Klopt dit? Momenteel heb ik een fietsdoos van een elektrische fiets waarin ik de mijne kan steken.

Nog een vraag: Ik heb extra bagage van 20kg bijbesteld. Ik heb 2 fietszakken van vaude daarvoor, moeten deze samenhangen met tieraps of iets dergelijks of echt wel samen gewikkeld zijn in plastiek?

Bedankt!
Voor je fietstassen kun je een grote zg. Turkentas kopen. Ik neem aan dat je die in Vlaanderen ook bij Turkse winkels kunt aanschaffen. Een sjorriemen er om en je hebt een mooi pakketje.

De fiets moet bij R- Air echt in een doos. Helaas passen niet alle gewone fietsdozen door de scanner van de achteraf-vliegveldjes waar deze stunter op vliegt.
crofter schreef:...Ik las over afmetingen van fietsdoos 119x119x81 cm ofwel alle afmetingen samen niet meer dan 319cm. Klopt dit? ...
Ik betwijfel of die LxBxH afmetingen kloppen, maar ik kon niet zo snel op hun site iets beters vinden. Een doos van 120x120x80 cm is onhandig groot én onpraktisch. Handige fietsdozen zijn iets van 180x30x90 cm, dwz één maat is altijd klein zodat fiets zonder pedalen er net rechtop in past en één maat is groot zodat je hoogstens één wiel hoeft uit te nemen. Die maten vallen wel binnen de 319 cm somregel.

Ik gebruik een IKEA tas om losse fietstassen, helm, tent, etc in één pak te stoppen. Kost €5, is ijzersterk en komt onderweg ook nog vaak van pas om spullen bij elkaar en droog te houden.
Mijn kartonnendoos is momenteel 190x115x25
Als ik ze wat inkort en terug goed samen tape kom ik op 130x115x25 dan kan mijn fiets er mooi in mits uithalen van beide wielen (wat niet erg is want ik heb "snelsluitingen")
Met deze afmetingen zal ik wel nergens in de problemen komen zeker?
Ik vlieg nu zondag vanaf Charleroi naar Edinburgh.

Mijn 2 tassen zal ik inderdaad samen steken in een grotere zak.
Als je keuze hebt, zou ik eerder de hoogte verminderen dan de lengte. Vorige week vloog ik met Ryanair van Biarritz naar Charleroi. Op het vliegveld van Biarritz verkopen ze fietsdozen van 175x21,5x86 cm (staat zo op hun site; ik heb het niet nagemeten). De doos paste platliggend krap in de Röntgen-scanner. Daarbij was de hoogtemaat (dus die 86 cm) kritisch ; de lengte en breedte deden er nauwelijks toe. Ik weet niet wat de consequenties zouden zijn geweest als hij niet had gepast. Misschien had ik de doos moeten uitpakken en alles één voor éen weer onder toezicht moeten inpakken. Een vervoerder als Ryanair is afhankelijk van apparatuur van de luchthaven.

Als je geen risico wilt lopen zou je vooraf de helpdesk van Charleroi moeten bellen om te vragen wat zij met 'odd-sized luggage' doen.
Vandaag van Eindhoven naar Faro gevlogen met Ryan air.
Onze fietspyjama was niet voldoende: de wielen moesten helemaal ingepakt zijn.
Praten als brugman hielp niet. Fietspyjama onderaan vasttapen of karton om de wielen was ook niet voldoende.
Uiteindelijk de fietsptpyjama op zijn kop gebruikt. Dus eerst de wielen erin en bovenop dichtgetapet. Dat lukte niet helemaal, maar gelukkig nog wat extra papieren tassen kunnen bemachtigen bij een winkel op het vliegveld.
Fiets moest gewogen worden. Was 23 kg (santos met rohloff + son dynamo+ inpak materiaal). Moest eigenlijk nog voor 3 kg overgewicht betalen, maar dat werd door de vingers gezien.
Met een fietsdoos van 5 kg zou mijn fiets 25 kg wegen, met alle consequenties van dien.

Vorig jaar kerst met Transavia naar spanje gevlogen. Fietspyjama en geen maximum gewicht.
Veel fijner voor mij.
Karin:
Dat van Ryanair is al jarenlang beleid en bekend. (En ik snap dat beleid ook wel: die hoezen willen nog wel eens los gaan, of ergens achter blijven haken.) Had je mijn reactie in dit topic (1e reactie) niet gelezen? ... Anyway, ik heb daarna zelf een fietshoes gemaakt die wel Ryanairproof is.
Onze terugreis (vanuit Faro) verliep beter.
Hoes er andersom om gedaan. Bovenkant open gelaten omdat we wisten dat hij niet door de scanner zou passen.
Mevr. achter de balie was supervriendelijk. Prima dat we de hoes open lieten, we zouden hem na de scan dicht moeten maken. Er werd niet gewogen.
Bij de scanner ook een aardige meneer. Fiets werd handmatig gecheckt en onder toeziend oog van hem plakten we onze hoes dicht.
Fietsen kwamen goed aan in Eindhoven.

@Willem: Hoes gaat eigenlijk nooit los, want we maken hem met tieraps op diverse plekken aan de fiets vast. O.a. bovenaan, onderaan en bij de bagagedrager en lowrider.
Pieter Derks vertelt hier over zijn ervaringen met Ryanair.