Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mogen CO2-capsulen in vliegtuig ? - Forum Wereldfietser

Mogen CO2-capsulen in vliegtuig ?

Beste allemaal,
in december vliegen wij met Turkish Airlines naar Ghana om een fietsreis te maken. Thuis hebben we een aantal CO2-capsulen die we graag zouden meenemen (in bagageruimte vh vliegtuig) maar we weten niet of dit toegelaten is. Het zijn kleine capsulen onder luchtdruk om snel je fietsband op te pompen, zeer handig. Ik kan helaas geen foto van zo'n capsule toevoegen maar als je even googled naar CO2-capsulen zie je direct wat het is.
Heeft iemand ervaring hiermee om dit op het vliegtuig mee te nemen?
Alle reacties zijn uiteraard welkom
Danny & Ilse
Je bent wel afhankelijk van Schiphol(?), Turkish Airlines en de Ghanezen en wie daar die dag toevallig allemaal werken of ze het leuk vinden.

(Je kunt misschien ook wel wat gewicht besparen door een plastic pomp en een reserve te kopen in plaats van patronen, maar dat terzijde.)
Bij een Google-zoekactie vind je nog veel links dat het niet mag, maar sinds 2015 is het volgens de IATA-regels toegestaan 4 CO2-patronen <50 ml in de ruimbagage mee te nemen. Dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld bij Transavia in de regels voor ruimbagage nog steeds staat dat je geen fietspompen voor CO2-patronen mag meenemen.
Of het nu wel of niet mag, ik hoop dat je ook een echte pomp meeneemt. Als je vaker dan 4 keer lek rijdt betekent het wel dat je mag gaan lopen. (of zit er zoveel CO2 in die capsules dat je er meer dan 1 band per keer kan oppompen?)
Inderdaad, en om van het milieu maar niet te spreken. Bovendien zijn alleen de grootste patronen geschikt om een beetje brede tourband op te vullen.
Ik geef toe dat zulke brede banden oppompen ook met een framepomp een ellende is. Gelukkig hoeft dat niet vaak - ik heb al in geen jaren een lekke band gehad. Ik heb een Zefal HPX bij me om de eerste 2-3 bar erin te pompen, maar daarna zoek ik een benzinepomp op.
_Peter_ schreef:Of het nu wel of niet mag, ik hoop dat je ook een echte pomp meeneemt. Als je vaker dan 4 keer lek rijdt betekent het wel dat je mag gaan lopen. (of zit er zoveel CO2 in die capsules dat je er meer dan 1 band per keer kan oppompen?)
1 band inderdaad. Op mijn wielren fietsje goed voor 7-8 bar.

Probleem is wel dat Co2 een noodoplossing is. In de gebruiksaanwijzing staat ook dat je bij thuiskomst na een lekke band, de band opnieuw leeg moet laten lopen en vervolgens met een fietspomp weer oppompen. Co2 is lichter en 'lekt' daardoor sneller.

Overigens zou je voor een vakantie van 1-3 weken prima met Co2 patronen op reis kunnen lijkt me. Langer dan dat en een fietspomp lijkt me de betere keus en als het goed is zijn er wel minipompjes die tot 8 bar kunnen (waar 3-4 genoeg is).

@Wim, hoe pomp je een presta ventiel op bij een benzine pomp? Zijn daar adapters voor (Presta > Schrader)?
Wim schreef:Inderdaad, en om van het milieu maar niet te spreken. Bovendien zijn alleen de grootste patronen geschikt om een beetje brede tourband op te vullen.
Ik geef toe dat zulke brede banden oppompen ook met een framepomp een ellende is. Gelukkig hoeft dat niet vaak - ik heb al in geen jaren een lekke band gehad. Ik heb een Zefal HPX bij me om de eerste 2-3 bar erin te pompen, maar daarna zoek ik een benzinepomp op.
80 slagen en je zit toch wel op de 6 bar bij een 32mm Pasela. (HPX-4) Die steek je alleen niet zo even tussen de rest van je bagage als je die niet aan het frame kan bevestigen.
Ypuh schreef:@Wim, hoe pomp je een presta ventiel op bij een benzine pomp? Zijn daar adapters voor (Presta > Schrader)?
https://www.bike-components.de/en/Kool- ... ter-p3199/
Ypuh schreef:Co2 is lichter en 'lekt' daardoor sneller.
CO2 is juist zwaarder dan stikstof of gewone lucht, maar toch lekt het inderdaad sneller uit een butyl biba.
Op mijn vakantiefiets zitten autoventielen, juist daarom. Helaas pompt dat ook wat zwaarder. Ze zijn echter ook wat degelijker, en dat was destijds bij de tandem de reden erop te standaardiseren. Inmiddels zou ik bij nieuwe velgen weer voor Presta gaan, denk ik, en een adapter meenemen.
32 mm banden wil nog wel met de HPX, maar 52 mm is andere koek. Gelukkig heb ik daar nog geen lekke band mee gehad. De HPX is eigenlijk een pomp voor smalle banden die heel hard opgepompt moeten worden. Voor dikke banden met lage druk is eigenlijk iets anders nodig.
sjefke schreef:
Ypuh schreef:@Wim, hoe pomp je een presta ventiel op bij een benzine pomp? Zijn daar adapters voor (Presta > Schrader)?
https://www.bike-components.de/en/Kool- ... ter-p3199/
Bedankt. Gister jammer genoeg net een hele waslijst bij BC besteld voor de CC :| .
Bij een gewone fietsenzaak hebben ze die dingen ook.
_Peter_ schreef:Bij een gewone fietsenzaak hebben ze die dingen ook.
Haha, die zien me al aankomen. Net als dat ik laatst bij de bouwmarkt stond voor één M6 bout.

Volgende keer maar even ergens meebestellen :)
Danny & Ilse schreef:Beste allemaal,
in december vliegen wij met Turkish Airlines naar Ghana om een fietsreis te maken. Thuis hebben we een aantal CO2-capsulen die we graag zouden meenemen (in bagageruimte vh vliegtuig) maar we weten niet of dit toegelaten is. Het zijn kleine capsulen onder luchtdruk om snel je fietsband op te pompen, zeer handig. Ik kan helaas geen foto van zo'n capsule toevoegen maar als je even googled naar CO2-capsulen zie je direct wat het is.
Heeft iemand ervaring hiermee om dit op het vliegtuig mee te nemen?
Alle reacties zijn uiteraard welkom
Danny & Ilse
Ik heb ervaring, op een vlucht vijf jaar terug naar Spanje. Vriend van me had een heel pakket (we gingen met een groep fietsers) in z'n ruimbagage gedaan. Op de terugweg werd zijn naam omgeroepen en hij mocht onder toezicht oog van de douane de capsules uit de tas halen. Ze kenden het niet. Hij mocht ze allemaal achterlaten.

Zijn voordeel: hij hoefde niet meer in de rij te staan, en zat al wat beteuterd in het vliegtuig toen wij waren geboard...
Travelmaster schreef:Ik heb ervaring, op een vlucht vijf jaar terug naar Spanje.
Vijf jaar geleden was het nog helemaal verboden inderdaad.
Ypuh schreef:
_Peter_ schreef:Bij een gewone fietsenzaak hebben ze die dingen ook.
Haha, die zien me al aankomen.
Geen idee waarom dat een probleem zou zijn. Verloopnippels zitten doorgaans per stuk of per twee in een doosje, of in een setje van drie verschillende ofzo.
Afbeelding
Twee in een doosje is ook geen ramp, het kost je de kop niet en dan kun je er nog eens eentje in het gras laten vallen, of je hebt er een voor in de zadeltas van elke fiets, of een als cadeautje bij de Sinterklaasfietstocht van De Wereldfietser, ofzo. 't Kan natuurlijk wel zijn dat de fietsenwinkel net het type dat je nodig hebt niet op voorraad heeft.

Carl
@wim, volgens mij kun je een ringetje in je velg leggen achter je Frans ventiel zodat het te grote gat in je velg (vanwege je autoventiel) wordt opgevuld. Zag een Fransman dat in India doen.
Jaren geleden leken autoventielen de norm te worden maar dat is grotendeels terug gedraaid.
Wim schreef:Inderdaad, en om van het milieu maar niet te spreken.
Een vliegreis valt inderdaad in het niet bij een paar CO2-patronen. :wink:
Wim schreef:Inderdaad, en om van het milieu maar niet te spreken.
Als je hier verspillend bedoelt accoord; milieuvervuilend zijn zulke pisbakkenstalen dingetjes toch niet te noemen. Australië heeft zijn rode kleur te danken aan verroeste co-2 cartridges en andere dingen van ijzer*.

*in willekeurige volgorde