Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keflavik airport naar Reykjavik - Forum Wereldfietser

Keflavik airport naar Reykjavik

Volgende maand trekken we naar Ijsland. Ik vroeg me af of er een goede manier is om van Keflavik naar Reykjavik centrum te gaan.
Ik heb al drie busmaatschappijen gevonden maar die zijn erg duur als je fietsen wil meebrengen.
Bij de gewone Straeto bus kunnen ze mij niet verzekeren dat de fietsen meekunnen in het bagage ruim.

Zelf fietsen werd mij ook afgeraden omdat de weg erg druk en onaangenaam zou zijn.


Heeft iemand goede alternatieve?
Heel druk ja:
https://www.google.nl/maps/@63.9634796, ... 312!8i6656
:lol:
Sorry: Ik heb geen flauw idee of er niet te fietsen valt, maar ik denk zomaar dat het gaat meevallen.
Fiets kan gewoon mee in de bus. Moet je wel voor betalen maar gaat verder probleemloos.
Berger schreef:Fiets kan gewoon mee in de bus. Moet je wel voor betalen maar gaat verder probleemloos.
Berger bij welke bus maatschappij bedoel je dan?
Flybus was dat
Berger schreef:Flybus was dat
Ja ik weet dat dat probleemloos gaat. Maar is wel enorm duur. Daarom zocht ik naar een alternatief.
Kijk ik even in een route planner, klopt het dat de afstand minder dan 60km is?
Sorry, dat te duur had ik even overheen gelezen.
Fietsen is geen probleem, veel fietsers zien doen.
De weg is zeker niet druk. Als je NL gewend bent dan is dit prima te doen. Gewoon lekker fietsen. Hoef je je ook niet druk te maken om busdiensten.
Wij hebben in 2011 een stuk van de weg Kevlavik - Reykjavik gefietst. Het was toen zondag en niet druk. Bovendien heeft deze dubbelbaans weg een brede vluchtstrook en kan het snelverkeer goed uitwijken. Op doordeweekse dagen zal het wel drukker zijn. Dan zou je een rustig tijdstip kunnen kiezen, bijvoorbeeld 's avonds (donker wordt het hier in juli toch niet).
Veel vervelender is de IJslandse ringweg in de buurt van Reykjavik. Die is niet breder dan een provinciale weg in Nederland en moet het al snel zonder vluchtstroken of fietspaden doen. 's Zomers kan het hier erg druk zijn, zowel in noordelijke richting (in ieder geval tot Borgarnes) als in oostelijke richting (zeker tot Selfoss, daar staan soms files; pas ten oosten van Vik wordt het aangenaam rustig). Daar zou ik dus wel een bus nemen. Of een alternatieve route bedenken m.b.v. de Cycling Map van IJsland, die je hier kunt vinden.
Lidje schreef: Zelf fietsen werd mij ook afgeraden omdat de weg erg druk en onaangenaam zou zijn.
Heeft iemand goede alternatieve?
Ik vond de weg niet druk toen ik fietste maar dat was in 2005 en het was zeker niet vervelend of saai. Alleen nabij Reykjavik is het wat lastiger met name door de op en afritten. Alternatief is om meer via het binnenland te fietsen via de 427 en de 42. Dat kost je dan wat meer tijd dan de 2,5 uur die de hoofdroute kost (54 km tot aan de camping).
Er zijn prima alternatieven om naar Reykjavik te komen vanaf het vliegveld, een andere optie is natuurlijk de andere kant op de gaan richting het oosten.....
Actuele info over de IJslandse wegen vind je op www.road.is.
Hier kun je zelfs zien dat halverwege Reykjavik en het vliegveld sinds middernacht 2438 auto's voorbijgekomen zijn, waarvan 34 in de laatste 10 minuten. En dat het er nu 10 graden is met een wind die met een snelheid van 7m/s uit het westzuidwesten waait.

Op het kaartje hieronder zie je direct welke wegen in het binnenland nu al open of nog onbegaanbaar zijn (zie hier; klik met je muis op de Kjölur route en er verschijnt een detailkaart waarop je kunt zien dat er op deze route ter hoogte van Kolka vandaag al 10 auto's gepasseerd zijn, waarvan 2 in de afgelopen 10 minuten).
Het enige wat nog ontbreekt is een verkeersverwachting voor de komende uren :wink:

Afbeelding
Wij hebben dat ook gewoon gefietst. Was niet zo druk en inderdaad brede pechstrook. Is ook maar een goede 50 km en behoorlijk vlak.

Vele groeten,
Sabien

dromenvanreizen.be
Afgelopen zomer hebben we weer in IJsland gefietst. We vonden het er drukker (en duurder!) dan 6 jaar geleden. Het lijkt erop dat IJsland zich na de bankencrisis heeft toegelegd op het aanlokken en uitmelken van toeristen. IJsland is nog steeds een prachtig land, maar sinds een jaar of 7 wel sterk aan het 'vernieuwzeelandiseren'.

Afbeelding

Dat merk je ook al in het binnenland. Zie de foto hieronder van de avondspits op de F208 naar Landmannalaugar!

Afbeelding

Gelukkig was het verderop een stuk rustiger.

Afbeelding

Was de luchthaven van Keflavik in 2011 nog een oase van rust vergeleken met Schiphol, nu is het in de zomermaanden ook daar een heksenketel geworden. Daarom worden fietsen in de aankomst- en vertrekhal geweerd. Voor het inpakken, uitpakken en rijklaar maken van fietsen is er nu een Bike Pit naast een parkeerterrein 100 m ten oosten van de aankomst- en vertrekhal.

Afbeelding

Vanaf deze Bike Pit loopt een gloednieuw fietspad naar de bebouwde kom van Keflavik.

Afbeelding

Helaas is dit fietspad maar 2 km lang.
keesswart schreef:Wij hebben in 2011 een stuk van de weg Kevlavik - Reykjavik gefietst. Het was toen zondag en niet druk. Bovendien heeft deze dubbelbaans weg een brede vluchtstrook en kan het snelverkeer goed uitwijken. Op doordeweekse dagen zal het wel drukker zijn. Dan zou je een rustig tijdstip kunnen kiezen, bijvoorbeeld 's avonds (donker wordt het hier in juli toch niet).
UPDATE: de hoofdweg van Keflavik naar Reykjavik is nu ook op zondag erg druk. Ook in de avonduren; alleen tussen 1:30 en 4:00 uur 's nachts zijn er geen in- en uitgaande vluchten.
Op onze eerste fietsdag hebben we deze weg zoveel mogelijk vermeden door binnenwegen ten noorden van de hoofdweg te nemen, die dicht langs de kust lopen. Het wegdek varieert er van goed (asfalt) tot erbarmelijk (losliggend grind), maar dat geldt voor alle IJslandse wegen waar je nog kunt genieten van het fietsen.
Het leuke van deze route is dat je meteen door echte IJslandse landschappen rijdt, vol bloeiende lupinevelden.

Afbeelding

Halverwege is de Kalfatjarnakirkja een cultuurhistorisch hoogtepunt.

Afbeelding

Verderop is de kustroute afgesloten met een hek, waar je met de fiets omheen kunt lopen. Negeer hier de verbodsborden.
Pas 35 km na Keflavik is er geen alternatief meer en rest nog 6,5 km op de vluchtstrook van de hoofdweg.

Afbeelding

Direct na de enorme aluminiumsmelterij van Rio Tinto Alcan kun je linksaf via een gloednieuw fietspad langs golfbanen de eerste voorstad van Reykjavik binnenrijden. Reykjavik heeft een uitgebreid netwerk van fietspaden, vaak met ongelijkvloerse kruisingen. Het is net of je door Lelystad rijdt (helaas geldt dat ook voor de architectuur van de omringende bebouwing). Bewegwijzering ontbreekt hier volledig. Probeer dus in Keflavik al aan een fietskaart van Reykjavik te komen (deze staat ook achterop de Cycling Map van IJsland).
keesswart schreef:Veel vervelender is de IJslandse ringweg in de buurt van Reykjavik. Die is niet breder dan een provinciale weg in Nederland en moet het al snel zonder vluchtstroken of fietspaden doen. 's Zomers kan het hier erg druk zijn, zowel in noordelijke richting (in ieder geval tot Borgarnes) als in oostelijke richting (zeker tot Selfoss, daar staan soms files; pas ten oosten van Vik wordt het aangenaam rustig).
UPDATE: ook ten oosten van Vik is het nu gevaarlijk druk op de ringweg. Op een zondagmiddag in juli hebben we 23 km over deze weg gefietst tot Kirkjubaejarklaustur. In 10 minuten telde ik er 29 voorbijrazende auto's. De meeste bestuurders reden netjes, maar soms werden we ingehaald terwijl er tegenliggers naderden. Een van die tegenliggers was een ambulance. Als Corrie niet op het randje van het asfalt was blijven balanceren, hadden ze haar gelijk mee kunnen nemen. Van Kirkjubaejarklaustur naar Höfn hebben we de bus genomen. Dat stuk ringweg hadden we in 2011 toch al gefietst, toen het er nog rustig was. Van Höfn zijn we over de ringweg verder naar Egilstadir gefietst. Tot Reydarfjördur was dat meestal nog te doen (ik heb er tweemaal geteld toen het me iets te druk werd: een keer 8 en een keer 11 auto's in 10 minuten). Het laatste stuk over de Fagridalur naar Egilstadir was weer veel te druk (27 auto's in 15 minuten). De Öxipas was waarschijnlijk stiller geweest, maar dan hadden we in regen en mist moeten fietsen.
Luddo schreef:Alternatief is om meer via het binnenland te fietsen via de 427 en de 42. Dat kost je dan wat meer tijd dan de 2,5 uur die de hoofdroute kost (54 km tot aan de camping).
Wil je in IJsland 54 km in 2,5 uur fietsen, dan moet de wind wel uit de goede hoek komen!
dank voor deze info Kees (het laatste citaat in je bericht was er overigens een van Luddo ipv Lidje)

Zelf heb ik tweemaal de variant Keflavik - Reykjavik gefietst die langs de zuidkust loopt, via Grindavik en Krysuvik. Die is in ieder geval erg mooi. Misschien dat ik volgende keer ook de (deels) onverharde variant langs de kust fiets die jij nu gevolgd hebt. Al zou het best kunnen dat daar over een paar jaar nog meer fietspaden liggen. In en om Reykjavik ligt (in tegenstelling tot tien jaar geleden) een uitstekend fietspadennetwerk, maar wil je uit of naar de stad fietsen dan moet je wel een gedetailleerde kaart hebben waar alle fietspaden op staan. De stadskaart van Mal og Menning was vorig jaar nog de enige geschikte. Nu blijkbaar ook de befaamde Cycle Map. Nergens bordjes met bewegwijzering zoals je zegt, en toch veel splitsingen waar je niet makkelijk kan raden welke je moet hebben en soms duikt het fietspad opeens een woonwijk in waar je makkelijk even kan verdwalen.

Dat ze nu een speciale ruimte op het vliegveld gebouwd hebben om de fietsen op en af te tuigen wist ik niet maar ik vind het typisch iets voor die Ijslanders. Kwamen ze die fietsen daar ook naar toe brengen en halen of moest je er toch nog een takke-eind mee slepen over het vliegveld?

Hans
Die Bike Pit zal wel met een bagagekarretje bereikbaar zijn. Wij hebben er geen gebruik van gemaakt, omdat we opgehaald en later teruggebracht werden door Guesthouse Alex, 4 km van het vliegveld . Daar heb ik de fietsen uit de dozen gehaald en rijklaar gemaakt. Bij dit guesthouse is een berging waar fietsdozen gestald kunnen worden. Zes jaar terug kon je er ook kamperen, maar dat is helaas voorbij. We hebben er gebivakkeerd in een luxe trekkershut (voor de prijs van een hotelkamer...).
Klopt ook wij hebben het het dit jaar als drukker ervaren dan twee jaar geleden. Opvallend dat vooral toeristen erg veel haast hebben en soms gevaarlijk dicht bij komen. Los daarvan was het een mooie tocht en genoten van de stilte en walvissen in het oosten, de F 208 en de wind in de rug !!!