Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dynamolader met bufferaccu in stuurbuis meenemen in het vliegtuig - Forum Wereldfietser

Dynamolader met bufferaccu in stuurbuis meenemen in het vliegtuig

Hallo beste mensen,
al enige tijd gebruiken we een e-werk met powerbank op onze fietsreizen om onze electronica (camera's, ebooks, lampjes en telefoons) opgeladen te houden.
Dat werkt op zich prima, maar ondertussen gebruiken we met zijn tweetjes een stuk meer dan bedacht toen we dit systeem bouwden.

We zitten dus te denken om een omvormer te kopen voor de tweede fiets.

Nu heb je tegenwoordig een stuk meer keuze, inbouw in de stuurbuis is er daar één van(the plug, forumslader etc.).

Maar ook andere, semi-permanente installaties, bijvoorbeeld de usb-werk of de igaro etc.

Bijna al deze oplossingen gebruiken bufferaccu's die, zeker in geval van stuurbuismontage, niet simpel te verwijderen zijn.

Nu mag je tegenwoordig je powerbank niet meer in de ruimbagage meenemen in het vliegtuig.
Maar hoe zit dat met de bufferaccu's van de omvormers? Dat zijn toch zeker ook powerbanks (behalve in naam)?

We neigen momenteel naar een stuurbuis gemonteerde forumslader, maar als die bij vliegen een probleem gaan opleveren denk ik dat we beter voor een andere oplossing kunnen gaan.

Zijn er mensen die ervaring hebben van deze materie?

Alvast dank!
Wat je niet verteld hoef je ook niet uit te leggen, althans dat is mijn eerste reactie wat dit soort dingen betreft.

Daarbuiten die buffer accu's zijn niet dusdanig groot en krachtig dat ze serieus mee zullen tellen vermoed ik, beetje powerbank doet tegenwoordig een 50w, (5volt*10A) zoon buffer zal nog niet de helft zijn vermoed ik.
Tja, dat is ook wel een beetje hoe wij dat zouden spelen. We hopen dus ook dat we een paar reacties krijgen van mensen die met die stuurbuis-omvormers al gevlogen hebben.

Het blijft vervelend (om het netjes te zeggen)
als je je halve fiets uit elkaar moet halen omdat ze bij het doorlichten iets vreemds hebben gezien.
Ik vraag me af hoe groot het probleem is, fietsen zijn ruimbagage en volgens mij is het geen probleem bijv. een oplaadbare zaklamp met een 18650 batterij of een laptop in de ruimbagage mee te nemen. Vergelijkbare risico's.

Enige probleem dat ik zie is dat de gemiddelde scanner geen accu's in de stuurbuis van een fiets verwacht. Misschien is het een idee om een document mee te nemen dat het systeem in het Engels uitlegt.
Op de site van de KLM kun je vinden dat het eigenlijk alleen lithium ion batterijen aangaat. Zolang de batterijen "in the equipment" zitten (en minder 160Wh) kunnen ze met de check-in bagage mee (dus in de stuurbuis). Reserve batterijen (power banks) moeten in de handbagage mee.
Lithium Ion batterijen voor een e-fiets (>160 Wh) mogen niet mee.
(Vrij naar KLM.com, even zoeken naar de bagage regels, er is een uitleg in pdf).
Wel of niet melden is aan een ieder, ik zou het wel doen. Al was het maar om gezeur voor te zijn...

Groet, Tom.
@Tom,
de meeste maatschappijen hebben min of meer dezelfde regels, vrij naar de TSA zullen we maar zeggen...
En ja, dat zou moeten betekenen dat het (op dit moment) mag (want meer dan 100Wh in een stuurbuis zal je (nog) niet snel lukken), maar het probleem is in essentie hetzelfde als het moeten laten leeglopen van banden: niet direct gestaafd door feiten, maar meer theater / schijnveiligheid.
Zover ik weet gebruikt de Forumslader standaard LiMn accus, maar of je dat verschil uitgelegd krijgt aan de diverse mensen?
Wat betreft het al dan niet melden: tja, dat blijft de grote vraag.

@daulagari,
ik heb eerlijk gezegd ook geen idee OF ze iets ervan zien, ik zou verwachten van wel, anders heeft scannen geen zin.
Je idee van een uitleg is interessant. Ik zie een geplastificeerd kaartje om de stuurbuis met een tekening / tekst voor me met in ieder geval Engels.
Dank je voor dit idee.

Dankjewel iedereen voor de reacties.
Net eindelijk eens goed gezocht, en een antwoord van Jens During (de maker / ontwerper van de forumslader)
gevonden op exact deze vraag.

Hij geeft eigenlijk hetzelfde aan als wat daulagari al aangeeft:
gewoon aanmelden en een documentje bij de fiets wat aangeeft wat er in de stuurbuis zit.
(Originele antwoord)

Dat lijkt dus inderdaad de beste oplossing te gaan zijn.
Jurjan schreef:gewoon aanmelden en een documentje bij de fiets wat aangeeft wat er in de stuurbuis zit.
(Originele antwoord)
Goed gevonden en goed te weten dat het in ieder geval bij Jens zo goed ging.

Ik vraag me wel af hoe je:
JensD schreef:Wir haben die Security bei der Abfertigung am Sperrgutschalter auf die Lader hingewiesen.
zou moeten vertalen. Zoiets lijkt me goed om toe te voegen.

Ik weet dat de forumslader een Atmel 8042 AVR Battery Managment IC gebruikt die ook voor veel andere apparatuur met LiMn zoals laptops maar vraag me sterk af of dat de gemiddelde scan-operator iets zegt, en dat ding is programmerbaar en zou je dus ook fout kunnen programmeren.

Verder zou ik een link naar de website toevoegen op het kaartje ware het niet dat de site alleen in het Duits is.
Tja,
ik zou "Wir haben die Security bei der Abfertigung am Sperrgutschalter auf die Lader hingewiesen."
vertalen met iets als "We hebben de security bij de afwijkende bagage ('odd size luggage') gewezen op de aanwezigheid van de lader".
Het heeft niet specifiek iets te maken met de lader (maar mijn Duits is roestig).

Tja, ik denk dus dat wij volgend jaar (de volgende vakantie) er achter gaan komen of opgeven voor de scan, samen met een papiertje waar ook de website op staat, ook al is die op dit moment allen in het Duits.

Verder werden we gewezen (door Ruud van Horizon Bicycles)) op het feit dat de website ook vermeld staat op het printkaartje van de ahead spacer (zie: http://www.forumslader.de/index.php?eID ... I7fQ%3D%3D).

Desnoods haal je eerst dat open alvorens de hele boel te moeten 'slopen'.
Ben een aantal maal door de scanner gegaan met de Forumslader en batterijtjes in de stuurbuis. Hoewel de USB kabel voor iedereen zichtbaar uit de stuurbuis hangt en de electronica met buffer batterijtjes zeker zichtbaar is geweest op de scan is er nooit een probleem van gemaakt. Had ik niet uitgesloten. Ben er vanuit gegaan dat ik zonodig de topcap zal moeten losschroeven en de lader zal moeten uitnemen om te tonen wat daar zit.
Maar misschien is vooraf melden, zoals Jens heeft gedaan, wel verstandiger.

Frank
Frank,
dank voor je reactie.

Ik denk dat we inderdaad vooraf gaan melden
maar voor hetzelfde geld vergeten we dat...
en dan is het goed om te weten dat er niet per definitie problemen mee komen.