Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kantje Boord - Forum Wereldfietser

Kantje Boord

Het was kantje boord met het overzicht van luchthavenscanners. Op of rond 23 november heeft iemand alle records gewist. Heb een back-up terug kunnen zetten, ik hoop dat er niets verloren is gegaan.

De schattingen lopen uiteen, maar er zijn wereldwijd ca 45.000 luchthavens. Ons overzicht beschrijft ervaringen met 118 daarvan. Er mogen er dus best nog een paar bij, alle nieuwe toevoegingen zijn van harte welkom.
Maar snap je niet wat er wordt gevraagd of heb je echt geen kaas gegeten van een spreadsheet stuur me dan een mailtje: luchthavenscanners@bueters.nl. Vragen is geen schande, meer dan 100 records wissen wat mij betreft wel.

Groet, Frank
Wat een vervelende grapjas
Nog maar eentje toegevoegd dan (Manchester).
Ik ga er maar vanuit dat iemand dat per ongeluk heeft gedaan :shock:

Dirk
Ik lees de lijst, die ik even sorteerde op datum. Bij Brussel Zaventem staat 'Fietsen afgegeven bij incheckbalie. Geen scanner gezien. Fietsen probleemloos vervoerd.' Dat was in 2015. Sindsdien is er daar wel wat veranderd in het veiligheidsbeleid. Wie weet hoe de huidige toestand om met je fiets te reizen ervoor staat?
PeterFokkinga schreef:Nog maar eentje toegevoegd dan (Manchester).
Heeft de hele aktie toch ook tot iets positiefs geleid :wink: Dank je wel.

Frank
Inmiddels heeft zich iemand gemeld die zo eerlijk was om toe te geven dat hij/zij het spreadsheet ook heeft gewist. Ook, want het gebeurde vandaag, na het terugplaatsen van de back-up.
Dit is inmiddels ook weer opgelost.
Voor wie vanmiddag heeft gekeken of heeft geprobeerd toe te voegen en meende dat de boel nog steeds overhoop lag: alles staat sinds 17:00 uur vandaag (8-12-2017) weer op zijn plaats. Niets staat je in de weg om nieuwe ervaringen met luchthavenscanners toe te voegen.

Groet, Frank
frank bueters schreef:
PeterFokkinga schreef:Nog maar eentje toegevoegd dan (Manchester).
Heeft de hele aktie toch ook tot iets positiefs geleid :wink: Dank je wel.

Frank
Oeps, Peter sorry. Het spreadsheet blijkt voor een tweede keer leeggehaald, en wel vanmiddag. Heb een back-up terug geplaatst maar daar staat jouw Manchester nog niet bij. Mag ik je vragen om die nog eens toe te voegen?

Veel dank, Frank
Tuurlijk, kleine moeite. Maar het lijkt erop alsof er alweer dingen zijn gewist: ik zie nu alleen "Brussel/Zaventem" op regel 63 en regels 2 t/m 62 zijn niet zichtbaar. Plus dat er dus meer dan 100 regels zouden moeten zijn.

Misschien dat je de spreadsheet kunt opdelen in twee sheets (tabs), eentje die alleen jij mag wijzigen (en waar de hele lijst staat) en eentje waar iedereen dat mag (en waar jij zo nu en dan luchthavens verplaatst naar jouw sheet)? Ik weet niet of dat kan, maar zag dat je sheets "protected" kunt maken.
In google docs kan je (als je ingelogd bent) ook oude versie terughalen en de oude versie "restoren", niet een heel groot probleem dus lijkt me.

Wat niet handig is is dat het blijkbaar makkelijk is om de spreadsheet te overschrijven en dat je niet makkelijk kan zien wat de verschillen zijn tussen de verschillende versies zodat je de update kan samenvoegen.

In plaats van google docs lijkt me een tabel in een wiki, bijv. http://wiki.vakantiefietser.be ook een prima idee, dan heb je zowel versie control en je kan makkelijk zien wat de wijzigen zijn tussen de verschillende versies. Nadeel is het bewerken van een wiki iets minder toegankelijk lijkt dan google docs, onterecht naar mijn idee, maar dat heeft ook een voordeel. Om het toch laagdrempelig te houden zou een formulier kunnen helpen.
daulagari schreef:Nadeel is het bewerken van een wiki iets minder toegankelijk lijkt dan google docs
Ik heb geen idee van Google docs, maar als ex-wikibeheerder heb ik toch een paar uurtjes nodig gehad om te doorgronden hoe dat gaat met de tabellen in een wiki en ook daarna vond ik het echt iets uit de tijd van MS-DOS qua gebruiksvriendelijkheid.
Maar even geprobeerd:

http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... enscanners

De FietsVakantieWiki is wel een van de minst flitsende Wiki's die ik ken.
Nadat het overzicht van Luchthavenscanner voor de 4e of 5e keer in enkele dagen is gewist heb ik de mogelijkheid om data toe te voegen of te wijzigen tijdelijk gestopt. Inzien kan nog wel.

Wil je ervaringen met de douane op een vliegveld en je fiets delen stuur me dan een mailtje: luchthavenscanner@bueters.nl. Ik zet het er bij. Voorlopig even zo.

Groet, Frank
daulagari schreef:Om het toch laagdrempelig te houden zou een formulier kunnen helpen.
Na overleg met Frank heb ik besloten inderdaad een webformulier te gaan maken, als onderdeel van de Wereldfietsersite. Als jullie nog ideeën hebben over hoe we de invoer het beste kunnen aanpakken (b.v. validatie van afmetingen of andere invoervelden, of juist geen validatie en de invoer flexibel laten) dan kun je dat hieronder aangeven.
Wat betreft het webformulier zou ik gelijk een stap vooruit denken, namelijk een database, dat hoeft niet gelijk maar de data uit het formulier zou geschikt moeten zijn voor een database.

De huidige velden zijn:
  • Luchthaven
  • Land
  • Vervoerd in doos, koffer of hoes
  • Lengte (cm)
  • Hoogte (cm)
  • Dikte (cm)
  • Past door scanner
  • Datum
  • Opmerkingen
Ik zou Stad, Luchtvaartmaatschappij en (optionele) link toevoegen.
In plaats van dikte lijkt me breedte meer op zijn plaats.

Is "Past door de scanner" niet meer "Gaat door de scanner"?
Alles komt in een database.

Opsplitsen in stad en luchthaven zou handig kunnen zijn, er zijn plaatsen met meerdere luchthavens. Misschien is dan de luchthavencode invoeren zinvol? Die staat op je ticket.

Luchtvaartmaatschappij is een interessante, maar dat is een hele andere beerput, misschien voor later ;-) Maatschappijen hebben allemaal afwijkende bagageregels, maar alle fietsen moeten uiteindelijk door dezelfde scanner.

Kunnen we het invoeren van de afmetingen nog wat begeleiden? Die worden niet altijd ingevuld, en zo wel dan lijkt het er volgens Frank op dat ze geregeld gewoon gekopieerd worden van eerdere meldingen.
In plaats van afmetingen (wie heeft nou een meetlat bij zich) is het denk ik beter om aan te geven wat aan de fiets gedaan moest worden, misschien met aanvinkvakjes:
  • Stuur 90 graden gedraaid
  • Trappers gedemonteerd
  • Voorwiel eruit
  • Achterwiel eruit
  • Zadel gedemonteerd
  • etc. etc.
Een (link) naar een foto lijkt me ook aardig.
Een pakket heeft geen duidelijk gedefinieerde Breedte en Hoogte
Afbeelding
Daarom is er in het overzicht gekozen voor Hoogte x Dikte, elk pakket heeft een dikte.
Je kunt best Breedte x Hoogte gebruiken maar dat moet je toelichten.

Groet, Frank
Het heeft even geduurd, maar hier is een eerste versie van de lijst met luchthavenscanners, die je kunt aanvullen middels een webformulier: https://transport.wereldfietser.nl

Het idee is dat we dit later kunnen uitbreiden, met bijvoorbeeld links naar de site van de betreffende luchthaven, misschien een fietsenmaker in de buurt waar je fietsdozen kunt krijgen, of een hotel dat bereid is fietsdozen op te slaan.

Er zijn nog wel wat ruwe randjes, en het kan nog wat duidelijker, maar de basis staat. Reacties graag in dit topic.
Goed dat de database met het webformulier gelukt is, ziet er goed uit!