Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelfs een fietsdoos..... - Forum Wereldfietser

Zelfs een fietsdoos.....

Zo haalde ik de fietsdoos op Schiphol van de band na het vervoer vanaf Christchurch (Nieuw-Zeeland):

Afbeelding

Diezelfde fietsdoos heb ik ook gebruikt om de fiets van Schiphol in Christchurch te krijgen. Dat verliep goed.

Gelukkig had ik de fiets ingepakt met fijn en grof noppenfolie en bovendien kwetsbare delen nog extra beveiligd met piepschuim. De fiets had op een beetje verschoven spatbord na geen schade opgelopen.

Met hetzelfde vliegtuig kwamen ook twee kleinere volkomen onbeschadigde fietsdozen mee.

De volgende keer toch maar een kleinere fietsdoos? Of heb ik simpelweg pech gehad?

Jan
Jan,

Je link werkt bij mij niet. Kan aan mij liggen.
Ik heb één keer de fiets meegenomen in het vliegtuig. Was zelfs bij Ryan Air. In een grote doos met wat extra piepschuim op de kwetsbare plekken. En die kwam zonder een krasje aan:
Afbeelding
@Hans: bedankt voor je melding. Ik heb het aangepast.

Jan
@Hilver: ook na je aanpassing is de doos nog niet zichtbaar
Freubel freubel en de foto is te zien, hoera!
Niet echt een reclame om weer eens met de fiets in het vliegtuig te gaan. :cry:
Afbeelding
Plaatjes hacken voor dummies:
* Als je de tekst "Afbeelding" citeert staat er vaak wel een URL.
* Als je een niet werkende URL van een plaatje afknipt na ".jpg" gaat het vaak al beter. (En soms zelfs veel beter dan de bedoeling is :shock: )
Hilver schreef:Met hetzelfde vliegtuig kwamen ook twee kleinere volkomen onbeschadigde fietsdozen mee.
De volgende keer toch maar een kleinere fietsdoos? Of heb ik simpelweg pech gehad?
Jan
Waar ben je overgestapt vanuit Nieuw-Zeeland? Ik gok op Dubai of Abu Dhabi...
Wauw, heftig. We hebben erg veel gevlogen maar nog noot zo'n doos terug gehad. Ik denk dat je echt pech hebt gehad.
@ Leon: toch handig dat jij wel op de Fröbelschool hebt gezeten :wink: Bedankt.
Zelf zag ik na plaatsing de foto wel verschijnen, maar nu ook niet meer in mijn oorspronkelijke posting :(

Je advies van het wegknippen van de tekst na .jpg heb ik gevolgd. Het lijkt nu te werken. Thx.
@ Peter de Rijk: Singapore.
Hilver schreef:@ Peter de Rijk: Singapore.
Ah. Een paar weken geleden zag ik namelijk vanuit de terminal van Abu Dhabi meerdere malen koffers en tassen van volgeladen rijdende bagagekarren tussen de geparkeerde vliegtuigen vallen. Eén koffer bleef zelfs een tijdlang op het platform liggen zonder dat iemand zich er druk om maakte. Hopelijk had de eigenaar van de koffer geen al te krappe transfer.
Ik maak de doos altijd zo klein mogelijk (voorwiel eruit) en gebruik veel tape om er een taai geheel van te maken, zo voorkom je dat de hele doos scheurt.
Ook wij een kleine doos, voorwiel eruit, pijpje door voorvork, derailleur zo dicht mogelijk tegen de fiets, trappers eraf en met draad vastgebonden, stuur gedraaid. >> En om de doos doen we naast tape ook twee grote spanbanden. Die bieden stevigheid en houvast voor de dragers. Bovendien kan je hiermee je je doos plat gevouwen transporteren op je fiets naar bijvoorbeeld je eerste verblijf.

Maar goed tegen ruw geweld is natuurlijk niets bestand.
Marco Meijerink schreef:Wauw, heftig. We hebben erg veel gevlogen maar nog noot zo'n doos terug gehad. Ik denk dat je echt pech hebt gehad.
Ik ook nooit, al 61 keer gevlogen met eigen fiets mee aan boord (ik ben bijvoorbeeld 9 keer naar Amerika geweest). Maar in één geval is er een klein hoekje aan de bovenkant van de KLM-fietsdoos losgescheurd, zonder schade aan mijn fiets. Verder ziet de doos vrij onbeschadigd uit. Omdat mijn fiets 110 cm hoog is, heb ik op Schiphol de bovenkleppen van de doos met tape dichtgemaakt. De vliegmaatschappij was Aer Lingus. Het toestel was een Airbus A320. Bij deze maatschappij worden koffers, dozen en andere bagage in grote vrachtcontainers (die aan één zijde onderaan schuin afgeplat zijn) gedaan. Mijn fietsdoos heeft er ook in gezeten. Dus worden al deze spullen veilig beschermd vervoerd, tot aan de bagageband bij aankomst.
Ik werd bij Aer Lingus heel goed en hoffelijk behandeld. Wie in Ierland wil fietsen, beveel ik deze maatschappij aan. Ik betaalde € 139,– retour; de vlucht duurde vijf kwartier.
Het aluminium NL-bordje (uit 1973!), dat zo makkelijk kan knakken, is pas na aankomst op de bagagedrager aangebracht, want daar ben ik zo aan gehecht.

Afbeelding
Het inladen van de vrachtcontainers aan boord van de Airbus A320.

Afbeelding
Na aankomst op Dublin International Airport, 28 aug. 2014
Wit schreef:Ook wij een kleine doos, voorwiel eruit, pijpje door voorvork, derailleur zo dicht mogelijk tegen de fiets, trappers eraf en met draad vastgebonden, stuur gedraaid.
Trappers aan een draad vastgebonden? Kunnen die niet losraken? Ik schroef de trappers meestal tijdelijk aan de binnenkant van de cranks, zodat ze tussen de framebuizen zitten.
Trappers aan een draad vastgebonden? Kunnen die niet losraken?
Ik maak de trappers vast aan het frame met een tywrap. Gaat niet los.
-Jan
Ik stel mijn fiets zelden bloot aan luchthavenpersoneel maar ik dacht dat de methode was om de pedalen in de binnenzijde van de crancks te draaien.
Heb vele keren met de fiets gevlogen, gebruik al jaren een hoes.Wel bescherm ik de kwetsbare delen met bubbeltjesfolie.De trappers bind ik met spinners en tape op de bagagedrager.
Echt grote schade heb ik nooit gehad,wel verdraaide spatborden , remblokken en beschadigd achterlicht.
Ik vind dit acceptabel omdat ik wel weet hoe het er op luchthavens(35 jaar KLM) aan toegaat
Overigens zijn het de lokale afhandelaars die verantwoordelijk zijn voor de behandeling van je fiets

Groet Dirk
dik5 schreef:Echt grote schade heb ik nooit gehad,wel verdraaide spatborden , remblokken en beschadigd achterlicht.
Ik vind dit acceptabel omdat ik wel weet hoe het er op luchthavens(35 jaar KLM) aan toegaat
Ik vind het verbijsterend dat schade aan eigendommen van klanten vaak zo schouderophalend geaccepteerd wordt (door personeel en soms ook door de klant). Ik heb zo'n vijftien jaar in de zorg gewerkt maar niemand doet er luchtig over als ik mijn cliënt met een paar blauwe plekken en een schrammetje hier en daar achterlaat. Dan kom je er niet mee weg om te zeggen "Ja, zo gaat het er nu eenmaal aan toe". :wink:

Ik probeer vliegen met fiets te voorkomen, maar anders is mijn methode pedalen mét passende sleutel met breed plakband aan achterdrager.

Carl
Hallo Carl.
Je gaat fietsen tochniet vergelijken met kwetsbare mensen?. :shock:
Dirk
Ben het wel met Carl eens.
Heb daar ooit eens een column over geschreven. Dat ging over het feit dat je nu extra moet betalen voor de fiets. Daar heb ik op zich niet zovele problemen mee mits ik daar een goede service voor terug krijg. Ik zou best wel iets extra's willen betalen als mijn fiets goed wordt behandeld, bij voorkeur zonder dat ik alles moet demonteren.
Ooit in Pakistan gevlogen en daar werd de fiets door heel vriendelijk personeel zonder problemen in de cabine gezet en met doeken en oude matrassen vast gezet tussen twee stoelen. Dat gaat wellicht wat ver maar de hele beleving van het vliegen met de fiets werd zo wel erg aangenaam. Je moet gewoon een beetje zorgzaam omgaan met de spullen van een ander.

Trappers aan de binnenkant monteren doe ik nooit. Even een draai aan je wil en je trappers veroorzaken een deuk/kras in je frame.

Marco