Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vluchten online boeken of niet - Forum Wereldfietser

Vluchten online boeken of niet

Beste,
We hebben vluchtprijzen aangevraagd voor onze vlucht Brussel - Quito / Lima - Brussel.
We vragen telkens aan een reisbureau om dit telkens te regelen omdat we ook zeker willen zijn dat de fietsen meekunnen.

We vinden nu echter online vluchten met Delta / KLM / Iberia die ongeveer 100 à 150 euro goedkoper zijn dan wat het reisbureau ons aanbiedt.

Maar als we online boeken, hoe moet je dan je fietsen aanvragen? Lukt dat gemakkelijk?

Sabien
Verschilt per maatschappij. Wij boeken altijd online. Vaak is rechtsreeks bij de maatschappij zelf boeken goedkoper. Soms lukt dat online met een formulier dat in de boeking zit. Soms neem je even contact op met luchtvaartmaatschappij. Lees de regels bij special bagage en doe een proefboeking om te zien hoe de fietsen aangemeld moeten worden. Wel niet aan het eind op bevestiging drukken :wink:
Wij boeken de laatste jaren of direct bij de luchtvaartmaatschappij, of via cheaptickets.

In beide gevallen moet je bij de luchtvaartmaatschappij regelen dat de fietsen meegaan.
Soms kan dat (ik geloof KLM/lufthansa) online, soms via een mailtje of telefoontje.
In de meeste gevallen kun je het daarna in de gewijzigde online documenten terugvinden.

Soms (zoals bij ons dit jaar met Aeroflot) krijg je wel te horen dat het doorgegeven is, maar geen bevestiging.
(we nemen dus maar een printje van de email mee voor de zekerheid).

Maar het blijft het makkelijkste / wellciht minst stressvol om het via een reisbureau te doen.
Maar daar betaal je dan ook een bedrag voor, hoewel 100/150 euro me redelijk aan de prijs lijkt.
Kan je je vluchten ook anders boeken als online? Altijd eerst even kijken of je fiets meteen mee kunt boeken, meestal kan dat en doms moet je toch eerst even bellen.
Ik meen me te herinneren dat het alsvolgt gaat:
- Je kiest op de site www.klm.com de heen- en terugvluchten die je passen qua data, tijd en kosten;
- onder bijzondere bagage kun je aangeven dat je een fiets wil meenemen (meerkosten);
- je maakt een voorlopig boeking (=optie) ; dit kost €15 (2018) ; je krijgt een boekingscode voor deze optie;
- je belt met de KLM customer service (020-47 47 747) en vraagt om bevestiging van fietstransport bij heen- en terugreis.

De optie garandeert de prijs van het ticket en is 3 dagen geldig (2018). Na deze termijn wordt de reservering automatisch geannuleerd, tenzij je bij Customer Service een verlenging regelt als nog niet alle bevestigingen van fietstransport binnen zijn.
Meestal komt de bevestiging binnen 24 uur. Zoniet, dan helpt het om de Service Desk opnieuw te bellen en informeren waarom het verzoek blijft hangen. De service desk kan vaak zien welke vluchtdelen al bevestigd zijn.

Het bedrag voor de optie is niet restitueerbaar en komt bovenop het bedrag van het ticket.
Bert van Sprang schreef:
di 19 mar, 2019 13:56
Kan je je vluchten ook anders boeken als online? Altijd eerst even kijken of je fiets meteen mee kunt boeken, meestal kan dat en doms moet je toch eerst even bellen.
Ik heb maar één keer een retourvlucht online geboekt met fiets mee, dat was Aer Lingus met Dublin als bestemming. Afgezien van een KLM-fietsdoos van 20 euro kon mijn fiets vanaf Schiphol gratis mee. Op de terugweg fietshoes gebruikt maar ik betaalde wel 40 euro voor de fiets.
Overigens een prima maatschappij met veel service. Aanbevolen.
De vroegere vluchten met fiets mee boekte ik bij reisbureau Holland International (heet nu TUI). De toenmalige NJHC (nu Stayokay) regelde ook vluchten voor mij. Voor mijn retourvlucht per Transavia naar Pisa (in 2006) heeft de Fietsvakantiewinkel geboekt. In Amerika vaak ter plekke op de airport zelf. Zo klaar. Totaal wel 60 keer gevlogen met mijn fiets mee aan boord sinds 1973. Ook Russische toestellen.
Bij Transavia is het gewoon mogelijk een fiets mee te boeken, je kan zelfs naderhand je boeking nog aanpassen door b.v. extra ruimbagage te boeken.
Een reisbureau doet hetzelfde wat jij zelf ook kunt: bellen of de fiets mee kan of de fiets als sports equipment bij de boeking invoeren. Kijk op de website van de maatschappij wat de precieze voorwaarden voor fietsvervoer zijn, bij de bekende vliegmaatschappijen is die info tegenwoordig duidelijk genoeg (al kan het ingewikkeld zijn met alle beperkingen in ruimbagage (gewicht en aantal) van de laatste jaren). Bij KLM moet je bellen na de boeking van je ticket, is verder geen probleem.
Ik kan je Sky Scanner aanbevelen voor het online boeken van vliegtickets. Ervaring met het bijboeken van een fiets heb ik niet, maar met het kopen van de tickets via Sky Scanner kun je wel aangeven of er afwijkende bagage mee moet en vaak verwijzen ze je door naar de betreffende vliegmaatschappij.

Let op: de prijzen van de vliegtickets verschillen van dag tot dag. Tot ca. 3 maanden van tevoren kan het lonend zijn om te boeken. De ticketprijzen willen dan wel eens een stuk goedkoper zijn dan daarna.
Klopt, het reisbureau doet veelal hetzelfde wat je zelf op internet ook kunt doen. Dan zou je zeggen dat reisbureaus de langste tijd hebben gehad.
Toch denk ik dat er wel wel markt voor is. Boeken op internet kost mij best wel wat tijd en soms heb ik helemaal geen zin om mijn tijd hieraan te besteden. Tenslotte kan je als mens maar eenmaal je energie vergeven. En dan kan het wenselijk zijn om iemand anders dat te laten doen zodat jij nog lekker een rondje extra kunt fietsen. Kost uiteraard geld maar uiteindelijk vind ik tijd belangrijker dan geld. Komt bij dat je zo ook weer een 'midden-economie' creeert die we meer en meer kwijt aan het raken zijn.
Sabien schreef:
di 19 mar, 2019 12:51
We hebben vluchtprijzen aangevraagd voor onze vlucht Brussel - Quito / Lima - Brussel.
Maar als we online boeken, hoe moet je dan je fietsen aanvragen? Lukt dat gemakkelijk?
Wij vlogen in 2017 met KLM naar Lima. Online boeken ging hetzelfde als bij alle andere vluchten die we bij KLM en andere maatschappijen hebben geboekt: 1. Boeken van de passagiers. 2. Bellen of mailen en de fietsen bevestigen.

Meestal moet je voor de vlucht zelf pas aan de balie betalen (dat was vroeger soms anders). Het kan lonen om dan niet gelijk al voor de terugreis voor de fiets te betalen (als ze die optie bieden). Wij hoefden daardoor bij twee retourvluchten niet te betalen :wink: .

Bottom line: bij KLM gaat dit heel erg soepel, incl bevestiging per email.
Ook nog : Let wel op of de vlucht niet door meerdere maatschappijen wordt uitgevoerd. Het kan dan voorkomen dat je niet eenmaal maar meerdere keren voor je bagage moet betalen. Ik zoek altijd met een algemene zoekmachine en daarna bij de maatschappij zelf. Daarbij kies ik dan altijd door vluchten uitgevoerd door een maatschappij. Even bellen als de website geen duidelijkheid biedt altijd doen! En vraag om een schriftelijke bevestiging die je geprint meeneemt naar het vliegveld :idea:
Bert van Sprang schreef:
di 19 mar, 2019 13:56
Kan je je vluchten ook anders boeken als online?
Óf je boekt ze zelf online, of je betaalt je reisbureau goud geld om ze voor jou online te boeken :lol:
Frans & Dieuwertje schreef:
di 19 mar, 2019 18:22
Ook nog : Let wel op of de vlucht niet door meerdere maatschappijen wordt uitgevoerd. Het kan dan voorkomen dat je niet eenmaal maar meerdere keren voor je bagage moet betalen.
Dat ja, als je via meerdere maatschappijen vliegt moet je doorgaans bij iedere maatschappij betalen voor je fiets. En vaak moet je dan bij het overstappen ook zelf je fiets verslepen en inchecken bij de volgende maatschappij. Liefst zo min mogelijk overstappen en zo min mogelijk verschillende maatschappijen.
Het gebruik van verschillende computers om te boeken kan ook zeer lonend zijn: gebruik eens een computer van een vriend, familie of desnoods de bibliotheek. De sites van luchtvaartmaatschappijen en bookingsites “onthouden” je vorige boekingen en zoek-resultaten, en zullen je daarna niet meer de scherpste aanbieding doen.
Reisbureaus daarentegen werken vaak met contracten en hebben vaak gigantische kortingen bedongen. Dat kan dus best goedkoper zijn. Het is geen wet van Meden en Perzen. Alleen al het feit dat je tegenwoordig nog maar de helft of een kwart van de “frequent flyer”- punten krijgt als je vlucht geboekt is via een (zaken-) reisbureau zegt wel wat....
Kijk dus op internet, maar sla het reisburo ook niet over als je op zoek bent naar de beste deal.

Groet,
Tom.
Marco Meijerink schreef:
di 19 mar, 2019 17:22
Klopt, het reisbureau doet veelal hetzelfde wat je zelf op internet ook kunt doen. Dan zou je zeggen dat reisbureaus de langste tijd hebben gehad.
Toch denk ik dat er wel wel markt voor is. Boeken op internet kost mij best wel wat tijd en soms heb ik helemaal geen zin om mijn tijd hieraan te besteden. Tenslotte kan je als mens maar eenmaal je energie vergeven. En dan kan het wenselijk zijn om iemand anders dat te laten doen zodat jij nog lekker een rondje extra kunt fietsen. Kost uiteraard geld maar uiteindelijk vind ik tijd belangrijker dan geld. Komt bij dat je zo ook weer een 'midden-economie' creeert die we meer en meer kwijt aan het raken zijn.
Wat voor tijd kost het? 3 keer klikken en 5 minuten verder en je hebt een ticket. Ik zou zelf echt nooit een reisbureau hiervoor gebruiken.
Shrek schreef:
di 19 mar, 2019 19:07
Dat ja, als je via meerdere maatschappijen vliegt moet je doorgaans bij iedere maatschappij betalen voor je fiets.
...
Dat is doorgaans niet zo. Als je met maatschappijen vliegt die in dezelfde club zitten, betaal je niet bij elk apart. Bv. bij de alliance KLM - Air France - Delta betaal je voor de fiets één keer heen en één keer terug en bagage wordt zo mogelijk doorgelabeld naar de eindbestemming. Dat laatste kan niet als je via de VS vliegt.
Toen ik met Latam van Punta Arenas naar Santiago vloog en van daar met Canadian via Toronto naar huis moest ik op Santiago iig wel zelf sjouwen en opnieuw dokken ;)
2 weken terug gewoon direct de klm gebeld.
Opgegeven welke reis ik wil en 2 fietsen mee. Direct geregeld, direct bevestiging dat de fietsen ook meekunnen.
En je betaalt gewoon dezelfde prijs die je ziet op klm.com. (Buiten de toeslag voor de fietsen natuurlijk)

Ton
Shrek schreef:
di 19 mar, 2019 22:00
Toen ik met Latam van Punta Arenas naar Santiago vloog en van daar met Canadian via Toronto naar huis moest ik op Santiago iig wel zelf sjouwen en opnieuw dokken ;)
Dan had je die vluchten niet op één ticket geboekt. Twee losse tickets dus, met verschillende voorwaarden.