Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wikkelfolie gebruiken bij fietstransport? - Forum Wereldfietser

Wikkelfolie gebruiken bij fietstransport?

De kans zit er in dat we komende zomer voor de eerste keer met de fietsen in het vliegtuig terugreizen vanuit Noorwegen (Bergen, Oslo, of eventueel Götenborg). Nu heb ik me een beetje ingelezen in het gebruik van dozen, (fiets)hoezen en kan grootte van scanners. Mij lijkt het fijnst om naar het vliegveld te fietsen, op het vliegveld de fiets pas in te pakken en geen hoes te hoeven meenemen onderweg.

Op enkele luchthaven kan ik zien dat ze een wikkelservice bieden. Dat is voor mij zo'n beetje een laatste keuze als ter plekke blijkt dat er toch geen dozen te krijgen zijn op de luchthaven. Wat vinden jullie van die wikkelservice? Hebben jullie die wel eens gebruikt, en ging dit vervolgens ook goed bij de douane/scanner? Hoe groot is de "gok" om op die manier (onvoorzien van verpakkingsmateriaal) naar het vliegveld te gaan? Doet iemand van jullie dit ook wel op deze manier? Graag jullie reactie.

Pieter
Beste Pieter,
Ik ben geen expert in wikkelmachines. Ik kan je wel een andere tip geven, mocht de wikkeltruc niet werken: Stuur je fietshoes, isolatiebuizen, plakband, schaar en/of ander verpakkingsmateriaal vooruit naar de camping of het hotel vlak bij de luchthaven waar je de laatste avond gaat overnachten voordat je terugvliegt. Dat kost misschien maar 10-15 euro. Dat hebben we in Ierland gedaan en achteraf hadden we het ook in Noorwegen moeten doen.
Ik heb afgelopen zomer op mijn laatste vakantiedag in Oslo bij een lokale fietsenverkoper een fietsdoos opgehaald.

Op het vliegveld de fiets gedemonteerd en naar de oversized bagage gebracht. Daar bleek ik net teveel kilo's bagage bij de fiets in de doos gestopt te hebben. Vervolgens met behulp van de heren aldaar net zoveel kilo's verwijderd tot ik net onder de limiet zat. Ging prima, vloog met Norwegian.

Wikkelservice heb ik geen ervaring mee.
Jurr schreef:
zo 13 jan, 2019 18:25
Ik heb afgelopen zomer op mijn laatste vakantiedag in Oslo bij een lokale fietsenverkoper een fietsdoos opgehaald. Op het vliegveld de fiets ... in de doos gestopt
Ik vraag me dan altijd af hoe je zo'n enorme doos meeneemt van fietsenverkoper naar hotel en dan de luchthaven. Ook zonder doos is dat al niet mijn hobby in de omgeving waar vliegvelden meestal liggen.
Tijdens onze wereldreis in veel landen geweest waar net zoveel klompen en tulpen waren als fietsdozen. Laatste dag naar een bouwmarkt [ die zijn wel bijna overal] en een rol wikkelfolie/krimpfolie gekocht.Achterop de fiets naar het vliegveld en daaar wikkelen ,bevalt ons beter dan een doos waarin alles los zit. In de USA wel wikkelen NA de douane .......
Groeten van Pier
bikeiteasy.wordpress.com
Ik kies ook voor de suggestie van Willem: pakketje opsturen naar je laatste overnachtingsadres zorgt ervoor dat je je laatste vakantiedag kunt genieten ipv op zoek moet naar inpakmateriaal. Met een wikkelmachine op het vliegveld heb ik geen ervaring, maar ook daarvoor geldt dat ik het liever eerder heb geregeld om onnodig stress op het vliegveld te voorkomen. (Leon, een fietsdoos kan je oprollen en redelijk makkelijk onder je arm of op je bagagedrager meenemen.)
Leon schreef:
zo 13 jan, 2019 20:32
Jurr schreef:
zo 13 jan, 2019 18:25
Ik heb afgelopen zomer op mijn laatste vakantiedag in Oslo bij een lokale fietsenverkoper een fietsdoos opgehaald. Op het vliegveld de fiets ... in de doos gestopt
Ik vraag me dan altijd af hoe je zo'n enorme doos meeneemt van fietsenverkoper naar hotel en dan de luchthaven. Ook zonder doos is dat al niet mijn hobby in de omgeving waar vliegvelden meestal liggen.
Dat is goed te doen hoor. Dit zijn twee dozen op één fiets, met daaronder twee Arkel achtertassen:
.
20181110-0001-LR5.jpg
In landen waar geen fietsdozen zijn (bijna alle landen) doen ook wij wat anderen al suggereren; verpakkingsmateriaal bij de bouwmarkt (dik/landbouwplastic en tiewraps om in te pakken, karton en/of bubbeltjesplastic voor bescherming). Dat lijkt me steviger dan wikkelfolie. Kan best mee voor een paar kilometer van laatste hotel of camping naar het vliegveld, evt in een rugzakje. Daar kun je een mooi pakket van maken met handvatten waaraan de fiets opgepakt kan worden. Overigens kun je op een vliegveld vaak ook wel karton vinden. Helaas geen foto…!
Nadine schreef:
ma 14 jan, 2019 09:40
In landen waar geen fietsdozen zijn (bijna alle landen) doen ook wij wat anderen al suggereren; verpakkingsmateriaal bij de bouwmarkt (dik/landbouwplastic en tiewraps om in te pakken, karton en/of bubbeltjesplastic voor bescherming). Dat lijkt me steviger dan wikkelfolie. Kan best mee voor een paar kilometer van laatste hotel of camping naar het vliegveld, evt in een rugzakje. Daar kun je een mooi pakket van maken met handvatten waaraan de fiets opgepakt kan worden. Overigens kun je op een vliegveld vaak ook wel karton vinden. Helaas geen foto…!
Hoe maak je die handvaten dan Nadine?
peter de rijk schreef:
ma 14 jan, 2019 00:47
Dat is goed te doen hoor. Dit zijn twee dozen op één fiets, met daaronder twee Arkel achtertassen:

Afbeelding
Zo doen wij het ook altijd. Aangezien we ook elk twee spanbanden om elke doos hebben, kunnen we die ook gebruiken voor de bevestiging op de fiets. De dozen plak je bij vertrek gewoon weer in vorm aan elkaar. Wij maken de dozen altijd kleiner en snijden een deksel op elke doos.
kwootje schreef:
zo 13 jan, 2019 17:32
De kans zit er in dat we komende zomer voor de eerste keer met de fietsen in het vliegtuig terugreizen vanuit Noorwegen (Bergen, Oslo, of eventueel Götenborg).
Vanuit Oslo kun je ook de veerboot naar Kiel nemen en dan verder met de trein. (Zie dit reisschema van de Treinreiswinkel.) Je bent zo een dag langer onderweg en het zal niet goedkoper zijn, maar het is wel een fijnere manier van reizen. Geen gedoe met fietsdozen, geen lange rijen op drukke vliegvelden, geen gebrek aan beenruimte, minder last van winderige medereizigers die de hele vlucht naast je zitten en ook nog beter voor het klimaat en de directe omgeving van vliegvelden (zie hier).
Wit schreef:
ma 14 jan, 2019 11:12
Zo doen wij het ook altijd. Aangezien we ook elk twee spanbanden om elke doos hebben, kunnen we die ook gebruiken voor de bevestiging op de fiets. De dozen plak je bij vertrek gewoon weer in vorm aan elkaar. Wij maken de dozen altijd kleiner en snijden een deksel op elke doos.
Wij verkleinen de dozen (van de vriendelijke fietsenmaker in de buurt) zo nodig ook altijd tot 155 cm, dan passen de fietsen er precies zonder voorwiel in. De dozen die je op Schiphol kunt kopen zijn onnodig groot (en zwaar) en dan wordt vervoer achterop de fiets echt lastig.
@Peter - Inderdaad dat was ik vergeten te vermelden. Wij halen het voorwiel er ook vanaf. Zo kunnen handelaars beter de fiets hanteren. Wel zo vriendelijk. Maar bovendien hebben we het ooit meegemaakt dat we de laadklep van ons vliegtuig zagen en dachten - dat gaat nooit passen. En inderdaad maar liefst 4 fietsen kwamen uiteindelijk niet mee die van ons en een ander stel. Ze zijn uiteindelijk via een hele omweg wel aangekomen op de bestemming. Voor de twee anderen die nb georganiseerd op reis waren, werd het een niet fietsvakantie. De organisator reageerde niet op hun telefoontjes, hoorde we achteraf. Tja dan weet je waar je zoveel voor betaald :wink:

@Kees - Inderdaad binnen Europa is het zo veel relaxter om met de trein te gaan! Alles jammer dat het soms best wel lastig is met sommige verbindingen. Maar desondanks treinen wij ook liever binnen Europa, en als je denkt aan de tijd die je kwijt bent aan wachten/inpakken van fiets enzo op een vliegveld, valt de extra tijd reuze mee.
@Peter - Inderdaad dat was ik vergeten te vermelden. Wij halen het voorwiel er ook vanaf. Zo kunnen handelaars beter de fiets hanteren. Wel zo vriendelijk. Maar bovendien hebben we het ooit meegemaakt dat we de laadklep van ons vliegtuig zagen en dachten - dat gaat nooit passen. En inderdaad maar liefst 4 fietsen kwamen uiteindelijk niet mee die van ons en een ander stel. Ze zijn uiteindelijk via een hele omweg wel aangekomen op de bestemming. Voor de twee anderen die nb georganiseerd op reis waren, werd het een niet fietsvakantie. De organisator reageerde niet op hun telefoontjes, hoorde we achteraf. Tja dan weet je waar je zoveel voor betaald :wink:

@Kees - Inderdaad binnen Europa is het zo veel relaxter om met de trein te gaan! Alles jammer dat het soms best wel lastig is met sommige verbindingen. Maar desondanks treinen wij ook liever binnen Europa, en als je denkt aan de tijd die je kwijt bent aan wachten/inpakken van fiets enzo op een vliegveld, valt de extra tijd reuze mee.
Wat betreft de wrap- of wikkelservice, zie dit bericht.
Voor mij de eerste keer op die manier, maar ik vond het een uitkomst. We hadden wel een paar rolletjes bubbelfolie gekocht en aangebracht, vooral op de kwetsbare plekken. Het wrappen resulteert in een vrij dikke laag stevig plastic, en dat over de de bubbelfolie maakte dat de fietsen nog nooit zo hufterproof verpakt zijn geweest.
Bedankt allemaal voor de tips.
Met name de tip over het vooruit sturen van het inpakmateriaal naar de laatste camping past wel bij ons in deze situatie denk ik. Wikkelen zie ik dan als een goede tweede optie. Het alternatief van de trein nemen past ons nu minder; we willen geen extra dag onderweg zijn.

Pieter
Wat grappig die foto van Peter. Zo doen wij het vaak ook. Gaat prima. Hoeft overigens geen speciale fietsdoos te zijn. We 'doen het' met dozen, dekens, folie, veel, heel veel tape, enz. Nog nooit geen oplossing gevonden.
Vooruitsturen zou niet onze eerste optie zijn maar als je meer zekerheid wenst dan kan ik mij voorstellen dat je daarvoor kiest.
Met de trein gaan vinden we vanuit milieu oogpunt wel een heel goed alternatief maar verder vind ik het eerlijk gezegd een drama voor langere afstanden. Wat een gedoe met overstappen, aansluitingen, enz. Zo zie je maar weer, iedereen kijkt op een andere manier tegen hetzelfde issue aan.

Wat in de loop van de jaren wel is veranderd is de afmetingen en gewicht van het pakket met de fiets. Voorheen werd daar nauwelijks naar gekeken. Officieel waren er wel regels maar daar keek in de praktijk niemand naar. Nu is dat anders. Ook als je voor de fiets betaalt mag het pakket vaak niet meer zijn dan 23 kilo (en wordt dat ook gewogen). En een grote fietsdoos heeft een veel grotere kans om niet met dezelfde vlucht mee te gaan. Daarom maken we van de fietsen nu altijd een klein pakket (voorwiel en achterwiel eruit, drager eraf, enz). En zijn we opgehouden om de fietsdoos vol te stoppen met extra bagage. Is overigens ook handiger als je met je doos door de hal van de luchthaven loopt.....
Ik stop alles wat niet in de handbagage mag bij de fiets. Zo hoef ik verder geen bagage in te checken.

Mijn twee front rollers bij elkaar gebonden zijn prima handbagage, tent bij de fiets samen met alles wat niet in de handbagage mag. Back rollers blijven thuis voor als ik boodschappen ga doen =)
Marco Meijerink schreef:
di 15 jan, 2019 14:40
Met de trein gaan vinden we vanuit milieu oogpunt wel een heel goed alternatief maar verder vind ik het eerlijk gezegd een drama voor langere afstanden. Wat een gedoe met overstappen, aansluitingen, enz. Zo zie je maar weer, iedereen kijkt op een andere manier tegen hetzelfde issue aan.
Er valt zeker een hoop te verbeteren op het spoor. Met moderne, comfortabele nachttreinen op langere afstanden (en een hoog BTW-tarief + CO2-belasting op vliegtickets) zouden meer reizigers kiezen voor de trein.
Tussen Kiel en Amsterdam is de treinverbinding nu al niet slecht, met slechts 2x overstappen (in Hamburg en Osnabück; soms zelfs alleen in Osnabrück). Op andere verbindingen zijn vaak langere overstaptijden en soms is het ook raadzaam om bewust voor een lange overstaptijd te kiezen, om te voorkomen dat je bij vertraging een belangrijke aansluiting zou missen.
Je moet dan ook niet zo snel mogelijk op de plek van bestemming willen zijn, maar de heen- en terugreis beschouwen als een integraal deel van de vakantie. In plaats van tijd te moeten doden in saaie wachtruimtes, doen we dat dan op terrassen, in musea of in parken. Of we bivakkeren een extra nacht op een camping in de buurt van een overstapstation of veerhaven. Zo zijn we vorig jaar naar Griekenland gereisd (zie hier) en zo zijn we er dankzij het moeten wachten op nachttreinen destijds ook achter gekomen dat Flensburg een prachtige ligging aan het water heeft, dat Basel een mooie sfeervolle binnenstad heeft en dat het 's zomers goed toeven is in de Englischer Garten van München.
Hoe maak je die handvaten dan Nadine?
Door het plastic paar keer stevig op te rollen en tiewraps te plaatsen - tussen twee tiewraps heb je dan een handvat. Ik wou dat ik een foto had… Ga ik zeker maken volgende keer!