Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overstaptijd Doha - Forum Wereldfietser

Overstaptijd Doha

Ik wil samen met een vriend de KKH fietsen. Daarvoor hebben we een vlucht uitgezocht Amsterdam-Doha-Islamabad (met Qatar Airways). De overstaptijd in Doha is 1 uur en 10 minuten. Is dat voldoende? Of moeten we een stopover plannen (heeft minder de voorkeur vanwege de gebroken nachtrust e.d.)? Zo ja, is het dan verstandig om wel door te labelen, of zelf de fiets in Doha opnieuw in te checken?

Ik lees graag jullie ervaring.
Normaal koop je een ticket voor de hele vlucht van begin tot eind. Het is dan de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij Qatar Airways, en breder van de Oneworld alliantie waar zij toe behoren, om jullie in Islamabad te krijgen.

Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat het mis ging, het is aan de luchtvaartmaatschappij/alliantie om het op te lossen.

Mijn eigen ervaringen onder andere:
  • een andere latere vlucht
  • een ticket voor de TGV/Thalys naar Rotterdam
  • een vliegtuig dat meer dan een uur op mij stond te wachten
Het stomste wat je kan doen is separate tickets kopen: gaat het overstappen mis dan kan de luchtvaartmaatschappij waarvan je de vlucht gemist hebt daar niets aan doen, en gaat dan ook niets voor je doen.

Te laat inchecken is overigens ook altijd een slecht idee: mocht op dat moment je vlucht overboekt zijn dan kun je die vlucht verder wel vergeten, en ben je je geld kwijt. Ben je op wèl op tijd dan krijg je excuses, een andere vlucht, schade vergoeding in de vorm van geld, eventueel een hotel overnachting, etc. Het verschil tussen die twee kan vijf minuten later/eerder inchecken zijn.

Doorlabelen is altijd verstandig, anders moet je je eigen bagage zien te vinden, en die weer opnieuw inchecken. 1 uur en 10 minuten zijn dan opeens wel héél erg kort, zeker als je je fiets meeneemt: speciale bagage is altijd weer zoeken waar die opduikt.

Wel stoer da je de KKH gaat fietsen, gezien het reisadvies voor die hoek. Hij staat bij mij ook op mijn lijstje, maar ik zie er zelf liever nog even van af. Je reisverzekering zal in ieder geval een slechts zeer beperkte dekking hebben.
Helemaal mee eens, twee aparte tickets kopen is vragen om problemen omdat je dan tijd nodig hebt om de fiets van de bagageband af te halen en opnieuw in te checken.

In theorie moet het kunnen. De fiets is geen extra obstakel als een koffer. Is natuurlijk groter maar het wordt in hetzelfde ruim vervoerd. Maak de doos niet te groot want ander gaat het bij het vrachtvervoer en dan kan er van alles mis gaan.
Ik ben bang dat niemand jou het exacte antwoord kan geven. Hoe korter de tijd hoe meer kans je loop dat je baggage niet meekomt. Dan zul je de fiets, of je tassen, een dag later op moeten halen.
Zoals Peter K al zegt: koop je de vluchten op één ticket, dan is Qatar Airways verantwoordelijk voor de aansluiting. De minimum transfertijd op Doha is 45 minuten, dus het zou moeten lukken. Zo nodig word je bij de gate opgewacht en via "fast track" naar het andere toestel gebracht. Mis je buiten je schuld toch je aansluitende vlucht, weet dan dat Qatar Airways je van voedsel en zo nodig onderdak moet voorzien en je moet omboeken een volgende vlucht.
Een mogelijk probleem is overigens wel dat de fietsen bij een korte overstap toch niet meteen meekomen, dat heb ik zelf zowel in Dubai als Abu Dhabi meegemaakt (overige bagage kwam wel meteen aan). Kan toeval zijn geweest, maar toch...
Dank voor jullie reacties. Uitgangspunt is om één ticket te kopen, maar betwijfelen of de overstaptijd van 70 minuten voldoende is. Peter de Rijk, jouw antwoord is dan wel verhelderend, maar niet bemoedigend.
Ik zou er toch voor gaan, de alternatieven zijn gewoon een stuk minder. Nu heb je een mooi strakke aansluiting, als ik de dienstregeling bekijk is het alternatief een nacht en een dag in Doha rondhangen (Qatar Airwys betaalt geen hotel want volgens dienstregeling is er een eerdere vlucht) of eerst naar Londen vliegen en daar overstappen op vlucht naar naar Doha, maar twee stops, dat wil je al helemaal niet.