Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met sn naar praag - Forum Wereldfietser

Met sn naar praag

Hallo,
Wij nemen dit jaar voorhet eerst de fietsen mee op het vliegtuig. We vliegen van zaventem naar praag.
Nog iemand dit traject gedaan? Hoe pakken we de fietsen het best in? Met een kartonnen fietsdoos of gewoon helemaal in bubbeltjesplastiek?
Mag campingaz mee?
Hamer en piketten etc sowieso in grote bagage.
Hoe doen jullie dat met de verschillende fietstassen. Samen kleven?
Merci voor alle tips, ik vind het wat spannend...
Om te beginnen erg goed lezen wat de luchtvaartmaatschappij hierover zegt - kan per maatschappij verschillen. ik zou deze instructie ook uitprinten en meenemen - grondpersoneel interpreteert soms dingen anders.

Beidde kan en net wat de maatschappij wil. Mocht je vervoer hebben naar het vliegveld lijkt me een doos het handigste - beste beschermd desondanks de kwetsbare delen van de fiets goed beschermen. Zorg dat je een pedaalsleutel bij je hebt en eventueel wat anti- seize pasta zodat je dat kunt gebruiken bij het terug plaatsen van je pedalen. Verder zou ik even googlen om te kijken hoe anderen hun fiets inpakken en daaruit te halen wat jezelf prettig vind.

Campingaz mag niet mee in het vliegtuig mag je dus op de plaats van bestemming kopen - let op dat je even uitzoekt wat er aan soort flesjes te krijgen zijn (+ waar je ze in Praag kunt kopen) zodat je een brander met juiste aansluiting hebt. Voor mij een reden om een benzine brander te gebruiken.

Heb laatst ergens gelezen dat iemand zijn tassen helemaal liet inpakken/ of zelf heeft gedaan met plastic folie. Een grote turkentas/ Ikeatas om de tassen in te doen ook handig.
Campingaz mag niet mee in het vliegtuig, maar in Praag kun je in elk geval bij de Bauhaus bouwmarkt (Budějovická 409/1a, bij metrostation Pankrác) gastankjes kopen. Wij hebben daar prikblikjes gekocht. Of ze ook de specifieke Campingaz-ventielblikjes hebben weet ik niet.
Er zit daar in de buurt overigens ook een goed hotel, Hotel Attic, waar je je fiets gemakkelijk kwijt kunt.
En een hamer mee, echt? Die kun je beter van je gemotoriseerde buren op de camping lenen.
Niet alle hamers zijn zwaar. Ik heb er eentje van 90 gram (Gedore) en daarmee sla je de haringen er veel makkelijker in dan met een ook nog eens zwaardere houten of plastic hamer.
Wim - heb je daar toevallig een link van. Zoek nu steeds een gemotoriseerde mede-campeerder op maar zelf een lichtgewicht variant meenemen heeft mijn voorkeur.
https://de.gedore-shop.com/en/GEDORE/Ha ... -oxid.html het model met een kop van 50 gram voor een totaal gewicht van 89 gram. Het is een vrij kleine en lichte hamer, prima voor de kleinere haringen van een solo tent, iets minder voor het grotere werk. Daarvoor is er ook een van 158 gram, met een kop van 100 gram.
Daar waar de bodem zo hard is dat je een hamer nodig hebt, vind je altijd wel een steen. Eventueel misbruik ik mijn schoenen (met spd-plaatjes) ervoor. Nog nooit gedacht: had ik nu maar een hamer bij me.
Inge1 schreef:Zorg dat je een pedaalsleutel bij je hebt
Pedaalsleutels zijn immens, dus daar zou ik niet aan gaan slepen. Een gewone steek- of inbussleutel (doorhalen wat niet van toepassing is voor jouw pedalen) mee dus. Als je naar het vliegveld gaat fietsen en daar je fiets pas inpakt wel vooraf thuis, met die pedaalsleutel, je pedalen een keertje losdraaien en met montagepasta weer monteren. Dit om te voorkomen dat op het vliegveld blijkt dat je met een kleine sleutel met geen mogelijkheid je pedalen los krijgt. De sleutel samen met je pedalen met plakband/tape aan je fiets vastmaken ipv. in een fietstas stoppen zorgt ervoor dat je in elk geval naar je overnachtingsplek kunt fietsen, mocht je fiets wel maar de rest van je ruimbagage niet tegelijk met jou aankomen.

Fietstassen (behalve natuurlijk de tas die als handbagage meegaat) gaan bij mij allemaal samen in een grote tas , zoiets als dit . Wel allemaal met een touwtje aan elkaar gebonden, daar was ik wel blij mee toen ik de grote tas uitgescheurd maar met alle fietstassen er nog in op de bagageband terugvond.

Gebruik eventueel ook de zoekfunctie hier op het forum, over vliegen met de fiets is al heel veel geschreven inclusief foto's/filmpjes van mensen die demonstreren hoe ze hun fiets inpakken, etc.

Alvast een voorspoedige vlucht gewenst en veel fietsplezier,

Carl
Ik heb hier ervaring mee; gevlogen vanaf Eindhoven; fietsen in kartonnen dozen ingepakt. Genoeg info op dit forum te vinden over hoe een fiets ingepakt moet worden. Gasblikjes (primus) hebben we toen bij een outdoor winkel in Praag gehaald.

Hamer zou ik niet meenemen, pedaal sleutel ook niet (zorgen dat de schroefdraad goed ingevet is zodat pedalen er met een inbus af te halen zijn).

Ondanks af en toe wel slecht weer vond ik het een erg mooie route!
Wim schreef:https://de.gedore-shop.com/en/GEDORE/Ha ... -oxid.html het model met een kop van 50 gram voor een totaal gewicht van 89 gram. Het is een vrij kleine en lichte hamer, prima voor de kleinere haringen van een solo tent, iets minder voor het grotere werk. Daarvoor is er ook een van 158 gram, met een kop van 100 gram.
Dank je, zoiets zocht ik. Met haringen beschadig ik of m'n voet of de haring. En ja, ik heb me ook al eens ongans gezocht naar een geschikte steen...
Wim - dank :D voor de link. Ga er eentje aanschaffen. Dan het meeneem gewicht maar ietwat omhoog - hoef ik geen meer ergens te lenen en mijn handen te beschadigen bij gebruik van een steen of iets.

Dit zou een mooi iets voor de fietsvakantiewinkel om jn het assortiment op te nemen.
Matthie9001 schreef:pedaal sleutel ook niet (zorgen dat de schroefdraad goed ingevet is zodat pedalen er met een inbus af te halen zijn).
Thuis van te voren de pedalen los maken, invetten en voor de reis niet al te vast aandraaien. Niet alle pedalen zijn voorzien van een inbus opening, hoor. Op het vliegveld schroefde ik vóór de vlucht de pedalen aan de binnenkant van de cranks niet al te vast. Zo raak je ze niet kwijt. Mijn pedaalsleutel is van het merk Unior No. 1610, 34 cm lang, gewicht 264 gram met twee bekken van 15 mm. Hij gaat altijd in gezelschap van reservespaken verticaal in m'n fietstas. Op de foto (in augustus 2014 voor een winkel in Dublin genomen) zie je rechts de kop van de pedaalsleutel boven uitsteken, net voor de rode slang van de fietspomp.

Afbeelding
Ik fiets deze zomer ook terug van Praag. Maar ik laat mijn fiets thuis ophalen en naar Praag vervoeren: 121€ voor de fiets en 60,5€ indien je ook al je bagage wil laten vervoeren. Je moet wel minstens 1 nacht overnachten in het hotel waar de fiets(en) en eventueel bagage worden afgezet.

Soetens: http://www.fiets-vervoer.nl/diensten_bestemming.html


Fiets op het vliegtuig gaat ook. Maar je betaalt er ook voor. Je moet ook nog het vervoer naar de luchthaven regelen.
Hallo,

Ik ben vorig jaar met SN naar Sevilla gevlogen.
Mijn fiets heb ik in nopjesplastiek ingepakt op de luchthaven (best geen te breed nopjesplastiek, 50 cm breed, want breed is onhandig), ik had een goedkope tape gekocht en dat dan vastgeplakt.
De pedalen moeten eraf en je stuur moet je draaien. Het heeft me 20 minuten gekost.

Nu had ik mijn 2 fietstassen apart, en ze vroegen ongeveer 75 EUR meer omdat ik 2 stuks bagage had. Ook daar had ik me op voorzien, met een rol keukenfolie heb ik die aan elkaar vastgemaakt en dan was het in orde.

Verder had ik een grote inkooptas om al mijn andere bagage, waaronder mijn stuurtas, als handbagage mee te nemen.

Ik was vergeten het sleuteltje van het slot af te halen en dat was wel geplooid....dus.....het beste dat eraf halen.

Misschien komen we elkaar tegen ik fiets heen en terug naar Praag.....
Groetjes
Ik wil nog even terug komen op de kleine stalen hamer die ik noemde. Deze zomer hebben we hem gebruikt bij onze Nammatj 3 gt met vrij grote haringen. Daarvoor is deze kleine hamer toch eigenlijk te licht. Ook bleek een rotspen met wat bredere kop zoals de kleine Mostert rotspennen veel plezieriger dan de standaard driekantige Hilleberg pennen of de Easton rotspennen met toch wel smalle kop. Weer wat geleerd.