Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskoffers - Forum Wereldfietser

Fietskoffers

Beste allemaal,

Over een kleine maand verhuis ik voor een langere tijd naar Noorwegen (een beetje boven Trondheim), samen met mijn lief. We gaan met het vliegtuig, met KLM rechtstreeks van Schiphol naar Trondheim.

We zouden graag onze twee fietsen meenemen, die van haar is een Koga Myata racefiets met recht stuur en spatborden, de mijne een Patria Sporttourer met een rekje erop (voor de rest is het een gewone racefiets).

Nu is de vraag hoe we dat gaan doen. We hebben wel wat extra stukken bagage geboekt.

Het ideaal zou een koffer zijn waar een fiets, inclusief wielen inpast en eventueel wat kledij in past. Ik heb nachtmerries over verbogen vorken, scheven velgen, ...

Belangrijke opmerking: ik kan de fietsen in principe helemaal demonteren. Ik heb een aantal jaar professionele ervaring als fietsenmaker en ook het materiaal om dat te doen. Mijn eigen fiets steekt nog maar 3 weken in elkaar, maar als volledige demontage meer garantie geeft op een veilige overtocht, dan is dat maar zo.

Iemand ervaring met die dingen? Andere (betere?) ideeën?

Alvast bedankt!

Bruno
Zoiets? Op Schiphol gefotografeerd (28 aug. 2014), bestemming Dublin per Aer Lingus. Kost € 20,– en helemaal zonder schade aangekomen. Enkel een klein hoekje van de doos was afgescheurd.

Afbeelding
Zie hier de regels van de KLM voor het meenemen van fietsen.
http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare ... dex.htm#p4
Ik heb veel me KLM gevlogen en mijn fiets zit altijd in een hoes. Bij de KLM nooit schade gehad.

Zoek uit met wat voor toestel jouw vlucht naar Noorwegen is. Is dat een Fokker 70, dan verzoekt de KLM jouw fiets niet in een doos te doen, maar in "zachte verpakking". Dit in verband met beperkte bagageruimte in de Fokker 70.
Aha!

Bedankt voor de antwoorden alvast.

Maar dus; een fietskoffer wordt niet gezien als speciale bagage (itt tot een fiets in een hoes/doos)?
Een fiets in een fietskoffer is evengoed speciale bagage. De maximale afmetingen voor een koffer worden namelijk overschreden. Je betaalt dus het speciale tarief voor de fiets.
Ik weet niet of ik een racefiets in een fietshoes zou doen.
In elk geval een hele bubs bubbelplastic en of foam gebruiken dan.