Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vanuit Marseille. Hoe regel je de "verpakking" - Forum Wereldfietser

vanuit Marseille. Hoe regel je de "verpakking"

Beste forumleden,

Wij willen eind juni met Ryanair naar Schiphol vliegen en 2 fietsen meenemen (na een fietstocht door Frankrijk).
Wie heeft daar ervaring mee???
Kun je de verpakking kopen op de luchthaven van Marseille?

Alvast bedankt!!

Goede reis, waarheen dan ook!

Wim
Volgens de meeste berichten eist Ryanair een doos voor de fiets. Op luchthavens zijn zelden fietsdozen te koop. Leg contact met een fietsenwinkel in Marseille en probeer een doos te regelen. Of ga naar een bouwmarkt (Mr. Bricolage en dergelijke) en knutsel zelf een doos in elkaar met behulp van tape en karton.
Ryanair vliegt overigens van Marseille naar Eindhoven, niet naar Schiphol.
Bedankt Peter
Enkele jaren geleden was bij Ryanair een 'gesloten fietsverpakking' voldoende. Ik vloog toen met een canvas zeil.

Als dat nog steeds zo is, en mocht je niet aan een geschikte doos kunnen komen, dan kun je ook naar de lokale bouwmarkt gaan en voor een euro of 10 bubbelplastic, een zeil en dozentape halen en je fiets inpakken.
Ryanair eist een doos. Punt! Let ook op de afmetingen, want de scanner voor de afwijkende bagage op Marseille is kleiner dan die op Schiphol of Eindhoven.
Wees bij Ryanair ook voorbereid op onverwachte toeslagen. De fietsen zijn in ieder geval een stuk duurder dan bij andere maatschappijen.
Heb je al geboekt?
Zou toch maar eventjes elders kijken.
Transavia is een fietsvriendelijker maatschappij dan Ryanair. Een hoes of inpakken in bolletjesplastic mag bij Transavia ook. Ze vliegen niet op Marseille, maar wel viermaal per week van Toulon naar Rotterdam. Tussen Marseille en Toulon kun je eventueel de TER-trein nemen (50 minuten reistijd), om de twee á drie uur. Fietsen mogen daarin gratis mee.
bert sitters schreef:
za 13 apr, 2019 12:28
Wees bij Ryanair ook voorbereid op onverwachte toeslagen.
Bij Ryanair boek je sportbagage tegelijk met je ticket voor € 60 per fiets. Bij Transavia kost een fiets € 49. "Onverwachte toeslagen" heb ik bij Ryanair nooit hoeven betalen.
In de zomer 2017 ben ik met Ryanair vanaf Marseille naar Eindhoven gevlogen. Hier heb ik toen een zelf gemaakte fiets hoes voor gebruikt. Gevonden hier op het forum van blauw zeil. Ryanair deed hier toen niet moeilijk over.
bert sitters schreef:
za 13 apr, 2019 12:28
Ryanair eist een doos. Punt!
Op de website van Ryanair staat:

"*Fietsen – MOETEN in een beschermende fietsdoos of fietshoes verpakt worden om geaccepteerd te worden voor reizen"


https://www.ryanair.com/nl/nl/nuttige-i ... s-meenemen

Toen ik in 2014 met Ryanair vloog, voldeed een fietshoes die aan alle kanten gesloten is, en waar dus geen wielen o.i.d. uitsteken. Uitroepteken!
Volgens deze tekst van Ryanair mogen fietsen nu wel in een hoes mee.
Op dit forum zijn tal van problemen gemeld van fietsers bij het inchecken van een fiets in het hoes.
Is het personeel op de luchthavens nu op de hoogte van deze tekst?
Helaas zie ik nergens wat voor hoes Ryanair toelaat.
Als dat een volledig gesloten hoes zou zijn, dan voldoet de bekende VK-hoes niet aan de criteria. https://www.bike4travel.nl/accessoires/ ... &results=3
maar de veel duurdere Body Bag van Groundeffect wel https://www.groundeffect.co.nz/products ... t-bike-bag
Helaas is het lastig om een woordvoerder van Ryanair te bereiken over de exacte informatie.
Ik zie bij Ryanair onder andere de volgende toeslagen.
Je moet alles meteen bij de boeking regelen. Doe je dat later, dan gelden toeslagen. Dit geldt ook voor gebruik van het call center of op de luchthaven.
Bij andere maatschappijen kun je een van je fietstassen als handbagage meenemen , mits niet te groot of te zwaar. Er mogen ook geen "gevaarlijke" voorwerpen inzitten als gereedschap, fietspomp, brander, bestek of tape. Die moet je dus in je andere tas doen, die je incheckt als ruimbagage.
Bij Ryanair moet je voor een fietstas in de cabine een prioriteit instap kopen à € 6 en € 10 betalen voor de tas.
Gebruikelijk geldt alleen voor stoelreserveringen vooraan en de stoelen met meer beenruimte een toeslag. Bij Ryanair betaal je voor alle stoelen.
Ruimbagage tot 20 kilo kost € 25.
Als je op de luchthaven incheckt kost dat € 55.
Moet er op de luchthaven opnieuw een boasdingkaart worden geprint, dan kost dat € 20.
Bij veel tarieven staat na de prijs: "Wij wijzen u erop dat er een verhoogd tarief van toepassing is voor geselecteerde routes."
De VK-hoes mag inderdaad niet, omdat dan de wielen uitsteken. De tas/hoes moet helemaal dicht zijn. Kwestie dus van een zeil dubbelslaan en dichttapen of -veteren. Ik heb dit proefondervindelijk bij Ryanair meegemaakt. Dit heb ik de afgelopen 4 jaar vaker op het forum gemeld, maar mijn info is wellicht verouderd.

Dit neemt niet weg dat als je makkelijk aan een doos kunt komen, dat een veilige optie is. Ook dán wel je fiets her en der beschermen, want dozen worden ook tegen van alles en nog wat aangekwakt, gezien de gaten die je na de vlucht in het karton aantreft. 8)
Onze fietsen in Eindhoven na een vlucht Rome - Eindhoven met Ryan Air. Gewoon in een hoes met open onderkant.

Bijlagen

willem.m schreef:
zo 14 apr, 2019 09:36
De VK-hoes mag inderdaad niet, omdat dan de wielen uitsteken. De tas/hoes moet helemaal dicht zijn.
Waar vind ik dit op de informatie van Ryanair?
bert sitters schreef:
zo 14 apr, 2019 10:21
willem.m schreef:
zo 14 apr, 2019 09:36
De VK-hoes mag inderdaad niet, omdat dan de wielen uitsteken. De tas/hoes moet helemaal dicht zijn.
Waar vind ik dit op de informatie van Ryanair?
Dat waren mijn eigen ervaringen met vliegen vanaf Eindhoven. Het staat inderdaad niet letterlijk zo in de regels.

Zelf gebruik ik die VK-hoes niet meer, ongeacht de regels. Ik vind het een onding. Ik heb een dekzeiltje op maat gemaakt met de dicht te snoeren opening aan de bovenzijde.

Nu stop ik, want ik herhaal mezelf te vaak en heb andere dingen te doen.
Het lijkt aslof het incheckpersoneel bij Ryanair-vluchten de vrijheid heeft om regels te intepreteren.
willem.m schreef: Zelf gebruik ik die VK-hoes niet meer, ongeacht de regels. Ik vind het een onding. Ik heb een dekzeiltje op maat gemaakt met de dicht te snoeren opening aan de bovenzijde
Ik denk eraan ook zelf een hoes te maken. Hoe heb jij dat juist gedaan?
nicolevelo schreef:
zo 14 apr, 2019 17:41
willem.m schreef: Zelf gebruik ik die VK-hoes niet meer, ongeacht de regels. Ik vind het een onding. Ik heb een dekzeiltje op maat gemaakt met de dicht te snoeren opening aan de bovenzijde
Ik denk eraan ook zelf een hoes te maken. Hoe heb jij dat juist gedaan?
Dekzeil kopen.
Zeil dubbelslaan.
Zijkanten dubbelslaan en stikken (let op: stevige naaimachine nodig, en anders een kleermaker laten doen).
Bovenzijde klein stukje oprollen en dan onder de rol zeilogen maken (5x ofzo).
Touwtje of spanbandje tussen zeiloog en buitenkant vd rol en vastsnoeren maar.

Uiteraard alles op maat met de fiets. Bovenzijde kan dus de contouren vd fiets volgen.
Zorg dat je voldoende dekzeil hebt voor een paar keer oprollen.
Op de luchthaven schuif je de fiets. Vastpakken doe je aan de rol.

Dit ontwerp is losjes gebaseerd op een tip van een andere vaste forumbezoeker.

Voordelen tov VK-hoes:
- het wordt gezien als volledig dichte fietshoes
- het gaat aan de onderzijde niet los (gebeurde bij mij meerdere keren)

Ik heb een grote versie waarbij dragers, stuur en wielen er niet afhoeven. Maar een compacte variant waarbij je deze spullen losmaakt en alles met spanbandjes aan het frame vastmaakt kan denk ik ook. Ik denk dat er talloze varianten bestaan, genoeg voor een apart topic, dat vast al bestaat. 8)