Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets op voorhand aanmelden bij luchtvaartmaatschappij? - Forum Wereldfietser

Fiets op voorhand aanmelden bij luchtvaartmaatschappij?

Hallo,

Binnenkort plan ik te vliegen naar Vietnam met Emirates, met de fiets op het vliegtuig vanuit Brussel. Ik ben al enkele keren naar Zuid-Oost-Azië gevlogen. Toen heb ik telkens mijn tickets gekocht via een (Nederlandse) reisagent, die ook de fietsen op voorhand aanmeldde bij de luchtvaartmaatschappijen. Zo was ik zeker dat ik niet voor verrassingen kwam te staan.

Aangezien de tickets bij de reisagent iets meer kosten, en ik het sowieso handiger vind om deze zelf online aan te kopen, wil ik volgende keer mijn tickets zelf online kopen. Maar ik vind niet direct een mogelijkheid om mijn fiets aan te melden.

Nu is mijn vraag: is het volgens jullie noodzakelijk of aangewezen de fiets (ingepakt volgens de voorschriften van de luchtvaartmaatschappij, en binnen de bagage limieten) op voorhand aan te melden? Hoe kan ik dit best doen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Maarten
Via internet zoeken bij de betreffende maatschappij kan een hoop tijd kosten. Met het vluchtnr. in de hand bellen leverde ons tot nu toe opvallend soepele en snelle aanmelding op. Lukt dus eigenlijk alleen vanuit NL dus de heenreis maar ga je niet een jaar weg dan kun je natuurlijk ook de terugreis aanmelden/aanvragen.
Groeten van Pier.
bikeiteasy.wordpress.com
piviets schreef: Lukt dus eigenlijk alleen vanuit NL
Maar Maarten_mechelen wil vanaf Brussel vliegen en dat ligt bij mijn weten niet in Nederland...

Carl
Bedankt. Ik vind ook wel een telefoonnummer van Emirates in België, dus ik zal daarnaar bellen wanneer ik mijn tickets wil bestellen.

In elk geval is dit aanmelden dus sowieso nodig of lukt het ook als je zonder verwittiging aan de check-in verschijnt met je fiets (uiteraard mooi ingepakt in een doos, en alles binnen de bagagelimieten voor fietsen)?
Vrijwel alle maatschappijen hebben op de website bij "bagage" ook informatie over bijzondere bagage/sportbagage. Daar staat dan ook bij wat het vervoer van een fiets kost, hoe je die moet inpakken en of je een fiets tevoren moet aanmelden. Bij Emirates staat:
Alle sportuitrustingen, waaronder golfuitrustingen, fietsen en ski-uitrustingen
Emirates accepteert sportuitrusting als ingecheckte bagage en als onderdeel van uw standaard toegestane bagage.

Dat je moet aanmelden, staat nergens, dus mag je aannemen dat het niet nodig is. Ik weet bv. van KLM en Cathay Pacific dat die wel expliciet om aanmelding vragen, terwijl aanmelding bij Etihad dan weer niet vereist is. Voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd even bellen met Emirates, te meer omdat ze niet vermelden hoe je de fiets moet verpakken.
Ik zou je fiets zeker vooraf aanmelden.
Er is in een vliegtuig maar beperkte ruimte voor een aantal fietsen ,als er een groep fietsers zich wel heeft aangemeldt kan het zijn dat je fiets toch niet mee kan met de vlucht en dat kan erg vervelend zijn. :twisted:
Dirk
Weet iemand ook hoe dit voor Ryan Air is? Ik vlieg eind mei van Eindhoven naar Corfu, maar de site van Ryan Air hult zich in stilzwijgen over hoe je een fiets aan je boeking kunt toevoegen en een mogelijkheid om contact met ze op te nemen is er al helemaal niet.
Pedalero schreef:
ma 16 apr, 2018 21:20
Weet iemand ook hoe dit voor Ryan Air is? Ik vlieg eind mei van Eindhoven naar Corfu, maar de site van Ryan Air hult zich in stilzwijgen over hoe je een fiets aan je boeking kunt toevoegen en een mogelijkheid om contact met ze op te nemen is er al helemaal niet.
Niet vliegen met Ryan Air!
Want?
Pedalero schreef:
ma 16 apr, 2018 21:20
Weet iemand ook hoe dit voor Ryan Air is? Ik vlieg eind mei van Eindhoven naar Corfu, maar de site van Ryan Air hult zich in stilzwijgen over hoe je een fiets aan je boeking kunt toevoegen en een mogelijkheid om contact met ze op te nemen is er al helemaal niet.
In het vervolgscherm waar je ingecheckte bagage kunt toevoegen moet je verder scrollen en dan staat helemaal onderaan rechts "sportartikelen". Daar kun je een fiets aanmelden en betalen.
Bedankt!