Luchtvaartmaatschappij: Lufthansa
Traject: Amsterdam-Frankfurt-Mauritius
Datum: november 2018
Vervoerstarief fiets: gratis, mits enige ingecheckte bagagestuk
Toegepaste verpakkingswijze fiets: Fietsdoos van de fietsenmaker
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, dit is verplicht via call-center, na boeking
Ervaringen: Uitstekend
Bijzonderheid: Bij Lufthansa mag je op intercontinentale vluchten in de economy-klasse één bagagestuk van max. 23 kilo gratis inchecken. Dit bagagestuk mag ook sportbagage zijn (dan geldt de omvangbeperking van 158 cm l x h x b voor koffers niet, maar wel het max. gewicht). Met enige moeite lukte het voor ons allebei één volle tas van 55 x 40 x 23 (plus een stuurtas) als handbagage mee te nemen en nog wat bagage in de fietsdozen te proppen, zodat het gewicht daarvan op ca. 24 kilo per doos kwam. Dit gewicht was bij de check-in geen probleem (op de terugweg woog één fietsdoos zelfs 24,7 kg); de controle op handbagage was ook niet streng.
Waarom we dit zo deden? Een fiets als tweede bagagestuk inchecken kost op lange intercontinentale routes € 250 per enkele reis (!).
Fietsdozen van Schiphol zelf zijn groot en zwaar, een fietsdoos van de fietsenmaker in de maat 158 x 75 cm is flink lichter, maar het voorwiel moet dan wel uit de fiets en het stuur moet los. Met een fietsdoos van Schiphol wordt de "truc" die wij toepasten wel lastiger, omdat je vanwege het max. gewicht van 23 kg dan minder bagage bij je fiets kunt proppen.
Resumerend: Lufthansa is een prima maatschappij met een uitgebreid netwerk en biedt op deze manier de mogelijkheid om gratis je fiets mee te nemen naar verre bestemmingen. Lukt het niet op de beschreven wijze, wordt de fiets meenemen bij Lufthansa een zeer kostbare zaak.
Traject: Amsterdam-Frankfurt-Mauritius
Datum: november 2018
Vervoerstarief fiets: gratis, mits enige ingecheckte bagagestuk
Toegepaste verpakkingswijze fiets: Fietsdoos van de fietsenmaker
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, dit is verplicht via call-center, na boeking
Ervaringen: Uitstekend
Bijzonderheid: Bij Lufthansa mag je op intercontinentale vluchten in de economy-klasse één bagagestuk van max. 23 kilo gratis inchecken. Dit bagagestuk mag ook sportbagage zijn (dan geldt de omvangbeperking van 158 cm l x h x b voor koffers niet, maar wel het max. gewicht). Met enige moeite lukte het voor ons allebei één volle tas van 55 x 40 x 23 (plus een stuurtas) als handbagage mee te nemen en nog wat bagage in de fietsdozen te proppen, zodat het gewicht daarvan op ca. 24 kilo per doos kwam. Dit gewicht was bij de check-in geen probleem (op de terugweg woog één fietsdoos zelfs 24,7 kg); de controle op handbagage was ook niet streng.
Waarom we dit zo deden? Een fiets als tweede bagagestuk inchecken kost op lange intercontinentale routes € 250 per enkele reis (!).
Fietsdozen van Schiphol zelf zijn groot en zwaar, een fietsdoos van de fietsenmaker in de maat 158 x 75 cm is flink lichter, maar het voorwiel moet dan wel uit de fiets en het stuur moet los. Met een fietsdoos van Schiphol wordt de "truc" die wij toepasten wel lastiger, omdat je vanwege het max. gewicht van 23 kg dan minder bagage bij je fiets kunt proppen.
Resumerend: Lufthansa is een prima maatschappij met een uitgebreid netwerk en biedt op deze manier de mogelijkheid om gratis je fiets mee te nemen naar verre bestemmingen. Lukt het niet op de beschreven wijze, wordt de fiets meenemen bij Lufthansa een zeer kostbare zaak.