Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met fiets, fietskar, fietsstoel, bagage en peuter vliegen?? - Forum Wereldfietser

Met fiets, fietskar, fietsstoel, bagage en peuter vliegen??

Beste mensen,

Binnenkort zullen mijn parnter en ik met onze peuter een fietsreis van 5 maanden gaan maken. De route is nog niet definitief maar neigt er sterk naar dat we in Spanje starten en na een rondje spanje terug fietsen naar Nederland.

Girona of Sevilla wordt dan de startplaats wat betekend dat we moeten vliegen. We zien erg op tegen het vliegen en komen er lastig uit... Uiteraard hebben we een en ander aan ervaringen en tips gelezen maar nog niet iets vergelijkbaars als onze situatie tegen gekomen.

Wie kan ons geruststellen? Wie heeft vergelijkbare ervaringen en kan ons tips geven? Alle aanvullende informatie is welkom.

Wij zijn bezorgt over de hoeveelheid spullen die allemaal mee moeten en ook compleet en in goede staat moeten overkomen. En de hectiek om dit te regelen!
Je neemt waarschijnlijk een fietskar mee? Ja, dan wordt het lastig. Ik zou denk ik serieus kijken of je familie zover kunt krijgen om je met de auto te brengen, én te halen. Zou nog best eens de meest goedkope optie kunnen zijn ook.
Travelmaster schreef:Je neemt waarschijnlijk een fietskar mee? Ja, dan wordt het lastig. Ik zou denk ik serieus kijken of je familie zover kunt krijgen om je met de auto te brengen, én te halen. Zou nog best eens de meest goedkope optie kunnen zijn ook.



Dit is een heel goed idee! Ik krijg hier nu al een heel goed gevoel van. Wellicht is het mogelijk daar een bus achter te laten. We gaan het onderzoeken. bedankt voor de tip.

Ondertussen blijft mijn oorspronkelijke hulpvraag wel staan.
Tja, al lang geleden (2003) maar toch: wij vlogen naar Nieuw Zeeland voor 2 maanden fietsen. Twee fietsen en een Chariot Cougar kar. Een hoop gesjouw, maar alles ging gewoon mee hoor.
Het lijkt me allemaal geen probleem. Bij Transavia mag je 5 stuks bagage per persoon meenemen tot een totaal van 50 kg en een maximum gewicht per koffer/tas van 32 kg. Dat moet je natuurlijk wel allemaal extra betalen boven op de kale ticketprijs.
Afmetingen ruimbagage:
Uw sportartikel (zoals een surfboard, deltavlieger of kiteboard) mag niet langer zijn dan 3.60 meter. Voor andere bagagestukken geldt geen maximale lengte. Wel mag de hoogte niet meer zijn dan 86 cm en de breedte niet meer dan 115 cm. Dit heeft te maken met de grootte van de deur van de laadruimte.
Transavia vliegt op heel veel bestemmingen in Spanje.
We realiseren ons dat het natuurlijk 'prima' kan.

We zien op tegen de hectiek. Samen met een peuter, de fietsen demonteren en inpakken, de kinderkar en tassen en het fietsstoeltjes allemaal in tassen doen. En dan vervolgens hopen dat het compleet en intact aankomt om daar op het vliegveld weer alles bij elkaar te zoeken en in elkaar te zetten. Stel dat er iets kapot gaat, want schijnbaar best wel is gebeurd, dan zijn we mooi in de aap gelogeerd.

iemand deze ervaring ook gehad?

overigens is een oneway met de auto 1200 exlusief brandstof
luchtfietser schreef:

iemand deze ervaring ook gehad?

overigens is een oneway met de auto 1200 exlusief brandstof
Nee.
Moeders past op kind, vaders pakt de spullen in. Zo doen we allemaal waar we het meest voor geschikt zijn ;-)

Dan is vliegen dus goedkoper...
Is het geen optie voor je om wat bagage waaronder de fietsen en de kar vooruit te sturen? Niet dat ik hier zelf ervaring mee heb, maar deze optie is wel eens voorbij gekomen hier op het forum dacht ik. Dan hoef je zelf met veel minder bagage te vliegen en blijven de kosten wellicht ook nog acceptabel.
luchtfietser schreef:Stel dat er iets kapot gaat, want schijnbaar best wel is gebeurd, dan zijn we mooi in de aap gelogeerd.
Ik ben bang dat je het zwaar krijgt als je denkt in problemen en wat er allemaal mis kan gaan - maar ik herken het wel. Maar wij hebben uiteindelijk geleerd dat alles oplosbaar is, zolang je je maar flexibel opstelt en niet te druk maakt. Dus alles thuis zo goed mogelijk voorbereiden en dan over je heen laten komen, en ja dingen gaan soms anders dan gepland, maar dat heeft ook weer zijn charmes. Wat ga je trouwens met de fietsstoel doen, kun je niet af met alleen de kar? Scheelt weer.
luchtfietser schreef:We realiseren ons dat het natuurlijk 'prima' kan.
We zien op tegen de hectiek. Samen met een peuter, de fietsen demonteren en inpakken, de kinderkar en tassen en het fietsstoeltjes allemaal in tassen doen. En dan vervolgens hopen dat het compleet en intact aankomt om daar op het vliegveld weer alles bij elkaar te zoeken en in elkaar te zetten. Stel dat er iets kapot gaat, want schijnbaar best wel is gebeurd, dan zijn we mooi in de aap gelogeerd.
iemand deze ervaring ook gehad?
overigens is een oneway met de auto 1200 exlusief brandstof
Boek een vlucht zonder overstap, dan is het risico op schade al veel minder. Bescherm je fiets etc. extra met noppenfolie en karton als dat je meer vertrouwen geeft. Er zijn volop voorbeelden op het internet te vinden.
Ik moet eerlijk zeggen dat sportbagage niet altijd intact aankomt, maar we hebben altijd een oplossing gevonden. Als je van tevoren steeds maar bedenkt wat er allemaal mis kan gaan, verlies je elke voorpret!
Die oneway met de auto, hoe is dat berekend? Ik ben naar Corsica gereden, met eigen auto, en was dat lang niet kwijt.

Of heb jij het over een huurauto?
Koop een eenvoudig campertje of busje .Na afloop weer verkopen.
[sorry, ik ben in een 'melige'bui]
als ik de titel van dit topic lees, dan zou ik zeggen: "lijkt me lastig. ik zou met het vliegtuig gaan" :shock:
groet! hoogframe
Je maakt je druk om je spullen. Ik zou me afvragen hoe je je kleintje voldoende schaduw gaat bezorgen. Moet er dan ook nog een parasol mee?
Als je zorgt dat ingewikkelde zaken als fietsen van tevoren zijn ingepakt neem je toch een taxibusje van thuis naar het vliegveld? Scheelt een hoop gedoe, en dan is het zoveel werk niet meer. In Gerona is er meer dan genoeg tijd & ruimte om alles weer gereed te maken.
Uit mijn ervaring met reizen met kind(eren):
- je maakt het zo hectisch als je zelf wil. Onze eerste grotere reis met 8 maanden oude dochter startte met 10 uur TGV en 2 uur bus. Het was geen volledige zen-ervaring, maar als je als ouders rust uit ademt, dan is er geen reden waarom kinderen plots zouden druk beginnen doen.
- reis licht: zoals je zelf aangeeft is veel spullen meeslepen een aanleiding om zenuwachtig te worden. Behalve tijdens de heenreis, is het ook later in de reis vaak lastig om gebonden te zijn aan veel en zware spullen. Wij trachten altijd ervoor te zorgen dat de eigenlijke bagage (dus de tassen enzo) volledig kunnen gedragen worden door één van ons. Zo ben je in één beweging een hotelkamer binnen. Dat klinkt voor veel mensen onhaalbaar, maar met twee dochters (0 en 3) lukt het ons nog steeds en het is echt zo'n gemak.
- betrek je kinderen: voor een kind is alles nieuw en dus boeiend, bij mama zitten kijken zoals hier gesuggereerd werkt bij ons bv. niet. Als ik sleutel aan onze fietsen geef ik onze dochter een inbussleutel ofzo: die belandt dan in één of andere bout waar ze wat zit aan de pielen terwijl ze vooral kijkt wat ik doe. Het enige aandachtspunt is om nadien even te checken of ze echt niets heeft los gemaakt. Ook kleine taakjes zoals een wiel verplaatsen zijn ideaal: ze doen het super inefficient, maar ze zijn bezig en trots op het resultaat.

De kar en fietsen zou ik zelf proberen naar daar te transporteren met een onofficiële koerier, of via via achteraan in een niet volledig gevulde vrachtwagen. Dat is ons al meermaal gelukt en kost niet veel.
Wij zijn 2 jaar geleden met onze jongens van 2 en 4 naar Nieuw Zeeland geweest. We hebben toen een Hase Pino, fiets, fietskar, een peuterschaal en alle bagage meegenomen in het vliegtuig.
We hebben thuis alles ingepakt en zijn met de spullen naar Schiphol gebracht. Daar hoefden we alleen nog in te checken.
In Nieuw Zeeland hebben we alle spullen ingepakt en wel naar het warm shower adres laten brengen waar we de eerste nachten verbleven. Dan heb je daar rustig de tijd om alles uit te pakken en in elkaar te zetten.
We hebben toen ontdekt dat het niet handig is om veel handbagage te hebben bij het overstappen met 2 natuurlijk net slapende mannetjes!
Verder ging alles prima, en alle spullen zijn gelukkig heel aangekomen. De fietsen zaten in een fiets hoes, de kar in een kartonnen doos en de peuterschaal mocht mee als maxi cosy In het vliegtuig.

We zijn toen onze oudste zoon 1 1/2 was in 7 maanden vanuit huis naar Gibraltar gefietst. Na die reis zijn we opgehaald door familie. We hebben toen de spullen en fietskar in de auto meegenomen, de fietsen gingen achterop. En iedereen die niet in de auto paste ging met het vliegtuig. De auto was vol maar gezellig en we zijn in 3 dagen rustig aan terug gereden.

Naar of van je fietsvakantie komen is het meeste gedoe van de hele vakantie, maar als je het aan het begin doet ben je het na 5 maanden zeker al weer vergeten. Veel plezier!
Beste luchtfietser,

Wij hebben vorig jaar een fietstocht gemaakt van 3 maanden vanuit Portugal naar Nederland met onze zoon van 2 in de fietskar.
Kijk eens op www.travel-light.nl .Je spullen worden thuis opgehaald en zelf reis je "ontspannen" naar je vakantiebestemming. Wij vonden het ideaal.
(Zonder nu reclame voor die club te willen maken!)
Het is in Spanje verboden om een kind te vervoeren in een kar, maar wij hebben er nooit problemen mee gehad. De gemiddelde politieagent kent waarschijnlijk deze regel ook niet. Wij hebben een extra kinderzitje gemonteerd zodat we die optie altijd hadden.

Groeten en veel succes,

Jan
Wellicht is het nog een optie om per bus te gaan? Ik weet niet of dat handig is met peuter en fietsen. Wel was ik verbaasd wat een vriend van mij betaalde voor een enkele reis naar het zuiden van Spanje voor 1 persoon (zonder fiets): ik meen niet veel meer dan 50 euro. (ik dacht bij Boosten, maar weet niet zeker)
Wel herkenbaar de stress om met je spullen de eerste keer in het vliegtuig te stappen. Wij hebben deze ervaring ook weliswaar zonder twee kleine kinderen. Het viel ons erg mee , we hebben thuis de spullen ingepakt en de fietsen gedemonteerd. Onze jongste dochter heeft ons weggebracht naar Schiphol. Aangekomen op de plek van bestemming hebben we alle tijd genomen om de fietsen weer inelkaar te zetten, het is tenslotte vakantie. Zou mij in jullie geval kunnen voorstellen dat je vooraf goed kijkt welke spullen je mee moet nemen en welke in Spanje kunnen worden aangeschaft. Of dat je met een koerier de spullen naar bv een hostel laat sturen.

Kortom maak je vooraf niet te druk over hoe het gaat en geniet van alle ervaringen die je gaan opdoen.